zegen en vloek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 19 mar 2007 21:48

Bevlogen schreef:Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze mij haten; 6 maar als ze mij liefhebben en doen wat ik gebied, bewijs ik hun mijn liefde tot in het duizendste geslacht

Dit is nou een van de weinige keren dat ik de NBG'51 liever heb dan de NBV. Dat "Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten" klinkt voor mij zoveel heftiger, dan het 'bezoeken aan de kinderen". Het is puur gevoelsmatig, maar toch... Natuurlijk boet een kind voor de schuld van de ouders, wanneer er het een en ander verkeerd gaat in de jeugd (om het maar zo uit te drukken) maar het klinkt zoveel onrechtvaardiger, om de een of andere reden...

Raido schreef:Dat gaat over het afvalling zijn van God. Als je als verbondskind het verbond breekt niet meer naar de kerk gaat houdt God jou verantwoordelijk voor alle mensen die door jou keuze ook niet meer met Gods Woord in aanraking kunnen komen (tot het derde of vierde geslacht) dat is een vloek. (en haten in de Bijbel betekend nogal eens 'niet liefhebben').

Als verbondskind kun je het verbond niet verbreken en het niet meer naar de kerk gaan heeft er al helemaal niks mee te maken. Je kunt het verbond niet verbreken, want dat verbond is toch al eenzijdig: God sluit een verbond met ons, niet wij met God.
Iemand die niet (meer) naar de kerk gaat, hoeft niet ook het geloof afgeschreven te hebben.
Ik voor mij denk dat het "die mij haten" veeleer te maken heeft met het in de weg staan van de ander om te geloven.

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 22 mar 2007 13:01

Dus als ik het goed lees dan zijn er hier mensen die dus de vloek (in de vorm vanuit voorouders) ontkennen. En dat vind ik nogal ruig, maar geloven jullie dan wel in zegen? Dat lijkt me stug, want als jullie daarin zouden geloven, dan doen jullie hetzelfde als ontkennen dat er duisternis is en dat het licht wel bestaat.

Als je meer wil weten over dit onderwerp, dan moet je "Zegen of vloek, aan u de keus; van Derek Prince" eens lezen, daar wordt uitgebreid op dit onderwerp ingegaan en het maakt voor mij duidelijk dat dit echt wel werkelijkheid. En bij mij persoonlijk en in het leven van mn vrouw, zijn hierdoor verschillende vloeken ontkrachtigd en bij mn vrouw dan ook in het specifiek een vloek van iets dat erfelijk was en dus van de voorouders kwam...
Laat je leiden door Hem!

Riska

Berichtdoor Riska » 22 mar 2007 13:26

Tijn schreef:Dus als ik het goed lees dan zijn er hier mensen die dus de vloek (in de vorm vanuit voorouders) ontkennen. En dat vind ik nogal ruig, maar geloven jullie dan wel in zegen? Dat lijkt me stug, want als jullie daarin zouden geloven, dan doen jullie hetzelfde als ontkennen dat er duisternis is en dat het licht wel bestaat.

Als je meer wil weten over dit onderwerp, dan moet je "Zegen of vloek, aan u de keus; van Derek Prince" eens lezen, daar wordt uitgebreid op dit onderwerp ingegaan en het maakt voor mij duidelijk dat dit echt wel werkelijkheid. En bij mij persoonlijk en in het leven van mn vrouw, zijn hierdoor verschillende vloeken ontkrachtigd en bij mn vrouw dan ook in het specifiek een vloek van iets dat erfelijk was en dus van de voorouders kwam...

Naar mijn gevoel heb je dan niet goed gelezen. Er gaat wel degelijk iets door tot in het derde en vierde geslacht.
En of dat doorbroken kan worden?
Ik geloof niet in hocus pocus-verhalen, oftewel dat je dingen kunt bezweren. (druk ik misschien verkeerd uit, weet niet hoe het precies te omschrijven).
Het kan pas doorbroken worden als men zich bewust is van wat er speelt en soms is dat verre te zoeken. Heb je er geen idee van waar dingen vandaan komen. Of God er de oorzaak is durf ik niet te beweren.
Ik wéét dat dingen van generaties op generaties op elkaar overgaan.
En dat het een onvoorstelbaar gevecht is als mensen dat proberen te doorbreken.
Wat ik wél weet is, dat God er wil zijn voor jou en je alle kracht wil schenken om vicieuze cirkels te doorbreken.

Wolkje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wolkje » 26 mar 2007 09:29

Tijn schreef:Als je meer wil weten over dit onderwerp, dan moet je "Zegen of vloek, aan u de keus; van Derek Prince" eens lezen, daar wordt uitgebreid op dit onderwerp ingegaan en het maakt voor mij duidelijk dat dit echt wel werkelijkheid.

