Thuislezers

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 feb 2007 17:09

Maar Technico, waarom zou je dan niet proberen van binnenuit de kerk te hervormen? Als je vertrekt, weet je zeker dat er niks verandert.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 feb 2007 20:31

1. Er zijn mensen die uit de kerk gekickt worden, terwijl ze zelf best hadden willen blijven.
2. Als je je elke zondag alleen maar zit te ergeren aan en aan het eind van de dienst denkt: "en nu naar huis om bijbelstudie te doen, want ik wil weten hoe het werkelijk zit", dan kan je misschien ook maar beter thuis blijven.

Persoonlijk vind ik een fijne bijbelkring heel belangrijk, momenteel loopt die van ons niet zo goed en daar baal ik van. Ik heb liever een kring zonder kerk dan een kerk zonder kring...

Technico

Berichtdoor Technico » 22 feb 2007 00:12

Optimatus schreef:Maar Technico, waarom zou je dan niet proberen van binnenuit de kerk te hervormen? Als je vertrekt, weet je zeker dat er niks verandert.

Ja? In je eentje? Als je met de dominee hebt gepraat en er blijkt dat je in je positie alleen staat. Niet iedereen heeft die veerkracht. En je moet ook daarin wel je grenzen weten. De wereld is verleidelijk, soms...

En verder heeft het ook wel te maken met de wat fatalistische denkhouding van deze mensen. Nederland glijd in zijn geheel af of misschien opname van de heiligen bij het einde der tijden, etc. Dat is niet altijd en overal zo, maar ik ken mensen die wel met dat soort doemdenken naar voren komen.

André

Berichtdoor André » 27 feb 2007 23:27

Ik heb ook wel sterk de indruk dat het vanuit de Bijbel makkelijker te onderbouwen is om als gemeente je geloof te 'beleven', daarvoor lees ik hoe Paulus 'te' werk ging. (in opdracht van God)

Paulus begon dacht ik geméénten te stichten om Gods Woord/evangelie te verspreiden, hij deed dat niet hier en daar voor wat individuele mensen.
Het stichten van gemeenten had dacht ik ook de link naar het 1 lichaam zijn met God.
Er werden ook ouderlingen en diakenen aangesteld.
Mijn ervaring met 'thuislezers' (in de familie) is, dat ze het altijd beter weten, wat je ook maar zegt.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 feb 2007 09:19

Technico schreef:
Optimatus schreef:Maar Technico, waarom zou je dan niet proberen van binnenuit de kerk te hervormen? Als je vertrekt, weet je zeker dat er niks verandert.

Ja? In je eentje? Als je met de dominee hebt gepraat en er blijkt dat je in je positie alleen staat. Niet iedereen heeft die veerkracht. En je moet ook daarin wel je grenzen weten. De wereld is verleidelijk, soms...

En verder heeft het ook wel te maken met de wat fatalistische denkhouding van deze mensen. Nederland glijd in zijn geheel af of misschien opname van de heiligen bij het einde der tijden, etc. Dat is niet altijd en overal zo, maar ik ken mensen die wel met dat soort doemdenken naar voren komen.

Je zou een ander kerkverband kunnen opzoeken...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Technico

Berichtdoor Technico » 28 feb 2007 11:38

Als je uit de OGG gestapt bent? :mrgreen:

En verder, tja, ooit een aantal generaties terug hebben mijn voorouders zich afgescheiden. Vervolgens werd ik opgevoed met de kerk als een soort taboe. Je kunt je haast niet voorstellen hoe bevooroordeeld je dan tegenover de kerk staat. Ik mag dan gezegend zijn met een studentenvereniging waar ik veel aan (gehad) heb en wat ondernemingsgeest om het zelf te toetsen en te beleven, maar er zijn er genoeg die dat niet hebben en het liefst in hetzelfde hokje blijven zitten omdat dat zo makkelijk is. Die houding kom je overigens ook bij genoeg kerkgangers tegen.
Troost je dat ik er iig mee bezig ben. Hoewel ik moet zeggen dat gemeentes an sich me nog niet zo heel veel doen. Ik kies liever voor de kerk dan voor een kerk :(.

@André: een beetje heb je wel gelijk misschien. Paauwe heeft regelmatig erop gehamerd dat men eerst door de Geest geleid moest worden, en daarna pas de bijbel mocht laten spreken. Zonder de Heilige Geest was de bijbel niets waard. En als je dan tot een andere conclusie kwam dan was de Heilige Geest gewoon niet met je :mrgreen:
Is een thuisgemeente geen gemeente dan? :| . We zitten niet allemaal thuis met een boekje op de bank. Er zijn genoeg thuisgemeenten die uit een man of 30 bestaan. Met zo'n kleine gemeente kan de voorganger makkelijk in zijn eentje als ouderling en diaken functioneren.

