volgens mij leert Alister Mcgrath in een van zijn boekjes waarin hij argumenten van Dawkins bestrijdt, ook dat wat theologen leren niet onveranderlijk is, iets wat ook wel gebleken is door de eeuwen heen.
Je noemde zelf het voorbeeld van de katholieke kerk die op een bepaald moment op een ernstig dwaalspoor terecht was gekomen, maar daarmee is nog niet gezegd dat veel oude traditie die binnen deze kerk ontstaan is, overboord gezet zou zijn.
Als we bijvoorbeeld naar ons avondmaal kijken, denk ik ook niet dat het gevierd wordt zoals het tijdens het nieuwe testament gevierd werd, dat waren complete maaltijden.
Tegenwoordig, en volgens mij al vele eeuwen is het 1 stuk brood en een flinke slok. iets wat de protestaentse stroming gewoon uit de vroegere kerk traditie heeft overgenomen, Is dit laatste dan persee fout ?
En ik ben persoonlijk blij in een kerk te zitten waar niet iedereen maar kan roepen: ik vind dat er dit staat, en de ander: ik vind dat het zo bedoeld is
Als je namelijk elke keer opnieuw en opnieuw valse uitleg weer ophaalt, en weer besrijdt komt een gemeente nooit toe aan waar het echt om draait als gemeente zijn. God heeft ons niet als kerkjes neergezet om alleen maar met de leer bezig te zijn, maar ook om elkaar te helpen, en samen met Jezus verbonden te zijn.
nu is het wel zo dat juist in de protestantse stroming die traditie zoveel gesteggel kan oproepen dat we er ook niet aan toekomen om gemeente te zijn, maar dan moeten mensen in de kerk maar es bij zichzelf te rade gaan waar, of het beter is te kibbelen dan elkaar te helpen...
in de niet protestantse hoek zie ik juist door het gemis aan traditie soms de meest rare leerstellingen elke keer opnieuw weer verschijnen, alsof ze alle kerkgeschiedenis meerdele malen over willen doen.
ach er is tenslottte ook niets nieuws onder de zon