Bekering en/of wedergeboorte

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 11 jul 2007 07:40

André schreef:Wel een aardig artikel dit, wordt ook over wedergeboorte/bekering geschreven.

http://www.refo-nieuws.nl/nieuws/Verdriet_over_kerkmuren_commentaar

Bijvoorbeeld dit gedeelte: Het kan nog erger. Zodra een gemeentelid zich bekeert en zijn oude leven vaarwel zegt, verblijden we ons niet, maar hanteren we de kritische maatlat van eigen afgunst. Is die 'bekering' wel volgens de dogmatische regels van onze kerk verlopen? Want dat is helaas de nieuwe norm en niet Gods Woord.

Ik wist overigens niet dat dit een nieuwe 'norm' is, ik dacht meer een oude, wellicht vandaar die kerkmuren.
Tja, dat is dus het dogma van de evangelische dominee Hegger.

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 11 jul 2007 07:49

pol schreef:
Raido schreef:
pol schreef:
Raido schreef:Anders had ik wel 'van de mens' geschreven ;) Door de genade Gods (in de wedergeboorte) zal de mens keuzes gaan maken en zich 'om/weder'keren tot God.

Wedergeboorte is het moment dat de zoon bedenkt 'laat ik opgaan en tot mijn vader gaan' bekering is 'en hij ging op en ging tot zijn vader' ;)

Vanaf op het moment dat je bent wedergeboren, ga je je bekeren
Exact, wie niet wedergeboren is ziet de 'dingen van het Koninkrijk' niet, en zal zich niet 'haasten en spoeden om zijns levens wil' om maar eens heerlijk SV te zeggen.

Dus feitelijk is het heel simpel. Het staat er ontzettend zwaarwichtig en veel mensen doen er vreselijk moeilijk over, maar als je je eigen naar de Heere toekeert en bid om vergeving en probeert Hem te volgen, ben je automatisch al wedergeboren! Het is genade natuurlijk, en het heeft alle waarde maar sommigen doen net of je een of ander Wonder of flits of emotie mee moet maken!

Klopt, en dan is het nog de vraag welke geloof heb je, maar dat is weer wat anders, want je kan je tijdelijk tot God keren en bidden, maar het moet wel waarachtig zijn. Kijk naar Demas, hij ging met Paulus mee op zendingsreis, en waarachtig, zou Paulus een man meenemen waarvan hij niet zou denken dat het een waarlijk wedergeboren volgeling van Christus was?

Maar vervolgens staat er wel:'En Demas heeft mij verlaten, de tegenwoordige wereld liefgekregen hebben...'

Dit is zeer zeker niet bedoeld om je een twijfel aan te praten, maar beproef je geloof op de Bijbel! En je zal weten of het waarachtig is!
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 jul 2007 08:10

Dus feitelijk is het heel simpel. Het staat er ontzettend zwaarwichtig en veel mensen doen er vreselijk moeilijk over, maar als je je eigen naar de Heere toekeert en bid om vergeving en probeert Hem te volgen, ben je automatisch al wedergeboren! Het is genade natuurlijk, en het heeft alle waarde maar sommigen doen net of je een of ander Wonder of flits of emotie mee moet maken!
Nou dat kan dus ook, dat komt ook voor. Dat iemand heel duidelijk ervaard door de Geest wedergeboren te 'zijn geworden'. Ik weet niet of je in het begin van je geloofsleven zult weten op welk 'moment' God jou heeft wedergeboren, ik denk dat veel mensen dit ook nooit exact zullen weten. Wedergeboorte is iets wat nooit jou keuze is, Wedergeboorte is onwederstandelijk, je kunt het niet tegenhouden wat God wil zal gebeuren. Je kunt 20 jaar onder de Woordsverkondiging zitten, gedoopt zijn etcetra en nooit met je hart hebt begrepen wat de dominee nou zegt.

