Kennis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 20 mei 2003 09:19

Ik merk zelf wel dat je bepaalde kennis wel moet weten, maar niet moet geloven. Als ik de wetenschap 100% voor waar hou, is de bijbel voor 10% waar, dus dat gaat niet samen. Ik hou dus de bijbel voor 100% waar en de wetenschap voor 80%. De natuurwetten zijn prachtige dingen die de pracht van de natuur schitterend laten zien, maar de big-boom-theorie laat een hopeloze kansberekening zien. Een toeval op toevalligheden dat een ode op de chaos is. Deze kennis is niet zo "rijk" en kan in mijn opinie wel geweten maar niet beleden worden.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 20 mei 2003 11:08

Kaw schreef:Ik merk zelf wel dat je bepaalde kennis wel moet weten, maar niet moet geloven.

Ik denk dat je kennis van alle kanten moet bekijken; zeker wat betreft reductionistische kennis ...
Kaw schreef:Als ik de wetenschap 100% voor waar hou, is de bijbel voor 10% waar, dus dat gaat niet samen. Ik hou dus de bijbel voor 100% waar en de wetenschap voor 80%.

Als ik de wetenschap en de Bijbel op dezelfde kritische manier bekijk zie ik geen conflicten.
Dat gebeurt wel als ik de ene kritisch benader en de andere niet - maar dat is wetenschappelijk gezien onjuist ... :wink:

Kaw schreef:De natuurwetten zijn prachtige dingen die de pracht van de natuur schitterend laten zien, maar de big-boom-theorie laat een hopeloze kansberekening zien. Een toeval op toevalligheden dat een ode op de chaos is. Deze kennis is niet zo "rijk" en kan in mijn opinie wel geweten maar niet beleden worden.

De natuurwetten die jij beschrijft zijn reductionistisch en negeren natuurwetenschappelijke feiten. Als je die feiten wel betrekt in je natuurwetten is je conflict tussen Bijbel en wetenschap verdwenen (maar je hebt nog wel een ingewikkeld wetenschappelijk probleem).
John

De Bijbel is een Liefdesbrief. Lees de Bijbel dan ook als een Liefdesbrief!

http://us.geocities.com/groenrondballetje

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 20 mei 2003 11:13

veel mensen die kennis pretenderen te bezitten, hebben geen kennis. Kennis maakt nederig en niet arrogant. Kennis wil je aan andere doorgeven.

Terug naar “Archief”