weinig avondmaalgangers in de gemeente

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 feb 2007 16:05

Yael schreef:Het ligt er net aan naar wat voor gemeente je gaat.

In mijn huidige gemeente (Cgk) gaan er schat ik rond de 50 mensen aan het HA (er zijn ong. 300 belijdende leden).

De gemeente waar ik in Israel naartoe ging, ging bijna iedereen aan het HA. Daar hoefde je ook niet helemaal naar voren te lopen naar de Avondmaalstafel toe maar werd het rondgedeeld op een schaal stukjes matzes en piepkleine bekertjes met wijn (zonder alcohol). Anders dan ik gewend was, maar ook fijn.

Dat heeft inderdaad wel wat ja.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

André

Berichtdoor André » 17 feb 2007 16:51

Optimatus schreef:
Yael schreef:Het ligt er net aan naar wat voor gemeente je gaat.

In mijn huidige gemeente (Cgk) gaan er schat ik rond de 50 mensen aan het HA (er zijn ong. 300 belijdende leden).

De gemeente waar ik in Israel naartoe ging, ging bijna iedereen aan het HA. Daar hoefde je ook niet helemaal naar voren te lopen naar de Avondmaalstafel toe maar werd het rondgedeeld op een schaal stukjes matzes en piepkleine bekertjes met wijn (zonder alcohol). Anders dan ik gewend was, maar ook fijn.

Dat heeft inderdaad wel wat ja.
Ik denk als ik de topictitel lees het hier niet om de vormen zou moeten gaan.
Ik krijg meer de indruk dat het zou moeten gaan over, waarom in de ene gemeente vrijwel ieder belijdend lid aan het avondmaal gaat en in een andere gemeente vrijwel niemand.
Dit heeft denk ik meer met de leer te maken en niet zozeer met de vorm...

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 17 feb 2007 17:13

André schreef:Dit heeft denk ik meer met de leer te maken en niet zozeer met de vorm...

Lijkt mij ook.

Persoonlijk vind ik als iemand belijdenis heeft gedaan, dat hij/zij ten alle tijden aan moet gaan.
Tenzij iemand moedwillig in zonde leeft en hierin wil blijven volharden.
Het is juist het offer van Christus wat bij het avondmaal herdacht word en wat ons de mens
daarmee door God geschonken is.! God wil juist dat mensen dit delen met elkaar.

Het is daarom belangrijk om van te voren te overdenken, niet pas tijdens het avondmaal. Tijdens
het avonmaal is het imho de tijd om dankbaar te zijn.!
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: weinig avondmaalgangers in de gemeente

Berichtdoor Boekenlezer » 17 feb 2007 22:53

wimvers schreef:ik vind het altijd zo verschrikkelijk dat er zo schandalig weinig mensen bij ons aan het avondmaal gaan, terwijl ze wel belijdenis hebben gedaan, hebben ze dan GOD niet gezocht na hun belijdenis! kan iemand mij daar iets meer over vertellen?

Belijdend lid zijn, en geen avondmaal vieren is een combinatie die in principe niet kan, als je het volgens de bronnen bekijkt.
Wie niet bekeerd is, kan geen belijdenis doen, want die persoon heeft geen geloof.
Voor wie belijdend lid is, is er simpelweg geen ruimte om als onbekeerde te leven.

Dat dit in bevindelijk-gereformeerd Nederland veelal anders toegaat, is een afwijking van de oorspronkelijke principes. Ik denk dat dat te maken heeft met het loskoppelen van de gemeente en Gods verbond. (En de afwezigheid van besef/kennis van wat Gods verbond inhoudt.)
Verder speelt hierin ook een merkwaardig loskoppelen van het rationele en het emotionele wat het geloof betreft. Met het verstand zou je dan wel kunnen geloven, maar met het hart nog niet. Maar dat is nou juist niet iets gewoons, maar iets heel raars. Ik heb het best wel eens horen zeggen door een onkerkelijke: "Er zal wel iets zijn", maar zelf wil die persoon daar geen consequenties uit trekken. Ik kan dus moeilijk zeggen dat dat onmogelijk is, maar om het als een soort van regel te hanteren in de gemeente, dat is ook onbijbels. Want de Bijbel brengt die merkwaardige scheiding niet aan op die manier. De Bijbel is wat dat betreft lang niet zo 'schizofreen' als het denken van velen in de bevindelijk-gereformeerde gezindte.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 feb 2007 23:37

