Heb jij wel eens de Bijbel in zijn geheel doorgelezen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Heb jij wel eens de Bijbel in zijn geheel doorgelezen?

Ja, natuurlijk!
46
40%
Nee, maar ik wil het nog wel een keer doen...
22
19%
Nee, het interesseert me niet zo. Als het maar in het hart goed zit.
5
4%
Ik ben er nog mee bezig...
43
37%

Totaal aantal stemmen: 116

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 15 apr 2007 14:22

Ik ben ooit vooraan begonnen, helaas niet verder gekomen dan Genesis 28.... ik denk dat als je een Bijbels dagboek heb dat je niet zoiets heb van: "Pff moet ik die hele Bijbel nog? :shock: " Dan heb je (naar mijn idee) meer zoiets van: "Heb ik m nu al uit?" :P
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 15 apr 2007 15:31

ik heb zelf een beetje moeite met de eerste optie. Zo natuurlijk vind ik het niet als je de Bijbel geheel doorgelezen hebt.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

jmpauw
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jmpauw » 16 apr 2007 08:23

Riska schreef:Er zijn stukken in de Bijbel waar ik de grootste moeite mee heb, om mijn aandacht erbij te houden. Heel de wetgeving zoals in de eerste Bijbelboeken, met alle kleine en grote details - om maar wat te noemen.

Dat probleem herken ik. De laatste keer dat ik de hele Bijbel heb doorgewerkt, heb ik gekozen voor de opzet: telkens 2 boeken OT, gevolgd door 1 boek NT, weer 2 boeken OT, 1 boek NT, etc.
Het voordeel hiervan is dat je dan niet lange tijd alleen maar met het OT bezig bent.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Teken de petitie op http://www.axci.nl/eerwraak

Riska

Berichtdoor Riska » 16 apr 2007 09:39

jmpauw schreef:
Riska schreef:Er zijn stukken in de Bijbel waar ik de grootste moeite mee heb, om mijn aandacht erbij te houden. Heel de wetgeving zoals in de eerste Bijbelboeken, met alle kleine en grote details - om maar wat te noemen.

Dat probleem herken ik. De laatste keer dat ik de hele Bijbel heb doorgewerkt, heb ik gekozen voor de opzet: telkens 2 boeken OT, gevolgd door 1 boek NT, weer 2 boeken OT, 1 boek NT, etc.
Het voordeel hiervan is dat je dan niet lange tijd alleen maar met het OT bezig bent.

Dat vind ik een goeie - is het proberen waard!
Ik ben momenteel zeer geboeid aan het lezen in Job - het is niet voor de eerste keer, maar het boeit me altijd weer...

man_on_fire
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor man_on_fire » 23 apr 2007 21:24

Met eten aan tafel hebben we de bijbel al een paar keer uit geloof ik.

Zelf heb ik het Nieuwe Testament helemaal gelezen. Misschien ook 2 keer maar weet ik niet zeker. Ik kwam in het begin wel veel nieuwe dingen tegen die ik eigenlijk nog niet wist. Ook merk ik, dat nu ik de bijbel al zo'n jaar zelf niet meer lees, dat ik er niet meer zo in thuis ben als eerst. Na het lezen van het NT was mn bijbelkennis enorm gegroeid, al heb ik nog geen kwart onthouden waarschijnlijk.

jmpauw
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jmpauw » 23 apr 2007 21:45

man_on_fire schreef:Ook merk ik, dat nu ik de bijbel al zo'n jaar zelf niet meer lees, dat ik er niet meer zo in thuis ben als eerst.

Waarom lees je niet meer zelf in de Bijbel?

man_on_fire
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor man_on_fire » 23 apr 2007 21:48

jmpauw schreef:
man_on_fire schreef:Ook merk ik, dat nu ik de bijbel al zo'n jaar zelf niet meer lees, dat ik er niet meer zo in thuis ben als eerst.

Geen interesse.

jmpauw
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jmpauw » 23 apr 2007 22:55

man_on_fire schreef:
jmpauw schreef:

Geen interesse.

Jammer, joh! Je zou er weer eens aan moeten beginnen. Elke dag een kwartiertje. En dan niet alleen maar lezen om informatie tot je te nemen, maar met de vraag in je achterhoofd: stel nu, dat ik accepteer wat hier staat, wat zijn dan de consequenties van deze tekst voor mij en voor mijn leven?
Als je dat doet, zul je waarschijnlijk merken dat de Bijbel een ontzettend boeiend boek is, waar je echt wat aan hebt.

