Beste I.M.,
Bedankt voor je lieve reaktie op die felle van mij,
Allereerst kan ik niet anders zeggen dan dat er een ongelijke discussie aan het ontstaan is. Ik werk vanuit de bijbel (en heb daarvoor mijn bekrompen geloof nodig

) en jij vanuit je algemene menselijke nuchterheid en wetenschap. Ik wil niet van mijn overtuiging over de perfecte bijbel afstappen. Ik kan dat niet. Mijn geloof geeft me een stellig weten en vertrouwen dat ik alles voor waar hou wat geschreven staat in dit geschrift.
"Ortodoxe" Christenen geloven trouwens dat die overleveringen ook bestuurt en geinspireert zijn door de Geest, om ze zuiver en "bijbels" te houden. Ik weet ook dat de apostelen pas aan het eind van hun leven hun bijbelboeken hebben geschreven en dat Johannes het toppunt was qua tijdstip. Algemeen wordt aanvaardt dat Johannes ergens in de 90 was toen hij het zijne schreef. Bovendien waren niet alle apostelen discipelen zoals sommige denken, maar ook dat wordt in geloof geaccepteerd. Het is dus een questie van geloof om de bijbel als Gods woord te accepteren of niet.
Niet alleen in Johannes wordt beweert dat Jezus de Zoon van God was, ook de andere bijbelboeken doen dit. Om dit feit wordt Jezus door de hoge raad veroordeelt tot de kruisdood en dat is in alle 4 de bijbelboeken terug te vinden. Ook Maria's maagdelijke ontvangenis moet dan in twijfel getrokken worden enz. Johannes doet dit ((steeds zeggen dat Jezus de Zoon van God is) en dat viel me ook wel eens op) wel erg vaak, maar is het niet mogelijk dat in 90 na Christus dit al een strijdpunt was voor de Joden en Grieken en dat Johannes er daarom zo uitvoerig over schrijft om dit te ontkrachten?
En als de EO iets zegt over het kiezen voor Jezus, kan ik je gelukkig zeggen dat het nog steeds is om het kiezen voor Jezus als Gods Zoon en jouwn verlosser.
En ik bedoelde met laf dat het voor een mens heel makkelijk te geloven is wat jij zegt, want dat kost geen geloof, misschien is het zelfs wel geen geloof. Ieder mens heeft een biologische neiging om een god te zoeken en iedereen doet dat weer anders. Het wordt helemaal makkelijk om iedereen de ruimte te geven om iets te geloven. Dan kan iedereen geloven wat ie wil en gelooft ie dus eigenlijk zijn eigen wil.
Maar is het niet verwonderlijk om iets te geloven wat voor Joden een aanstoot en voor Heidenen een zotheid is? Dat is pas een wonder van geloof.
En die engelse tekst. Leuk allemaal maar net zo feitelijk ongefundeerd als de bijbel in jouwn ogen. Het is gewoon een kwestie van wat wil je eigenlijk geloven.