Trek geen juk aan met een ongelovige?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 21 jul 2007 10:18

Wat mij zeer verbaast is dat dit topic de weg is gegaan van christenen versus moslims, terwijl dat in wezen allebei gelovigen zijn.
De topicstarter had het volgens mij over iets anders: of een gelovige mag trouwen/een relatie mag aangaan met een ongelovige.
Dus houd nou eens op met weer een topic vervuilen met de controverse christendom/islam...

Als het gaat om een relatie/huwelijk tussen een gelovige en een niet-gelovige, kan ik alleen maar zeggen dat het knap moeilijk wordt. Als jij zondags naar de kerk gaat en wil dat je kinderen meegaan en pa vindt het onzin, dan is er al vroeg in de opvoeding van de kinderen een probleem, want: "als papa niet gaat, waarom moeten wij dan wel?"
Dan kan iemand bij de huwelijksvoltrekking wel zeggen dat hij de ander zal vrijlaten, maar in de praktijk komt daar soms (vaak??) niks van terecht...

zahra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zahra » 21 jul 2007 11:06

Riska schreef:Wat mij zeer verbaast is dat dit topic de weg is gegaan van christenen versus moslims, terwijl dat in wezen allebei gelovigen zijn.
De topicstarter had het volgens mij over iets anders: of een gelovige mag trouwen/een relatie mag aangaan met een ongelovige.
Dus houd nou eens op met weer een topic vervuilen met de controverse christendom/islam...

Als het gaat om een relatie/huwelijk tussen een gelovige en een niet-gelovige, kan ik alleen maar zeggen dat het knap moeilijk wordt. Als jij zondags naar de kerk gaat en wil dat je kinderen meegaan en pa vindt het onzin, dan is er al vroeg in de opvoeding van de kinderen een probleem, want: "als papa niet gaat, waarom moeten wij dan wel?"
Dan kan iemand bij de huwelijksvoltrekking wel zeggen dat hij de ander zal vrijlaten, maar in de praktijk komt daar soms (vaak??) niks van terecht...

denkertje begon met zijn topic gelijk al over de Islam..dus ja
Er stond: Bij de Islam mag dat niet eens
Terwijl dat niet eens klopt wat hij zegt

Maar dat deed denkertje21 in een vorig topic ook al, dus spreek hem er maar over aan
.

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Re: Trek geen juk aan met een ongelovige?

Berichtdoor marcel081276 » 21 jul 2007 11:36

Denkertje21 schreef:Trek geen juk aan met de ongelovige...
In een ander topic ontstond de duscussie over relaties tussen moslims en christenen.
En moslim mág dat niet eens...
Hoever ga jij?
Wat wordt er echt bedoeld? Is dat alleen voor relaties, of ook voor zakenpartners, voor vriendschappen?

Kan het echt zoveel kwaad?

ik zie dit weer als een soort wet die paulus bedacht heeft, ik denk dat het meer zo iets is als dat je jezelf niet moet verliezen door het gedrag van een ander en of het nou wel of geen gelovige is maakt weinig uit denk.

groeten marcel
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

zahra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zahra » 21 jul 2007 12:28

marcel081276 schreef:
Denkertje21 schreef:Trek geen juk aan met de ongelovige...
In een ander topic ontstond de duscussie over relaties tussen moslims en christenen.
En moslim mág dat niet eens...
Hoever ga jij?
Wat wordt er echt bedoeld? Is dat alleen voor relaties, of ook voor zakenpartners, voor vriendschappen?

Kan het echt zoveel kwaad?

ik zie dit weer als een soort wet die paulus bedacht heeft, ik denk dat het meer zo iets is als dat je jezelf niet moet verliezen door het gedrag van een ander en of het nou wel of geen gelovige is maakt weinig uit denk.

groeten marcel

ik denk vooral dat als je een niet-gelovige partner hebt, dat je dan snel verleid word om dingen van het geloof weg te werpen

bv manlief gaat niet naar de kerk..dan ga je misschien zelf ook sneller niet..
Of bv het bidden aan tafel en Bijbellezen...dan ben je als vrouw/man alleen maar voor jezelf aan het bidden en aan het lezen

En hoe ga je het straks met de opvoeding doen, het is voor een kind ook vreemd dat mamma wel geloofd maar pappa niet, en mamma verteld over het geloof alsof het de waarheid is..maar pappa geloofd het niet...... :?
.

