rosalie83 schreef:Héél herkenbaar!
Spreek je uit eigen ervaring met je ouders. Of is dat wat je bij anderen ziet gebeuren?
Moderator: Moderafo's
Hippieblijhoofd schreef:Smurffie schreef:Uhu. Vastgeroest in tradities. En toch neem ik het ze niet kwalijk. Ik hoop alleen dat ze ooit accepteren dat ik minder traditioneel ben.
Idd wel herkenbaar, althans bij m'n vader.
Een Rooms-Katholiek zei pas dat refo's wel goede gewoontes en leefmanieren hadden, maar ze zelden tot nooit goed weten te verklaren.
Bij mijn vader (en in mindere mate bij m'n moeder) merk ik heel sterk dat hij zich vasthoud aan bepaalde regels en gewoonten, enorm star (als je dat niet/wel doet, kun je geen kind van God zijn) terwijl hij het niet uit kan leggen. En soms geeft hij ook toe dat hij zelf ook niet weet of zulke regels en tradities wel nodig zijn 'Ja, en die christenen in Oost-Europa gaan zelfs gewoon naar de winkel en met de bus op zondag.. dat zal dan toch niet zóveel uitmaken? Wie zegt dat onze tradities altijd wel zo goed en waar zijn..?'
Maar omdat hij een twijfelaar is, zal hij zich altijd vast blijven houden aan die tradities..
JialiKelly schreef:Dus Ansje, je hebt geen idee waarom het niet zou mogen, geeft zelf als argument dat het hele Joodse volk vroeger op de been was op de sabbat, maar je hebt voor je zoontje wel de regel dat hij ook niet buiten mag spelen?
Denk je dan wel dat het een goede traditie is, of doe je het omdat je het zo gewend was? Zomaar wat dingen die ik me dan afvraag
Ansje schreef:En dat probeer ik nu nog maar even vol te houden. Ook om geen boze of verontwaardigde gezichten van anderen over me heen te krijgen hoor. Niet dat andere mensen bepalen wat ik moet doen of welke regels goed zijn, maar gewoon om niet aanstootgevend te zijn.
Ansje schreef:Ehm...niet echt in een dorp ofzo, maar ik snap wel wat je bedoelt...ja...wel een omgeving met veel kerkmensen.
Dat heeft z'n voordelen, maar zeker ook zijn nadelen. Ze zijn altijd heel oplettend en zeker bij zoiets... Dan ben je natuurlijk gelijk verkeerd bezig!
LauraC schreef:Ansje schreef:Ehm...niet echt in een dorp ofzo, maar ik snap wel wat je bedoelt...ja...wel een omgeving met veel kerkmensen.
Dat heeft z'n voordelen, maar zeker ook zijn nadelen. Ze zijn altijd heel oplettend en zeker bij zoiets... Dan ben je natuurlijk gelijk verkeerd bezig!
Kom zelf niet van refo-ouders, maar wel uit een (wat groter) dorp en een buurt met veel kerkmensen en ja, die kinderen spelen op zondag ook allemaal in de tuin. Toen ik klein was zagen we vaak die kleine oogje door het hek/schutting turen naar de kinderen die wel in het speeltuintje mochten spelen en ik vond het toen heel zielig. Nu ik zelf als 'refo' geklasseerd word, zou ik het denk ik anders aanpakken, nl lekker het bos in of een lange wandeling maken, genieten van Gods schepping...of zou dit ook niet mogen?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten