Afkalving christendom gevaar voor democratie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 dec 2006 10:16

Ik denk dat het wel met elkaar te maken heeft, maar niet met democratie ofzo... meer de verzorgingsstaat, het omzien naar elkaar.... Zonder christenen zou er denk ik toch een hoop minder gebeuren voor bepaalde groepen mensen...

Als dat niet zo is doen we als christenen iets goed fout.

14 Doe alles zonder morren en tegenspreken, 15 opdat u zuiver en smetteloos bent, onberispelijke kinderen van God te midden van een verdorven en ontaarde generatie, waartussen u schittert als sterren aan de hemel.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Riska

Berichtdoor Riska » 27 dec 2006 11:19

Marnix schreef:Ik denk dat het wel met elkaar te maken heeft, maar niet met democratie ofzo... meer de verzorgingsstaat, het omzien naar elkaar.... Zonder christenen zou er denk ik toch een hoop minder gebeuren voor bepaalde groepen mensen...

14 Doe alles zonder morren en tegenspreken, 15 opdat u zuiver en smetteloos bent, onberispelijke kinderen van God te midden van een verdorven en ontaarde generatie, waartussen u schittert als sterren aan de hemel.

Ik vind, wat ik even er vet uitgehaald heb, behoorlijk pretentieus. Of er geen niet-christenen zijn, die zeer sociaal zijn. Of er binnen de islam niet voor elkaar gezorgd wordt. Ik kan mij in die opmerking echt niet vinden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 dec 2006 12:55

jawel die zijn er wel.... maar sommige mensen zijn het... en alle christenen zouden het moeten zijn. Dat is niet zo maar misschien zijn het in verhouding nog wel vrij veel :) Als ik kijk wat er bij mij in de stad door christenen gebeurt, voor allerlei groepen mensen zou er dus zeker wel een hoop minder gebeuren als die christenen er niet meer zouden zijn. En daarmee doe ik niets af aan al die mensen die niet geloven en zich ook inzetten.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Atje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Atje » 27 dec 2006 18:07

Marnix schreef:Ik denk dat het wel met elkaar te maken heeft, maar niet met democratie ofzo... meer de verzorgingsstaat, het omzien naar elkaar.... Zonder christenen zou er denk ik toch een hoop minder gebeuren voor bepaalde groepen mensen...

Kijk, en dit is nu precies waarom ik religies niet lust, mensen moeten alleen geholpen worden omdat het in het boekje staat, omdat je er uiteindelijk zelf beter van wordt. Dat heb ik niet nodig om te doen wat ik als goed zie. Wie is er de laatste tijd bezig geweest met het afbreken van de verzorgingsstaat en de sociale zekerheid? Dat waren niet de linkse ketters, dat was het CDA. Dus ja, jullie doen als Christenen iets fout.
Waarom is dat zo?

Riska

Berichtdoor Riska » 27 dec 2006 18:11

Atje schreef:

Kijk, en dit is nu precies waarom ik religies niet lust, mensen moeten alleen geholpen worden omdat het in het boekje staat, omdat je er uiteindelijk zelf beter van wordt. Dat heb ik niet nodig om te doen wat ik als goed zie. Wie is er de laatste tijd bezig geweest met het afbreken van de verzorgingsstaat en de sociale zekerheid? Dat waren niet de linkse ketters, dat was het CDA. Dus ja, jullie doen als Christenen iets fout.

Ik kán me heel veel voorstellen bij jouw reactie en er vrijwel helemaal in meegaan...

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 27 dec 2006 18:13

Atje schreef:
Typisch dat je de verzorgingsstaat hier gelijk stelt aan sociaal gedrag. De verzorgingsstaat werkt m.i. asociaal gedrag juist in de hand.

Riska

Berichtdoor Riska » 27 dec 2006 18:24

Machiavelli schreef:Typisch dat je de verzorgingsstaat hier gelijk stelt aan sociaal gedrag. De verzorgingsstaat werkt m.i. asociaal gedrag juist in de hand.

verklaar je nader...

