vergeven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 01 jul 2007 21:24

Riska schreef:Ja, dat staat er inderdaad. Maar Hij heeft er weet van dat er soms zoveel pijn is, dat je er niet toe komt.
Wanneer een mens een ander mens zo beschadigt dat hij er levenslang de gevolgen van ondervindt, dan ligt de zaak genuanceerder.
God stelt ons geen eisen die wij absoluut niet kunnen volbrengen.
En er zijn dingen die het menselijk vermogen te boven gaan.
Hij is dan in de worsteling aanwezig en misschien, heel miscchien komt zo iemand er uiteindelijk toe toch los te laten - is gelijk aan vergeven.

Dat is wat anders dan dat je zegt: het moet niet van God.
Want daarover is de Bijbel duidelijk.
Dat het moeilijk kan zijn in veel gevallen, is waar, maar het vergeven van de ander is wel degelijk een moeten.
Al is het maar voor je zelf.
Zolang als de haat je hart vult kan er geen liefde wonen.
En die haat komt van de satan. Die neemt dan bezit van je hart.

Ik zeg dit dan ook niet zomaar.
Wij hebben een zoon met veel moeite hierover.
We zien zijn worsteling en zijn verdriet.
Maar toch houden wij hem voor dat vergeven de enige mogelijkheid is om het een plaats te kunnen geven in je leven.
We zeggen nooit dat hij het maar moet vergeten, dat zal onmogelijk zijn.
Maar in God mag je de ander vergeven en het aan Hem overlaten om te oordelen of veroordelen. Wat dan ook.
Pas daarna kun je gaan genezen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 01 jul 2007 21:26

Je kan niet accuut van iemand vergeving verwachten en dan ook nog 7 maal 70. We moeten er wel naar toe werken om anderen te kunnen vergeven.
Dat heeft allemaal tijd nodig. Sommige zullen tot het eind van hun leven er mee strijden.

Zoals ik al eerder aan gaf, als iemand het niet inziet en je blijft pijnigen, dan is het wel erg moeilijk om aan vergeving te werken. Zodra de wond een stuk geneest, opent de ander hem gelijk weer.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 01 jul 2007 21:35

Dat is zo, daarom is het voor ieder geval weer anders hoe je er mee om moet gaan. Zolang als er nog tegen de persoon gezondigd wordt kan er ook moelijk vergeving zijn.
En dat het vaak een lang en langzaam proces is ben ik het ook zeker mee eens.

Riska

Berichtdoor Riska » 01 jul 2007 21:51

Ik blijf er bij dat vergeven niet moet van God als Hij er weet van heeft dat het niet lukt. Om wat Gerdien zegt, om het 'levenslang' dat een mens soms heeft, waar het de gevolgen betreft.

Een heel ander iets is dat uiteindelijk het vergeven = loslaten, heel heilzaam is voor de mens.
Wegstoppen is niet de juiste manier.
Niet tot vergeving kunnen komen is niet duivels. Duivels is wat de ander die mens heeft aangedaan...
Een mens kan pas tot vergeven komen als alle woede eruit is, als alle pijn doorleefd is. Als dat niet het geval is, maar je te vroeg zegt: "ik vergeef je" neem je je eigen pijn, verdriet en woede niet serieus.
En soms hoef je het helemaal niet tegen de ander te zeggen (kan soms ook niet meer als degene die jou kwaad heeft aangedaan, niet meer leeft), maar merk je bij jezelf dat je het losgelaten hebt. Dat alles eruit is, alles doorleefd is.
Dat betekent niet dat soms de pijn weer oplaait, door welke oorzaak dan ook.

Dwing nooit iemand tot vergeven. Je laat de ander in de kou staan, want het moet van binnenuit komen.
Bid alleen maar voor de mens met zoveel pijn. Dan komt die mens (misschien) op eigen tijd en op eigen wijze tot loslaten...

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 01 jul 2007 22:35

tante-tortel schreef:Hoe zie je dan deze tekst: Matth. 18:

Het is misschien beter om naar de HC te kijken?

Het is volgens mij precies wat zij ( Riska en Gerdien )schrijven als wat de hc over de 5e bede schrijft: "Wil ons arme zondaars, om het bloed van Christus geen van onze misdaden toerekenen en ook niet de slechtheid die nog altijd in ons is, zoals wij zelf ook als een bewijs uw genade in ons opmerken, dat wij het vaste voornemen hebben onze naaste van harte te vergeven".

Daaruit spreekt voor mij duidelijk uit, dat iemand het voornemen van vergeving voor God neer mag leggen. Het is mij te menselijk en ook te menselijk gesproken als iemand zou zeggen dat iemand (verplicht) de ander moet vergeven. God kijkt in het hart, Hij kan dan ook zien dat iemand soms iemand wel wil vergeven, maar dat het soms menselijker wijs (nog) niet mogelijk is.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

sela

Berichtdoor sela » 01 jul 2007 22:57

ik ben het van harte eens met de mensen die zeggen dat vergeven nog niet zo eenvoudig is.
het staat in de bijbel, 70 x 7, maar het wordt een gecompliceerd verhaal als je beschadigd bent.
ik vind dat riska hier vaak wijze dingen over zegt. die van de praktijk van het leven..

Renee
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Renee » 01 jul 2007 23:32

Lucas 17: NBG

3 Ziet toe op uzelf! Indien uw broeder zondigt, bestraf hem, en indien hij berouw heeft, vergeef hem. 4 En zelfs indien hij zevenmaal per dag tegen u zondigt en zevenmaal tot u terugkomt en zegt: Ik heb berouw, zult gij het hem vergeven.