Is het niet vaak zo dat menselijke factoren een rol spelen? Bijvoorbeeld de sociale "controle"?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 feb 2007 09:08

Nee maar "ideaalbeelden" ofzo... anderen hebben de bekering zo mooi meegemaakt, met x jaar in het zwart, totaal geen uitweg meer zien.... en toen opeens gebeurde er iets fantastisch etc. Mensen kijken daarnaar en denken: Nou, dan zal ik wel niet wedergeboren zijn, bij mij gebeurde er weinig bijzonders. Bijvoorbeeld. Waar het door komt is omdat niet er dan niet wordt gezien op Christus... maar teveel op mensen (anderen die meer hebben meegemaakt en op zichzelf(ja maar ik ben slecht en zondig)).

Nou ja, het heeft allemaal te maken met dingen van de nadere reformatie... "gewoon" geloven is niet goed genoeg, daar word je tegenwoordig niet meer door wedergeboren. En zo zijn er ene hoop mensen die de Bijbel geloven en die dolgraag kind van God willen zijn, maar niemand vertelt ze hoe... dus zitten ze en wchten ze.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Riska

Berichtdoor Riska » 18 feb 2007 17:16

Er zijn twee dingen die ik wil opmerken.
Je "een oordeel eten en drinken" wordt veelvuldig gebruikt, omdat Paulus dat schrijft in de brief aan de Korinthiërs. Echter, dat had niks te maken met zondebesef of ongelovig aangaan, maar alles met misstanden in de plaatselijke christelijke gemeente, waar men soms zelfs al dronken aan tafel kwam.
Wij gedenken de dood en opstanding van onze Heer Jezus Christus - "doe dit ter Mijne gedachtenis" zei Hij - en dat houdt in dat wij als zondaren mogen aangaan. Jezus at ook met tollenaars en zondaren...

Het tweede is: het is een nodiging voor de maaltijd van de Heer en wie zijn wij, om die nodiging af te slaan? "Heer, ik ben zo zondig, ik kan echt nu niet aangaan". In feite is het, zo voel ik dat, een vorm van hoogmoed - kijk mij nou eens, ik ben zondig en me dat bewust. Maar Jezus is voor ons gekruisigd, gestorven, begraven en opgestaan!!!

Wat mij ook verbaast, altijd weer, is dat ervan wordt uitgegaan, dat als je geen belijdenis hebt gedaan, je kennelijk onbekeerd bent. Maar belijdenis is in de meeste kerken meer dan belijdenis van je geloof, het is ook je verbinden met de kerk waarin je belijdenis doet, er lid van worden. En juist die stap, lid worden van een bepaalde kerk weerhoudt mensen er soms van belijdenis te doen. Dat heeft op zich niks met geloven te maken. Wanneer je mag aangaan is een kerkordelijke zaak, die niet Bijbels hoeft te zijn.

In mijn gemeente (GKN/PKN) mogen ook kinderen aan het Avondmaal.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 18 feb 2007 20:32

Het is triest dat de dominee/ouderlingen denken je te kennen. Maar o wee als je niet volgens de regeltjes aan het HA. Zo zie ik het tenminste in de gemeente waar ik ben gedoopt.

Zo denk ik altijd bij het HA aan mijn oma. Zij was een bekeerde vrouw. Werd door Jezus ook uitgenodigd om het HA bij te wonen. 1 keer aan het HA geweest. Na die tijd nooit meer. Waarom? de ouderling wezen haar erop dat ze niet aan het HA mocht.

