verstandelijk gehandicapten en kinderen aan het avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 aug 2007 11:39

Machiavelli schreef:
Marnix schreef:Natuurlijk zou Hij ze wegsturen, ze kunnen immers niet de 3 formulieren onderschrijven! :roll:
Nou ja, het is natuurlijk altijd de vraag in hoeverre men bewust is van wat men doet. Kinderen worden ook niet toegelaten en de redenen om die niet toe te laten gaan voor veel verstandelijk gehandicapten ook op.
Ik denk niet dat Christus gehandicapten aan het avondmaal toeliet nee.. Hij zou ze genezen ;)

*Gaat op de charismatische toer*
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 09 aug 2007 12:04

Machiavelli schreef:
Marnix schreef:Natuurlijk zou Hij ze wegsturen, ze kunnen immers niet de 3 formulieren onderschrijven! :roll:
Nou ja, het is natuurlijk altijd de vraag in hoeverre men bewust is van wat men doet. Kinderen worden ook niet toegelaten en de redenen om die niet toe te laten gaan voor veel verstandelijk gehandicapten ook op.

Edit: Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat ik verstandelijk gehandicapten aan het avondmaal afkeur hoor.

kinderen groeien hopelijk nog uit naar het volwassen zijn, ook in hun verstand.
Verstandelijk gehandicapten zullen dat nooit mee maken dat ze, naar onze maatstaven, volwaardig ontwikkelt verstand krijgen. Daarom kan je van kinderen vragen te wachten tot ze meer ontwikkeld zijn in hun denken. Van verstandelijk gehandicapten kan je dat niet vragen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 aug 2007 14:19

Of dat een goede reden is om kinderen niet aan het avondmaal te laten vind ik ook nog maar de vraag, maar dat is misschien ook een wat andere discussie.... Ik vind zelf dat als je als kinderdoper consequent wil zijn, je hen ook aan het avondmaal moet toelaten. Opmerkelijk dat volwassendopers hun kinderen wel aan het avondmaal laten en kinderdopers niet.... En dan blijven er mensen stug volhouden dat bij de evangelischen de kinderen er niet bij horen in hun gemeente..... :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Riska

Berichtdoor Riska » 09 aug 2007 14:45

Bij ons gaan kinderen al jaren en jaren aan het Avondmaal. Eerst maakte ik het mee in Amsterdam, tien jaar geleden werd het in de kerk hier ingevoerd. Er was kindercatechese over. De zorg van ouderen dat met name jongeren in de leeftijd van pakweg 12 en ouder, met de anderen 'zomaar' mee zouden gaan (wij hebben lopend Avondmaal) is niet uitgekomen. Integendeel, jongeren waren zich heel bewust van wat ze deden - een aantal koos ervoor dus niet aan te gaan...

Ik zie absoluut niet in waarom kinderen niet aan zouden mogen gaan. Kinderen kunnen zo verschrikkelijk raak zijn in opmerkingen, waaruit blijkt dat ze zo'n vertrouwend geloof hebben.
Niet voor niets denk ik, zegt Jezus: "als u niet wordt als de kinderen"...
soms kan ik er jaloers op zijn, zo onvoorwaardelijk en vol overgave geloven ze in de kracht van de Heer...

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 10 aug 2007 20:03

Marnix schreef:Ik vind zelf dat als je als kinderdoper consequent wil zijn, je hen ook aan het avondmaal moet toelaten.

Het lijkt me eerder consequent dat je ze niet toelaat. We dopen immers niet op grond van het geloof maar van het verbond. Bij het avondmaal belijden we dat dit alleen voor de gelovigen is.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Riska

Berichtdoor Riska » 10 aug 2007 21:14

Maja de Bij schreef:
Marnix schreef:Ik vind zelf dat als je als kinderdoper consequent wil zijn, je hen ook aan het avondmaal moet toelaten.

Het lijkt me eerder consequent dat je ze niet toelaat. We dopen immers niet op grond van het geloof maar van het verbond. Bij het avondmaal belijden we dat dit alleen voor de gelovigen is.

Wie zegt dat het alleen voor gelovigen is?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 10 aug 2007 21:15

de kerk(enraad) :wink:

Riska

Berichtdoor Riska » 10 aug 2007 21:17

Gerdien B. schreef:de kerk(enraad) :wink:

Ja, maar op wat is het gebaseerd?
Maakte Jezus onderscheid bij Zijn discipelen? Terwijl hij wist dat de een Hem verraden zou en de ander Hem verloochenen??? Stuurde Hij ze weg dan???

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 10 aug 2007 21:23

Dat vraag ik mij nou ook af waarom ze die scheiding trekken

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 aug 2007 09:45

Maja de Bij schreef:

Als die kinderen dan in het verbond zijn opgenomen, dan is het toch ook logisch dat ze avondmaal vieren? De beker is het nieuwe verbond in zijn bloed. We gedenken dat het kostbare lichaam en bloed van onze Heer Jezus Christus vergoten is tot volkomen verzoening van al onze zonden. En wat zeggen we bij de doop? Wanneer wij gedoopt worden in de naam van de Zoon, verklaart de Zoon ons dat Hij ons wast en reinigt in zijn bloed. Zo worden wij van al onze zonden bevrijd en rechtvaardig voor God gerekend.Als wij gedoopt worden in de naam van de Heilige Geest, verzekert ons de Heilige Geest door dit heilig sacrament, dat Hij in ons wonen en ons tot leden van Christus heiligen wil. Zo wil Hij ons schenken wat wij in Christus hebben, namelijk de afwassing van onze zonde en de dagelijkse vernieuwing van ons leven, totdat wij uiteindelijk in de gemeente van de uitverkorenen in het eeuwige leven geheel rein een plaats zullen ontvangen

Er wordt hier een bekende fout gemaakt, namelijk die dat je twee dingen zou hebben: Het verbond... waar kinderen in zijn opgenomen... En dan vervolgens vergeving van de zonde, welke niet in het verbond inbegrepen zou zijn, maar pas als er sprake is van bewust geloof ontvangen wordt.

