Onvoorwaardelijke liefde

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 30 mar 2007 21:14

Aragorn schreef:
Hippieblijhoofd schreef:
L'être extraterrestre schreef:
rafaell schreef:Waarom zou dat zo zijn en waarom zou dat zo goed zijn?
Waarom. Omdat een kind in je dragen en een kind baren een band geeft, het kind kent de moeder.

Met dat als het goed is, bedoel ik in normale omstandigheden.

Als het goed is zouden ouders inderdaad onvoorwaardelijk (nujah, bíjna onvoorwaardelijk, de enige voorwaarde is dat het hun kind is) van hun kind moeten houden.

Totaal onvoorwaardelijke liefde is onmogelijk.
Zelfs God heeft niet onvoorwaardelijk lief.

Het is wel de vraag of God dat met je eens is, maar als je het hebt over de christelijke God: inderdaad.

Ja, aangezien ik christen ben, heb ik het over de christelijke God 8) :)

rafaell

Berichtdoor rafaell » 30 mar 2007 21:18

Aragorn schreef:
Hippieblijhoofd schreef:
L'être extraterrestre schreef:
rafaell schreef:Waarom zou dat zo zijn en waarom zou dat zo goed zijn?
Waarom. Omdat een kind in je dragen en een kind baren een band geeft, het kind kent de moeder.

Met dat als het goed is, bedoel ik in normale omstandigheden.

Als het goed is zouden ouders inderdaad onvoorwaardelijk (nujah, bíjna onvoorwaardelijk, de enige voorwaarde is dat het hun kind is) van hun kind moeten houden.

Totaal onvoorwaardelijke liefde is onmogelijk.

Het is wel de vraag of God dat met je eens is, maar als je het hebt over de christelijke God: inderdaad.

Mits jouw beeld van de christelijke God op dit gebied kloppend is 8)

Cisca

Berichtdoor Cisca » 30 mar 2007 21:24

Hippieblijhoofd schreef:
Cisca schreef:
L'être extraterrestre schreef:Ik denk inderdaad dat de liefde tussen moeder en kind als het goed is (!!!) onvoorwaardelijk is.

Dat hoeft helemaal niet zo te zijn, mijn ervaring is, dat mijn moeder totaal geen liefde voor me bezat.
Zij hield alleen van zichzelf en mijn zus, ieder ander mens was voor haar alleen een gebruiksvoorwerp.

duh, daarom zegt 'l etre ook 'als het goed is'

Precies, dat blijkt dus niet onvoorwaardelijk goed te zijn.

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 30 mar 2007 21:54

Cisca schreef:
Hippieblijhoofd schreef:
Cisca schreef:
L'être extraterrestre schreef:Ik denk inderdaad dat de liefde tussen moeder en kind als het goed is (!!!) onvoorwaardelijk is.

Dat hoeft helemaal niet zo te zijn, mijn ervaring is, dat mijn moeder totaal geen liefde voor me bezat.
Zij hield alleen van zichzelf en mijn zus, ieder ander mens was voor haar alleen een gebruiksvoorwerp.

Maar dat stelde 'l etre ook niet ;)
Of was je post bedoeld als aanvulling, en niet als correctie?

Cisca

Berichtdoor Cisca » 30 mar 2007 22:15

Hippieblijhoofd schreef:
Cisca schreef:
Hippieblijhoofd schreef:
Cisca schreef:

Maar dat stelde 'l etre ook niet ;)
Of was je post bedoeld als aanvulling, en niet als correctie?

Er staat dat ze denkt dat het onvoorwaardelijk zou kunnen zijn, omdat ik weet, dat het zo heel anders kan zijn, heb ik dat verteld als aanvulling, zodat je die factor kunt wegstrepen :wink:

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 30 mar 2007 22:19

Hippieblijhoofd schreef:Totaal onvoorwaardelijke liefde is onmogelijk.

Vanuit onze kant of vanuit Gods 'kant'? Als God niet onvoorwaardelijk lief kan hebben kan Hij niet volmaakt zijn. Dat klopt dat toch niet?
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 mar 2007 22:21

rafaell schreef:Mits jouw beeld van de christelijke God op dit gebied kloppend is 8)

Ik maak een uitzondering voor alverzoeningsdrijvers. :wink: In dat geval is Gods liefde namelijk wel onvoorwaardelijk.

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 31 mar 2007 08:46

TKF schreef:

Vanuit onze kant of vanuit Gods 'kant'? Als God niet onvoorwaardelijk lief kan hebben kan Hij niet volmaakt zijn. Dat klopt dat toch niet?

