Wat is er mis in de Ger. Gem.?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 15 apr 2003 10:21

Ik kom uit de Ger. Gem. en ik kan niet zeggen dat ze daar gezegd hebben dat je je zondenbesef zelf kan aanmaken. Mij is altijd gewezen op het feit dat God jou moet bekeren: de uitverkiezing dus. En dat ik me niet uit mn eigen kan bekeren. Dat wil dus zeggen dat de ene mens bekeert word en de ander niet... Dat is Gods liefde voor de mens. Hebben wij het verdient dat God ons bekeert? Nee toch

Hoi Else, ik hoop toch dat je daar meer gehoord heb. Hoor je niet dat je geroepen wordt om te komen? Volgens mij gebruiken ze in de GG een Bijbel van kaft tot kaft, en daar staat bijvoorbeeld Op. 22:17 ook in.

Ik heb me de hele tij din gehouden, maar ik vind dit een bijzonder slechte topic. Lekker schoppen tegen de GG, want dat vind iedereen nu eenmaal leuk. En er dan ook nog een inleiding over willen gaan houden. Bahh.
Ik baal echt van deze topic.

Hoi Maarten, ik denk dat dit niet helemaal de bedoeling van de topic is, maar ik kan je wel enigszins begrijpen. Ik lees vaak onterechte beschuldigingen, en daar ontkom je niet aan met zo'n topic. Anderzijds is de GG een kerkgenootschap, en het volmaakte kerkgenootschap bestaat niet, en dus is terechte kritiek ook mogelijk.
Ik denk dat er tot nu toe niet echt geschopt is, mensen geven enkel het beeld dat ze hebben.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 15 apr 2003 10:23

Kaw,

ik neem het je niet persoonlijk kwalijk, en ik zie dat je inderdaad niet schopt. Maar het punt voor mij is dat er weer gereageerd wordt met allerlei vooroordelen generalisaties en dergelijke. Bijv. onbewuste lijdelijkheid is een punt waar de GG voor uit moet kijken, maar is geen leerpunt, ook niet algemeen. Verder gaat het in dit punt niet om wat de mens precies moet doen, maar wordt de doodstaat van de mens benadrukt.
The one thing you can give and still keep is your word.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 15 apr 2003 10:33

Else16 schreef:Daar heb je gelijk in. Maar dat wil niet zeggen dat elke bidder bekeerd kan worden, toch?? Dat betekend dat alle mensen die om een nieuw hart bidden toch bekeerd worden. Of het kan betekenen dat ze niet oprecht bidden... Maar ieder mens is vol van zonden en kan dus eigenlijk ook niet oprecht tot God bidden, of zie ik dat verkeerd?

Ow Else! Wat zeg je dit heerlijk eerlijk! Alle mensen die om een nieuw hart bidden wil God bekeren. God laat geen bidders staan. Wil je me dan een voorbeeld geven vanuit de bijbel dat God je oprechte gebed om bekering of verlossing negeert? Niet iedereen is uitverkoren, het zijn er zelf weinig. Maar alsjeblieft! Voltooi nou niet het schriftwoord "Want velen zijn er geroepen, maar weinig uitverkoren." God roept jou! Hij staat op de uitkijk!, elke dag! Kijk maar naar het verhaal van de verloren zoon. En die tekst is niet bedoelt om jou je moed te ontnemen (en door de satan ingefluisterd te worden dat je er niet bij hoort.), maar om de kerkmensen te waarschuwen voor lijdelijkheid en verbondsautomatisme.

Nogmaals: Wie tot Mij komt zal Ik geenzins uitwerpen!

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 15 apr 2003 10:37

Else16 schreef:
Ikke21 schreef:Verdienen doen wij niks Els, het is pure genade, maar daarom moeten wij wel iedere keer in ons gebed vragen of God ons wil bekeren en of Hij onze zonde wil vergeven en er ook wat voor doen......en God laat toch ook geen bidders staan?!

