persoonlijk contact

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

chaja
Mineur
Mineur

Berichtdoor chaja » 05 mei 2003 18:53

Met face-to-face bedoel ik dat je met elkaar spreekt. Ik geloof niet dat de tijd dat God via dromen/visioenen en ons hart spreekt voorbij is. Ik geloof ook niet dat die tijd voorbij is gegaan. In de tijd van Jezus was Hij er om mee te spreken en na Hem zond Hij de Heilige Geest.
Ik geloof niet dat de Bijbel er is om contact met God te hebben. De bijbel is er om contact over God te hebben en dingen te leren.
Wat doe je als je bid? Dan spreek je toch tegen Hem? Dat is toch face-to-face contact? Dat gaat toch niet via de bijbel?

Inderdaad... zoals Lizz schrijft: Ik heb contact, God woont in mij.
Dat is het...

groetjes Chaja
- als je achteraf merkt dat God heeft gewerkt denk ik dat je het ook van te voren had kunnen merken. Ik geloof namelijk niet dat wij robots zijn. Ik geloof dat God ons stuurt om dingen te doen en als wij daar niet voor open staan zouden die dingen soms wel eens niet kunnen gebeuren.
misschien is dat ook een verschil in visie op God.
Ik geloof dat God ons als vrije mensen geschapen heeft. Die vrijheid heeft twee kanten: vrij om Hem te dienen en goed te doen en aan Zijn plan te voldoen. Maar ook vrij om Hem te negeren en zonde te doen, fout te doen. Ik geloof dat God ons volledige vrijheid wilde geven, zodat we in staat zijn zeer lief te hebben. Die vrijheid heeft ons ook de mogelijkheid gegeven dat wat God wil niet te doen. Vandaar het kwaad, oorlogen, ruzies enzovoort.
Ik denk dat God ons elke dag de weg wijst via ons hart. Als we ons daar niet op richten, daar niet bewust naar luisteren, geloof ik dat we ons doel erg kunnen missen. Daarom denk ik dat je God niet kunt dienen zonder persoonlijk contact. De bijbel is geen persoonlijk contact. Dat is God's brief aan jou, maar je mag hopen dat een Vader en Kind een diepere relatie hebben.
Hoeveel dingen zijn vandaag niet goed gegaan omdat ik niet luisterde naar God's stem? Een heleboel. Dat vind ik heel verdrietig. En daarom probeer ik zoveel mogelijk met God te praten en naar Hem te luisteren. Om zo goed mogelijk te weten wat Hij van me wil.

nog een keer Chaja

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 05 mei 2003 19:03

je zegt mooie dingen, Chaja :)

Ik ben het voor een groot deel met je eens. De werkelijkheid van God is groter dan wat er in de Bijbel staat. Pas toen ik dat los durfde te laten (en dat vereist moed!) ging ik vreselijk hard groeien in het geloof. De Geest leert ons iedere dag nieuwe dingen, en omdat Hij de Geest van de waarheid is kun je jezelf daarin niet voor de gek houden.

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 06 mei 2003 18:05

3 Ervarignen die mij bijgebleven zijn zijn de volgende:

Ik heb gewerkt bij een bedrijf waar ik met een man samenwerkte, die niet bepaald collegiaal was. Op een gegeven dag had hij het weer eens bont gemaakt en op weg naar huis had ik er goed de pest in. Opeens klonk er tussen al mijn verwensingen door een zachte vriendelijke stem, die zei: 'deze man heb Ik ook geschapen'. Het was alsof ik door de grond ging. Afijn sinds die dag heb ik mijn eigen houding ten opzichten van hem gewijzigd. Deze wijziging in mijn karakter was de volgende beschreven door Paulus:
Romeinen 12
20 Maar, indien uw vijand honger heeft, geef hem te eten; indien hij dorst heeft, geef hem te drinken, want zo zult gij vurige kolen op zijn hoofd hopen.

Het karakter van de man veranderde niet, maar dat van mij wel. Uiteindelijk heeft deze wijziging veel goeds opgeleverd omdat ik de enige was die met hem op kon schieten.

Een ander incident was op het centraal station in Amsterdam. Ik werd aangesproken door een zwerver. Instinctief distantieerde ik mij van hem (zoals een refo dat gewoon is want met zulke mensen ga je niet om). Hij echter trok mij terug en gaf mij op mijn nummer dat ik zo onbeschoft was om een ander mens, in welke conditie die mens zich ook bevindt, te negeren. Dit was weer een karakter wijziging die ik ondergaan ben. Ik heb het nog steeds wel moeilijk om een zwerver die om geld vraagt iets te geven, maar als ik geld heb gegeven en het maakt niet uit hoeveel, dan geeft mij dat een kick. Het is te gek gaaf en koel om je geld te geven aan hen die het werkelijk nodig hebben, het levert je meer levensvreugde dan dat je er een auto een huis of andere luxe voor jezelf koopt.

