Zingen na het eten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 21 feb 2007 16:39

Bij iemand waar ik wel eens ging eten zongen ze altijd een psalm op erg hele noten na het eten, niks voor mij :)
Wij zingen thuis nooit na het eten, er dankt altijd iemand 'vrij'. Dat vind ik wel veel hebben, zo zijn we allemaal wat vrijer in bidden geworden, en kunnen we ook daarin open zijn naar elkaar.
Wel zingen we vaak op zondag een tijd met elkaar, met gitaar, djembee, opwekkingsliedjes, en dat vind ik heerlijk!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

schwesterchen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor schwesterchen » 21 feb 2007 21:09

wij zingen altijd 1 lied na het eten, dat doen we na het dankgebed(kringgebed + onze Vader trouwens) dus niet in plaats daarvan.

Ik vind het wel mooi om te doen.
Ik zal u niet begeven en Ik zal u niet verlaten!

ikkie89
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ikkie89 » 21 feb 2007 21:24

nou thuis zingen we nooit aan tafel.. wel 's zondagavonds
af en toe bij het orgel! erg gezellig met z'n allen!!
waar ik werk (gezinsvervangend tehuis
voor verstandelijk gehandicapten) doen we het elke avond na het eten met de
bewoonsters, de bewoonsters mogen dan een psalm opgeven
en er wordt elke maand door hen een nieuwe psalm geleerd die
we dan ook bij elke avondsluiting zingen... het is soms wel moeilijk
om de wijs te houden, omdat iedereen op z'n eigen manier zingt :wink:
maar het is echt mooi om te zien hoe graag ze het doen!
Wees eerst een individu voordat je een duo wordt

Hadassa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hadassa » 22 feb 2007 08:38

Ik heb veel respect voor degene die het doen, maar zelf heb ik er geen goede herinneringen aan.
Bij wie als ik het altijd deed, was het een verplichting, en dan werd er ook nog eens van alles bij gedaan ( de een zat onder de tafel, enz) verdere uitleg wil ik niet geven, daarom zag ik het nut van het zingen na het eten niet in, en nog steeds niet. Sorry
U schonk mij het leven en de liefde, Uw zorg heeft mij bewaard !

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 feb 2007 09:03

Tja, wij doen het thuis ook niet... vroeger zongen we wel de psalm/lied/gezang die bij het bijbels dagboek werd aangegeven. Dat werd op een gegeven moment afgeschaft, kweenie waarom. Als kind deed ik het altijd wel.

Anywayz, ik woon niet meer thuis en in mijn nieuwe huisje is het geen gewoonte :D

Ik zing wel onder de douche. Telt dat ook? :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Hadassa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hadassa » 22 feb 2007 09:18

Volgens mij mag je dat ook wel mee tellen als je onder douche zingt.

Dat doe ik ook wel eens. :)

Alleen dan doe je het alleen en ik denk dat het toch anders is als in een groep/ aan tafel te zingen.
Daarom hoop ik ook als degenen die het doen, het wel met eerbied doen want zo als het ging waar als ik kwam was geen eerbied.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 feb 2007 09:22

Wanneer is het met eerbied, en wanneer niet?

Overigens vraag ik me af of mijn zingen onder de douche altijd zo mooi klinkt... God kijkt naar je hart, niet naar de kwaliteit van je stem :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Hadassa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hadassa » 22 feb 2007 09:29

Marnix schreef:God kijkt naar je hart, niet naar de kwaliteit van je stem

Daarin heb je helemaal gelijk, alleen er is wel verschil tussen eerbied en eerbied, ik denk als je onder de douche zingt dan doe je het omdat je het zelf wilt, aan tafel wordt het een verplichting en wordt het afgeraffeld want dan zijn we er snel vanaf.

Dit is mij ervaring met het aan tafel zingen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 feb 2007 09:50

Teuntje schreef:
Marnix schreef:God kijkt naar je hart, niet naar de kwaliteit van je stem

Daarin heb je helemaal gelijk, alleen er is wel verschil tussen eerbied en eerbied, ik denk als je onder de douche zingt dan doe je het omdat je het zelf wilt, aan tafel wordt het een verplichting en wordt het afgeraffeld want dan zijn we er snel vanaf.

