Help ik schiet wijsheid tekort!!!!!!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 04 jul 2007 10:45

N.a.v. dit zinnetje "Zij is behoorlijk volwassen voor haar leeftijd maar heeft het zwaar en heeft iemand nodig die haar begrijpt en dat doet hij kennelijk" wilde ik een soortgelijke bericht als Saskia schrijven..

Saskia schreef:Ik denk dat ze goed bij zichzelf na moet gaan wat ze precies voor deze man voelt. En dan bedoel ik niet direct of er sprake is van liefde, maar meer welk 'soort' liefde. Als ik eerdere posts lees komt bij mij de vraag naar boven of ze een partner nodig heeft die haar begrijpt of meer een vaderfiguur.
Als er liefde is als partners onder elkaar, lijkt me dat dat op latere leeftijd geen problemen hoeft te geven, dan sta je gewoon anders in je relatie als de meeste stellen om je heen, maar er zal ongetwijfeld nog genoeg overblijven om samen te doen.
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 04 jul 2007 10:45

theoloogje schreef:Maar ik heb haar lief en wil dat ze gelukkig wordt en deze keuze kan daar invloed op hebben. Ik wil niet dat ze de keuze maakt en na zeg 30 jaar te zijn 20 jaar ongelukkig is

Dat kun jij toch niet voorzien, en stel dat het Gods weg is...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 jul 2007 11:16

Helemaal met bovenstaande eens. op zich is er met zo'n leeftijdsverschil niets mis, hoewel het me wel moeilijk lijkt. Gaat je man met pensioen, moet je zelf nog 20 jaar werken. :) Als hij 75 wordt ben je vanaf je 55e weduwe. Etc. Maar ja, als er sprake van echte diepe liefde is zijn bovenstaande punten geen probleem. Dus inderdaad, ze moet onderzoeken of dat inderdaad echt zo is.

Het verschil tussen Abraham en Sarai was toch ook iets van 20 jaar? :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

theoloogje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor theoloogje » 04 jul 2007 11:52

Marnix schreef:Helemaal met bovenstaande eens. op zich is er met zo'n leeftijdsverschil niets mis, hoewel het me wel moeilijk lijkt. Gaat je man met pensioen, moet je zelf nog 20 jaar werken. :) Als hij 75 wordt ben je vanaf je 55e weduwe. Etc. Maar ja, als er sprake van echte diepe liefde is zijn bovenstaande punten geen probleem. Dus inderdaad, ze moet onderzoeken of dat inderdaad echt zo is.

Ik heb haar geadviseerd zich eerst in mekaar te verdiepen alvorens een keuze voor een relatie te maken. Tis uitstel maar als het idd echte liefde blijkt te zijn dan wordt het ineens een heel ander verhaal

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 04 jul 2007 13:24

Wat is echte liefde?

Ik hoor vaak genoeg mensen zeggen dat ze niet geloven dat er slechts 1 persoon op de aarde rondloopt die de 'ware' is. En daar ben ik het mee eens.

Persoonlijk zou ik denk ik heel rationeel gaan kijken. Groot verschil in geloof - kortom een heel andere basis. Groot verschil in leeftijd - kan een probleem zijn want hoe je het ook wendt of keert, je hebt toch een totaal andere levenservaring.

Maar met name de eerste opmerking zou voor mij de doorslag zijn. Ik wil mijn geloof, mijn band met God, kunnen delen met mijn partner. Als iemand daar niet in gelooft, dan is het voor mij uit. Naar zulke vragen moet zij ook kijken. Hoe ziet haar leven er over tien, twintig jaar eruit? Zorgt het niet voor problemen op de lange termijn? En vooral: denkt ze sterk genoeg te zijn om de problemen het hoofd te bieden?

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 04 jul 2007 16:15

Bevlogen schreef:Ik hoor vaak genoeg mensen zeggen dat ze niet geloven dat er slechts 1 persoon op de aarde rondloopt die de 'ware' is. En daar ben ik het mee eens.

Nee, dat zou toch wat zijn zeg. Heb je kans van 1 op 3 miljard om die persoon tegen te komen. En wonderbaarlijk woont diegene meestal wel gewoon in de buurt.

