Onderzoek naar vaccinatie gereformeerde kinderen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 16 aug 2007 21:42

essieee schreef:
André schreef:Essieee, stoppen met roken zou ook een defensieve maatregel kunnen zijn.
Misschien zijn er ook wel mensen die hun kinderen niet inenten, maar zelf wel roken.


Ik vind roken als Christen ook absoluut niet kunnen! Maar daar gaat het je niet om geloof ik?
Wat mij betreft gaat het erom, dat als je niet inent, je gelooft dat God je voor de evt. gevolgen behoed.
Maar waarom neem je dan wel andere risico's of sluit je wel verzekeringen af (bij een christelijke zorgverzekeraar)?
Of waarom rij je wel in een dure auto (allrisk verzekert) rond?

Gebruikersavatar
Flappie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 feb 2004 00:12
Locatie: London (UK)
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 17 aug 2007 00:23

Volgens mij zijn de mensen die hun kinderen niet laten inenten, vaak ook niet verzekerd. Op zich vind ik de gedachte daarachter respectabel. Dat is: God beschikt en we leggen ons leven en alles wat er gebeurt in Zijn handen. Niet mijn manier van denken, máár ik kan het begrijpen.

Overigens moeten we dat inenten ook niet ophemelen, ook dat is geen garantie. Overigens gaan er ook steeds meer stemmen op, en is het een trend, dat er ook om niet-gelovige redenen door ouders minder ingeënt wordt. Dat meer om de eenvoudige reden dat inenten in sommigen gevallen meer kwaad doet dan goed.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Berichtdoor The Engineer » 17 aug 2007 08:07

Overigens gaan er ook steeds meer stemmen op, en is het een trend, dat er ook om niet-gelovige redenen door ouders minder ingeënt wordt. Dat meer om de eenvoudige reden dat inenten in sommigen gevallen meer kwaad doet dan goed.


In ons dorp wordt bijna iedereen ingeent en ik heb nog nooit wat gehoord dat het slecht is, en het is hier wel een echte ons kent ons cultuur.

Des te minder mensen hun kinderen laten inenten des te groter het gevaar wordt op epidimien. En vervolgens ach en wee zeiken als hun kind overlijd. Het gaat mij dan te ver om te zeggen eigen schuld, maar dat denk ik wel.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Gebruikersavatar
GKN'er
Sergeant
Sergeant
Berichten: 390
Lid geworden op: 26 jul 2006 20:33

Berichtdoor GKN'er » 17 aug 2007 08:46

Haai schreef:Er zullen inderdaad (veel) mensen zijn die hieronder vallen, maar er zijn ook altijd nog mensen die dit echt in volledige afhankelijkheid van God doen, die deze keuze echt voor Gods aangezicht gemaakt hebben. En dat is te respecteren denk ik!

Natuurlijk valt zoiets te respecteren. Maar je brengt anderen er wel mee in gevaar! Ik hoef alleen maar te verwijzen naar de polio-uitbraken in de Alblasserwaard en op de Veluwe in de afgelopen vijftien jaar.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Berichtdoor jamillah » 17 aug 2007 08:58

André schreef:Wat mij betreft gaat het erom, dat als je niet inent, je gelooft dat God je voor de evt. gevolgen behoed.


Dat is niet altijd waar. Ik ben bijvoorbeeld niet ingeënt omdat mijn broer zijn inenting toendertijd bijna niet overleeft heeft. Mijn moeder besefte toen dat een inenting je doodziek kan maken en wilde dat bij ons niet weer gaan proberen.

Mijn kinderen hebben we wel in laten enten met het nederig besef dat als er een ziekte heerst er geen garantie is dat ze niet ziek zouden worden. Maar de kans dat andere kinderen eventueel ziek worden omdat ik nalatig ben geweest, dàt zou ik toch wel heel erg vinden. Ik heb wel met een hartend klop gezeten na de eerste enting van Boudin...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 17 aug 2007 10:17

Hoe groot is de kans dat een inenting voor problemen zorgt.... en dat het je niet inenten voor problemen zorgt? Als je je overigens tegen een ziekte laat inenten en je wordt daar ziek van, houdt dat niet ook in dat je heel vatbaar bent voor die ziekte en het dus minstens zo gevaarlijk is als je die krijgt omdat je niet ingeent bent? En inderdaad, als je je niet laat inenten breng je daarmee anderen ook in gevaar.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Berichtdoor jamillah » 17 aug 2007 10:20

Jaja Marnix, maak dat moeders maar wijs. Het blijft ook een gevoelskwestie. M.i. meer dan een religieuze overweging.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 17 aug 2007 10:31

André schreef:Of waarom rij je wel in een dure auto (allrisk verzekert) rond?