Uit wat ik hier aanhaal uit het doopformulier en het avondmaalsformulier kunnen we opmaken dat dit niet zo is. Vergeving van zonden is in het verbond inbegrepen, het verbond waarvan we als gereformeerden zeggen: De kinderen zijn daarin inbegrepen. We leren ook dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen, en dat het Avondmaal in plaats van het Pascha werd ingesteld. Aan het Pascha mocht je niet pas meedoen na een belijdenis of zo, daar mochten ze ook al op jonge leeftijd aan meedoen.

Daarom blijf ik het vreemd vinden. We geloven immers dat we niet gered worden door wat wij doen, maar door wat God doet... niet omdat wij Hem uitkiezen maar omdat Hij ons uitkiest. Daar is de doop toch het begin van? Zo begint vergeving van zonden niet wanneer wij ja zeggen tegen Hem. Het begint als Hij ja zegt tegen ons. Evenals we zonder het te weten in Adam veroordeeld zijn, zo worden we ook, zonder het te weten, uit genade in Christus tot Gods kinderen aangenomen. Wat er in de ontwikkeling van kind naar volwassene gebeurt is wat er in het doopformulier staat bij de belofte over gedoopt worden in de naam van de Geest. Daar staat niet: Hij zorgt dat we krijgen wat ons beloofd is. Er staat: Zo wil Hij ons schenken wat we in Christus hebben. Het is er dus al. Kinderen horen daarom net zo bij het verbond en bij de kerk als volwassenen. Net zoals een volwassene die tot geloof komt gedoopt wordt, zo horen ook onze kinderen gedoopt te worden. En aangezien het Avondmaal een maaltijd is van kinderen van Hem, die zich door zijn lichaam en bloed geheiligd weten, lijkt het me logisch dat kinderen die dat besef hebben en zijn dood willen gedenken, ook zeker aan de tafel thuishoren.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Riska

Berichtdoor Riska » 13 aug 2007 10:34

Marnix, een goed onderbouwd verhaal, waar ik het van harte mee eens ben!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 13 aug 2007 10:34

Daarin schuilt dus wel het gevaar dat het voor kinderen een automatisme wordt.. Iets wat er altijd al bij heeft gehoord. Net als bidden voor het eten bijvoorbeeld. Het is daarin dus wel belangrijk om het bewustwordingsproces (of hoe je dat ook wilt noemen) erg goed te begeleiden, zodat jonge jongeren ook de keuze kunnen maken om níet aan te gaan in twijfelperiodes. (Want: welke jongere kent die nu niet??)
Aan de andere kant is het wel een verdieping en betrokkenheid die maakt dat jongeren zich nauwer betrokken zullen voelen en van jongs af aan Jezus' uitnodiging zullen horen en zien. Dan komt Jezus voor kinderen heel dichtbij en blijft het avondmaal geen 'grotemensending'. (Wat altijd mijn grote frustratie was.. het liefst sloeg ik die diensten als kind en puber over...)
pobody's nerfect

Riska

Berichtdoor Riska » 13 aug 2007 10:40

Jo-tje schreef:Daarin schuilt dus wel het gevaar dat het voor kinderen een automatisme wordt.

Dat is jaren en jaren het argument geweest bij de oudere lidmaten in onze kerk.
Toen het uiteindelijk ingevoerd werd bleek dat jongeren er heel bewust mee omgingen en inderdaad niet aangingen in bepaalde periodes.
Juist door ze vroeg mee te laten doen worden ze zich bewuster van hun eigen relatie tot God.
In onze kerk is er wel een speciale "avondmaalscatechese". In de week/weken voor de Avondmaalsviering wordt er in de catechese bijzondere aandacht aan besteed.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 13 aug 2007 10:43

Jajaja, lees dan ook even de rest van mijn post.
Ik geef gewoon aan dat het gevaar er in schuilt. En dat is ook zo. Dat moet je goed begeleiden. Net zo goed als bij volwassenen overigens.
Maar die nuance breng ik ook duidelijk aan, net zoals de vroegere bewustwording van kinderen.
Dus hap nou niet meteen op 1 zo'n zinnetje.
pobody's nerfect

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 aug 2007 10:59

Calvijn loste dat op door rond hun 12e jaar jongeren toe te laten aan het avondmaal. Ook bij het Pascha deden de jongetjes niet vanaf hun geboorte ofzo mee, maar pas vanaf een leeftijd dat ze het wel konden begrijpen. Je gedenkt de dood van Jezus, dus vind ik het prima dat het pas op een leeftijd gebeurt waarbij er ook van gedenken sprake is. Het idee is dan niet: Als je niet mee mag doen is dat offer blijkbaar niet voor jou geweest. Zoals een kind 4 mei niet bewust meemaakt en herdenkt maar wel dankzij wat daar herdacht wordt in vrijheid kan leven zo leeft een kind dankzij Christus in geestelijke vrijheid, ook al herdenkt hij met avondmaal zijn lijden en sterven ook niet bewust.

Terug naar “Archief”