Dat doet pijn (en nog steeds).

Waarom gebeuren deze dingen?

André

Berichtdoor André » 18 feb 2007 20:40

Evelien schreef:Het is triest dat de dominee/ouderlingen denken je te kennen. Maar o wee als je niet volgens de regeltjes aan het HA. Zo zie ik het tenminste in de gemeente waar ik ben gedoopt.

Zo denk ik altijd bij het HA aan mijn oma. Zij was een bekeerde vrouw. Werd door Jezus ook uitgenodigd om het HA bij te wonen. 1 keer aan het HA geweest. Na die tijd nooit meer. Waarom? de ouderling wezen haar erop dat ze niet aan het HA mocht.

Ik denk dat je die vraag het beste kunt stellen aan de betreffende ouderling e/o kerkenraad.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 19 feb 2007 09:10

gisteren werd deze vraag aan een kennis van mij gesteld en hij antwoordde:

Wij bezoeken de mensen die aan het avondmaal gaan, maar zouden we niet juist de mensen moeten bezoeken die niet aan het avondmaal gaan? Om te vragen wat ze tegen houdt.

Ik vind dat hij hier een goed punt. Dat kan je ook tegen houden: op het matje worden geroepen bij de dominee.
Ik moet ook zeggen dat ik er toen geen prettig gevoel aan dat gesprek over heb gehouden. Vond het uithorend maar niet bemoedingend en had dat wel gehoopt
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 19 feb 2007 11:12

Evelien schreef:Het is triest dat de dominee/ouderlingen denken je te kennen. Maar o wee als je niet volgens de regeltjes aan het HA. Zo zie ik het tenminste in de gemeente waar ik ben gedoopt.

Triest geval van 'ik weet het beter dan God'... :(

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 19 feb 2007 21:29

Gerdien B. schreef:Wij bezoeken de mensen die aan het avondmaal gaan, maar zouden we niet juist de mensen moeten bezoeken die niet aan het avondmaal gaan? Om te vragen wat ze tegen houdt.

Mee eens. In feite horen gemeenteleden die niet aan het avondmaal gaan te worden vermaand. Uit het feit dat in de gereformeerde gezindte vaak zij die aan het avondmaal deelnemen onder de tucht gesteld worden blijkt hoe ver we van het eenvoudige evangelie zijn afgeweken. Onder het eenvoudige evangelie versta ik dan dat mensen gehoorzamen aan de opdracht van onze Koning : Neem en eet!
Niet deelnemen aan het avondmaal doe je tot je eigen eeuwige schade, omdat je het verzoendend sterven van onze Heiland bezoedeld.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 19 feb 2007 22:41

Juist.
Er wordt wel vaak gehamerd op het 'eet en drink uzelf geen oordeel', maar ik denk dat je jezelf ook een oordeel kunt niet-eten en drinken. Beetje raar gezegd, maar ok.
Wat als Jezus aan je zou vragen waarom je niet op Zijn uitnodiging bent ingegaan? Zeg je: ik voelde de vrijmoedigheid niet? Ik heb geen 5 duistere jaren doorgemaakt? De mensen in mijn kerk keken me zo raar aan?

Als Jezus'nodiging zo duidelijk is, dan is het erg, echt heel erg dat gelovige (!), belijdende (!) mensen door een kerkenraad van het avondmaal geweerd worden.
pobody's nerfect

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 feb 2007 23:36

of: Ik vond mezelf niet goed genoeg.

Zou Jezus dan niet antwoorden: Daarom had je juist aan moeten gaan? Daarom gaf ik immers mijn lichaam en bloed? Omdat mensen niet goed genoeg waren?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 20 feb 2007 09:58

Marnix schreef:of: Ik vond mezelf niet goed genoeg.

of : ik vond Uw offer niet goed genoeg.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Terug naar “Archief”