Vanuit Gods kant.
Hij stelt de voorwaarde 'je moet in Mij geloven' en als je dat niet doet heeft hij je niet lief (althans, Hij redt je niet maar laat je in het verderf).

MrSokkie

Re: Onvoorwaardelijke liefde

Berichtdoor MrSokkie » 31 mar 2007 09:19

Aragorn schreef:Om er gelijk maar even een stelling tegenaan te gooien: 'Onvoorwaardelijke liefde voor een bepaalde persoon is onmogelijk.'

Eensch of oneensch? :)

Oneensch. Ik denk zeker dat het mogelijk is; het komt heel weinig voor, maar je kan jezelf er in bekwamen. (en uiteindelijk onvoorwaarlijke liefde hebben voor iedereen). Maar zo lang je je nog lat leiden door je egoisme zal je die staat niet kunnen bereiken.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 31 mar 2007 11:37

Hippieblijhoofd schreef:
TKF schreef:

Vanuit Gods kant.
Hij stelt de voorwaarde 'je moet in Mij geloven' en als je dat niet doet heeft hij je niet lief (althans, Hij redt je niet maar laat je in het verderf).

als een vader een kind een tik op de vingers geeft of het kind huisarrest geeft, zegt niet dat de vader niet van zijn kind houdt.
God houdt wel van iedereen, maar niet van alles wat de mensen doen.
Als wij niet van God willen houden, dan vragen we er zelf om, om niet bij Hem te hoeven wezen. Dus ook niet na dit leven.

Of het hier op aarde bestaat, dat denk ik wel, maar heb wel het idee dat je het tegenwoordig steeds zeldzamer tegen komt
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

rafaell

Re: Onvoorwaardelijke liefde

Berichtdoor rafaell » 31 mar 2007 11:44

MrSokkie schreef:
Aragorn schreef:Om er gelijk maar even een stelling tegenaan te gooien: 'Onvoorwaardelijke liefde voor een bepaalde persoon is onmogelijk.'

Eensch of oneensch? :)

Oneensch. Ik denk zeker dat het mogelijk is; het komt heel weinig voor, maar je kan jezelf er in bekwamen. (en uiteindelijk onvoorwaarlijke liefde hebben voor iedereen). Maar zo lang je je nog lat leiden door je egoisme zal je die staat niet kunnen bereiken.

Maar dan vervul je je innerlijke drang tot onvoorwaardelijk liefhebben, en is er dus tóch een egoïstisch motief.

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 31 mar 2007 12:23

Wellicht is er vaak een egoïstisch motief, dat hoeft niet per definitie negatief te zijn overigens. Toch geloof ik wel in onvoorwaardelijke liefde waarbij mensen zichzelf helemaal wegcijferen voor een ander of anderen.
Of dat goed is vraag ik me dan toch wel af.

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 31 mar 2007 13:46

Oei, moeilijk dit. Ik geloof er wel in, ik wil dat ook nastreven, maar dat komt er soms zó bar beroerd uit. Ik denk (hoop het niet) dat het wishful thinking is (vanuit de menselijke kant gezien).

Ik denk dat tinos gelijk heeft als hij zegt dat egoïsme onvoorwaardelijke liefde niet altijd in de weg hoeft te lopen. Ik denk dat in sommige gevallen egoïsme de onvoorwaardelijke liefde kan dienen. Bepaalde keuzes die jou het beste uitkomen, maar op het eind voor iedereen/beide (ligt er maar aan hoe je het bekijkt) het beste is geweest. Een klinkklaar voorbeeld heb ik niet. Het is puur een hersenspinsel.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 31 mar 2007 14:05

Wellicht is het goed als de TS, Aragorn dus, zijn stelling nog iets verder afbakent. Wat versta jij onder onvoorwaardelijk? Wat is dan voorwaardelijk? Wie moet die ene persoon zijn: zoals Rufi begon: haar kind, of juist je levenspartner, of gaat het om de liefde van God voor de mens?

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 31 mar 2007 15:38

De liefde van God is niet onvoorwaardelijk, als je bedenkt dat je door Jezus tot Hem moet komen. Dat is eigenlijk een voorwaarde..toch? :)

Wat betreft je partner; Onder onvoorwaardelijk liefhebben versta ik eigenlijk dat je je hele leven bij elkaar blijft, wat er ook gebeurd. Niet per definitie zonder voorwaarden, want volgens mij zijn die er wel degelijk nodig binnen een huwelijk om je relatie goed te houden. Overigens, als de één geen liefde meer betoont, is het vrij logisch dat de liefde van een ander ook bekoelt. Dan durf ik niet te stellen dat liefde tussen man en vrouw onvoorwaardelijk is.

Terug naar “Archief”