Daar heb je gelijk in. Maar dat wil niet zeggen dat elke bidder bekeerd kan worden, toch?? Dat betekend dat alle mensen die om een nieuw hart bidden toch bekeerd worden. Of het kan betekenen dat ze niet oprecht bidden... Maar ieder mens is vol van zonden en kan dus eigenlijk ook niet oprecht tot God bidden, of zie ik dat verkeerd?

Ik denk dat als je met heel je hart en oprecht bid dat God je echt niet laat staan!! Maar je kan natuurlijk ook uit gewoonte bidden!!
Inderdaad is ieder mens vol zonden, maar je kan toch met al die zonde tot God bidden en ook of Hij die zonde wil vergeven!

Else16
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Else16 » 15 apr 2003 10:42

TheKeimpe schreef:
Ik kom uit de Ger. Gem. en ik kan niet zeggen dat ze daar gezegd hebben dat je je zondenbesef zelf kan aanmaken. Mij is altijd gewezen op het feit dat God jou moet bekeren: de uitverkiezing dus. En dat ik me niet uit mn eigen kan bekeren. Dat wil dus zeggen dat de ene mens bekeert word en de ander niet... Dat is Gods liefde voor de mens. Hebben wij het verdient dat God ons bekeert? Nee toch

Hoi Else, ik hoop toch dat je daar meer gehoord heb. Hoor je niet dat je geroepen wordt om te komen? Volgens mij gebruiken ze in de GG een Bijbel van kaft tot kaft, en daar staat bijvoorbeeld Op. 22:17 ook in.

Maar dat wil toch niet zeggen dat elk mens dan bekeerd wordt?
Als je geroepen bent, dan moet je bidden en vragen aan God of je bekeerd mag worden, maar dan wordt toch nog niet elk mens bekeerd.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 15 apr 2003 10:45

Tuurlijk wordt niet ieder mens bekeerd, alleen het uitverkoren volk van God, maar weten we of we dat zijn? Nee, dus bid en werk......en nogmaals ik geloof niet dat God een oprecht bidder laat staan!! Als we in alle eenvoud en oprecht vragen om bekering en vergeving van onze zonde....zou God dan niet willen.....! Wij kunnen toch nooit zeggen van God, wij hebben wel gewilt maar U niet!! Het is onze eigen schuld als we onbekeerd sterven!!

Else16
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Else16 » 15 apr 2003 10:46

Kaw schreef:
Else16 schreef:Daar heb je gelijk in. Maar dat wil niet zeggen dat elke bidder bekeerd kan worden, toch?? Dat betekend dat alle mensen die om een nieuw hart bidden toch bekeerd worden. Of het kan betekenen dat ze niet oprecht bidden... Maar ieder mens is vol van zonden en kan dus eigenlijk ook niet oprecht tot God bidden, of zie ik dat verkeerd?

Ow Else! Wat zeg je dit heerlijk eerlijk! Alle mensen die om een nieuw hart bidden wil God bekeren. God laat geen bidders staan. Wil je me dan een voorbeeld geven vanuit de bijbel dat God je oprechte gebed om bekering of verlossing negeert? Niet iedereen is uitverkoren, het zijn er zelf weinig. Maar alsjeblieft! Voltooi nou niet het schriftwoord "Want velen zijn er geroepen, maar weinig uitverkoren." God roept jou! Hij staat op de uitkijk!, elke dag! Kijk maar naar het verhaal van de verloren zoon. En die tekst is niet bedoelt om jou je moed te ontnemen (en door de satan ingefluisterd te worden dat je er niet bij hoort.), maar om de kerkmensen te waarschuwen voor lijdelijkheid en verbondsautomatisme.

Nogmaals: Wie tot Mij komt zal Ik geenzins uitwerpen!

Dank je, maar het is toch moeilijk om te begrijpen dat de ene mens uitverkoren wordt en de ander niet. Je kan elke dag bidden en uit je bijbel lezen, maar dat wil nog niet zeggen dat je het dan oprecht doet. Ik bedoel ik probeer het altijd wel oprecht, maar soms zijn er momenten wanneer ik dan denk: ik kan God toch niet dwingen dat Hij mij bekeerd... Ik ben vol van zonden en God zou dan mij moeten bekeren????

