Hero schreef:Tenzij ??... dit een zeer bewuste keuze is (bvb : doodzwijgen), of wanneer 'r sprake is van een zgn MYSTERIE —
Ik zou zeggen: toon dan maar aan dat dat in dit geval zo is...
immers : in de TeNaCH, tref je zowel een OT.godsbeeld, als een NT.godsbeeld aan — het NT.godsbeeld is vervuld door Jezus, maar het OT.godsbeeld gaat vervuld worden door de antichrist, tzt — daarom verwijzen de apostelen ivm Jezus, bewust NIET naar dingen welke vervuld gaan worden door de antichrist ... (? STELLING ?)
Ik heb werkelijk geen idee waar je het over hebt maar het klinkt erg Marcionistisch. (Marcion was een ketter die beweerde dat de God van het OT een andere was dan die van het NT).
Na de gigantische vernedering op Golgotha, hadden ze 'r alle belang bij : om aan te tonen dat het optreden van Jezus, vanuit de schriften was voorzegd — het bewust negeren van belangrijke schriftplaatsen, waarmee ze het optreden van Jezus, extra hadden kunnen authoriseren, wijst hier op een hemelse discipline, vanuit een belang welk blijkbaar uitsteeg boven het hunne ....
Dat de discipelen 'belang hadden' bij het verwijzen naar het OT is evident. En dat ze dat veelvuldig doen is ook duidelijk. Daaruit volgt nog niet dat ALLE verwijzingen naar Christus ook door de schrijvers van het NT worden aangehaald. En ik vroeg om een bijbelse onderbouwing. Daarmee bedoel ik teksten of tekstgedeelten waaruit je stelling zou volgen. Nu geef je enkel je eigen mening.