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 27 dec 2006 23:29

Riska schreef:verklaar je nader...
Je hebt de gemeenschap niet meer nodig, of dat nu buurt, kerk of familie is. Vroeger was je min of meer gedwongen om met die gemeenschap goede banden te onderhouden en anderen te helpen waar dat mogelijk was, omdat jij dat ook nodig kon gaan hebben. De ene hand waste de andere zogezegd.
Omdat de staat die taken heeft overgenomen valt de noodzaak om een gemeenschap te vormen ook weg. Als jij je oma verwaarloost, je buurman laat creperen en je compleet afzijdig houdt van welke sociale verplichting dan ook, maar je betaalt je belastingen netjes op tijd, dan hoef jij je nergens zorgen over te maken.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 dec 2006 02:40

Riska schreef:
Atje schreef:

Ik kán me heel veel voorstellen bij jouw reactie en er vrijwel helemaal in meegaan...

Ik dus niet. De zogeheten linkse ketters hebben van 1989 tot en met 2002 in de regering gezeten, vanaf 1994 zelfs zonder dat vermaledijde CDA. Waarom hebben ze Nederland toen niet omgevormd tot een klein paradijsje, ze hadden alle kans... Maar nee, die linkse ketters lieten hun rode oortjes hangen naar het spaarvarkentje Gerrit Zalm van de VVD, terwijl er in 1998 een unieke kans was op een centrum-links kabinet (PvdA, CDA en GroenLinks) - het CDA had een uitgesproken sociaal programma (Samenleven doe je niet alleen) en GroenLinks was groot genoeg voor deze kombinatie. Maar de linkse ketters van de PvdA schurkten gezellig tegen Frits Bolkestein et al. aan en paarsden rustig verder met de opkomst van een homoseksuele narcist als gevolg...

Beetje goedkoop om dan het CDA maar meteen weer de schuld te geven van alle misère.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 28 dec 2006 06:58

Marnix schreef:jawel die zijn er wel.... maar sommige mensen zijn het... en alle christenen zouden het moeten zijn. D

Ja, maar dat is niet eerlijk. Een werkelijke groep mensen vergelijken met een ideale groep Christenen (let vooral op je eigen woorden: zouden moeten). Als je dan toch wilt vergelijken moet je het ook goed doen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 dec 2006 08:35

Atje schreef:

Alsof het CDA altijd zo christelijk is :) En mensen worden niet geholpen omdat dat moet. Ik ken genoeg mensen die het niet doen omdat het moet, maar die gewoon vrijwillig tijd steken in het helpen van daklozen, verslaafden... om maar een voorbeeldje te noemen. Ik denk dat je de essentie van het geloof niet snapt en op zich is dat niet zo vreemd want er zijn genoeg christenen die het verkeerde voorbeeld geven en dat beeld van een godsdienst waarbij je vanalles moet geven... Jezus zegt dan ook niet: Je moet dit doen en dat doen. Jezus zegt: Heb elkaar lief... zoals ik jullie heb liefgehad. Geloven is niet dingen moeten, maar liefde ontvangen en doorgeven. Als je een overvloed aan liefde krijgt is dat trouwens niet zo moeilijk.

MrSokkie, wel interessant, zou daar al eens onderzoek naar zijn gedaan? Ik ben wel benieuwd of christenen nou meer geld geven aan goede doelen en of ze gemiddeld meer tijd steken in het helpen van anderen.

Riska

Berichtdoor Riska » 28 dec 2006 09:41

Marnix schreef:MrSokkie, wel interessant, zou daar al eens onderzoek naar zijn gedaan? Ik ben wel benieuwd of christenen nou meer geld geven aan goede doelen en of ze gemiddeld meer tijd steken in het helpen van anderen

Daar zijn vele onderzoeken naar gedaan en altijd weer komt eruit dat kerkmensen zeer vrijgevig zijn en altijd nog bereid een klusje hier en daar te doen, oftewel veel vrijwilligerswerk doen.

Optimatus schreef:Maar nee, die linkse ketters lieten hun rode oortjes hangen naar het spaarvarkentje Gerrit Zalm van de VVD, terwijl er in 1998 een unieke kans was op een centrum-links kabinet (PvdA, CDA en GroenLinks) - het CDA had een uitgesproken sociaal programma (Samenleven doe je niet alleen) en GroenLinks was groot genoeg voor deze kombinatie. Maar de linkse ketters van de PvdA schurkten gezellig tegen Frits Bolkestein et al. aan en paarsden rustig verder met de opkomst van een homoseksuele narcist als gevolg...