Nummer drie en die is recent, een half jaar gelden. Ik zat helemaal in de knoop over welke doop, kinder of volwassendoop. Tot ik op het volgende stukje botste. Plomp verloren stond daar opeens een profetie uit Jesaja en ik ervaarde het dat God direct tot mij sprak. Ik werd door Hem in mijn nekvel gegrepen. In het stuk stond het volgende:
Jesaja 51
12 Ik, Ik ben het, die u troost. Wie zijt gij, dat gij bevreesd zijt voor een sterfelijk mens, voor een mensenkind , dat als gras wordt weggeworpen;
13 dat gij vergeet de HERE, uw Maker, die de hemel uitspande en de aarde grondvestte; dat gij bestendig, de gehele dag, verschrikt zijt vanwege de grimmigheid van de verdrukker, wanneer hij uit is op verderven? Waar is nu de grimmigheid van de verdrukker?
14 Ijlings wordt de kromgeslotene ontboeid , hij zal niet sterven, niet in de groeve dalen en hem zal geen brood ontbreken .
15 Want Ik ben de HERE, uw God, die de zee opzweep, zodat haar golven bruisen, wiens naam is HERE der heerscharen.
16 Ik heb mijn woorden in uw mond gelegd en met de schaduw mijner hand heb Ik u bedekt , Ik, die de hemel uitspan en de aarde grondvest en tot Sion zeg: Gij zijt mijn volk.
17 Ontwaak, ontwaak, sta op, Jeruzalem; gij, die uit de hand des HEREN de beker zijner grimmigheid hebt gedronken , de kelk der bedwelming hebt leeggedronken .

De boodschap was helder. Waarom liet ik mij muilkorven door mensen die beweren wijs te zijn door studie en kennis vergaren, maar die juist door die kennis de rechte weg van Adonai hebben verlaten. Mensen die niets voorstellen. Die verschroeien als God lucht uitademt.
Wie ben ik dat ik mij laat leiden door bedrog van mensen, verblindt door hun eigen zonde, dat is hun theologie.

God is een God van relatie. Wie probeert God te vangen in regels en tradities zal nooit ontdekken wie Hij werkelijk is.

Deze drie ervaringen kunne samengevat worden in dit ene waaraan men kan zien dat je waarlijk een kind van God bent en behoort tot Zijn koninkrijk:
Johannes 13
35 Hieraan zullen allen weten, dat gij discipelen van Mij zijt, indien gij liefde hebt onder elkander.

Staat naasten lefde niet op nummer 1 in je leven, dan kan je theologie nog zo goed zijn in de ogen van mensen, maar voor God ben je een naakt mens, die niets heeft.
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

joepie

Berichtdoor joepie » 07 mei 2003 07:17

Ik heb kontakt met God door middel van het gebed, door middel van het lezen van Zijn liefdesbrief aan mij, de Bijbel, doordat de Heilige Geest in mij werkt.
Hetzelfde lees ik uit wat jullie schrijven. Het is tenslotte niet een zelfverzonnen iets als je zegt dat je in de tent mag schuilen, staat heel gewoon in de Bijbel. Of schuilen bij God, staat ook heel gewoon in de Bijbel. Het klinkt mij een beetje zweverig, zie eens hoe goed ik al kontakt met God heb, want zomaar verzon ze dat ze dus in de tent kon schuilen. Sorry hoor, maar dat is de Bijbel naspreken. Is niks mis mee, is juist goed, maar noem het dan gewoon dat het ineens voor je duidelijker werd wat God bedoelde met dat gedeelte uit Zijn liefdesbrief aan jouw.

Als kind van God zie je dagelijks zijn leiding in je leven, maar dan zul je toch zelf de kontakten die er mogelijk zijn moeten onderhouden.
Dus lees je Bijbel bid elke dag!
Dan zal hij dagelijks tot je spreken op wat voor manier dan ook.

joris

Berichtdoor joris » 07 mei 2003 07:30

beste joepie,

ze bedoelt niet te zeggen dat zij het beeld heeft bedacht. ze leefde haar leven en ineenswerd het beeld van die tent werkelijkheid voor haar en doordacht zeee diepere betekenis van het beeld van het tentje bij haar vroeger op zolder.

