Overspel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 16 apr 2007 18:30

nonno schreef:Ik zie niets verkeerd in een knuffel.

Gelukkig maar, want die buttons brengen me enùrm in verleiding 8)

Cisca

Berichtdoor Cisca » 16 apr 2007 18:35

Spons schreef:wat is er dan mis met vreemd gaan. moet toch kunnen :?:

Soms is het niet leuk om met een geintje tussendoor te komen 8)

-petje af-
Mineur
Mineur

Berichtdoor -petje af- » 16 apr 2007 18:52

Als ik een vriend zou hebben en hij zou echt gaan zoenen (en/of meer dan dat) met een ander dan zou het voor mij echt einde verhaal zijn. Denk ik nu tenminste . Geloof niet dat ik iemand dan ooit nog weer volledig zou kunnen vertrouwen. Volgens mij zou ik super achterdochtig zijn/worden/blijven.

Mhh zo zwart wit zou ik absoluut niet willen zijn! Ik heb vast wel zo gedacht, maar denk ondertussen al lang niet meer zo.
Ik zou eerst willen praten, praten en nog eens praten. Er zit zoveel meer achter 'alleen' een zoen of meer van dat gedoe!

En het vertrouwen zal denk wel weer vanaf de grond toe moeten worden opgebouwd!

Maar des te meer vraag ik me af waarom overspel gebeurt? Waarom een ander? En wie heeft er dan eigenlijk schuld? De vrouw bijvoorbeeld omdat ze alleen maar in zichzelf is gekeerd, de man omdat hij zich aan een ander vergrijpt (of andersom) of de man/vrouw die de ander misschien wel verleidt heeft tot overspel?
En wanneer is het nu echt overspel?
Werken voor de Heer is fijn! Het betaald niet zo goed, maar de pensioenregeling is zalig!

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 16 apr 2007 19:06

Pff, moeilijk hoor. Ik denk dat ik zoenen toch al heel erg zou vinden, maar geen reden om te scheiden. Ik denk dat ik het dan wel eens ben met -petje af-: praten, praten en nog eens praten. De grenzen wat betreft 'wanneer overspel' liggen volgens mij voor iedereen anders, ook bij niet-christenen. Zelf moet ik er niet aan denken als mijn man 'alleen maar' met iemand zoent, laat staan verder gaat dan dat. Ik denk dat je dan toch echt de exclusiviteit van het huwelijk hebt overschreden.
Als reden...verveling, sleur, vaak ruzie, verwaarlozing door man/vrouw (emotioneel/seksueel).....ik weet het niet, ben nooit in verleiding gebracht :mrgreen: . Al denk ik wel dat wat overspel betreft er twee schuld hebben, dus je kunt niet bv zeggen: zij heeft me verleid. Je bent er zelf immers bij, jij gaat je grenzen zelf over.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 apr 2007 23:24

Ik vind het wat overdreven om gelijk te beweren dat het einde verhaal is als je partner een keer met een ander zoent. Het is natuurlijk niet relaxed en gaat ook wel ten koste van een stukje vertrouwen, maar ik mag toch hopen dat je relatie op meer gebaseerd is dan de illusie dat de ander zich alleen maar tot jou aangetrokken kan voelen.

nonno
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor nonno » 17 apr 2007 07:33

Aragorn schreef:Ik vind het wat overdreven om gelijk te beweren dat het einde verhaal is als je partner een keer met een ander zoent. Het is natuurlijk niet relaxed en gaat ook wel ten koste van een stukje vertrouwen, maar ik mag toch hopen dat je relatie op meer gebaseerd is dan de illusie dat de ander zich alleen maar tot jou aangetrokken kan voelen.

Indd. Al denk ik dat het ten koste gaat van een STUK vertrouwen ;)
Ik denk dat het vooral een eerste reactie is. Oprotten, als je toch voor de ander gaat. Je hoort wel vaker van die mensen die roepen dat ze dan gelijk kappen. Als het er op aan komt blijven ze vaak wel.
Maar na hoeveel keer zeg je wel 'de groeten'?