Op een bepaald moment ga je dingen écht verstaan (met je hart, niet met je verstand) je gaat inzien dat al die woorden er ook voor jou staan, je ziet dat je de Wet niet (volkomen) kunt houden en dat kan je best treurig stemmen, je ellendig voelen. Een mens in zijn 'natuurstaat' haat God en ziet de zonde niet. Door de wedergeboorte ga je steeds meer met de ogen van God naarjezelf kijken, je zonden zien en vooral het verdriet zien wat jij God daar mee doet en dat het rechtvaardig is dat jij verdoemd zult worden. Ik hou er persoonlijk niet van om allerlei dingen op te leggen maar ik denk dat elk kind van de Heere zich zel herkennen, misschien niet direct maar er komt een moment in het leven van God Kinderen dat ze het zullen herkennen.

Bekering is het logische antwoord op de wedergeboorte één gevaar wat op de loer ligt is dat er mensen zijn die met hun bekering afwachten tot God hun heeft wedergeboren, omdat het van God moet komen. Ik ben de laatste die zal ontkennen dat het van God moet komen, zonder God kunnen wij niets. Alsjeblieft, ga heen bid en bekeer je, om de Naam van Jezus Christus, daar is je hoop én verwachting. En als jij je wilt bekeren, zul je ook zien dat je dat helemaal niet alleen kúnt.

Inderdaad er is 'Israel dat zegt Israel te zijn, maar het niet is' er is 'Tweeërlei Zaad des Verbonds' er is 'een Demas' en de tekst 'Wij hebben toch wonderen in uw Naam gedaan en Hij zal zeggen Ik heb u niet gekend'. Daarom is er zoals SimonT ook zegt de zelfbeproeving om jezelf te beproeven of je geloof waarachtig is. Persoonlijk weet ik niet zo goed hoe ik dat zou moeten weten.. Ik denk door inderdaad te zien dat je alles van de Heere verwacht, niet soms maar altijd.

Dan moet ik eerlijk zeggen, dat ik dat echt niet altijd doe.. Dus wat is 'zelfbeproeving' en vooral 'hoe weet je dat jou geloof waarachtig is?' Misschien is dat wel de kernvraag in de verschillen tussen kerken?

Dus feitelijk is het heel simpel.
Feitelijk is het dus heel simpel... maar ik denk dat we weten dat het in praktijk verre ván simpel is.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 jul 2007 08:30

Om het nog wat simpeler te maken (niet dus :)) gebruiken de reformatoren het woord wedergeboorte ook nog eens voor de levensheiliging, dus niet alleen voor de eerste bekering. Zij doen dit met name op basis van teksten als Ef. 4:22-32 en Kol. 3:9-10, waarin het gaat om het afleggen van de oude mens en het aandoen van de nieuwe mens.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 23 jan 2008 22:06

De tekst "Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn, want Gij zijt de HEERE, mijn God!" komt iedereen ongetwijfeld bekend voor. Die staat in Jeremia 31:18.
Ik kan je vertellen na deze avond, dat dat 18de vers een taai stuk tekst is! Dat ene vers heeft een behoorlijke bijdrage aan mijn woordenlijst van Jeremia 30 en 31 opgeleverd!
Vooral datgene wat er vóór het geciteerde stukje staat was taai om door te werken! Dit geciteerde stukje valt nog wel mee.

In het Hebreeuws staat er: heasjibheni weashubhah, ki attah JHWH eelohaj
Voor de echte Hebreeuwse letters, zie hier. (Daar is vers 18 niet vers 18, maar vers 17!)
De eerste vorm van het werkwoord sjubh (in de SV vertaald met (zich) bekeren) is hier een hifil perfectum met -ni (= mij) erachter.
De tweede vorm is een qal imperfectum.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

jmpauw
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jmpauw » 31 jan 2008 15:12

Wat wil je hiermee zeggen, Boekenlezer?
En verder: heeft het zin wat Hebreeuwse kreten te uiten op een forum, waar de meesten geen Hebreeuws kennen (of heb ik dit fout?)

