Beargumentatie refo-ouders naar hun kinderen toe...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

abc

Berichtdoor abc » 25 apr 2007 20:25

rosalie83 schreef:Héél herkenbaar!

Spreek je uit eigen ervaring met je ouders. Of is dat wat je bij anderen ziet gebeuren?

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 25 apr 2007 21:44

Hippieblijhoofd schreef:
Smurffie schreef:Uhu. Vastgeroest in tradities. En toch neem ik het ze niet kwalijk. Ik hoop alleen dat ze ooit accepteren dat ik minder traditioneel ben.

Idd wel herkenbaar, althans bij m'n vader.

Een Rooms-Katholiek zei pas dat refo's wel goede gewoontes en leefmanieren hadden, maar ze zelden tot nooit goed weten te verklaren.

Bij mijn vader (en in mindere mate bij m'n moeder) merk ik heel sterk dat hij zich vasthoud aan bepaalde regels en gewoonten, enorm star (als je dat niet/wel doet, kun je geen kind van God zijn) terwijl hij het niet uit kan leggen. En soms geeft hij ook toe dat hij zelf ook niet weet of zulke regels en tradities wel nodig zijn 'Ja, en die christenen in Oost-Europa gaan zelfs gewoon naar de winkel en met de bus op zondag.. dat zal dan toch niet zóveel uitmaken? Wie zegt dat onze tradities altijd wel zo goed en waar zijn..?'
Maar omdat hij een twijfelaar is, zal hij zich altijd vast blijven houden aan die tradities..

Exact. Mijn vader is helemaal niet zo moeilijk. Tenminste, hij bemoeit zich nergens mee. Mijn moeder heeft vooral de touwtjes in handen. Voor een oud ger. gemmer is ze trouwens nog best hip moet ik zeggen. Voor ogg-se begrippen heeft ze te kort haar en ze heeft oorbellen, beide dingen die eigenlijk niet geaccepteerd worden in onze kerk. Om nog maar niet te spreken over het feit dat ze rookt. Kwa uiterlijk is ze niet moeilijk gelukkig, op broeken (alleen naar m'n werk, met schaatsen/skaten wel) en te bloot na dan. Het zijn vooral de kleine dingetjes. We mochten nooit buiten de poort op zondag, geen internet op zondag. Waarom niet? Geen idee. Ze heeft, geloof ik, inmiddels wel door dat ik geen belijdend lid wordt van de ogg.

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 26 apr 2007 10:14

Ik herken dat ook heel erg.
Toen ik klein was mochten dingen heel vaak niet omdat "dat niet hoorde", "niet goed was" enz.
Even een voorbeeld, ik hoefde vroeger echt niet naar de bios te gaan, dat was uit den boze.
Zondags mocht ik niet buiten het hekje spelen, gewoon omdat dat niet mocht, maar waarom?
Mijn zoontje vraagt nu hetzelfde, en ik beken maar eerlijk dat ik niet weet te beargumenteren waarom je nu wel in de tuin mag spelen, maar niet buiten de tuin op zondag.
Ik weet het gewoon niet. Nu zeil ik er gewoon nog omheen en zeg ik, omdat het zondag is. Maar straks gaat hij natuurlijk nog meer vragen.
Als je zelf een kind hebt besef je eigenlijk hoe moeilijk dat is.

In de bijbel lees je ook nergens dat mensen binnen moesten blijven op de sabbat of zo, sterker nog, het hele volk was meestal op de been. En op zulke dagen, toen Jezus nog op aarde was, werden er ook veel mensen genezen, gewoon op de 'route' zeg maar, en daar waren altijd anderen bij, en ik neem aan ook kinderen.
Tjah...of ze speelden? Ik neem aan van wel, kinderen zijn toch kinderen...vroeger toch hetzelfde als nu?
Moeilijk hoor!
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

T. Lindeman
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor T. Lindeman » 26 apr 2007 10:37

Ja heel herkenbaar. Uit traditie komen ook bizarre regeltjes voort. Zo mochten we bij ons thuis vroeger niet de krant op zondag lezen, maar wel weer de Terdege of de Gezinsgids. En ook het buitenspelen ja.. zondags altijd in de tuin blijven en niet op straat. Maar goed beargumenteren was er niet bij. Als kind wist je niet beter, maar het zou refo-ouders wel sieren als ze deze regels wat meer uit zouden leggen aan hun kinderen.
Auf Wiedersehen!