Maar met name de eerste opmerking zou voor mij de doorslag zijn. Ik wil mijn geloof, mijn band met God, kunnen delen met mijn partner. Als iemand daar niet in gelooft, dan is het voor mij uit.

Waarom zou je jouw band met God alleen kunnen delen met iemand die er in geloofd? Ieders band met God is toch persoonlijk, dus net zo goed kans dat als je wel samen bent met een andere christen dat jullie beider vand met God totaal van elkaar verschilt. Wat dat betreft maakt dat weinig verschil met een anders-denkende (zolang iedereen maar open en respectvol geinteresseerd is in elkaars beleving.)

Naar zulke vragen moet zij ook kijken. Hoe ziet haar leven er over tien, twintig jaar eruit? Zorgt het niet voor problemen op de lange termijn? En vooral: denkt ze sterk genoeg te zijn om de problemen het hoofd te bieden?

Ook belangrijk te overdenken: hoe zit het met eventuele kinderen?

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 04 jul 2007 17:32

Verplaatst, dit hoort niet in "religie".
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 05 jul 2007 08:03

Bevlogen schreef:Wat is echte liefde?
(....)

Goede vraag.
Allereerst: "echte" Liefde is niet zozeer een emotie, als wel een scheppende kracht
Het creeert iets; het is de kracht die een kunstenaar tot scheppen brengt.
Een mens tot '(selbst)bildung' brengt, maar ook een ander in staat stelt teot bestaan te komen.
In die zin is echte liefde onpersoonlijk.

Jesus stelt in het 'heb je naaste lief als jezelf' niet een emotie centraal maar een evenwicht tussen de krachten die op jezelf, en de krachten die op de ander gericht zijn.

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 06 jul 2007 19:42

mijn advies: tegen.

argumenten:
- hij is niet gelovig, daar zou paulus ook negatief adviseren.
- ze twijfeld. mijns inziens moet ze het veel zekerder weten.
- er zijn praktische bezwaren(leeftijd)

daarnaast is beginnende liefde nog prima om te buigen. liefde in dit ongelooflijk vroege stadium is nog niets vergeleken met liefde tussen een echtpaar van jaren. Daarom denk ik dat het een verstandig besluit is om het niet te doen, maar besef ik dat het gevoel waarschijnlijk te veel gewicht in de weegschaal legt nee te zeggen

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 06 jul 2007 21:17

Marnix schreef:Helemaal met bovenstaande eens. op zich is er met zo'n leeftijdsverschil niets mis, hoewel het me wel moeilijk lijkt. Gaat je man met pensioen, moet je zelf nog 20 jaar werken. :) Als hij 75 wordt ben je vanaf je 55e weduwe. Etc. Maar ja, als er sprake van echte diepe liefde is zijn bovenstaande punten geen probleem. Dus inderdaad, ze moet onderzoeken of dat inderdaad echt zo is.

Waar ik ook aan moest denken, en dat relativeert e.e.a.: de leeftijd waarop mensen sterven varieert ook nogal eens sterk. Mijn grootvader van mijn vaders kant en mijn oma - ik bedoel dus zijn vrouw - zullen in leeftijd niet zo heel ver uit elkaar gelegen hebben. Maar zij overleed veel jonger dan hij, zodat hij daarna nog 23 jaar zonder haar heeft geleefd. Zij was iets van 70 toen zij stief, hij 93.

Dat verschil in geloof is iets waar ik wel behoorlijk zwaar aan zou tillen. Vergeleken daarmee sta ik stukken onbekommerder tegenover dat verschil in leeftijd.

DesertRose schreef:- Ze twijfelt. Mijns inziens moet ze het veel zekerder weten.

Ik vind het bijzonder moeilijk om hierin een oordeel te vellen over een vrouw. Ik weet niet wat jij bent, maar ik ben dus een man. En een vrouw voelt en ervaart de dingen heel anders dan een man.
Daarbij kan ik trouwens ook nog complicerende vragen verzinnen over: wat is de aard en de context van de twijfel? Kortom: ik zie reden genoeg om hierin zelf geen oordeel uit te spreken.
Je eerste punt snijdt nog het meeste hout.
Over je derde punt zou ik niet willen oordelen. Ik weet niet in hoeverre leeftijdsverschil een probleempunt hoeft te zijn.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

theoloogje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor theoloogje » 26 aug 2007 23:38

Tot op heden zijn ze nog steeds bij mekaar en het lijkt goed te gaan :d. Hij heeft alleen nog moeite om zich helemaal voor haar open te stellen maar hij is er altijd voor der, is trouw dus dat lijkt goed te komen...

bedackt voor jullie adviezen... Just to let you all know...

alle liefde

Atheist1984

Re: Help ik schiet wijsheid tekort!!!!!!

Berichtdoor Atheist1984 » 30 aug 2007 15:43

theoloogje schreef:Een vriendin van me zit te dubben al dan niet een relatie te beginnen met een man die 41 is en zijzelf is 22. Op korte termijn is er natuurlijk niks aan de hand maar als het leeftijdsverschil 50-70 is dan gaan de jaartjes ineens welk tellen qua wat je kunt onder nemen. Wat moet ik haar adviseren?

Wat is wijsheid?

Mijn mening is hier over is dat iemand van 22 volwassen is en zelf keuzes moet maken in het leven. Dus laat haar lekker als zij gelukkig met hem is. Dat is het belangerijkste. En aan de andere kant is het natuurlijk zo, wie zijn wij om ons daar mee te bemoeien?? Volwassenen mensen moeten hun eigen keuzes in het leven maken ookal zijn wij het daar niet altijd mee eens.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 30 aug 2007 15:55

Om het recht voor zijn raap te zeggen, nooit aan beginnen zo'n oude knar. Die zit duidelijk in een andere fase van zijn leven en is al "over the top" terwijl je vriendin nog vol in haar jeugd zit. Het gaat later ongetwijfeld pijn doen als die 41-jarige zijn tanden/haar begint te verliezen en alleen nog maar op de bank wil zitten en over het werk wil praten terwijl alle vriendinnen met een frisse jonge kerel leuke dingen doen.

Ook al aangegeven, de betreffende man is niet-gelovig. Dit is een heel groot minpunt al valt er mee te leven als hij aangeeft een christelijke opvoeding voor eventuele kinderen niet in de weg te zullen staan. Als hij die beloofte niet wil doen dan gelijk de stekker eruit trekken.

Atheist1984

Berichtdoor Atheist1984 » 30 aug 2007 16:07

goshen schreef:Om het recht voor zijn raap te zeggen, nooit aan beginnen zo'n oude knar.

Die keus is natuurlijk aan geheel voor haar. Is dat niet belangerijker dan overtuigen? Mensen hun eigen keuzes en fouten laten maken?

jaccootje85
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaccootje85 » 04 sep 2007 06:58

Gezien de twijfel van het meisje, moeten wij niet te veel oordelen. Zolang zij haar keuze nog niet gemaakt heeft, wie zijn wij dan om te oordelen wat goed en kwaad is?
Toch kan ik ook wel begrijpen vanuit theoloogje, dat je je vriendinnen gelukkig wil zien. Je gunt hen t beste. Maar wat is het beste?
Ik zou zelf niet aan een relatie beginnen met een 41-jarige. Het klinkt misschien wat cru, maar hij is gewoon te oud voor mij. Ik zou meer een vader-dochter relatie met hem hebben, dan man-vrouw.
En dat zie ik bij dit meisje ook. Heeft zij vaderliefde van thuis ontvangen en zo ja, op welke manier? Ik krijg nu meer het idee dat ze zich aan de man bindt om op die manier een vaderfiguur in haar leven te creëren. Verder zou ook het geloof een barricade kunnen worden binnen hun mogelijke huwelijk. Zij gelooft wel, hij niet. Hoe sterk kan zij blijven staan?
Het is nogal wat om zo'n relatie te beginnen. Ik kan me goed voorstellen dat zij twijfelt, maar een echte oplossing kunnen wij niet bedenken. Die ligt bij hen zelf...
Szent az Úr

Terug naar “Archief”