Het is triest (vind ik) dat je als je op google intypt "overspel", je een overspelsite krijgt onder het mom van toe aan iets anders oid. Geeft misschien aan dat niet christelijke mensen er makkelijker mee om gaan? Maar om nu gelijk niet-christenen te generaliseren en zeggen dat alle niet christenen er mee om gaan kan ook niet.
"zonder mannen aten we de hele dag moorkoppen"

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 17 apr 2007 08:23

Misschien is het handig om de Bijbel te laten spreken?
Wat zegt de Bijbel over overspel?
Wanneer is iets overspel en wanneer niet?
Want ik vind, is een persoonlijke mening, die voortkomt uit een bepaald gevoel, of gedachte, of iets wat je al eens hebt meegemaakt.
Dat vormt je persoonlijke mening.
Maar wat leert de Bijbel ons over overspel?

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 17 apr 2007 08:28

tante-tortel schreef:Misschien is het handig om de Bijbel te laten spreken?
Wat zegt de Bijbel over overspel?
Wanneer is iets overspel en wanneer niet?
Want ik vind, is een persoonlijke mening, die voortkomt uit een bepaald gevoel, of gedachte, of iets wat je al eens hebt meegemaakt.
Dat vormt je persoonlijke mening.
Maar wat leert de Bijbel ons over overspel?

In de Bijbel staat mijns inziens niet duidelijk wat overspel precies inhoudt, wat er wel onder valt en wat niet.
Afbeelding

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 17 apr 2007 08:41

Toch eens beter zoeken?
Er staat natuurlijk wat over in de Bijbel.
Want de Bijbel verbied overspel.
Denk maar aan de Farizeers die bij Jezus komen om hem te vragen over echtbreuk.

Ik zeg dat wie een vrouw aanziet om haar te begeren pleegt reeds echtbreuk. B.v.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 17 apr 2007 08:56

tante-tortel schreef:Toch eens beter zoeken?
Er staat natuurlijk wat over in de Bijbel.
Want de Bijbel verbied overspel.
Denk maar aan de Farizeers die bij Jezus komen om hem te vragen over echtbreuk.

Ik zeg dat wie een vrouw aanziet om haar te begeren pleegt reeds echtbreuk. B.v.

Ik zeg ook niet, dat ik niet weet, dat de Bijbel overspel verbiedt. Er staan wel concrete voorbeelden in de Bijbel van wat echt niet mag (zoals David en Bathseba bijv.), maar er staat niet in of zoenen ook onder overspel valt. 8)
Afbeelding

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 17 apr 2007 08:59

Als je 's een andere mooie man of vrouw ziet, dan hoef je toch niet meteen te scheiden? Dat lijkt me wel heel extreem.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 17 apr 2007 09:10

Lalage schreef:Als je 's een andere mooie man of vrouw ziet, dan hoef je toch niet meteen te scheiden? Dat lijkt me wel heel extreem.

Ja, dan moet je met oogkleppen op door het leven. 8)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 17 apr 2007 09:24

Het ligt er gewoon aan hoe je ermee om gaat. Als ik met mijn liefie door de stad loop en ik zie een mooie man lopen zeg ik dat gerust 'kijk, die heeft een mooi hoofd' of zoiets. Andersom ook. Of als we samen dancing on ice keken het afgelopen seizoen, dan bekijk je ook het uiterlijk en dan zeg je ook wel eens 'Hee, die heeft echt een mooi figuurtje'. Je bent nou eenmaal niet blind en je vind iets mooi of niet. Dat kan je dan wat ons betreft ook tegen elkaar zeggen.

Stap verder is als je gaat fantaseren over iemand. Heikel punt. Als je man of vrouw constant over een ander aan het fantaseren is, is er iets niet helemaal okee in je relatie denk ik.

En nog een stap verder is als je daadwerkelijk iets gaat doen, knuffelen, zoenen of seks. Ik denk dat het niet okee is. Als wij bij vrienden komen knuffelen we elkaar ook als begroeten en afscheid, maar daar heb je dan geen seksuele gevoelens bij, dus daar is sowieso niets mis mee natuurlijk. Maar als je wel seksuele gevoelens voor een ander hebt, en er ook wat mee gaat doen, dan zit je toch echt fout mijns inziens! En er zit in je relatie ook iets niet goed denk ik.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 17 apr 2007 09:41

Ja idd mee eens Rosalie.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 17 apr 2007 09:57

Toch is de Bijbel daar heel duidelijk over.
David was dus al fout toen hij naar de vrouw van Uria keek om haar te begeren.
Dat is voordat je ook maar gaat zoenen.
Je ziet een ander en je denkt : die zou ik wel eens willen zoenen.
Dat alleen al is : echtbreuk. Overspel.

Terug naar “Archief”