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 26 apr 2007 15:35

Idd... Al blijkt ook met bijv. de spijswetten wel wat aan de hand te zijn. Ze staan er niet voor niets. Het zijn voorschriften om hygiënisch te leven, ziekte enzo terug te dringen. Doordat ze in de Bijbel staan, blijkt dat de Bijbel de wetenschap al zo'n 3500 jaar vooruit was... :D

jmpauw
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jmpauw » 26 apr 2007 16:03

Bevlogen schreef:

Idd... Al blijkt ook met bijv. de spijswetten wel wat aan de hand te zijn. Ze staan er niet voor niets. Het zijn voorschriften om hygiënisch te leven, ziekte enzo terug te dringen. Doordat ze in de Bijbel staan, blijkt dat de Bijbel de wetenschap al zo'n 3500 jaar vooruit was... :D

Het is de moeite waard om de boekgegevens te vermelden waarop wordt gezinspeeld:

Ben Hobrink, Moderne wetenschap in de Bijbel. De Bijbel is de wetenschap 3500 jaar vooruit, Uitgeverij Gideon, 2006 - ISBN: 9060677943.

De schrijver van dit boek laat zien, hoe bijvoorbeeld al die 'vervelende spijswetten' (vervelend om te lezen) er niet voor niets zijn geweest en zelfs zó goed zijn, dat veel ziektes er niet zouden zijn als we ons allemaal aan de Joodse spijswetten zouden houden.

Citaat van de achterflap:

"Bioloog Ben Hobrink laat in zijn uitvoerig gedocumenteerde boek onomstotelijk zien dat de Bijbel kennis bevat die de wetenschap duizenden jaren vooruit is. Toepassing daarvan had miljoenen mensen het leven kunnen redden, zoals bij de epidemieën van melaatsheid, pest en cholera. Ook nu zou deze kennis talloze ziektegevallen kunnen voorkomen, zoals hart- en vaatziekten en geslachtsziekten.
Zelden werd zo'n breed scala aan wetenschappelijke kennis uit de Bijbel op leesbare wijze bijeengebracht en toegelicht. Omdat veel van die kennis menselijkerwijs niet te weten viel, moet er indertijd een grote Auteur achter de vele auteurs van de Bijbel hebben gestaan. Tot die conclusie leidt het boek dat u nu in handen hebt."

Meer info op: http://christenboek.blogspot.com/2006/04/moderne-wetenschap-in-de-bijbel-ben.html

Neem en lees!

Riska

Berichtdoor Riska » 26 apr 2007 16:11

Het gaat mij niet om de spijswetten in het bijzonder. Het is geen gemakkelijk door te komen stof als je alle voorschriften leest over alle mogelijke onderwerpen die het leven bepalen.

phox
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor phox » 26 apr 2007 19:24

Bij m'n ouders thuis lazen we altijd na het eten een stuk en dat ging - uitzonderingen rondom v. christelijke feestdagen daargelaten - van kaft tot kaft. En dat doen ze nu nog steeds.

Ik ben eind vorig jaar voor het eerst zelf begonnen met een serieuze poging om de Bijbel van kaft tot kaft te lezen en ben nu in het begin van de Spreuken. Net over de helft dus. Bij een aantal Bijbelboeken heb ik wel tussendoor stukken NT gelezen...

Ga hierna met een leessschema werken waarbij je dagelijks 3 a 4 pagina's leest, zowel OT als NT en zodoende de Bijbel in 1 jaar helemaal hebt gehad. En denk er toch ook wel aan om daarnaast een goed dagboek met toepassingen te gaan gebruiken.
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 27 apr 2007 00:30

sowieso heb ik wel het nieuwe testament gelezen, en ook een groot deel van het oude testament (de profeten, de geschiedenisboeken, de wijsheidsboeken, de psalmen), ik weet alleen niet zeker of ik de boeken van Mozes ook helemaal gelezen heb (en dan specifiek Leviticus, Numeri en Deuteronomium). ik heb ze overigens niet achter elkaar gelezen, maar een beetje door elkaar. meestal om en om een nieuwe-testament en een oude-testamentboek (al lees ik nog wel eens een nieuwe-testamentboek "extra"). De evangeliën komen wel extra vaak aan bod, in vergelijking met andere boeken.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 apr 2007 07:09

Ik heb de hele bijbel gelezen, heb een blad gemaakt met alle hoofdstukken die ik dan kon aankruisen. Dus niet van kaft tot kaft gelezen. Als een van de laatste boeken heb ik Ezechiel gelezen, maar toen heb ik een versie met kanttekeningen gepakt, want anders is het werkelijk niet te volgen.

Een aanrader voor wie in drie jaar de hele bijbel wil lezen:
'Vragen bij de bijbel' van Alan Stibbs

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 27 apr 2007 11:21

Nog een tip voor de mensen die ook de Bijbel gheel door willen lezen, maar ook de context e.d. willen weten:

http://www.gaaninhetspoorvandebijbel.nl

Ik geloof dat ze in september weer verder gaan :)

Terug naar “Archief”