Dus feitelijk is het heel simpel. Het staat er ontzettend zwaarwichtig en veel mensen doen er vreselijk moeilijk over, maar als je je eigen naar de Heere toekeert en bid om vergeving en probeert Hem te volgen, ben je automatisch al wedergeboren! Het is genade natuurlijk, en het heeft alle waarde maar sommigen doen net of je een of ander Wonder of flits of emotie mee moet maken!
Nou dat kan dus ook, dat komt ook voor. Dat iemand heel duidelijk ervaard door de Geest wedergeboren te 'zijn geworden'. Ik weet niet of je in het begin van je geloofsleven zult weten op welk 'moment' God jou heeft wedergeboren, ik denk dat veel mensen dit ook nooit exact zullen weten. Wedergeboorte is iets wat nooit jou keuze is, Wedergeboorte is onwederstandelijk, je kunt het niet tegenhouden wat God wil zal gebeuren. Je kunt 20 jaar onder de Woordsverkondiging zitten, gedoopt zijn etcetra en nooit met je hart hebt begrepen wat de dominee nou zegt.
Op een bepaald moment ga je dingen écht verstaan (met je hart, niet met je verstand) je gaat inzien dat al die woorden er ook voor jou staan, je ziet dat je de Wet niet (volkomen) kunt houden en dat kan je best treurig stemmen, je ellendig voelen. Een mens in zijn 'natuurstaat' haat God en ziet de zonde niet. Door de wedergeboorte ga je steeds meer met de ogen van God naarjezelf kijken, je zonden zien en vooral het verdriet zien wat jij God daar mee doet en dat het rechtvaardig is dat jij verdoemd zult worden. Ik hou er persoonlijk niet van om allerlei dingen op te leggen maar ik denk dat elk kind van de Heere zich zel herkennen, misschien niet direct maar er komt een moment in het leven van God Kinderen dat ze het zullen herkennen.
Bekering is het logische antwoord op de wedergeboorte één gevaar wat op de loer ligt is dat er mensen zijn die met hun bekering afwachten tot God hun heeft wedergeboren, omdat het van God moet komen. Ik ben de laatste die zal ontkennen dat het van God moet komen, zonder God kunnen wij niets. Alsjeblieft, ga heen bid en bekeer je, om de Naam van Jezus Christus, daar is je hoop én verwachting. En als jij je wilt bekeren, zul je ook zien dat je dat helemaal niet alleen kúnt.
Inderdaad er is 'Israel dat zegt Israel te zijn, maar het niet is' er is 'Tweeërlei Zaad des Verbonds' er is 'een Demas' en de tekst 'Wij hebben toch wonderen in uw Naam gedaan en Hij zal zeggen Ik heb u niet gekend'. Daarom is er zoals SimonT ook zegt de zelfbeproeving om jezelf te beproeven of je geloof waarachtig is. Persoonlijk weet ik niet zo goed hoe ik dat zou moeten weten.. Ik denk door inderdaad te zien dat je alles van de Heere verwacht, niet soms maar altijd.
Dan moet ik eerlijk zeggen, dat ik dat echt niet altijd doe.. Dus wat is 'zelfbeproeving' en vooral 'hoe weet je dat jou geloof waarachtig is?' Misschien is dat wel de kernvraag in de verschillen tussen kerken?
Dus feitelijk is het heel simpel.
Feitelijk is het dus heel simpel... maar ik denk dat we weten dat het in praktijk verre ván simpel is.