Maja de Bij schreef:Marnix schreef:Ik vind zelf dat als je als kinderdoper consequent wil zijn, je hen ook aan het avondmaal moet toelaten.
Het lijkt me eerder consequent dat je ze niet toelaat. We dopen immers niet op grond van het geloof maar van het verbond. Bij het avondmaal belijden we dat dit alleen voor de gelovigen is.
Als die kinderen dan in het verbond zijn opgenomen, dan is het toch ook logisch dat ze avondmaal vieren? De beker is het nieuwe verbond in zijn bloed.
We gedenken dat het kostbare lichaam en bloed van onze Heer Jezus Christus vergoten is tot volkomen verzoening van al onze zonden. En wat zeggen we bij de doop? Wanneer wij gedoopt worden in de naam van de Zoon, verklaart de Zoon ons dat Hij ons wast en reinigt in zijn bloed. Zo worden wij van al onze zonden bevrijd en rechtvaardig voor God gerekend.Als wij gedoopt worden in de naam van de Heilige Geest, verzekert ons de Heilige Geest door dit heilig sacrament, dat Hij in ons wonen en ons tot leden van Christus heiligen wil. Zo wil Hij ons schenken wat wij in Christus hebben, namelijk de afwassing van onze zonde en de dagelijkse vernieuwing van ons leven, totdat wij uiteindelijk in de gemeente van de uitverkorenen in het eeuwige leven geheel rein een plaats zullen ontvangen
Er wordt hier een bekende fout gemaakt, namelijk die dat je twee dingen zou hebben: Het verbond... waar kinderen in zijn opgenomen... En dan vervolgens vergeving van de zonde, welke niet in het verbond inbegrepen zou zijn, maar pas als er sprake is van bewust geloof ontvangen wordt.
Uit wat ik hier aanhaal uit het doopformulier en het avondmaalsformulier kunnen we opmaken dat dit niet zo is. Vergeving van zonden is in het verbond inbegrepen, het verbond waarvan we als gereformeerden zeggen: De kinderen zijn daarin inbegrepen. We leren ook dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen, en dat het Avondmaal in plaats van het Pascha werd ingesteld. Aan het Pascha mocht je niet pas meedoen na een belijdenis of zo, daar mochten ze ook al op jonge leeftijd aan meedoen.
Daarom blijf ik het vreemd vinden. We geloven immers dat we niet gered worden door wat wij doen, maar door wat God doet... niet omdat wij Hem uitkiezen maar omdat Hij ons uitkiest. Daar is de doop toch het begin van? Zo begint vergeving van zonden niet wanneer wij ja zeggen tegen Hem. Het begint als Hij ja zegt tegen ons. Evenals we zonder het te weten in Adam veroordeeld zijn, zo worden we ook, zonder het te weten, uit genade in Christus tot Gods kinderen aangenomen. Wat er in de ontwikkeling van kind naar volwassene gebeurt is wat er in het doopformulier staat bij de belofte over gedoopt worden in de naam van de Geest. Daar staat niet: Hij zorgt dat we krijgen wat ons beloofd is. Er staat: Zo wil Hij ons schenken wat we in Christus
hebben. Het is er dus al. Kinderen horen daarom net zo bij het verbond en bij de kerk als volwassenen. Net zoals een volwassene die tot geloof komt gedoopt wordt, zo horen ook onze kinderen gedoopt te worden. En aangezien het Avondmaal een maaltijd is van kinderen van Hem, die zich door zijn lichaam en bloed geheiligd weten, lijkt het me logisch dat kinderen die dat besef hebben en zijn dood willen gedenken, ook zeker aan de tafel thuishoren.