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 21 jul 2007 12:48

zahra schreef:En hoe ga je het straks met de opvoeding doen, het is voor een kind ook vreemd dat mamma wel geloofd maar pappa niet, en mamma verteld over het geloof alsof het de waarheid is..maar pappa geloofd het niet...... :?

Waarom staat bij jou een geloofsovertuiging per definitie gelijk aan het hebben van de pretentie dé Universeel Geldende Waarheid te kennen?
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 21 jul 2007 14:53

Misschien ga ik nu wel iets heel geks zeggen... 8-[ :lol:

Als er alleen getrouwd mag worden met mensen van hetzelfde geloof, kweek je natuurlijk wel een 'lekker' ons-kent-ons-sfeertje.
In de biologie was het dacht ik zo, dat mensen die erg verschillen, bijvoorbeeld van verschillend ras, dat dat gezond is voor de kinderen die eruit geboren worden. Terwijl wanneer je iemand trouwt die zowat of helemaal familie van je is, dan pakt dat niet goed uit.

Zo'n kerkelijk ons-kent-ons-sfeertje kweekt alleen maar mensen die in sociaal opzicht een achterstand hebben.
Open-minded heidenen zijn in vergelijking daarmee een heuse opluchting.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

mba
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor mba » 21 jul 2007 15:09

Ilias schreef:Ik heb zelf zat ongelovige vrienden.... Zolang zij mijn geloof niet bespotten is er geen probleem.

Uit je reacties begrijp ik dat je moslim bent. Wat vind je dan van deze tekst uit de koran?

60. De Vrouw die Ondervraagt zal worden (Al-Momtahanah)
13. O gij die gelooft, bevriendt u niet met een volk op hetwelk Allah vertoornd is; zij wanhopen aan het Hiernamaals zoals de ongelovigen wanhopen aan hen, die in de graven liggen
.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 21 jul 2007 15:11

God is ongetwijfeld volmaakt rechtvaardig.
Maar dat neemt niet weg dat zijn dienaren onhandige stumpers kunnen zijn op bepaalde vlakken. En dat mag altijd tegen het licht gehouden worden. Daar kunnen we van leren.

(Ik ben eigenlijk niet zo blij met de christendom-islam-setting waarin Denkertje21 dit topic geplaatst heeft. Vergeet die islam wat mij betreft even, want daar gaan mijn gedachten helemaal niet over in mijn bericht van vandaag. Ik had meer de mij bekende (reformatorische/gereformeerde kerkelijke wereld in gedachten. Al wil ik ook niemand van de discussie uitsluiten, dus als moslims hierover meediscussiëren, dan wil ik ze niet wegsturen.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Ilias
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ilias » 21 jul 2007 15:46

mba schreef:
Ilias schreef:Ik heb zelf zat ongelovige vrienden.... Zolang zij mijn geloof niet bespotten is er geen probleem.

Uit je reacties begrijp ik dat je moslim bent. Wat vind je dan van deze tekst uit de koran?

13. O gij die gelooft, bevriendt u niet met een volk op hetwelk Allah vertoornd is; zij wanhopen aan het Hiernamaals zoals de ongelovigen wanhopen aan hen, die in de graven liggen
.

Lees eens de hele hoofdstuk door...... Begrijp de context.... een verz uit context halen is makkelijk en zeer onweten.

Teneerste, 1.

60: 1

O gij die gelooft, neemt Mijn vijanden en uw vijanden niet tot vrienden! Biedt gij hun vriendschap aan, hoewel zij de Waarheid die tot u is gekomen hebben verworpen en de boodschapper en uzelf verdrijven, omdat gij in Allah uw Heer gelooft? Indien gij optreedt om voor Mijn zaak te strijden en Mijn welbehagen te zoeken, zoudt gij hun dan in het geheim vriendschap betuigen? En Ik weet het beste wat gij verbergt en wat gij openbaar maakt. En wie van u zo handelt, is zeker van de rechte weg afgedwaald.

Hier is het duidelijk dat het gaat om degene die tegen de moslims strijden, degene die ons wilt doen afdwalen en onze religie willen bestrijden. (God spreekt hier over dit soort volk).

60: 8. Allah verbiedt u niet, degenen, die niet tegen u om de godsdienst hebben gevochten, noch u uit uw huizen hebben verdreven, goed te doen en rechtvaardig te behandelen; voorzeker, Allah heeft de rechtvaardigen lief.

....

9. Maar Allah verbiedt u vriendschap te betonen aan degenen, die tegen u gevochten hebben om de godsdienst, en die u uit uw huizen hebben verdreven of geholpen hebben u te verdrijven. En wie hun ook vriendschap aanbiedt, dezen zijn de boosdoeners.

