Godsman zonder god(svertrouwen)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 jan 2007 13:22

sela schreef:misschien snapt aragorn het als je het zo formuleert:
'ja, ik geloof in God, so what? leve geloven in God!'

:D

Ik heb overigens niet echt de indruk dat ik haar niet begrijp hoor, maar als dat wel zo is hoor ik het graag natuurlijk. :)

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 22 jan 2007 13:22

Maar wat zouden jullie doen als blijkt dat je voorganger/dominee van de gemeente waar je deel van uitmaakt zo in de krant zou staan???
Laat je leiden door Hem!

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 22 jan 2007 13:22

Aragorn schreef:Ja, dat vraag ik me dus ook af. Als predikant heb je meestal toch een soort drive om De Waarheid te verkondigen enzo, niet om met de gemeente lekker te filosoferen over een god die niet bestaat. Dan kan natuurlijk best leuk zijn, maar daar zijn toch andere banen in te vinden lijkt me. :P
Misschien betaald predikantschap wel heel goed 8)

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 22 jan 2007 13:23

Tijn schreef:Maar wat zouden jullie doen als blijkt dat je voorganger/dominee van de gemeente waar je deel van uitmaakt zo in de krant zou staan???
Weggaan uit de kerk, of ervoor zorgen dat hij uit zijn ambt ontzet word.

sela

Berichtdoor sela » 22 jan 2007 13:24

Aragorn schreef:
sela schreef:misschien snapt aragorn het als je het zo formuleert:
'ja, ik geloof in God, so what? leve geloven in God!'

:D

Ik heb overigens niet echt de indruk dat ik haar niet begrijp hoor, maar als dat wel zo is hoor ik het graag natuurlijk. :)

gna, dat dacht ik al wel hoor, dat je haar begreep. :P

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 22 jan 2007 16:59

Die valse leraar behoort onder de tucht en indien hij zich niet bekeert, afgesneden te worden van de gemeente. Een kerk die de tucht niet meer hanteert is ten dode opgeschreven.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 22 jan 2007 17:09

*Noteert als agendapunt voor volgende vergadering; Handhaving der tucht.*

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 22 jan 2007 19:37

Smurffie schreef:*Noteert als agendapunt voor volgende vergadering; Handhaving der tucht.*

Dank :)

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 22 jan 2007 19:40

Jort schreef:Die valse leraar behoort onder de tucht en indien hij zich niet bekeert, afgesneden te worden van de gemeente. Een kerk die de tucht niet meer hanteert is ten dode opgeschreven.
Maar niet elke kerk hanteert een kadaverdiscipline die vergelijkbaar is met het leger. Bij sommige kerken worden eigen inzichten en ideeën zelfs op prijs gesteld.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 22 jan 2007 19:46

Jort schreef:
Smurffie schreef:*Noteert als agendapunt voor volgende vergadering; Handhaving der tucht.*

Je gaat er serieus op in! :shock:

*Schrapt agendapunt*

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 22 jan 2007 19:54

Smurffie schreef:
Jort schreef:

Je gaat er serieus op in! :shock:

*Schrapt agendapunt*

ik ben altijd serieus :P

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 23 jan 2007 06:47

Cisca schreef:Inderdaad, dat is op zich al in tegenspraak met elkaar, je geloofd ergens in of niet, beide lijkt me vrijwel onmogelijk :)

Volgens mij heb ik een tijdje geleden een interview met deze man in Trouw gelezen. Dat was wel erg interessant. Hij had duidelijk een goed uitdiept standpunt wat hij ook helder kon uitleggen. En verder heb ik genoeg boeddhistiche boeken gelezen dat ik dat helemaal geen probleem meer vindt. God bestaat ook niet. Maar hij bestaat ook niet niet. Het is een erg subtiele betekenis van "bestaan" waar je het dan over hebt.
Laatst gewijzigd door MrSokkie op 23 jan 2007 06:56, 1 keer totaal gewijzigd.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 23 jan 2007 06:53

Jort schreef:Die valse leraar behoort onder de tucht en indien hij zich niet bekeert, afgesneden te worden van de gemeente. Een kerk die de tucht niet meer hanteert is ten dode opgeschreven.

En waarom zou deze meneer niet over de Bijbel kunnen vertellen? Daar heeft hij toch voor gestudeerd? Een hoogleraar hoeft toch ook niet in een bepaalde theorie te geloven om hem te kunnen onderwijzen.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 23 jan 2007 06:55

L'être extraterrestre schreef:Ik geloof in God als een bestaand wezen, dat kan dus niet volgens jou?

Dat hangt er van af. Bedoel je bestaan zoals mijn salontafeltje bestaat? Inclusief ruimtelijke afmetingen? Dat lijkt me een stuk moeilijker te rijmen met God dan geloven in zijn niet-niet-bestaan

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 23 jan 2007 09:14

MrSokkie schreef:

En waarom zou deze meneer niet over de Bijbel kunnen vertellen? Daar heeft hij toch voor gestudeerd? Een hoogleraar hoeft toch ook niet in een bepaalde theorie te geloven om hem te kunnen onderwijzen.

De beste man kan zeker over de Bijbel vertellen, net zoals ik over een maan van Pluto (bijv. Charon) kan vertellen. Ik weet dat die er is, al ben ik er zelf nooit geweest en weet ik niet hoe het er is, behalve dat ik wat technische parameters kan oplepelen (zoals de temperatuur, de zwaartekrachtversnelling en dergelijke). Zo is het ook voor deze predikant. De vraag is of zijn hoorders aan zijn verhaal (meer kan het niet zijn) iets hebben: of ze merken dat hij door de Heilige Geest en dus God Zelf wordt geleid en of zij door diezelfde God worden aangesproken. Aangezien deze predikant dat zelf ontkent, moet je vrezen voor het geestelijk gehalte van zijn onderwijs en over wat het uitwerkt op zijn hoorders.

Toen hij predikant werd, heeft hij aangegeven, zich verbonden te weten met de kerkelijke belijdenissen (proponentsformule). Dat blijkt nu niet het geval te zijn.

Daarom zou de PKN er goed aan doen, deze predikant uit het ambt te zetten, omdat hij niet de gemeente kan leiden zoals men van een christelijke herder en leraar mag verwachten.
Als hij zegt geen gelovige te zijn, lijkt het me het meest consequent als hij zijn verhaal voortaan maar buiten de kerk houdt. Want die kerk is namelijk eigendom van Jezus Christus. Hij heeft niets aan dienaren die niets van Hem willen weten.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”