Ik dacht al waar blijft die? :wink:

Dus als ik het goed lees dan zijn er hier mensen die dus de vloek (in de vorm vanuit voorouders) ontkennen.

Ja dat ontken ik. Ik geloof niet dat mijn Vader dat ons aan zou doen.
Jezus is voor al onze zonden gestorven en dat betekend voor mij dat ik niet hoef te boeten voor mijn eigen zonden (wat ik niet zou kunnen) maar ook niet voor de zonden van mijn voorouders.

Ik geloof in zegen en ik ontken de dusiternis niet, die is ook in mijn leven aanwezig. maar ik geloof niet dat ik die ontvang als straf voor de zonden van mijn voorouders.

Riska

Berichtdoor Riska » 26 mar 2007 09:40

Wolkje schreef:Quote:
Dus als ik het goed lees dan zijn er hier mensen die dus de vloek (in de vorm vanuit voorouders) ontkennen.

Ja dat ontken ik. Ik geloof niet dat mijn Vader dat ons aan zou doen.
Jezus is voor al onze zonden gestorven en dat betekend voor mij dat ik niet hoef te boeten voor mijn eigen zonden (wat ik niet zou kunnen) maar ook niet voor de zonden van mijn voorouders.

Ik geloof in zegen en ik ontken de dusiternis niet, die is ook in mijn leven aanwezig. maar ik geloof niet dat ik die ontvang als straf voor de zonden van mijn voorouders.

Maar dingen werken wél door, van generatie op generatie en ik denk dat dát bedoelt wordt als er gesproken wordt over de ongerechtigheid der vaderen die bezocht wordt aan de kinderen tot in het derde en vierde geslacht. Of, zoals de NBV het zegt: kinderen die boeten voor de fouten van hun (voor-)ouders... Dat hoef je niet te zien als straf van God, maar het is wél een kwestie van oorzaak en gevolg...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 26 mar 2007 14:50

Zo heb ik dat ook opgevat Riska.
Je ziet wel is dat bepaalde dingen generaties door gaan voordat het eindelijk stopt. Deze manieren van leven, uiten e.d. zijn dan vaak ook moeilijk te doorbreken.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Wolkje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wolkje » 27 mar 2007 16:48

Als ouders een verkeerd voorbeeld geven dan zullen kinderen dat navolgen. en dus zal dat gevolg hebben voor een volgende generatie. Ja okee...

Maar waar het mij om gaat zijn de gevallen van mensen die in een rolstoel zitten oid en dat ze dan de vloek gaan doorbreken. en dan ook aangeven dat zo iemand in de rolstoel zit omdat er een vloek zit op de familie oid. daar kan ik gewoon niet bij, sorry. :shock:

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 27 mar 2007 18:21

Ik geloof ook niet dat iemand in een rolstoel komt door een vloek. Wel kan het zijn dat een bepaalde ziekte in een familie is waardoor je in een rolstoel terecht komt. Dan nog zou ik persoonlijk er heel voorzichtig mee zijn dat dit ook een vloek zou zijn.
Ik zal het niet kunnen zeggen
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 mar 2007 12:29

Kan, maar het is wel een gevoelig onderwerp waar we voorzichtig mee moeten zijn. Ik moet denken aan de blinde man, die door Jezus wordt genezen.

1 In het voorbijgaan zag Jezus iemand die al vanaf zijn geboorte blind was. 2 Zijn leerlingen vroegen: ‘Rabbi, hoe komt het dat hij blind was toen hij geboren werd? Heeft hij zelf gezondigd of zijn ouders?’ 3 ‘Hij niet en zijn ouders ook niet,’ was het antwoord van Jezus, ‘maar Gods werk moet door hem zichtbaar worden. (Joh 9)

en:

Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn. 2 Want de wet van de Geest des levens heeft u in Christus Jezus vrijgemaakt, van de wet der zonde en des doods. 3 Want wat de wet niet vermocht, omdat zij zwak was door het vlees – God heeft, door zijn eigen Zoon te zenden in een vlees, aan dat der zonde gelijk, en wel om de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees, 4 opdat de eis der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, doch naar de Geest. 5 Want zij, die naar het vlees zijn, hebben de gezindheid van het vlees, en zij, die naar de Geest zijn, hebben de gezindheid van de Geest. [/i[
(...)
12 Derhalve, broeders, zijn wij schuldenaars, maar niet van het vlees, om naar het vlees te leven. 13 Want indien gij naar het vlees leeft, zult gij sterven; maar indien gij door de Geest de werkingen des lichaams doodt, zult gij leven. 14 Want allen, die door de Geest Gods geleid worden, zijn zonen Gods. 15 Want gij hebt niet ontvangen een geest van slavernij om opnieuw te vrezen, maar gij hebt ontvangen de Geest van het zoonschap, door welke wij roepen: Abba, Vader. 16 Die Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn. 17 Zijn wij nu kinderen, dan zijn wij ook erfgenamen: erfgenamen van God, en medeërfgenamen van Christus; immers, indien wij delen in zijn lijden, is dat om ook te delen in zijn verheerlijking.