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 15 apr 2003 10:47

Als je geroepen bent, dan moet je bidden en vragen aan God of je bekeerd mag worden, maar dan wordt toch nog niet elk mens bekeerd

IEDER mens die God om vergeving vraagt krijgt dat. Op 22:17: Zo iemand dorst heeft, die kome, en die wil, neme het Water des levens om niet...

Maar...
Kan je wel van vragen spreken als je bid met de gedachte, ik krijg het toch niet? Als je bij iemand aanbelt maar nog niet eens wacht totdat hij bij de deur kan zijn, is het logisch dat je niet binnenkomt? En is ons bidden niet vaak zo? Bidden om bekering maar dan weer gauw verder gaan met het leven. Of, bidden om bekering en direct daarna weer zondigen?

Het vragen naar God is het werk van de Heilige Geest, maar we moeten niet met onze armpjes over elkaar op de Heilige Geest gaan wachten. Nee!

Else16
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Else16 » 15 apr 2003 10:48

Ikke21 schreef:Tuurlijk wordt niet ieder mens bekeerd, alleen het uitverkoren volk van God, maar weten we of we dat zijn? Nee, dus bid en werk......en nogmaals ik geloof niet dat God een oprecht bidder laat staan!! Als we in alle eenvoud en oprecht vragen om bekering en vergeving van onze zonde....zou God dan niet willen.....! Wij kunnen toch nooit zeggen van God, wij hebben wel gewilt maar U niet!! Het is onze eigen schuld als we onbekeerd sterven!!

Weet je ik vind het vaak gewoon moeilijk...!

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 15 apr 2003 10:50

TheKeimpe schreef:
Als je geroepen bent, dan moet je bidden en vragen aan God of je bekeerd mag worden, maar dan wordt toch nog niet elk mens bekeerd

IEDER mens die God om vergeving vraagt krijgt dat. Op 22:17: Zo iemand dorst heeft, die kome, en die wil, neme het Water des levens om niet...

Maar...
Kan je wel van vragen spreken als je bid met de gedachte, ik krijg het toch niet? Als je bij iemand aanbelt maar nog niet eens wacht totdat hij bij de deur kan zijn, is het logisch dat je niet binnenkomt? En is ons bidden niet vaak zo? Bidden om bekering maar dan weer gauw verder gaan met het leven. Of, bidden om bekering en direct daarna weer zondigen?

Het vragen naar God is het werk van de Heilige Geest, maar we moeten niet met onze armpjes over elkaar op de Heilige Geest gaan wachten. Nee!

Hier ben ik het helemaal mee eens, het is ook vaak zo, als ik naar mezelf kijk ook....we vragen om vergeving en om bekering maar daarna gaan we weer door op onze oude weg en dan voel ik me vaak zo schuldig.
We willen allemaal bekeerd worden.....maar waarom? Willen we het echt of zijn we bang om naar de hel te gaan?!

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 15 apr 2003 10:52

Else16 schreef:
Ikke21 schreef:Tuurlijk wordt niet ieder mens bekeerd, alleen het uitverkoren volk van God, maar weten we of we dat zijn? Nee, dus bid en werk......en nogmaals ik geloof niet dat God een oprecht bidder laat staan!! Als we in alle eenvoud en oprecht vragen om bekering en vergeving van onze zonde....zou God dan niet willen.....! Wij kunnen toch nooit zeggen van God, wij hebben wel gewilt maar U niet!! Het is onze eigen schuld als we onbekeerd sterven!!

Weet je ik vind het vaak gewoon moeilijk...!

Ja Else dat vond ik ook altijd, maar we kunnen het ons ook heel erg moeilijk maken.....en eigenlijk denken dat we volmaakt tot God moeten gaan, maar dat vraagt God niet van ons, in alle eenvoud en met al onze zonde moeten we komen tot Hem en dan wil God ons echt wel helpen.

Else16
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Else16 » 15 apr 2003 10:55

Ikke21 schreef:
TheKeimpe schreef:

Maar...