André

Berichtdoor André » 28 feb 2007 13:04

Technico schreef:Is een thuisgemeente geen gemeente dan? :|
Vast wel, immers waar 2 of meer om Mijn Woord vergaderd zijn, ben Ik in hun midden. Echter ik krijg soms de indruk dat er elementaire dingen vwb het gemeente zijn 'geschrapt' worden.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 28 feb 2007 13:12

André schreef:
Vast wel, immers waar 2 of meer om Mijn Woord vergaderd zijn, ben Ik in hun midden.

Dus als ik met een stel vrouwen gebedsbijeenkomst hou bij één van ons thuis, dan zijn we een gemeente? :roll:

André

Berichtdoor André » 28 feb 2007 13:15

rosalie83 schreef:
André schreef:
Vast wel, immers waar 2 of meer om Mijn Woord vergaderd zijn, ben Ik in hun midden.

Dus als ik met een stel vrouwen gebedsbijeenkomst hou bij één van ons thuis, dan zijn we een gemeente? :roll:
Neu, denk ik niet, je heb ook een regel niet gequote......

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 28 feb 2007 20:06

Technico schreef:Is een thuisgemeente geen gemeente dan? :| . We zitten niet allemaal thuis met een boekje op de bank. Er zijn genoeg thuisgemeenten die uit een man of 30 bestaan. Met zo'n kleine gemeente kan de voorganger makkelijk in zijn eentje als ouderling en diaken functioneren.

Dat lijkt me niettemin geen gezonde situatie. De ambten binnen een gemeente horen niet allemaal bij 1 persoon te liggen. Het dragen van verantwoordelijkheden voor de gemeente moet primair ook bij de gemeente zelf liggen. Anders krijg je ongezonde situaties.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 feb 2007 22:25

Toch zijn er heel wat kerkelijke gemeentes ontstaan uit die zogenaamde genootschappen..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

André

Berichtdoor André » 28 feb 2007 22:40

Raido schreef:Toch zijn er heel wat kerkelijke gemeentes ontstaan uit die zogenaamde genootschappen..
Bedoel je kerkscheuringen?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 feb 2007 23:23

André schreef:
Raido schreef:Toch zijn er heel wat kerkelijke gemeentes ontstaan uit die zogenaamde genootschappen..
Bedoel je kerkscheuringen?
Nee in de tijd dat er gezelschappen waren waar nogal wat bekeerde mensen naartoe gingen gewoon door de week. In een aantal gevallen kwamen ze steeds minder in de kerk omdat ze het daar niet meer goed met de leer konden vinden, dit is een eigen leven gaan leiden.

Later zijn ze vooral bekend geworden als Oud Gereformeerde Gemeentes geloof ik.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 01 mar 2007 19:36

elbert schreef:
Technico schreef:Is een thuisgemeente geen gemeente dan? :| . We zitten niet allemaal thuis met een boekje op de bank. Er zijn genoeg thuisgemeenten die uit een man of 30 bestaan. Met zo'n kleine gemeente kan de voorganger makkelijk in zijn eentje als ouderling en diaken functioneren.

Dat lijkt me niettemin geen gezonde situatie. De ambten binnen een gemeente horen niet allemaal bij 1 persoon te liggen. Het dragen van verantwoordelijkheden voor de gemeente moet primair ook bij de gemeente zelf liggen. Anders krijg je ongezonde situaties.
Als een van de 30 mensen vinden dat er één geschikt is om voor de 29 mensen voor te gaan en de persoon voelt zich geroepen om dat te vervullen kunnen zij die persoon bevestigen als dienaar des woord (ambt) en is er dus een kerk, die zei naar eigen inzicht een naam kunnen geven.

Ieder ouderlingen in een kerkgenoodschap hebben primair ook preekbevoegdheid, waarvan er soms enkele gebruik van maken. In de geschiedenis zijn er ouderlingen geweest die preek zijn gaan lezen en dat is massaal op gevolgd. Het is eigelijk een zeer groot minpunt dat ouderlingen niet de plaats van een dominee kunnen invullen. Ik begrijp daarom ook niet dat een ouderling zich geroepen kan voelen als hij de plaats van een dominee niet kan opvullen. Er zullen er wel zijn die het een hard oordeel vinden van mij maar het is dan een ouderling van niets.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 mar 2007 20:27

Alsof je zomaar even een preek schrijft... dat kost echt uuuuren, vooral als je er nog geen ervaring mee hebt.

Terug naar “Archief”