Boekenlezer schreef:De tekst "Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn, want Gij zijt de HEERE, mijn God!" komt iedereen ongetwijfeld bekend voor. Die staat in Jeremia 31:18.
Ik kan je vertellen na deze avond, dat dat 18de vers een taai stuk tekst is! Dat ene vers heeft een behoorlijke bijdrage aan mijn woordenlijst van Jeremia 30 en 31 opgeleverd!
Vooral datgene wat er v��r het geciteerde stukje staat was taai om door te werken! Dit geciteerde stukje valt nog wel mee.

Voor de echte Hebreeuwse letters, zie hier. (Daar is vers 18 niet vers 18, maar vers 17!)
De eerste vorm van het werkwoord sjubh (in de SV vertaald met (zich) bekeren) is hier een hifil perfectum met -ni (= mij) erachter.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Teken de petitie op http://www.axci.nl/eerwraak

jmpauw
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: Bekering en/of wedergeboorte

Berichtdoor jmpauw » 31 jan 2008 15:16

Ik herken dat wel, Pol, die moeite met het begrip wedergeboorte. Toch is het een bijbelse term en daarom houd ik hem graag in mijn vocabulaire.
Die moeite met het begrip komt denk ik vooral door het feit dat er complete theologieën en theorieën over opgezet zijn, die meer speculatief dan bijbels zijn.
Volgens mij is de meest eenvoudige en bijbelse zienswijze, dat wedergeboorte en bekering de twee keerzijden van dezelfde medaille zijn: de wedergeboorte is de keerzijde van Gods kant, de bekering de keerzijde van onze kant.
Niet voor niets noemen de DL 3/4, art. 12 de wedergeboorte een 'verborgen werk'!

Ook is het goed om te bedenken dat Jezus in Joh. 3 met een theoloog (Nicodemus) spreekt, terwijl Hij de term in gesprekken met de schare nooit bezig. Dan heeft Hij het over bekering en geloof; zie bijv. Mk. 1:15

pol schreef:Ik heb altijd een beetje moeite met het begrip wedergeboorte. Is dat een gevolg van bekering of hoe moet ik dat zien. Wachten op een wonder en pats je bent ineens wedergeboren?
Misschien een beetje niet zo slimme vraag, maar misschien hebben jullie wel een slim antwoord

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Bekering en/of wedergeboorte

Berichtdoor Marnix » 31 jan 2008 15:37

jmpauw schreef:Ik herken dat wel, Pol, die moeite met het begrip wedergeboorte. Toch is het een bijbelse term en daarom houd ik hem graag in mijn vocabulaire.
Die moeite met het begrip komt denk ik vooral door het feit dat er complete theologieën en theorieën over opgezet zijn, die meer speculatief dan bijbels zijn.
Volgens mij is de meest eenvoudige en bijbelse zienswijze, dat wedergeboorte en bekering de twee keerzijden van dezelfde medaille zijn: de wedergeboorte is de keerzijde van Gods kant, de bekering de keerzijde van onze kant.
Niet voor niets noemen de DL 3/4, art. 12 de wedergeboorte een 'verborgen werk'!

Ook is het goed om te bedenken dat Jezus in Joh. 3 met een theoloog (Nicodemus) spreekt, terwijl Hij de term in gesprekken met de schare nooit bezig. Dan heeft Hij het over bekering en geloof; zie bijv. Mk. 1:15

pol schreef:Ik heb altijd een beetje moeite met het begrip wedergeboorte. Is dat een gevolg van bekering of hoe moet ik dat zien. Wachten op een wonder en pats je bent ineens wedergeboren?
Misschien een beetje niet zo slimme vraag, maar misschien hebben jullie wel een slim antwoord

De moeite zit hem denk ik inderdaad vooral in hoe sommige mensen met de wedergeboorte omgaan, hoe ze het uitleggen etc.

