Berichtdoor Marnix » 11 dec 2006 18:18
Inderdaad, ik ben het met beiden niet eens. Volgens mij is er maar 1 verbond. Dat God met je sluit... en daar ben je wel in.... ff je bent er niet in. Alle andere gradaties, over werkverbond en genadeverbond en wat voor dingen ook zijn menselijke gradaties die binnen datzelfde verbond zijn aangebracht, en uiteindelijk terug te leiden op: Je hoort bij het verbond... of niet.
Verder valt het me op dat mensen heel sterk kijken naar de leer. Als de leer maar goed is.... dan kunnen er nog zoveel misstanden in de kerk voorkomen, er niets aan evangelisatie worden gedaan, er onderlinge onenigheid en verdeeldheid zijn, ruzie, jaloezie, je beter vinden dan de ander, showen met mooie hoeden en rokken, veroordeling omdat mensen zich niet aan menselijke regeltjes en tradities houden, maar weinigen zich een kind van God durven noemen en anderen die dat wel durven maar niet aan allerlei randvoorwaarden voldoen afgewezen worden en vermaand omdat ze zich wel een kind van God noemen... ach, als de leer maar goed is... dan zijn we lekker toch de ware kerk. Nou, mooi niet, zo werkt het niet. Deze naam is niet aan een instituut op te hangen. De ware kerk, dat zijn hen die Christus als hoofd hebben en Hem in alles volgen. Of ze nu in twee verbonden geloven of in 3, of in 1... Of ze nu als kind of als volwassene gedoopt zijn... het gaat er om dat ze Hem liefhebben en dienen en willen volgen. En die mensen zitten in allerlei verschillende gemeenten... en vormen de ware kerk. Maar hier gaat het blijkbaar om "het ware kerkgenootschap" en die bestaat niet. Dat mensen dat soms wel aan hun eigen kerk toeschrijven is gewoon een stukje hoogmoed en chauvinisisme.
Jantjes, als Gerdien in haar kerk wordt veroordeeld en men haar als heiden ziet, terwijl God haar heeft bekeerd, is het dan vreemd wat ze doet? Als God tegen iemand zegt: "Je bent mijn kind" , en de kerk zegt vervolgens: "Je bent geen kind van God:, is het dan raar dat ze kritisch op die kerk is? Het zou raar zijn als ze dat niet was, want dan zou ze de kerk meer gezag toeschrijven dan God. Dat zou veel zorgelijker zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”