Ik kán mij een laatste periode van vier jaar herinneren met drie kabinetten Balkenende, waarbij ene heer Zalm precies vertelde wat er moest gebeuren. Ik kan mij ook nog herinneren dat de geachte CDA domweg niet met de PvdA wilde regeren in 2002, toen de uitslag overduidelijk was. Kortom: je vult het wel allemaal heel eenzijdig in, wat betreft het CDA.

En Machiavelli, ik vind dat Atje wel degelijk een punt heeft. Het gaat om dingen als de zorg voor de absolute minima, om alles wat verkocht is aan de marktwerking, waar vooral de absolute minima het slachtoffer van zijn. Iets als de no-claimkorting in de ziektekosten bv. Of je het normaal gesproken in de hand hebt, of je ziek wordt of niet. Ik heb een dochter die er alles voor over zou hebben om niet naar een dokter te hoeven. Maar wat doe je als je chronisch ziek bent? Juist, dan word je dus ook gestraft met een verloren no-claim, om maar wat te noemen. Christelijk? Laat me niet lachen...

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 28 dec 2006 10:24

Riska schreef:En Machiavelli, ik vind dat Atje wel degelijk een punt heeft. Het gaat om dingen als de zorg voor de absolute minima, om alles wat verkocht is aan de marktwerking, waar vooral de absolute minima het slachtoffer van zijn. Iets als de no-claimkorting in de ziektekosten bv. Of je het normaal gesproken in de hand hebt, of je ziek wordt of niet. Ik heb een dochter die er alles voor over zou hebben om niet naar een dokter te hoeven. Maar wat doe je als je chronisch ziek bent? Juist, dan word je dus ook gestraft met een verloren no-claim, om maar wat te noemen. Christelijk? Laat me niet lachen...
Jij vindt het dus wel Christelijk om anderen op te laten draaien voor de ziektekosten van jouw kind? Om te verwachten van anderen dat ze betalen voor iets waar ze part noch deel aan hebben? Daarnaast is jouw probleem een luxe-probleem. Je komt niet om van de honger, je hebt een dak boven je hoofd en kleding om je lijf.
Ja, mischien zijn die ziektekosten een hoge uitgavenpost, maar het is, ook met de herzieningen in de zorg, niet iets wat je aan de bedelstaf hoeft te brengen.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 28 dec 2006 10:31

Riska schreef:
Marnix schreef:MrSokkie, wel interessant, zou daar al eens onderzoek naar zijn gedaan? Ik ben wel benieuwd of christenen nou meer geld geven aan goede doelen en of ze gemiddeld meer tijd steken in het helpen van anderen

Daar zijn vele onderzoeken naar gedaan en altijd weer komt eruit dat kerkmensen zeer vrijgevig zijn en altijd nog bereid een klusje hier en daar te doen, oftewel veel vrijwilligerswerk doen.

Maar de vraag is of ze vrijgeviger zijn dan niet-kerkelijke mensen. Ik zou het niet weten, maar ik betwijfel het wel een beetje. En daarnaast zou je nog de correlatie met stedelijk-platteland moeten meenemen. Mensen in kleine gemeenten in kleine dorpen werken nu eenmaal anders dan stedelingen.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 28 dec 2006 10:33

Machiavelli schreef:Jij vindt het dus wel Christelijk om anderen op te laten draaien voor de ziektekosten van jouw kind? Om te verwachten van anderen dat ze betalen voor iets waar ze part noch deel aan hebben? Daarnaast is jouw probleem een luxe-probleem. Je komt niet om van de honger, je hebt een dak boven je hoofd en kleding om je lijf.
Ja, mischien zijn die ziektekosten een hoge uitgavenpost, maar het is, ook met de herzieningen in de zorg, niet iets wat je aan de bedelstaf hoeft te brengen.

Ik wel, dat heet solidariteit en in plaats van elk jaar te zeuren dat je weer zo veel premie voor niks hebt betaald kun je beter blij zijn dat je weer een jaar gezond bent gebleven. Als je eenmaal echt iets krijgt kunnen maar weinigen dat uit eigen zak betalen.

Terug naar “Archief”