Curatorium Gereformeerde Gemeenten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 mei 2007 21:13

Dirk schreef:
Aragorn schreef:
Dirk schreef:Aangezien dit werk gebeurt in biddend opzien tot de Heere God die ons leven leidt, zal er niemand onterecht niet worden toegelaten.

Hoe kom je bij die gevolgtrekking? Ik vind dat nogal dubieus.

ik snap dat je deze dubieus vindt. Hij heeft ook twee kanten:
1) zonder Gods wil valt er geen musje ter aarde (matth 10:29) en wordt dus ook geen broeder onterecht toegelaten of afgewezen
2) als deze mensen een verkeerde beslissing nemen, is dat hun eigen verantwoordelijkheid. Hierbij blijft punt één echter volledig staan.

Wat betreft punt 1, dat mag zo zijn, maar dat zegt nog niets over de juistheid van de beslissingen van het curatorium of zelfs over haar bestaansrecht. Je kunt het ook vandaag nog afschaffen en iedereen toelaten en zeggen dat er zonder Gods wil niet één kandidaat onterecht toegelaten wordt.

Je zegt met Mathheus 10:29 dus niets.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 09 mei 2007 21:38

Dirk schreef:
parsifal schreef:Is het niet genoeg dat een kerkenraad iemand voordraagt? Nu gaat een kandidaat met een positieve getuigbrief van de kerkenraad (mensen die hem al tijden kennen) naar het curatorium en worden daar een paar uur ondervraagt, op grond waarvan een oordeel wordt geleverd. Dit vind ik ietwat krom.

als alle gemeenten op alle punten op één lijn zouden zitten, zou dat geen probleem hoeven te zijn. Echter:
1) in een bepaalde gemeente kan een dwaling ontstaan.
2) de ene gemeente is de andere niet: wat de een te links vindt, vindt de ander te rechts.

door een centraal orgaan (en hoe dit precies wordt ingevuld, daar kun je verschillend over denken) kun je er voor zorgen dat iedereen met dezelfde criteria wordt beoordeeld, en hierdoor wordt bijgedragen in de eenheid tussen de gemeenten.

Het punt is dat door het centrale orgaan de structuur erg top-down kan worden. Er zit een groep mensen in het curatorium, deze groep mensen bepalen menselijker wijs wie er predikant worden en vervolgens zijn het de predikanten die opvolgers in het curatorium kiezen. De gelovigen in de gemeente zonder bijzonder ambt hebben weinig meer te zeggen. Dit was juist een van de zaken die bestreden werd ten tijde van de reformatie. Is het echt zoveel waarschijnlijker dat een gemeenteraad dwaalt dan dat een curatorium dwaalt?

De eenheid tussen gemeenten is belangrijk, maar ik vraag me af of je dat moet bereiken door de toelating zo strikt te maken en te selecteren op bijvoorbeeld een gesprek over de persoonlijke bekering. Raak je zo ook niet een soort evenwicht kwijt. Ik heb het idee dat er de laatste jaren weinig nieuwe predikanten in de lijn van Huisman, Harinck, vdNet en Vreugdenhil bij zijn gekomen in de gereformeerde gemeenten en meer die theologisch op de zelfde punten als Ds Moerkerken de nadruk leggen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 09 mei 2007 22:32

Aragorn schreef:
Dirk schreef:
Aragorn schreef:
Dirk schreef:Aangezien dit werk gebeurt in biddend opzien tot de Heere God die ons leven leidt, zal er niemand onterecht niet worden toegelaten.

1) zonder Gods wil valt er geen musje ter aarde (matth 10:29) en wordt dus ook geen broeder onterecht toegelaten of afgewezen
2) als deze mensen een verkeerde beslissing nemen, is dat hun eigen verantwoordelijkheid. Hierbij blijft punt één echter volledig staan.

Wat betreft punt 1, dat mag zo zijn, maar dat zegt nog niets over de juistheid van de beslissingen van het curatorium of zelfs over haar bestaansrecht. Je kunt het ook vandaag nog afschaffen en iedereen toelaten en zeggen dat er zonder Gods wil niet één kandidaat onterecht toegelaten wordt.

Jawel, ik probeer daar aan te geven dat God zelf deze aarde regeert en niet een groep mensen.