Duidelijk genoeg? Duidelijk genoeg over wat voor personen het gaat.

Ilias
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ilias » 21 jul 2007 15:48

Boekenlezer schreef:God is ongetwijfeld volmaakt rechtvaardig.
Maar dat neemt niet weg dat zijn dienaren onhandige stumpers kunnen zijn op bepaalde vlakken. En dat mag altijd tegen het licht gehouden worden. Daar kunnen we van leren.

(Ik ben eigenlijk niet zo blij met de christendom-islam-setting waarin Denkertje21 dit topic geplaatst heeft. Vergeet die islam wat mij betreft even, want daar gaan mijn gedachten helemaal niet over in mijn bericht van vandaag. Ik had meer de mij bekende (reformatorische/gereformeerde kerkelijke wereld in gedachten. Al wil ik ook niemand van de discussie uitsluiten, dus als moslims hierover meediscussiëren, dan wil ik ze niet wegsturen.)

Volledig mee eens mijn beste :)

mba
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor mba » 21 jul 2007 16:35

Ilias schreef:
mba schreef:

.

Lees eens de hele hoofdstuk door...... Begrijp de context.... een verz uit context halen is makkelijk en zeer onweten.

Teneerste, 1.

60: 1

O gij die gelooft, neemt Mijn vijanden en uw vijanden niet tot vrienden! Biedt gij hun vriendschap aan, hoewel zij de Waarheid die tot u is gekomen hebben verworpen en de boodschapper en uzelf verdrijven, omdat gij in Allah uw Heer gelooft? Indien gij optreedt om voor Mijn zaak te strijden en Mijn welbehagen te zoeken, zoudt gij hun dan in het geheim vriendschap betuigen? En Ik weet het beste wat gij verbergt en wat gij openbaar maakt. En wie van u zo handelt, is zeker van de rechte weg afgedwaald.

Hier is het duidelijk dat het gaat om degene die tegen de moslims strijden, degene die ons wilt doen afdwalen en onze religie willen bestrijden. (God spreekt hier over dit soort volk).

60: 8. Allah verbiedt u niet, degenen, die niet tegen u om de godsdienst hebben gevochten, noch u uit uw huizen hebben verdreven, goed te doen en rechtvaardig te behandelen; voorzeker, Allah heeft de rechtvaardigen lief.

....

9. Maar Allah verbiedt u vriendschap te betonen aan degenen, die tegen u gevochten hebben om de godsdienst, en die u uit uw huizen hebben verdreven of geholpen hebben u te verdrijven. En wie hun ook vriendschap aanbiedt, dezen zijn de boosdoeners.

Duidelijk genoeg? Duidelijk genoeg over wat voor personen het gaat.

Het komt mij erg tegenstrijdig over en ik zal uitleggen waarom.
Volgens vers 1,8 en 9 zou jij bijv. met mij bevriend mogen worden. Ik heb niet tegen je gevochten om de godsdienst, ik heb je niet uit je huis verdreven of geholpen je te verdrijven.
Maar als ik naar vers 13 kijk mag het niet want Allah is op mij vertoornd. Ik ben namelijk een christen die in aanraking gekomen is met de Islam maar deze bewust afwijst. Ook overtreed ik dagelijks veel ge/verboden van de Islam. Ik heb hier absoluut geen schuldgevoel over dus is Allah vertoornd over mij.

Naar mijn mening kan een christen volgen de Islam niet bevriend zijn met een moslim omdat een christen automatisch onder de categorie "een volk-op-hetwelk-Allah-vertoornd-is" valt.
Begrijp me goed, ik zeg dit niet absoluut niet om jouw geloof onderuit te schoppen maar dit voelt heel onrechtvaardig.

Riska

Berichtdoor Riska » 21 jul 2007 16:51

Boekenlezer haalt aan wat ik ook al gezegd heb. Waarom wordt het almaar getrokken in de relatie christen/moslim en niet wat hier ook speelt, mensen die kerkelijk en niet kerkelijk zijn, of anders gezegd: gelovig en niet-gelovig.
Of: anders-kerkelijk. Zoals, om een extreem voorbeeld te gebruiken: een protestant met een rooms-katholiek. Dat soort dingen...

Stop nou alsjeblieft met christendom/islam er weer in te voegen, daar zijn toch al topics voor?

