Leeftijdsverschil in relatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 26 jan 2007 13:16

rosalie83 schreef:
Jort schreef:
Daphne schreef:
Jort schreef:als je man 10 jaar ouder is, kan dat op zich wel, maar het lijkt mij prettiger, ook voor je eigen persoonlijkheid, om je zelfstandig te kunnen ontwikkelen en niet te snel te binden aan iemand die al veel meer gesettled is.

Ik kreeg ook pas op mijn 22e verkering, dus ik heb me vantevoren al kunnen settelen. 8)

tja, t hangt allemaal erg per situtatie en persoon af. Zelf wil ik mij sowieso voor de tweede helft van de 20 liever niet binden, omdat ik eerst mijzelf wil ontwikkelen.

Alsof je stopt met jezelf te ontwikkelen als je een relatie hebt :roll:

dat zeg ik niet, maar wel dat die ontwikkeling dan mede gestuurd wordt door je ''tegenover'. En dát wil ik dus liever voorlopig niet. Ik wil mijzélf ontwikkelen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 26 jan 2007 16:17

Mijn vriend is 5 jaar ouder, en ik merk het leeftijdsverschil, in tegenstelling tot andere mensen, zeker wel. Ik heb lange tijd in een andere leeftijdsfase gezeten. Nog steeds een beetje, al wordt dat natuurlijk minder, omdat ik ouder word.
Ook zijn vrienden zijn allemaal ouder, en ik merk het verschil gewoon, en hij ook met mijn vriendinnen. En doordat ik zijn vrienden steeds beter ken, en hij mijn vriendinnen, gaat zoiets wel steeds makkelijker, maar de meeste van zijn vrienden leven gewoon in een andere fase (misschien scheelt het ook dat ze op een enkeling na, allemaal ongelovig zijn).
Maar ik hou wel heeeel erg veel van hem, en dat overwint alles. Dus doe ik af en toe wat minder puberaal voor hem, en laat hij mij af en toe lekker af reageren op mijn ouders ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 26 jan 2007 16:36

Jort schreef:
rosalie83 schreef:
Jort schreef:
Daphne schreef:
Jort schreef:als je man 10 jaar ouder is, kan dat op zich wel, maar het lijkt mij prettiger, ook voor je eigen persoonlijkheid, om je zelfstandig te kunnen ontwikkelen en niet te snel te binden aan iemand die al veel meer gesettled is.

Ik kreeg ook pas op mijn 22e verkering, dus ik heb me vantevoren al kunnen settelen. 8)

tja, t hangt allemaal erg per situtatie en persoon af. Zelf wil ik mij sowieso voor de tweede helft van de 20 liever niet binden, omdat ik eerst mijzelf wil ontwikkelen.

Alsof je stopt met jezelf te ontwikkelen als je een relatie hebt :roll:

dat zeg ik niet, maar wel dat die ontwikkeling dan mede gestuurd wordt door je ''tegenover'. En dát wil ik dus liever voorlopig niet. Ik wil mijzélf ontwikkelen.

Misschien heb ik dan het voordeel dat ik de SPH heb gevolgd, waarbij ik heel veel heb zitten graven in mijzelf en mijzelf in die tijd heel erg ontwikkeld heb. Vijf jaar geleden stond ik heel anders in het leven. Ik heb ontdekt, dat een relatie juist erg verrijkend is (bij mijzelf dan, hoe dat bij een ander is, kan ik niet bepalen). Ik leer mezelf nog beter kennen en uiten dan ik al deed en dat vind ik erg fijn. :) Bovendien leer ik meer met de gevoelens en karaktertrekken van de ander omgaan en dat kan ik niet doen als ik geen relatie heb.
Afbeelding

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 26 jan 2007 16:55

Juist relaties (en ook het uitgaan daarvan) stimuleren je persoonlijke ontwikkeling en brengen je tot nieuwe inzichten in jezelf en anderen, heb ik ook ervaren.