Anderzijds is de instelling van een groep mensen met een bepaalde taak binnen een kerkverband (hoe dit ook moge geschieden) een invulling van het verzoek van Paulus om alles met orde te laten geschieden (o.a. concreet benoemd in 1 korinthe 14:40)

De regering van God en de inspanning die wij mensen (moeten) verrichten zul je alleen nooit op een lijn krijgen. Dat daartussen een spanningsveld bestaat, wil ik graag laten staan.
Laatst gewijzigd door Dirk op 09 mei 2007 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 09 mei 2007 22:45

parsifal schreef:(1) Het punt is dat door het centrale orgaan de structuur erg top-down kan worden. Er zit een groep mensen in het curatorium, deze groep mensen bepalen menselijker wijs wie er predikant worden en vervolgens zijn het de predikanten die opvolgers in het curatorium kiezen. De gelovigen in de gemeente zonder bijzonder ambt hebben weinig meer te zeggen. Dit was juist een van de zaken die bestreden werd ten tijde van de reformatie. Is het echt zoveel waarschijnlijker dat een gemeenteraad dwaalt dan dat een curatorium dwaalt?

(2) de eenheid tussen gemeenten is belangrijk, maar ik vraag me af of je dat moet bereiken door de toelating zo strikt te maken en te selecteren op bijvoorbeeld een gesprek over de persoonlijke bekering. Raak je zo ook niet een soort evenwicht kwijt. Ik heb het idee dat er de laatste jaren weinig nieuwe predikanten in de lijn van Huisman, Harinck, vdNet en Vreugdenhil bij zijn gekomen in de gereformeerde gemeenten en meer die theologisch op de zelfde punten als Ds Moerkerken de nadruk leggen.

wat betreft eerste punt:
een andere samenstelling zou misschien wel wenselijk zijn. op dit moment zitten er trouwens ook een aantal ouderlingen in het curatorium voor zover ik weet. Hiermee wordt dus een deel van het probleem al ondervangen. Misschien naar een situatie met alleen ouderlingen, omdat zij moeten toezien op de leer?

tweede punt:
zoals Post al aangeeft in zijn artikel gaat het om toetsing op geloof en roeping. ik denk dat het goed is dat er juist op deze punten wordt getoetst. iets gaan verkondigen wat je niet gelooft, komt niet geloofwaardig over, en het ambt kent genoeg negatieve kanten dat je het zonder roeping iig niet volhoudt. Dat je bij het afvragen van de bekering een evenwichtig kader hanteert lijkt me logisch, maar ja wat is evenwichting?

en volgens mij is voordat je nieuw met oud/bestaand gaat vergelijken goed om door de franjes van de preken heen te prikken. Ik hoop als stud. Joosse tzt klaar is, hij een beroep naar onze gemeente aanneemt. Gewoon omdat hij de nodiging tot iedereen brengt. Misschien dat we docenten een ambtstermijn moeten geven van een bepaald aantal jaren, lang genoeg om de continuiteit te waarborgen, maar kort genoeg om de beperkingen van de invloed vanuit een persoon te ervaren.

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 09 mei 2007 23:02

Hebben alle kerken geen curatorium? Sommige kerken voor de studie, andere erna?

Is het officieel niet zo dat (na studie) een predikant (door 1 gemeente) wordt toegelaten? De 'eerste' preek is toch eigenlijk een soort beoordeling?

In dezelfde lijn zou je verwachten dat een gemeente ook iemand kan toelaten die niet de 'kerkelijke' opleiding heeft gevolgd, maar (bijvoorbeeld) een opleiding ergens anders...!
Ik zit me ineens te bedenken dat dit trouwens ook gebeurd bij predikanten uit een andere kerk.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 10 mei 2007 06:22

Dirk schreef:
Aragorn schreef:

Een kleine correctie Dirk.

Er staat: "En niet één van deze zal vallen zonder uw Vader".

Ogenschijnlijk een te verwaarloze verschil, maar als je even nadenkt werpt dit een ander licht op de tekst.

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 10 mei 2007 08:42

Dirk schreef:door een centraal orgaan (en hoe dit precies wordt ingevuld, daar kun je verschillend over denken) kun je er voor zorgen dat iedereen met dezelfde criteria wordt beoordeeld, en hierdoor wordt bijgedragen in de eenheid tussen de gemeenten.