(Rom 8)

Geen veroordeling, geen vloek... Er is nog wel lijden, maar ondanks dat zijn we overwinnaars, we delen in zijn lijden en dat is om te delen in zijn verheerlijking. Dat geldt voor wie geloven. Wie niet geloven zijn nog steeds onder de vloek.

Want dit gebod, dat ik u heden opleg, is niet te moeilijk voor u en het is niet ver weg. 12 Het is niet in de hemel, zodat gij zoudt moeten zeggen: Wie zal opstijgen ten hemel, het voor ons halen, en het ons doen horen opdat wij het volbrengen? 13 En het is niet aan de overkant der zee, zodat gij zoudt moeten zeggen: Wie zal oversteken naar de overkant der zee, het voor ons halen, en het ons doen horen opdat wij het volbrengen? 14 Maar dit woord is zeer dicht bij u, in uw mond en in uw hart om het te volbrengen. 15 Zie, ik houd u heden het leven en het goede voor, maar ook de dood en het kwade: 16 doordat ik u heden gebied de HERE, uw God, lief te hebben door in zijn wegen te wandelen en zijn geboden, inzettingen en verordeningen te onderhouden, opdat gij leeft en talrijk wordt en de HERE, uw God, u zegene in het land, dat gij in bezit gaat nemen. 17 Maar indien uw hart zich afwendt en gij niet luistert doch u laat verleiden en u voor andere goden nederbuigt en hen dient, 18 dan verkondig ik u heden, dat gij zeker te gronde zult gaan; niet lang zult gij leven in het land, dat gij na het overtrekken van de Jordaan in bezit gaat nemen. 19 Ik neem heden de hemel en de aarde tegen u tot getuigen; het leven en de dood stel ik u voor, de zegen en de vloek; kies dan het leven, opdat gij leeft, gij en uw nageslacht, 20 door de HERE, uw God, lief te hebben, naar zijn stem te luisteren en Hem aan te hangen, want dat is uw leven en waarborg voor een langdurig wonen in het land, waarvan de HERE uw vaderen, Abraham, Isaak en Jakob, gezworen heeft, dat Hij het hun geven zou. [/i] (Deut 30)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 30 mar 2007 11:50

Wolkje schreef:Maar waar het mij om gaat zijn de gevallen van mensen die in een rolstoel zitten oid en dat ze dan de vloek gaan doorbreken. en dan ook aangeven dat zo iemand in de rolstoel zit omdat er een vloek zit op de familie oid. daar kan ik gewoon niet bij, sorry. :shock:

tja als alles waar je niet bij kan ook gewoon niet waar zou zijn, dan is opeens niets meer waar. En door het in de wereld van de zonde zijn er heel veel oneerlijke/ niet begrijpelijke of niet liefdevolle dingen ontstaan. Dus dat het gewoon niet waar kan zijn, vind ik een beetje een rare redenatie.

Onderschat ook de kracht van woorden niet, want daaraan liggen zegen en vloek ten grondslag. Denk bijvoorbeeld aan het verhaal van Bileam en de oproep van Paulus om te zegenen en niet te vervloeken.

En Marnix je hebt volkomen gelijk dat gelovigen in principe niet meer onder de vloek leven, maar als gelovige ben je ook vrij van de banden van satan en zijn trawanten, maar hoe kan het dan dat zoveel gelovigen op een of andere manier dan toch nog verslavingen kennen?
Laat je leiden door Hem!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 mar 2007 12:08

Omdat de satan nog wel macht heeft en ons probeert kapot te maken... daarom moeten we tegen hem strijden... en kunnen we volgens mij als christenen onze verslaving ook overwinnen. God is toch sterker dan de satan? Als we vechten en bidden om de Geest kunnen we van onze verslaving afkomen.

Natuurlijk moeten we daar wel voorzichtig mee zijn en christenen die wel een verslaving hebben niet veroordelen zo van "dan doe je vast wat fout, is je geloof neit groot genoeg etc." maar ze tegelijkertijd oproepen te blijven vechten en ze daarin steunen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”