De Almachtige God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 28 aug 2007 12:14

Machiavelli schreef:Tja, het probleem van het kwaad. Er zijn hier meerdere verklaringen mogelijk, je kunt op de eigen verantwoordelijkheid van mensen wijzen, onze vrije wil, de duivel en wat nog meer. Hoe correct en waterdicht die verklaringen ook mogen zijn, ze schieten simpelweg tekort bij het zien of het horen van genocides, massamoorden, stergevallen van kleine kinderen etc. etc.
Ik ben bang dat dit een vraag, een probleem is waar we geen bevredigend antwoord op zullen krijgen en neerkomt op een kwestie van vetrouwen.

Beter had ik het niet kunnen verwoorden :)

Riska

Berichtdoor Riska » 28 aug 2007 12:34

Dat je er niet en nooit uitkomt, weet ik. Daar gaat het in feite ook niet om.
De vraag is: klopt het woord "almacht" zoals dat meestal wordt ingevuld?

Ik herhaal nog een keer wat ik in mijn openingspost heb aangehaald, een uitspraak van Dr. Berkhof in zijn Christelijk Geloof – een inleiding tot de geloofsleer:
"De kerk heeft met grote nadruk de almacht van God geleerd en is daardoor verantwoordelijk geworden voor onnoemlijk veel onnodige berusting, opstandigheid, vertwijfeling en ongeloof. In de bijbel komt de uitdrukking 'almachtig' weinig voor en dan nog in eschatologisch verband. Maar met minder dan het woord 'overmacht' kunnen wij niet toe. De rechtmatigheid van dat woord kunnen we niet ontlenen aan een afwegen tegen elkaar van positieve en negatieve verschijnselen van het menselijk bestaan. We durven het gebruiken op grond van het feit dat de gekruisigde Christus ook de Opgestane is. Daarin ontmoeten wij de overmacht van de liefde"

Ik heb er even wat in geaccentueerd. Hij gaat er van uit dat de invulling van het woord 'almacht' anders zou moeten...

André

Berichtdoor André » 28 aug 2007 14:01

Gaat het dan ook om een specifiek kerkverband?
Bij mij is het nooit zo geland, dat omdat God almachtig is er zoveel ongeloof zou zijn. Of zoveel opstandigheid.
Heeft deze Dr. Berkhof het dan over Christenen, of het onbegrip van niet Christenen?

Riska

Berichtdoor Riska » 28 aug 2007 14:08

André schreef:Gaat het dan ook om een specifiek kerkverband?
Bij mij is het nooit zo geland, dat omdat God almachtig is er zoveel ongeloof zou zijn. Of zoveel opstandigheid.
Heeft deze Dr. Berkhof het dan over Christenen, of het onbegrip van niet Christenen?

Nee, hij heeft het over de kerken- meervoud dus en over de kerkmensen (en diegenen die, omdat ze er niet meer uitkwamen de kerk verlaten hebben).
Ongeloof is er ook, maar vooral opstandigheid. Daar heb ik ook jaren en jaren mee gevochten, totaal niet begrijpend wat er gebeurde en waarom en vooral waarom God dan niet ingreep.
Dan gelden geen "oplossingen" meer als "de vrije wil", de "zonde van de mens". Dan kom je in een geloofscrisis, omdat God het zou kunnen, maar het niet doet en laat gebeuren wat er gebeurt.

André

Berichtdoor André » 28 aug 2007 14:16

Riska schreef:
André schreef:Gaat het dan ook om een specifiek kerkverband?

Nee, hij heeft het over de kerken- meervoud dus en over de kerkmensen (en diegenen die, omdat ze er niet meer uitkwamen de kerk verlaten hebben).
Ongeloof is er ook, maar vooral opstandigheid. Daar heb ik ook jaren en jaren mee gevochten, totaal niet begrijpend wat er gebeurde en waarom en vooral waarom God dan niet ingreep.
Dan gelden geen "oplossingen" meer als "de vrije wil", de "zonde van de mens". Dan kom je in een geloofscrisis, omdat God het zou kunnen, maar het niet doet en laat gebeuren wat er gebeurt.
Misschien komt het wat hard over, maar dan zou je ook kunnen spreken van 'kleingeloof' Waar Jezus het ook regelmatig over had met zijn disipelen. Je gaat dan ook voorbij aan het 'u wil geschiedde' in het gebed 'onze Vader'.

Riska

Berichtdoor Riska » 28 aug 2007 14:37

André schreef:Misschien komt het wat hard over, maar dan zou je ook kunnen spreken van 'kleingeloof' Waar Jezus het ook regelmatig over had met zijn disipelen. Je gaat dan ook voorbij aan het 'u wil geschiedde' in het gebed 'onze Vader'.

Nee, dat ga ik niet - voorbij aan het "uw wil geschiede"... Het heeft niks met Gods wil te maken als mensen elkaar dingen aandoen die de ander voor het leven beschadigen. Het heeft niets met Gods wil te maken dat tijdens de holocaust zes miljoen Joden en anderen omgebracht werden op een gruwelijke manier. Als dat Gods wil zou zijn geweest, zou ik nu niet meer geloven en bij degenen zijn gaan horen die niks meer van Hem moeten weten, omdat ze het tegendeel zien dagelijks van wat we geleerd hebben over 'de almachtige God'... Over wat "almacht' dan wel of niet inhoudt.

Terug naar “Archief”