Machiavelli schreef:Ik vind het vrij naïef te veronderstellen dat de omgeving hier geen invloed op heeft. Helaas is het niet na te gaan in hoeverre een keuze voor euthenasie ook daadwerkelijk de keuze van de patient is en in hoeverre de keuze van de omgeving.Aragorn schreef:Hm, je gaat er nu dus vanuit dat anderen over de euthanasie beslissen en deze toepassen? Die verantwoordelijkheid zou ik niet snel op me willen nemen..
Het is toch in eerste instantie de keuze van de patient zelf lijkt me en ik kan me idd voorstellen dat die niet zo snel voor euthanasie zal kiezen als hij denkt daarna naar de hel te gaan.
Dat veronderstel ik ook niet, ik zei alleen maar dat je dan wellicht niet meer van 'zuivere' euthanasie kunt spreken. Overigens kun je je wel afvragen in hoeverre de patient in dat situaties uberhaupt nog een eigen wil heeft en of diegene nog wel zou willen leven als dat bewustzijn er zou zijn. Maar daar kun je van buitenaf natuurlijk heel moeilijk over oordelen.
dalethvav schreef:Juist, en dat is nu net een groot probleem in zowel de abortus-discussie als in de euthanasie-discussie. Voorstanders van zowel abortus als euthanasie blijven proberen (o.a.) wetgeving ruimer te krijgen, door cases die aanvankelijk niet maatschappelijk geaccepteerd zijn (zwarte gebied), via het grijze gebied naat het "witte" gebied te slepen.
Ik begrijp niet zo goed waarom abortus en euthanasie zo vaak in één zin genoemd worden. Voor mij zijn dat principieel heel andere dingen: het eerste gaat over het beeindigen van leven zonder dat dat daar zelf over kan beslissen, terwijl het laatste juist over zelfbeschikking gaat (nu gooien ze het bij abortus ook vaak op het zelfbeschikkingsrecht vd moeder, maar daar kan ik niet zo in meekomen). Ik ben dan ook geen voorstander van abortus, maar met euthanasie heb ik op dezelfde gronden weinig moeite.