Toch riekt dit een beetje naar een "reformatorisch" conclaaf. De GG gaat toch niet de 'afgodendienende'* Roomsen achterna!?

*HC Zondag 30.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 10 mei 2007 08:46

Dirk schreef:Een verkeerde dominee (niet passend binnen de GG) en het kerkgenootschap wordt verscheurd.

Als dit in de GG door velen gedeeld wordt, moet je je afvragen of dit kerkgenootschap wel leeft in de geest van de Schrift en Calvijn. Een kandidaat die "niet past in de GG" zal daar vermoedelijk sowieso geen ambt ambiëren, en als de Gereformeerde Gemeenten bij één dominee die (bij nader inzien) toch niet blijkt te aarden in het verband, al gaat scheuren, dunkt me dat er bij de GG iets goed mis zit!
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 10 mei 2007 11:05

@Parsifal,
heb je alle studenten beluisterd, en alle nieuwe dominees. Ik ontken namelijk ten zeerste wat je zegt, dat bepaalde geluiden niet meer worden gehoord.
Hoewel ik een vreselijk hekel heb aan het noemen van namen, zou ik er bijvoorbeeld twee willen nomen: ds. Terlouw en ds. Brugge.

Verder stem ik met Dirk in dat het vooral en bovenal belangrijk is om te bidden om meer (onverdiende!) predikanten.

En als laatste wil ik ook opmerken dat ik het met de stelling zeer oneens ben. Over de vorm zou misschien een discussie te voeren zijn, maar een curatorium heeft wel degelijk bestaansrecht.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 mei 2007 11:13

Dirk schreef:
Aragorn schreef:
Dirk schreef:
Aragorn schreef:

Jawel, ik probeer daar aan te geven dat God zelf deze aarde regeert en niet een groep mensen.

Dat zal best, maar ondertussen maken de mensen die hier op aarde aan de macht zijn wel veel uit en kun je hun handelen niet zomaar op één lijn met Gods wil zetten - ook al laat Hij het dan toe. Anders zou je ook kunnen beweren dat een Stalin aan de macht had moeten blijven, want God regeert immers en er heerst geen dictator zonder zijn wil.

Anderzijds is de instelling van een groep mensen met een bepaalde taak binnen een kerkverband (hoe dit ook moge geschieden) een invulling van het verzoek van Paulus om alles met orde te laten geschieden (o.a. concreet benoemd in 1 korinthe 14:40)

Klopt, maar dat betekent natuurlijk niet dat het (alleen) op deze manier moet/kan.

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 10 mei 2007 12:09

GKN'er schreef:
Dirk schreef:door een centraal orgaan (en hoe dit precies wordt ingevuld, daar kun je verschillend over denken) kun je er voor zorgen dat iedereen met dezelfde criteria wordt beoordeeld, en hierdoor wordt bijgedragen in de eenheid tussen de gemeenten.

Toch riekt dit een beetje naar een "reformatorisch" conclaaf. De GG gaat toch niet de 'afgodendienende'* Roomsen achterna!?

*HC Zondag 30.

met dit verschil dat GG presbitoriaal is geregeerd, wat inhoudt dat alle gezag van onder af komt. ambtsdrager worden door de gemeente geroepen, en deze ambtsdrager kiezen weer mensen voor de hogere vergaderingen, etc. daarnaast kunnen ambtsdrager een commissie instellen voor het een of andere doel. Maar de ambtsdragers kunnen slechts regeren als zij zijn verkozen door de gemeente.

In Rome wordt een geeestelijke van hogerhand benoemt en gestuurd naar een parochie of bisdom, in de GG (be)roept de gemeente een dominee.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 10 mei 2007 12:27

TheKeimpe,

Ik heb inderdaad verdraaid weinig gergem predikanten gehoord. Over de verschuiving richting de richting van bijvoorbeeld Ds moerkerken hoor ik mensen klagen (misschien is dit onterecht). Maar goed dit is misschien niet geheel terzake in deze discussie.

Zelf heb ik lichte problemen met de gang van zaken zoals die er nu lijkt te zijn, waarbij een centraal orgaan eigenlijk heel vaak het oordeel van een plaatselijke kerkenraad naast zich neerlegt. Dit is op zijn zachtst gezegd toch vreemd? Is er een reden hiervoor aan te geven?