Als ik dit zo lees is berouw van de ander dus voorwaarde voor vergeving.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 02 jul 2007 06:40

Harm-J schreef:
tante-tortel schreef:Hoe zie je dan deze tekst: Matth. 18:

Het is misschien beter om naar de HC te kijken?

Het is volgens mij precies wat zij ( Riska en Gerdien )schrijven als wat de hc over de 5e bede schrijft: "Wil ons arme zondaars, om het bloed van Christus geen van onze misdaden toerekenen en ook niet de slechtheid die nog altijd in ons is, zoals wij zelf ook als een bewijs uw genade in ons opmerken, dat wij het vaste voornemen hebben onze naaste van harte te vergeven".

Daaruit spreekt voor mij duidelijk uit, dat iemand het voornemen van vergeving voor God neer mag leggen. Het is mij te menselijk en ook te menselijk gesproken als iemand zou zeggen dat iemand (verplicht) de ander moet vergeven. God kijkt in het hart, Hij kan dan ook zien dat iemand soms iemand wel wil vergeven, maar dat het soms menselijker wijs (nog) niet mogelijk is.

Het is toch niet zo als jij het uitlegt. Uit genade kunnen wij de ander vergeven. Dat wordt door God in ons hart gelegd, vanuit onszelf zijn wij alleen maar geneigd God en de naaste te haten.
En het zegt dat wij vragen om ons om Christus wil onze misdaden niet toe te rekenen.

Dat God weet van onze moeite heeft dat is zeker waar.

sela

Berichtdoor sela » 02 jul 2007 06:47

Het is toch niet zo als jij het uitlegt. Uit genade kunnen wij de ander vergeven. Dat wordt door God in ons hart gelegd, vanuit onszelf zijn wij alleen maar geneigd God en de naaste te haten.
En het zegt dat wij vragen om ons om Christus wil onze misdaden niet toe te rekenen.

Dat God weet van onze moeite heeft dat is zeker waar.

op een bepaalde wijze klinkt het wrang en manipulerend. eerst is iemand door persoon x mishandeld. die iemand heeft daar last van. echter, je moet vergeven en als je dat niet kan dan is de balans aan de negatieve kant a. dat je beschadigd bent en b. dat je geen genade hebt ontvangen van God. lekker koud. In andere delen van de Schift is God toch vaak een 'hulpe'?

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 02 jul 2007 07:01

Nee, dat zegt de Cat. ook.
Door Gods genade kunnen we vergeven.
Niet direct, misschien wel heel lang niet, maar als we onze moeite en zorgen en ook onze pijn bij God neer leggen dan zal Hij zorgen dat wij het kunnen. Uit onszelf zullen wij de ander alleen maar kunnen haten.

Dat is ook waar je naartoe moet werken.
Je mag boos zijn, en misschien blijf je dat wel heel lang.
Maar boos zijn wil niet zeggen dat je de ander niet zou vergeven.

sela

Berichtdoor sela » 02 jul 2007 07:11

thnx voor de nuancering :P

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 02 jul 2007 07:18

sela schreef:ik ben het van harte eens met de mensen die zeggen dat vergeven nog niet zo eenvoudig is.
het staat in de bijbel, 70 x 7, maar het wordt een gecompliceerd verhaal als je beschadigd bent.
ik vind dat riska hier vaak wijze dingen over zegt. die van de praktijk van het leven..

Maar eigenlijk laat ze je liggen in je ellende. Ze zegt: van God moet je niet vergeven. Werk aan jezelf enz.
Maar God wil juist dat we de ander leren vergeven, dat is tegelijk ons genezings proces. God wil dat we Hem vragen om te leren die ander te vergeven.
Dat het moeilijk is, en soms haast wel onmogelijk lijkt, dat is waar.
Maar als er haat woont in je hart kan er geen liefde wonen. En daarmee bedoel ik niet dat je de ander dus moet gaan liefhebben, maar dat er ook voor liefde voor een ander geen plaats is. Je hart wordt gevuld met haat.
En om te genezen wil God ervoor zorgen dat die haat uit je hart weg gaat en er plaats komt om de ander te kunnen vergeven.

sela

Berichtdoor sela » 02 jul 2007 07:30

wel, dat kan je mening zijn ja. maar in die tekst over vergeven staat igg niet concreet: als je zuster of broeder je heeft misbruikt moet je hem vergeven.

het is net als met die tekst over brood en stenen. Jezus zegt: 'welke aardse vader zal zijn kind een steen geven in plaats van brood?' Jezus gaat er van uit dat er geen stenen gegeven worden. Maar soms denk ik wel eens dat die wel degelijk gegeven worden.

of te wel: het ligt denk ik veel gecompliceerder, dat vergeven. daarom ben ik het niet eens met je mening.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 02 jul 2007 07:46

Ik heb ook nergens gezegd dat het vergeven makkelijk is of niet gecompliceerd.
Maar het is wel wat de Bijbel ons leert.
Als je dan de vergelijking doet over de steen, inderdaad klopt het dat als je om een brood vraagt God je zeker geen steen zal geven.
Dus vraag Hem om dat brood ( het vergeven van de ander te leren) dan zal Hij je zeker geen steen (haat) geven.

sela

Berichtdoor sela » 02 jul 2007 07:59

:P bedekken met de mantel der liefde?

Terug naar “Archief”