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 26 apr 2007 10:44

Haha inderdaad.
*herkent en onderschrijft reactie T.Lindeman*
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 apr 2007 10:48

Ha ja, zulke dingen zullen alle ouders wel hebben. :) Maar ik heb me er geloof ik nooit echt druk over gemaakt. Toen ik klein was leek het voor mij ook vanzelfsprekend en later deed ik toch wel waar ik zelf zin in had.

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 26 apr 2007 11:54

Dus Ansje, je hebt geen idee waarom het niet zou mogen, geeft zelf als argument dat het hele Joodse volk vroeger op de been was op de sabbat, maar je hebt voor je zoontje wel de regel dat hij ook niet buiten mag spelen?
Denk je dan wel dat het een goede traditie is, of doe je het omdat je het zo gewend was? Zomaar wat dingen die ik me dan afvraag :)
Praise the One who left you

Broken down and paralyzed

Never taste of the fruit..

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 26 apr 2007 12:59

JialiKelly schreef:Dus Ansje, je hebt geen idee waarom het niet zou mogen, geeft zelf als argument dat het hele Joodse volk vroeger op de been was op de sabbat, maar je hebt voor je zoontje wel de regel dat hij ook niet buiten mag spelen?
Denk je dan wel dat het een goede traditie is, of doe je het omdat je het zo gewend was? Zomaar wat dingen die ik me dan afvraag :)

Precies! Ik heb geen idee waarom het niet zou mogen.
En wat m'n zoontje betreft, die hou ik niet binnen, maar wel binnen het hek zegmaar. En dat probeer ik nu nog maar even vol te houden. Ook om geen boze of verontwaardigde gezichten van anderen over me heen te krijgen hoor. Niet dat andere mensen bepalen wat ik moet doen of welke regels goed zijn, maar gewoon om niet aanstootgevend te zijn.
En zo lang dat nog lukt, doe ik het zo.
Maar........een argumentatie heb ik dus niet, en niemand niet eigenlijk, want ik heb zo en passant eens mensen gevraagd wat zij er van vinden...en die weten ook niet waarom het niet zou mogen... :roll:
Als een kind 3 is en hij rijdt zondags met een driewielertje in de tuin, dan is alles goed. Zodra het kind wat ouder wordt en rondjes wil fietsen, dan komt er ineens commentaar dat dat niet zou mogen, en daar zie ik het verschil dan niet van...
Waarom het ene wel en het andere niet??
Maar dat kan aan mij liggen natuurlijk... :?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 apr 2007 13:04

Ansje schreef:En dat probeer ik nu nog maar even vol te houden. Ook om geen boze of verontwaardigde gezichten van anderen over me heen te krijgen hoor. Niet dat andere mensen bepalen wat ik moet doen of welke regels goed zijn, maar gewoon om niet aanstootgevend te zijn.

Vreselijk.. woon je in een dorp?

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 26 apr 2007 13:07

Ehm...niet echt in een dorp ofzo, maar ik snap wel wat je bedoelt...ja...wel een omgeving met veel kerkmensen.
Dat heeft z'n voordelen, maar zeker ook zijn nadelen. Ze zijn altijd heel oplettend en zeker bij zoiets... Dan ben je natuurlijk gelijk verkeerd bezig!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 apr 2007 13:10

Mjah idd, lijkt me niet echt relaxed. Maarja, uiteindelijk hoef je je er natuurlijk ook niet al te veel van aan te trekken. :)

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 26 apr 2007 13:16

Ansje schreef:Ehm...niet echt in een dorp ofzo, maar ik snap wel wat je bedoelt...ja...wel een omgeving met veel kerkmensen.
Dat heeft z'n voordelen, maar zeker ook zijn nadelen. Ze zijn altijd heel oplettend en zeker bij zoiets... Dan ben je natuurlijk gelijk verkeerd bezig!