Het gaat om de boodschap, heb je daar over nagedacht?

het tentje komt niet naa jou toe, jij moet naar het tentje toe!

joepie

Berichtdoor joepie » 07 mei 2003 07:50

Voor mij is de boodschap zoals ik die geschreven heb. En dat het anders bedoelt wordt komt in ieder geval dan niet zo over.
Want het is inderdaad zo dat er dingen in de Bijbel staan die soms ineens een duidelijker beeld gaan vormen. Dat je door bepaalde dingen ineens "ziet"wat daarmee bedoeld wordt. Maar dan is het nog steeds de Bijbel en de Heilige Geest die je dat werkt.
Dus blijft nog steeds staan: Lees je Bijbel Bid elke dag!
Dan heb je een face to face gesprek met God!

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 07 mei 2003 14:23

hijwel schreef:zo te horen niet,

Maar ik denk dat dit ook niet nodig is: wij hebben toch de bijbel.

Ik denk dat het nu ook nodig is:

Heer maak mijn weg door Uw Woord en Geest bekend.

Groeten,

dude
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 07 mei 2003 15:44

Even off-topic, maar dit is toch wel heel bizar:

Maranatha zegt:
Een ander incident was op het centraal station in Amsterdam. Ik werd aangesproken door een zwerver. Instinctief distantieerde ik mij van hem (zoals een refo dat gewoon is want met zulke mensen ga je niet om).

Wat een belachelijke generalisering zeg! En tegelijkertijd ook een enorme belediging aan al die refo's die wel proberen goed te zijn voor hun naasten, al zijn ze zwerver! Foei, Maranatha, da's niet echt christelijk van je. Jammer dat je op zo'n geniepige wijze (even zo'n uitspraak tussendoor) probeert om reformatorische mensen zwart te maken. Excuses lijkt me wel op z'n plaats, ja!

chaja
Mineur
Mineur

Berichtdoor chaja » 07 mei 2003 22:17

Voor Joepie,

ik vind het heel jammer dat je die conclusie trekt... lijkt me nogal onnagedacht.
Ik weet niet of je het kunt voorstellen, maar het komt voor dat mensen dezelfde uitvindingen hebben, dezelfde plannetjes, dezelfde ideeën los van elkaar. Ik ken een heleboel mensen die geen christen zijn, die nooit de bijbel lezen maar die als ze het over schuilen hebben een tent of een huis als symbool zien. Jatten ze dat uit de bijbel? Nee! het is gewoon een heel voor de hand liggend symbool. En ik denk dat iemand die zo geraakt is door een metafoor over God's liefde wel op het laatst bezig is met het bewijzen van 'het goede christenzijn'. Het was in mij nog niet opgekomen.
Misschien moet je je afvragen waarom dat ewl in jou opkwam.
Ben je jaloers?
raakte het je op een zere plek?
Ik kan me niet voorstellen dat je zo'n stukje over iemand kan lezen zonder blij te wezen voor die persoon.

Chaja

joepie

Berichtdoor joepie » 08 mei 2003 08:15

chaja: haha

joris

Berichtdoor joris » 08 mei 2003 08:35

joepie schreef:chaja: haha

is dat cynisch, joepie?

ik wilde het niet opschrijven, maar ik ben het wel eens met Chaja.

joepie

Berichtdoor joepie » 08 mei 2003 08:41

Ik vind het nogal grappig zoals somige mensen hier denken dat ze andere kennen naar aanleiding van een reactie. Dus HAHA.

joris

Berichtdoor joris » 08 mei 2003 09:21

twas een vraag, joepie.

chaja
Mineur
Mineur

Berichtdoor chaja » 08 mei 2003 23:16

Hoi Joepie,

Ik denk helemaal niet dat ik jou ken en ik vind je 'haha' reactie niet echt duidelijk. Je wilt blijkbaar iets zeggen met die twee klanken en ik zou het prettig vinden als je dan gewoon zegt wat je zeggen wilt en niet schuilt achter 'haha'. Ik zei niks over wie jij bent, ik stelde je wat vragen. Dat betekend dat ik geen conclusies trek maar juist open sta voor wat jij te vertellen hebt over je motivatie.
Flauw om mij niet serieus te nemen als ik jou wel serieus neem,

groetjes, Chaja

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 09 mei 2003 13:09

Soms lijkt God heel ver weg, en heb ik het idee dat ik aan een eenzame monoloog bezig ben.

Andere keren is Hij juist weer dichtbij.
Wat ik nu ga zeggen klinkt misschien raar, maar Hij is heel humoristisch. Soms zit ik ergens, zeg maar in gesprek met Jezus, en dan vraagt men 'waarom lach je?' Tja...
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

Terug naar “Archief”