Hier ben ik het helemaal mee eens, het is ook vaak zo, als ik naar mezelf kijk ook....we vragen om vergeving en om bekering maar daarna gaan we weer door op onze oude weg en dan voel ik me vaak zo schuldig.
We willen allemaal bekeerd worden.....maar waarom? Willen we het echt of zijn we bang om naar de hel te gaan?!

Ik denk dat het vooral komt omdat we bang zijn om naar de hel te gaan...
Het is bij mij vaak zo als ik iets gedaan heb waarvan ik wist dat het verkeerd was, dat ik dan savonds op bed er aan denk hoe het is om voor eeuwig verloren te gaan... Ik word dan bang en ga dan bidden... En ik denk dat dit juist verkeerd is. De hel moet ons wel afschrikken, maar we moeten ook berouw krijgen over onze zonden... Ik denk dat veel christenen bidden om hun bekering maar vaak op die momenten als ze denken aan de hel

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 15 apr 2003 10:57

Komt het niet omdat wij de volgorde omdraaien? God verkiest niet voor het eeuwige leven. Hij verkiest mensen om naar Zijn wil te leven, en die mensen krijgen ook het eeuwige leven. Maar het krijgen van het eeuwige leven is niet iets wat los verkrijgbaar is.

Maar nu iets anders. ALs je belijdt dat de mens van nature slecht is. Niet in staat tot enig goed, en geneigd om God te haten. Als je verder belijdt dat God het is die in ons het willen en het werken werkt (Fil 2). Dan is ons oprechte zoeken en bidden al een gave van God. Wie dingen boven God stelt zal niet zalig worden, maar als je bereid bent om alles op te geven voor Hem, dan is dat het teken dat je uitverkoren bent. Want het is God die in u werkt het willen en het werken. Dit is de verklaring waarom wij ook onze eigen zaligheid moeten bewerken.

Nogmaals het feit dat je God zoekt is er een teken van dat je niet je natuur volgt, want die brengt ons ertoe God te haten. En voor wie nu achterover wil gaan zitten, die heeft echt niets van het Evangelie begrepen en heeft niets aan liefde voor God.

Vaya con Dios,

parsifal

Else16
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Else16 » 15 apr 2003 10:59

Ikke21 schreef:

Ja Else dat vond ik ook altijd, maar we kunnen het ons ook heel erg moeilijk maken.....en eigenlijk denken dat we volmaakt tot God moeten gaan, maar dat vraagt God niet van ons, in alle eenvoud en met al onze zonde moeten we komen tot Hem en dan wil God ons echt wel helpen.

Zonden belijden is moeilijk... Ik heb vaak op het punt gestaan om mn leven te veranderen... Maar dan dacht ik weer aan andere dingen... Dingen die ik moet laten staan en dan denk je zo makkelijk, maar ik ben nu zo moe... morgen is er wel weer een dag en dan kan ik God nog wel om bekering vragen. En gelijk erachter aan dan denk maar wat krijg ik er voor terug??? Je bent immers toch gelukkig als God je komt te bekeren... maar dat beseffen is moeilijk.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 15 apr 2003 11:00

Else16 schreef:
Ikke21 schreef:
TheKeimpe schreef:

Maar...

Ik denk dat het vooral komt omdat we bang zijn om naar de hel te gaan...
Het is bij mij vaak zo als ik iets gedaan heb waarvan ik wist dat het verkeerd was, dat ik dan savonds op bed er aan denk hoe het is om voor eeuwig verloren te gaan... Ik word dan bang en ga dan bidden... En ik denk dat dit juist verkeerd is. De hel moet ons wel afschrikken, maar we moeten ook berouw krijgen over onze zonden... Ik denk dat veel christenen bidden om hun bekering maar vaak op die momenten als ze denken aan de hel

Het is fijn dat we nog bang worden, hoeveel mensen worden dat niet eens meer!! Ik geloof ook niet dat het verkeerd is om op deze momenten te bidden en tuurlijk moeten we ook berouw hebben van onze zonde en altijd bidden om bekering, het is natuurlijk vaak zo dat we bidden als we God nodig hebben o.a. om die reden die jij zegt of als we ziek zijn.... maar is dat oprecht bidden?

Terug naar “Archief”