Daarbij hoe inzichtelijk is de manier waarop het curatorium wordt samengesteld? Verbeter me als ik het misheb, maar ik krijg de indruk dat de predikanten toch een grote meerderheid hierin hebben en dat zij het zijn die de volgende predikanten verkiezen. Hoe worden de leden van het curatorium gekozen?
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 11 mei 2007 13:14

parsifal schreef:Ik heb inderdaad verdraaid weinig gergem predikanten gehoord. Over de verschuiving richting de richting van bijvoorbeeld Ds moerkerken hoor ik mensen klagen (misschien is dit onterecht).

Mijns inziens is dit dus inderdaad onterecht. Misschien ligt het wel aan de gemeente waar ik thuis hoor, dat daar dominees uit de volle breedte van de GG mogen komen preken, en waar we dus ook de volle breedte horen.

Zelf heb ik lichte problemen met de gang van zaken zoals die er nu lijkt te zijn, waarbij een centraal orgaan eigenlijk heel vaak het oordeel van een plaatselijke kerkenraad naast zich neerlegt. Dit is op zijn zachtst gezegd toch vreemd? Is er een reden hiervoor aan te geven?

Ik herken deze vraag. Een reden kan ik niet geven.

Daarbij hoe inzichtelijk is de manier waarop het curatorium wordt samengesteld? Verbeter me als ik het misheb, maar ik krijg de indruk dat de predikanten toch een grote meerderheid hierin hebben en dat zij het zijn die de volgende predikanten verkiezen. Hoe worden de leden van het curatorium gekozen?

Het lijkt me logisch dat vooral predikanten in het curatorium zitten. Uiteindelijk gaat het ook over de toelating van mensen tot de studie voor predikant. Iemand moet me maar verbeteren als ik het mis heb, maar volgens mij worden leden van het curatorium door de synode aangewezen/goedgekeurd, dan wel door een daarvoor door de synode aangewezen commissie.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 mei 2007 14:46

Wat parsifal denk ik bedoeld, of er door de mensen in de kerk wordt gestemd over de leden van het curatorium.. volgens mij niet, volgens mij gaat het op dezelfde manier als de 1ste kamer wordt gekozen.

Wij kiezen de Provinciale Staten, en die kiezen weer de 1ste kamer leden.. Wij stemmen op diaken of ouderlingen, die zitten in een kerkenraad, die kerkenraad weer in een synode die geloof ik weer het curatorium kiest.

Daarbij is misschien wel een kanttekening dat het elkaar zelf bedruipt, de kerkenraad zoekt mensen uit de leden om een ambt te vervullen. Men zal heus wel kijken of dit geen 'nieuwlichters' zijn..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 11 mei 2007 15:00

Aragorn schreef:
Dirk schreef:
Aragorn schreef:

Wat jammer dat mensen zo zijn voorgeprogrammeerd dat ze alles van ouders napraten!

"Zonder Gods wil val er geen musje ter aarde"? Hallooo God wil geen kwaad maar laat het toe. Ga nou niet de bijbelteksten uit z'n verband rukken.

Feit is dat gebleken is dat het curatorium al heel vaak verkeerder beslissingen heef genomen. Meerdere dominee's zijn geschorst of anderszins uit het ambt gezet.

Feit is ook dat er in de Hervormde kerk al meer dominee''s uit de Ger.Gem. op een Hervormde kansel staan omdat ze zijn afgewezen door het Curatorium. Een laten we eerlijk zijn: het zijn zeker niet de minsten. dat sterkt me in de overtuiging dat God doorgaat met Zijn werk en als Hij daarin gehinderd wordt door mensen, in dit geval het curatorium, dan gaat Hij Zijn eigen gang en passeert hij deze mensen.

Het doet me nog altijd pijn dat door menselijke controlezucht de Ger.Gem. zwakker en zwakker wordt. De mannen die wel worden aangenomen wordeen vrijwle allemaal gekneed toto klonen van ds Moerkerken.

Gelukkig is God niet aan een instituut gebonden.
En voor de goede orde: ik hak niet op de Ger.Gem. want de club is me nog steeds dierbaar...

Terug naar “Archief”