Dit is mij ervaring met het aan tafel zingen.

Hm ligt heel erg aan wie er om de tafel zitten. Als je besluit iets te zingen en mensen raffelen het af, ligt dat dan niet aan die mensen? En als je het aan tafel afraffelt ga je dan in de kerk opeens wel heel bewust vanuit je hart zingen?

Hadassa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hadassa » 22 feb 2007 14:31

Marnix schreef:Hm ligt heel erg aan wie er om de tafel zitten. Als je besluit iets te zingen en mensen raffelen het af, ligt dat dan niet aan die mensen? En als je het aan tafel afraffelt ga je dan in de kerk opeens wel heel bewust vanuit je hart zingen?

Ben het wel met je eens maar ik bedoel eigenlijk te zeggen met mijn ervaring (met het zingen na het eten), dat het vaak niet vrijwillig ging het was meer een moeten vandaar dat het werd afgeraffeld, en de helft deed aan plaback show. Nee, voor mij is het echt als je wilt zingen na het eten, doe het dan in overleg met z'n allen en ga niet als ouders zijnde het dwingen want dan komt er niet veel van terecht.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 22 feb 2007 14:37

Gelukkig niet, niemand bij ons thuis kan mooi zingen.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 22 feb 2007 14:43

's Morgens na het dankgebed zingen wij in elk geval: dank U voor deze nieuwe morgen. Verder proberen we ook altijd wel de (zondags)schoolversjes te zingen, hetzij 's morgens of 's middags. Na het avondeten zingen we ook wel.

De ene keer gebeurd het wel, de andere keer niet. Net hoe het uitkomt. Vaak gebeurd het zomaar spontaan. Pas hadden we visite en wilden er een paar kinderen zingen. Ik merkte aan de visite dat ze het genant vonden. Helaas. Mijn zoon en ik zongen toch ons versje af.

T. Lindeman
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor T. Lindeman » 22 feb 2007 14:49

Wij zingen ook nooit aan tafel. Ik denk niet dat het bij ons thuis gaat werken. Het werkt nogal op mijn zenuwen als ik na eten in de opengesperde monden van mijn gezinsgenoten moet kijken.

Nee, even serieus. Ik heb er zeker respect voor wanneer gezinnen dit doen. Maar dan moet je er gelijk mee beginnen, en het niet later in voeren. Het kan wellicht meerwaarde geven aan het geloofsleven in een gezin.
Auf Wiedersehen!

nonno
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor nonno » 22 feb 2007 16:26

Het is bij ons niet een gewoonte om na het eten te zingen. (nu wordt/werd er hier wel veel gezongen), maar niet na het eten als danken oid. Bij mn opa doen we het altijd wel.
Ik weet dat mijn zus het ook doet, voor mn neefje. Ze zoekt dan een vers wat aansluit bij het bijbelverhaal. Ik vind dat wel enorm gaaf!

Onze vroegere buren zongen ook na het eten. Ik vond het wel grappig om dat te horen. Rechts de psalmen, aan de andere kant joh. de Heer e.a.

In uganda in het kinderhuis zongen we altijd na het eten, en dat is geweldig!!
Thank You Lord for giving us food was het dankgebed, daarna gewoon een aantal liedjes zingen
(idd: "we wanna thank you very kindly for this good good food" is fijn!)
"zonder mannen aten we de hele dag moorkoppen"

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 22 feb 2007 17:28

T. Lindeman schreef:Wij zingen ook nooit aan tafel. Ik denk niet dat het bij ons thuis gaat werken. Het werkt nogal op mijn zenuwen als ik na eten in de opengesperde monden van mijn gezinsgenoten moet kijken.

Nee, even serieus. Ik heb er zeker respect voor wanneer gezinnen dit doen. Maar dan moet je er gelijk mee beginnen, en het niet later in voeren. Het kan wellicht meerwaarde geven aan het geloofsleven in een gezin.

Kwou al zeggen 8) Als het dus ooit nog eens mocht gebeuren, nodig mij dan ook ff uit :wink:
Afbeelding

Terug naar “Archief”