Cremeren of begraven?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Leej
Mineur
Mineur

Berichtdoor Leej » 30 apr 2007 13:00

Ik heb het verdere weekend aan cremeren/begraven gedacht. Gelukkig gaf internet vandaag een uitkomst voor mij............
Bijbelse argumenten kun je op de site hieronder lezen en vinden vóór begraven en tégen cremeren. Ik sta hier helemaal achter.

site:http://dlinde.nl/woordenboek/cremeren%20of%20begraven.htm
Zoals een bloem de zon nodig heeft om bloem te worden, zo heeft een mens de liefde nodig om mens te worden

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 30 apr 2007 13:24

Leej.

Sorry, die link jij aangeeft staat vol geschreven met inlegkunde. Indien gewenst wil ik er best een paar uitvissen en er verder op ingaan. Laat mij het maar weten. Echte goede bijbelse argumentatie waarom een Christen 'niet 'gecremeerd zou mogen worden, worden er niet gegeven.!
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Leej
Mineur
Mineur

Berichtdoor Leej » 30 apr 2007 13:53

Een stukje uit de site:

Samenvattend kunnen we zeggen dat lijkverbranding in de Bijbel als offer voorkomt, iets dat God zeer zeker niet gewild heeftzou God dit dat nu wél willen??

Samengevat komt het er op neer, dat binnen de christelijke traditie begraven de meest te verkiezen vorm is. Het toont aan dat het menselijk lichaam niet zonder waarde is doordat er een verwachting is van de opstanding uit de dood. Het begraven van het dode lichaam is dan ook tegelijk een getuigenis naar een ieder die van mening is, dat het met de dood ophoudt en dat het dode lichaam waardeloos is. Het is een getuigenis van geloof in de eigen opstanding, maar vooral van het geloof in de opstanding van Christus uit de dood.

waarom zou die site niet uitleggen waarom ik tegen crematie zou zijn??wil jij eens Bijbelse argumenten geven vóór crematie?
Zoals een bloem de zon nodig heeft om bloem te worden, zo heeft een mens de liefde nodig om mens te worden

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 30 apr 2007 14:11

Leej: als je opstaat krijg je een nieuw lichaam. Bovendien zijn de meeste lichamen toch allang weer tot stof vergaan, het in stand houden van een lijk is tegennatuurlijk.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 30 apr 2007 14:17

Leej, hoe zie jij begraven in Nederland, wetende dat je lijk alsnog geruimd gaat worden?

Leej
Mineur
Mineur

Berichtdoor Leej » 30 apr 2007 14:19

Jepz wellus van gehoord hoor....en ben daar niet echt fel op tegen....

Maarrr mag ik asjeblief mijn mening houde?? Ik denk dat ik volgens de Bijbel tegen crematie ben(uitleg zie site een paar berichten hier boven).....Kijk als jij dat anders vertaald dan is dat aan jou/jullie....

Riska

Berichtdoor Riska » 30 apr 2007 14:23

Lijkverbranding als offer wordt veroordeeld. Dat heeft niets met cremeren te maken. Net als het voorbeeld dat aangehaald wordt van kinderen die als offer verbrand worden.
Dat zijn dingen die God niet wil.

Maar begraven of cremeren is puur een gevoelskwestie.
Ik heb het fijn gevonden dat ik af en toe naar het graf van mijn ouders kon/kan. Alhoewel de stad Groningen - waar het graf is - steeds meer vraagt voor het onderhoud. In de tijd dat mijn ouders begraven werden, was het nog een koopgraf.
Bij het overlijden van mijn broer hebben zijn kinderen gekozen voor crematie. De as is uitgestrooid op een speciaal veld bij het crematorium. Mijn nichtje gaat daar af en toe heen. Het is een plek waar ze zich dichtbij haar vader voelt, zoals een ander dat heeft bij een graf.
Al is het alleen het lichaam dat daar is of het stof, want de persoon in kwestie is er al lang niet meer.

In de Bijbel wordt meestal gesproken over begraven, omdat het in die dagen de gewoonte was. Daar haal ik geen 'voorschrift' uit.
Het enige dat ik weet is dat er een dag komt dat de graven zich openen en alle mensen die tot stof/as zijn vergaan, weer tot leven zullen komen. Dát is Bijbels... en dan maakt het niks uit of iemand begraven is of gecremeerd.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 30 apr 2007 14:29

Leej schreef:Een stukje uit de site:

Samenvattend kunnen we zeggen dat lijkverbranding in de Bijbel als offer voorkomt, iets dat God zeer zeker niet gewild heeftzou God dit dat nu wél willen??

Hier gaat het om, met welke intentie iemand verbrand werd. Tekst van de link:

Het grote verschil met 1 Samuël 31 is, dat hier wel het gebeente verbrand wordt en niet alleen het vlees. Blijkbaar maakt God een verschil tussen de verbranding van het vlees en de verbranding van het gebeente.

Let vooral op het gebruik van het woord: 'blijkbaar'. Men geeft een invulling aan iets.! Daarbij als je die tekst goed doorleest zie je duidelijk dat het geschreven is, vanuit het standpunt tegen cremeren.

Leej schreef:waarom zou die site niet uitleggen waarom ik tegen crematie zou zijn??wil jij eens Bijbelse argumenten geven vóór crematie?

Er is m.i. geen sprake van bijbelse argumentatie voor of tegen begraven/cremeeren. Waar wel sprake van is m.i., is van traditie en inlegkunde van bijbelteksten.

Leej
Mineur
Mineur

Berichtdoor Leej » 30 apr 2007 14:41

Ik lees de Bijbel zo dat ik kies voor begraven
Jij leest de Bijbel zo dat jij kiest voor cremeren of begraven....

Dus de uiteindelijke conclusie is dat het eraan ligt hoe je bepaalde teksten in de Bijbel opvat??

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 30 apr 2007 14:56

Leej schreef:Ik lees de Bijbel zo dat ik kies voor begraven
Jij leest de Bijbel zo dat jij kiest voor cremeren of begraven....

Nope. Dat is wat jij wilt lezen.! De bijbel biedt mij geen uitsluitsel.

Leej schreef:Dus de uiteindelijke conclusie is dat het eraan ligt hoe je bepaalde teksten in de Bijbel opvat??

Yep, als iets niet helder is kijk ik hoe dat stuk in de afgelopen 2000 jaar uitgelegd is. als daar een bepaalde lijn in zit, heb ik het sterke vermoeden dat dat weleens de interpretatie zou kunnen zijn die ik zocht.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 30 apr 2007 19:48

En een zeemansgraf? Hoe zit dat dan?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Leej
Mineur
Mineur

Berichtdoor Leej » 30 apr 2007 20:04

Dat kan niet anders he....als je middenop de oceaan zit kan je niet begraven worden in de grond, dus dan maar in de golven.

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 06 mei 2007 16:20

Onze dominee had het vanmiddag over begraven en cremeren, en hij zei over cremeren: 'crematie is de laatste demonstratie tégen het geloof...'

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 06 mei 2007 16:22

meissie88 schreef:Onze dominee had het vanmiddag over begraven en cremeren, en hij zei over cremeren: 'crematie is de laatste demonstratie tégen het geloof...'
Had hij daar ook nog enige fatsoenlijke argumentatie voor?

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 07 mei 2007 22:45

ik denk dat dat zo \toch wel duidelijk genoeg is?!

Terug naar “Archief”