Kom zelf niet van refo-ouders, maar wel uit een (wat groter) dorp en een buurt met veel kerkmensen en ja, die kinderen spelen op zondag ook allemaal in de tuin. Toen ik klein was zagen we vaak die kleine oogje door het hek/schutting turen naar de kinderen die wel in het speeltuintje mochten spelen en ik vond het toen heel zielig. Nu ik zelf als 'refo' geklasseerd word, zou ik het denk ik anders aanpakken, nl lekker het bos in of een lange wandeling maken, genieten van Gods schepping...of zou dit ook niet mogen?

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 26 apr 2007 13:19

LauraC schreef:
Ansje schreef:Ehm...niet echt in een dorp ofzo, maar ik snap wel wat je bedoelt...ja...wel een omgeving met veel kerkmensen.

Kom zelf niet van refo-ouders, maar wel uit een (wat groter) dorp en een buurt met veel kerkmensen en ja, die kinderen spelen op zondag ook allemaal in de tuin. Toen ik klein was zagen we vaak die kleine oogje door het hek/schutting turen naar de kinderen die wel in het speeltuintje mochten spelen en ik vond het toen heel zielig. Nu ik zelf als 'refo' geklasseerd word, zou ik het denk ik anders aanpakken, nl lekker het bos in of een lange wandeling maken, genieten van Gods schepping...of zou dit ook niet mogen?

Ja, dat doe ik dus ook, en ik zou niet weten waarom je niet van de natuur mag genieten.
Wij gaan ook weleens wandelen hoor... We wonen vlak bij de ijssel, dus gaan we daar lekker zitten als het mooi weer is... Beetje bootjes kijken en gewoon maar van de natuur...

man_on_fire
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor man_on_fire » 26 apr 2007 13:25

Volgens mij maak je zelf uit wat wel of niet mag :wink: Als jij lekker naar het bos wil en je kan dat voor je zelf verantwoorden dan ga je naar het bos :D

Ik mocht vroeger ook nooit buiten het hek, computeren en andere dingen.
Werd overigens wel beargumenteerd. Buiten het hek ging ik natuurlijk met mn buurkinderen spelen. Dan had je al snel dingen die je op zondag niet hoorde te doen. Bijv. naar de winkel ofzo. Nu ik hier over nadenk is dat eigenlijk ook helemaal niet zo maar ok. Computeren mocht niet omdat je op de computer werkte, en dat hoorde niet op zondag. Overigens is dat nu niet meer zo, met computeren is niets mis. Alleen blijven de computers wel uit op zondag. Maar das meer om een dag in de week te hebben zonder computers, en daar kan ik me goed in vinden.

Bij mijn schoonmoeder merk ik nog wel eens het argument: 'die en die werd bekeerd en toen deed ze het niet meer...' Daar heb ik wel een hekel aan.

Ik kan me in principe best vinden in argumenten van mn ouders, ook al denk ik er zelf anders over. Maar dan begrijp je in iedergeval waaróm ze vinden dat je iets niet moet doen. Omdat dat voor hun zelf moeilijk ligt.
Dat ik het later wel gewoon zou doen is een ander verhaal.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 apr 2007 14:04

Wij waren vroeger Nederlands gereformeerd en hadden vrijgemaakt gereformeerde buren en op een dag vroeg het buurmeisje waarom zij niet buiten de tuin mocht spelen en de buurkinderen (wij dus) wel. Toen antwoordde haar moeder: 'Zij zijn minder gereformeerd' :mrgreen:

Terug naar “Archief”