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 21 jul 2007 17:57

Boekenlezer schreef:Misschien ga ik nu wel iets heel geks zeggen... 8-[ :lol:

Als er alleen getrouwd mag worden met mensen van hetzelfde geloof, kweek je natuurlijk wel een 'lekker' ons-kent-ons-sfeertje.
In de biologie was het dacht ik zo, dat mensen die erg verschillen, bijvoorbeeld van verschillend ras, dat dat gezond is voor de kinderen die eruit geboren worden. Terwijl wanneer je iemand trouwt die zowat of helemaal familie van je is, dan pakt dat niet goed uit.

Zo'n kerkelijk ons-kent-ons-sfeertje kweekt alleen maar mensen die in sociaal opzicht een achterstand hebben.
Open-minded heidenen zijn in vergelijking daarmee een heuse opluchting.

Das inderdaad behoorlijk gek :). Zonder gekheid. Omgang met andersdenkende is wel goed op zijn tijd het scherpt je ook. Maar of huwelijk en verkering daar nu de perfecte setting voor zijn. In het huwelijk word ik liever ondersteund in het geloof dan dat ik door strijd opgescherpt word. Daar heb ik refoweb wel voor :).

Sociologisch blijkt trouwens dat heel verschillende karakters bijvoorbeeld elkaar wel erg aantrekken, maar vaak niet al te goed matchen en veel scheidingen opleveren.

Zelf weet ik nu een klein beetje wat het is om verliefd te worden op een niet-Christelijk meisje. Omdat ik verder gaan als zonde zie, nam ik mezelf wel erg kwalijk dat ik dingen niet eerder uit mijn gedachten had gezet.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 21 jul 2007 20:13

Omgang met andersdenkenden scherpt je op in je visie, maar dat niet alleen. Je kunt soms een hoop van ze leren. Ik denk dus niet alleen maar aan het levensbeschouwelijke aspect. Ze gaan namelijk ook praktisch wel eens anders met bepaalde dingen om. En daar kun je misschien jezelf een spiegel voorhouden.
Bijvoorbeeld: hoe gaat men met elkaar om? Hoe open is men naar elkaar?
Ik stuit onder reformatorische mensen wel eens op een gebrek aan openheid, waar ik wel eens van baal.
Al zal dat niet alleen maar met geloof te maken hebben, denk ik. Ook het soort karakter wat ergens domineert zal ermee te maken hebben. Zo heb ik de indruk dat motorrijders vaak leuke open mensen zijn, vanuit wat ik mij ervan herinner. Sowieso alleen al het feit dat je elkaar als motorrijder groet op de weg maakt het in sociaal opzicht al leuk, veel leuker dan het saaie en alledaagse autorijder zijn.

De andere kant van een heidenvrouw kan natuurlijk zijn, dat ze veel makkelijker over scheiding denkt, en je veel sneller verlaat. Kijk, dat is natuurlijk bepaald geen voordeel! Daar zal ik ook nooit voor willen pleiten.
Dus ja, ik wil niet wegnemen dat het gelovig-zijn zo zijn consequenties heeft, waar je maar beter op kunt letten.
Maar probeer het dan wel zo te doen, dat je jezelf niet onnodig afremt. Want is het echt nodig dat de wereld alle grote en interessante uitvindingen deed? (Genesis 4:20-22) Of dat een heiden beter/slimmer nadenkt over bepaalde dingen? (Lukas 16:8) Ik worstel een beetje met deze dingen, omdat ik het gevoel heb dat ik ook wel wat extra gewiekstheid (Luk 16:8 WV'95) zou kunnen gebruiken. Dat ik slim zat ben en talenten genoeg heb, maar dat ik door mijn gelovigheid - en vooral het veelvuldig en erg serieus daarmee bezig geweest zijn - misschien ook wel dingen misgelopen ben die mij helemaal niet misstaan zouden hebben. :(

('t Is trouwens wel donders handig dat ik door mijn theologische gevormdheid zo makkelijk die teksten te voorschijn haal. :lol: )

Riska

Berichtdoor Riska » 21 jul 2007 20:18

Boekenlezer schreef:De andere kant van een heidenvrouw kan natuurlijk zijn, dat ze veel makkelijker over scheiding denkt, en je veel sneller verlaat. Kijk, dat is natuurlijk bepaald geen voordeel! Daar zal ik ook nooit voor willen pleiten.

Hoho, dat is veel te kort door de bocht. Er zijn meer dingen die overwogen worden als er een scheiding aan zit te komen. Of je nu gelovig bent of niet: scheiden is ALTIJD lijden...

(overigens, off-topic, ik ben blij dat je oude vertrouwde avatar terug is!)

Terug naar “Archief”