jamillah schreef:Ik moet als belastingbetaler wel meebetalen aan het reformatorisch onderwijs, maar zal zelf nooit worden toegelaten op zo'n school als ik er naartoe wil. Dat vind ik krom.
Waarom word er altijd zo denigrerend gesproken over ík betaal voor dit en ík betaal voor dàt.
Omdat je er ook voor betaalt. Ik wil best belasting betalen, maar ik vind dat het belastinggeld dat ik afdraag ook goed besteed moet worden. En er is al gegarandeerd onderwijs voor iedereen (namelijk openbaar). Dus waarom dan tig soorten onderwijs financieren? De mensen die hun kinderen naar dat soort onderwijs sturen zijn vaak niet onbemiddeld (understatement), ook moslims. Dus het argument hierboven vind ik niet ter zake doend.
Bij mij op school zaten veel Turkse en Marokkaanse meisjes wiens ouders het onderwijs prima vonden. Op het openbaar onderwijs krijg je vrij van school op islamistische feestdagen, je mag tijdens de Ramadan eerder naar huis als je moslim bent (bij ons op school was dat wel zo). En het was hardstikke verboden om te vloeken of om bepaalde godsdienstgerelateerde krachttermen te gebruiken. Dit omdat je daar medeleerlingen die religieus waren mee kon kwetsen. Als je 't wel deed was het linea recta naar de conrector, mocht je plein vegen.
Een ander voordeel van het hebben van christelijke, moslim, hindoe, wicca klasgenoten is dat je het er met elkaar over hebt. Nou zaten er in mijn klas geen christenen, want die zaten op hun eigen 'christelijke' school, maar ik heb op mijn openbare school veel over hindoeïsme, boeddhisme, islam geleerd. Had ik ook met christelijke klasgenotes kunnen omgaan, dan was ik misschien wel eerder christen geworden... Hoe dan ook: ik ben opgegroeid tussen andersdenkenden en ben eraan gewend dat men anders denkt. Ik heb daardoor beter geleerd wat ik vind en vooral waarom. En precies dat mis ik bij mijn vrienden die gereformeerd onderwijs gehad hebben. Die hebben dat nu ook wel, alleen moesten ze daarvoor eerst naar de (openbare) universiteit. In hun eerstejaar waren ze echt ontzettend naief mbt andere dingen. Geschokt dat de professor 'zomaar' aannam dat evolutie waar was... En meer van dat soort dingen.
Als mijn gereformeerde vrienden van mijn openbare schooltijd horen verbaast dat ze, omdat bij hun op (gereformeerde) school veel soepeler met taalgebruik in de klas werd omgegaan.
Dus het is niet zo dat het onderwijs voor die groepen niet betaalbaar is, dat is het wel. Het bijzonder onderwijs is achterhaald, iig de wet die voor de staatssubsidie zorgt. We leven in een andere maatschappij in een andere tijd. Ik ben het bijv. voor de verandering wel eens met partijen die vinden dat die wet moet worden afgeschaft. Als je bijzonder onderwijs voor je kinderen wilt en geen gebruik wilt maken van het openbare onderwijs, dan betaal je dat zelf maar.
Er zijn gigantische wachtlijsten in de gezondheidszorg waar iedereen onder te lijden heeft, maar we moeteen wel meebetalen aan onderwijs dat niet publiek toegankelijk is voor iedereen. Dat is krom.