Omdat je dit verplicht bent, op grond van de WAM, tenzij je gemoedsbezwaarde bent.

Je bent dan overigens wel aansprakelijk voor eventuele schade aan eigendom van derden. Gezien het feit dat dit in de meeste gevallen gaat om duizenden euro's is het zeer onverstandig om je auto niet te verzekeren.

Gebruikersavatar
Flappie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 feb 2004 00:12
Locatie: London (UK)
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 17 aug 2007 11:34

The Engineer schreef:In ons dorp wordt bijna iedereen ingeent en ik heb nog nooit wat gehoord dat het slecht is, en het is hier wel een echte ons kent ons cultuur.


Oja, omdat jij er nog nooit wat van gehoord hebt, ja dan is het natuurlijk niet zo. Sorry.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

André

Berichtdoor André » 17 aug 2007 11:41

Flappie schreef:
The Engineer schreef:In ons dorp wordt bijna iedereen ingeent en ik heb nog nooit wat gehoord dat het slecht is, en het is hier wel een echte ons kent ons cultuur.


Oja, omdat jij er nog nooit wat van gehoord hebt, ja dan is het natuurlijk niet zo. Sorry.
Als ik het goed begrepen heb is dat niet de 'drempel'/overweging om niet te gaan inenten, toch?

Gebruikersavatar
Flappie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 feb 2004 00:12
Locatie: London (UK)
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 17 aug 2007 11:46

André schreef:Als ik het goed begrepen heb is dat niet de 'drempel'/overweging om niet te gaan inenten, toch?


Er blijken soms ook niet-gelovige redenen te zijn om niet te gaan inenten. Dat wil zeggen, dat inenten soms meer kwaad dan goed doet. Voor sommigen, ook niet-gelovige ouders, blijkt dat een reden te zijn.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

André

Berichtdoor André » 17 aug 2007 11:50

Maar even naar aanleiding van het artikel in de openingspost.
Waar zouden de onderzoekers van dit onderzoek op gaan 'stuiten' denk jij?
En dan even gericht op de 'wel' gelovige mensen.


André

Berichtdoor André » 17 aug 2007 13:38

Ik ben even in de vragen uit aan het RW panel 'gedoken'

Bij deze reactie vind ik de passage: 'De vraag die hier gesteld wordt is nog niet zo eenvoudig te beantwoorden, zeker niet als je de persoon die de vraag stelt en zijn of haar omstandigheden en (onder andere kerkelijke) achtergrond niet kent.'
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/antwoorden/Ds.J.Driessen2460.html
Als een antwoord op deze wijze begint, hoor ik van allerlei alarmbellen rinkelen. Het is toch Gods Woord dat iets onderbouwd, niet een kerkelijk hokje?

Dan deze: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/antwoorden/Ds.J.D.Heikamp7213.html
Hier kun je iig van zeggen dat deze ds zich niet in onmogelijke bochten gaat wringen.
Maar met deze slotregel kun je dan weer geen kant op. (ik ken het gevoel voor humor van de man niet.)
Met hartelijke groeten van één die begeert, met vrouw, kinderen en kleinkinderen, te mogen zijn ingeënt in de ware Wijnstok. Dat heeft eeuwigheidswaarde.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 17 aug 2007 13:49

André schreef:Ik ben even in de vragen uit aan het RW panel 'gedoken'

Bij deze reactie vind ik de passage: 'De vraag die hier gesteld wordt is nog niet zo eenvoudig te beantwoorden, zeker niet als je de persoon die de vraag stelt en zijn of haar omstandigheden en (onder andere kerkelijke) achtergrond niet kent.'
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/antwoorden/Ds.J.Driessen2460.html
Als een antwoord op deze wijze begint, hoor ik van allerlei alarmbellen rinkelen. Het is toch Gods Woord dat iets onderbouwd, niet een kerkelijk hokje?

Dan deze: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/antwoorden/Ds.J.D.Heikamp7213.html
Hier kun je iig van zeggen dat deze ds zich niet in onmogelijke bochten gaat wringen.
Maar met deze slotregel kun je dan weer geen kant op. (ik ken het gevoel voor humor van de man niet.)
Met hartelijke groeten van één die begeert, met vrouw, kinderen en kleinkinderen, te mogen zijn ingeënt in de ware Wijnstok. Dat heeft eeuwigheidswaarde.

Ik moet zeggen dat ik, apart van de opmerking ove kerkelijke achtergrond, het antwoord van Driessen behoorlijk helder vond en ook bijbels onderbouwd, zonder een van de beide keuzes als beter te beschouwen. Ds. Heikamp heeft een heleboel vrooms te zeggen, maar ik mis daar toch de bijbelse onderbouwing.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 gasten