Jezus vertelt dat we opnieuw geboren moeten worden en legt dat als volgt uit:

Zoals de koperen slang verhoogd werd in de woestijn (al wie keken naar de slang keken niet), zo moet de Mensenzoon verhoogd worden zodat ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Wie gelooft wordt niet geoordeed, wie niet geloofd is reeds veroordeeld omdat hij niet gelooft. Waarom mensen het toch zoveel moeilijker dan dat maken.....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 02 feb 2008 12:25

jmpauw schreef:Wat wil je hiermee zeggen, Boekenlezer?
En verder: heeft het zin wat Hebreeuwse kreten te uiten op een forum, waar de meesten geen Hebreeuws kennen (of heb ik dit fout?)

Boekenlezer schreef:De tekst "Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn, want Gij zijt de HEERE, mijn God!" komt iedereen ongetwijfeld bekend voor. Die staat in Jeremia 31:18.
Vooral datgene wat er v��r het geciteerde stukje staat was taai om door te werken! Dit geciteerde stukje valt nog wel mee.

Ik vond het even leuk om deze tekst (Jeremia 31:18 ) onder de aandacht te brengen.
Misschien deed ik het op een wat aparte manier. Maar ja, het was 's avonds laat. Ik had toen geen zin meer om verder na te denken, hoe ik het op anderen aanpas. Ik zette gewoon even onaangepast datgene neer waar ik me mee bezig gehouden had. Tot dan toe was ik alleen nog maar aan het taalkundige aspect van de tekst toegekomen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 02 feb 2008 12:27

jmpauw schreef:Die moeite met het begrip komt denk ik vooral door het feit dat er complete theologieën en theorieën over opgezet zijn, die meer speculatief dan bijbels zijn.

Met die "reformatorische" aangroeisels heb ik de laatste tijd ook weer meer moeite. Ik voel een drang om weer onverkort terug te gaan naar het onvervalse Woord van God zelf.
En bij de "reformatorische" aangroeisels denk ik niet alleen aan buitenbijbelse theorieën, maar ook aan vastgeroeste tradities. Zoals: alleen de Statenvertaling willen gebruiken, en de HSV niet willen (denk bijv. aan de Gereformeerde Gemeenten). Er lijkt in reformatorische kring wel eens te veel een drang te zijn om zich terug te trekken in het eigen knusse wereldje, dan zich communicatief op te stellen naar de buitenwereld. Al geeft een bericht als dit gelukkig toch wel aan dat men zich nog ergens bewust van is.
Niet dat dus alles slecht is. Zeker niet. Maar zo nu en dan voel ik wel eens behoefte tot een kritische bezinning. Om weer terug te gaan naar dat wat echt vaststaat, om alles even goed af te stoffen.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 02 feb 2008 14:40

Ja idd terug naar de basis. Op het moment vliegt de een links (alles kan leven in de christelijke vrijheid) en een ander vliegt rechts (alles mag niet, regeltje zus, regeltje zo en maar over bijzaken wauwelen) We moeten gewoon terug en ahw knielen aan Jezus voeten en van Hem onderwijs verwachten

jmpauw
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jmpauw » 02 feb 2008 17:36

Amen! Spraken de humanisten ook niet over ad fontes. De bronnen zijn immers onze gemeenschappelijke basis.

pol schreef:Ja idd terug naar de basis.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 06 feb 2008 13:01

Volgens mij is bekering en wedergeboren worden hetzelfde.
Er zit gewoon geen verschil in behalve een andere naam voor één en hetzelfde.

jmpauw
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jmpauw » 07 mar 2008 17:04

tante-tortel schreef:Volgens mij is bekering en wedergeboren worden hetzelfde.

... en behalve dat dezelfde zaak de ene keer vanuit het perspectief van God (wedergeboorte) wordt bezien en de andere keer vanuit het perspectief van de mens (bekering).

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 07 mar 2008 20:16

jmpauw schreef:
tante-tortel schreef:Volgens mij is bekering en wedergeboren worden hetzelfde.

... en behalve dat dezelfde zaak de ene keer vanuit het perspectief van God (wedergeboorte) wordt bezien en de andere keer vanuit het perspectief van de mens (bekering).

Waarom word er zo vaak zo zweverig overgesproken?

Terug naar “Archief”