Beïnvloeding in relaties is er altijd, maar dat kan verrijkend zijn. Alleen moet dat wel een wederzijdse beïnvloeding zijn, en als je partner 10 jaar verder is in zijn eigen ontwikkeling dan jij lijkt het me een groot gevaar dat de beïvloeding heel eenzijdig wordt en dat jij je helemaal naar hem gaat vormen. Maar ik kan je situatie natuurlijk niet beoordelen met zo weinig informatie... :)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 26 jan 2007 17:02

Hmmm, ik kan niet zeggen, dat mijn vriend echt tien jaar verder is in zijn ontwikkeling. Hij heeft wel meer levenservaring dan mij. En nee, ik ga me niet helemaal naar hem vormen. :wink:
We wonen op dit moment ook allebei nog thuis, misschien dat dat ook mee speelt.
Afbeelding

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 26 jan 2007 17:06

Jep, geloof ik direct. Maar ik had het ook tegen de TS, eigenlijk. En die lijkt niet heel zeker van haar zaak, dus doet er misschien inderdaad verstandig aan zich eerst verder te ontwikkelen :)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 26 jan 2007 17:31

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 26 jan 2007 17:36

Acire schreef:Hier is al eerder een topic over geweest, niet erg lang geleden. Misschien staan daar wijze uitspraken in.

Enne, mijn ma is 12 jaar ouder dan m'n pa, en je moest eens wéten wat voor'n leuke kinderen daar uit zijn gekomen 8)

kan dat wel? :P

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 26 jan 2007 18:59

Gershwin schreef:Jep, geloof ik direct. Maar ik had het ook tegen de TS, eigenlijk. En die lijkt niet heel zeker van haar zaak, dus doet er misschien inderdaad verstandig aan zich eerst verder te ontwikkelen :)

Oké, sorry... :oops: :wink:
Afbeelding

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 jan 2007 21:24

Gershwin schreef:Juist relaties (en ook het uitgaan daarvan) stimuleren je persoonlijke ontwikkeling en brengen je tot nieuwe inzichten in jezelf en anderen, heb ik ook ervaren.

Inderdaad, wat dat betreft heb ik het idee dat juist mensen die tegen de 30 beginnen te raken en nog geen relatie-ervaring hebben op bepaalde gebieden juist minder ontwikkeld zijn. Overigens geldt dat ook weer voor mensen die al jong in relatiesferen hingen en daarin zijn blijven hangen en snel met die persoon zijn gaan settelen.

Het meest ideaal is dus om meerdere relaties gehad te hebben in verschillende levensfases zodat je jezelf optimaal ontwikkelt. 8)

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 27 jan 2007 00:03

Oftewel: Playen loont 8)

Mijn broertje van 21 heeft een relatie met een meisje (vrouw kan ik haar niet noemen) van 15. Het gaat volgens mij redelijk, maar ze zullen zich flink moeten aanpassen aan elkaar denk ik. De belevingswereld is zó anders...
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 jan 2007 00:52

Abdijbiertje om 1:00 schreef:Oftewel: Playen loont 8)

Nou, dat is dan weer de vraag. Want als je alleen maar aan het playen bent doe je geen echte relatie-ervaring op, alleen maar scoor- en dump-ervaringen zonder dat je je persoonlijk echt ontwikkelt.

Ik zou er overigens ook niet aan moeten denken om met een meisje van 16 opgescheept te zitten. Wat moet je met zo'n kind? :|

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 27 jan 2007 01:12

Playen loont voor 1 ding: Dat je na een paar jaar wordt uitgekotst en een naam met je meebrengt zodat het beginnen van een serieuze relatie een stuk moeilijker wordt.

Ik weet ook niet wat mn broertje ermee moet. Ze is wel een stuk volwassener dan haar leeftijdsgenoten, maar dan nóg... Ik vind het prima zolang ze gelukkig zijn met elkaar, maar ik hoop dat ze buiten de verliefdheid om ook even kijken naar de realiteit.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Immortal

Berichtdoor Immortal » 27 jan 2007 11:42

Aragorn schreef:
Ik zou er overigens ook niet aan moeten denken om met een meisje van 16 opgescheept te zitten. Wat moet je met zo'n kind? :|

Niet alle meisjes van 16 zijn kinderen. :!:

Cisca

Berichtdoor Cisca » 27 jan 2007 13:02

Immortal schreef:
Aragorn schreef:

Niet alle meisjes van 16 zijn kinderen. :!:

In hun beleving niet, in de realiteit vaak nog wel :wink:

Terug naar “Archief”