Ger gem DE kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

sela

Berichtdoor sela » 11 dec 2006 17:52

japio schreef:Ik denk dat het wel de handig is om even twee zaken te scheiden:
1. de leer
2. de uitoefening
Het gaat hier over de leer van de Ger. Gem. niet over de uitoefening van het geloof. Deze uitspraak is m.i. niet bedoelt om te zeggen dat alleen gergemmers zalig kunnen worden o.i.d.

Ik denk dat de meest rechte leer (na de Bijbel uiteraard) de belijdenisgeschriften zijn (op de Bijbel gebaseerd). En ik moet zeggen dat de Ger. Gem. zich daar in zijn leer heel hecht aan houdt. Met de leer van de Ger. Gem. vind ik dan ook zeker niks (weinig) mis. En dat kan ik van de pkn niet direct zeggen laat staan van de roomse.

Het gaat in deze discussie m.i. dus om de leer!

mijns inziens is er wel degelijk iets mis met de leer van de gergem. en wel dat men soms te min van God predikt. God is groter dan wij denken?

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 11 dec 2006 17:53

mw schreef:Jantjes, wat zou jij doen als ik als CGK-er in hart en nieren zou zeggen dat de CGK nou echt de ware kerk is? (niet dat ik dat ooit zal beweren)

Er is maar 1 ware Kerk, en dat is die met een hoofdletter!
Daar zullen mensen uit velerlei geloofsgemeenschappen in zitten. Deze Kerk is het lichaam van Christus.

Wanneer je zou zeggen dat de CGK de meest rechte leer heeft komen we op een volgende discussie waarvoor we dan een nieuw topic zouden moeten openen.....2 of 3 verbonden :roll:
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 11 dec 2006 17:55

sela schreef:
japio schreef:Ik denk dat het wel de handig is om even twee zaken te scheiden:
1. de leer
2. de uitoefening
Het gaat hier over de leer van de Ger. Gem. niet over de uitoefening van het geloof. Deze uitspraak is m.i. niet bedoelt om te zeggen dat alleen gergemmers zalig kunnen worden o.i.d.

Ik denk dat de meest rechte leer (na de Bijbel uiteraard) de belijdenisgeschriften zijn (op de Bijbel gebaseerd). En ik moet zeggen dat de Ger. Gem. zich daar in zijn leer heel hecht aan houdt. Met de leer van de Ger. Gem. vind ik dan ook zeker niks (weinig) mis. En dat kan ik van de pkn niet direct zeggen laat staan van de roomse.

Het gaat in deze discussie m.i. dus om de leer!

mijns inziens is er wel degelijk iets mis met de leer van de gergem. en wel dat men soms te min van God predikt. God is groter dan wij denken?

De prediking is niet gelijk aan de leer. Deze is er wel in verweven, maar vormt er niet een evenredige afspiegeling van. Het feit dat de prediking niet evenwichtig zou zijn heeft haalt volgens mij niet de leer onderuit.
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 11 dec 2006 17:56

japio schreef:
mw schreef:Jantjes, wat zou jij doen als ik als CGK-er in hart en nieren zou zeggen dat de CGK nou echt de ware kerk is? (niet dat ik dat ooit zal beweren)

Er is maar 1 ware Kerk, en dat is die met een hoofdletter!
Daar zullen mensen uit velerlei geloofsgemeenschappen in zitten. Deze Kerk is het lichaam van Christus.

Wanneer je zou zeggen dat de CGK de meest rechte leer heeft komen we op een volgende discussie waarvoor we dan een nieuw topic zouden moeten openen.....2 of 3 verbonden :roll:

goed lezen Japio ;)
Ze vraagt hoe Jantjes er tegen aan kijkt als zij dat zou gaan beweren
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 11 dec 2006 17:57

zover ben ik ook, maar Jantjes wsl niet. En ik heb geen zin in een discussie over 2 en 3 verbonden leer, vind ik totaal nutteloos. Praat liever over de weldaden van God :wink:

Elke kerk zegt at zijn leer het beste is, en helemaal aan de bijbel vasthoud. Buitenstaanders denken er blijkbaar anders over. Dus laten we oppassen met zulke uitspraken
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

sela

Berichtdoor sela » 11 dec 2006 17:57

ik denk dat de prediking gestalte geeft aan de leer.

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 11 dec 2006 18:00

Onbegrijpelijk vind ik uitspraken over de 'ware' kerk. Kortzichtig ook. En een tikkeltje arrogant.

We hebben het nog altijd over mensenlijke [i]meningen en interpretaties[/i].

Bij mijn weten zijn er weinig andere landen in de wereld waar een gergem gesetteld is. Wel zijn er miljoenen Christenen. En zij zouden allen dwaalwegen volgen? Ja, ja, God is er zeker alleen voor Nederland en dan ook nog alleen voor GerGemmers???

Ik ben het volkomen met Gerdien B. eens dat God op deze manier in een hokje wordt gestopt.

Bekering is zeker het werk van God. Maar het is ook zeker niet passief wachten of je al dan niet uitverkoren zou zijn!!
De weg van de minste weerstand is alleen aan het begin geasfalteerd

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 11 dec 2006 18:01

mw schreef:zover ben ik ook, maar Jantjes wsl niet. En ik heb geen zin in een discussie over 2 en 3 verbonden leer, vind ik totaal nutteloos. Praat liever over de weldaden van God :wink:

Elke kerk zegt at zijn leer het beste is, en helemaal aan de bijbel vasthoud. Buitenstaanders denken er blijkbaar anders over. Dus laten we oppassen met zulke uitspraken

Mijn posting kwam idd wat verwijtend over m.b.t. Kerk.....zo was ie niet bedoeld....snapte dat jij er net zo over dacht, wou alleen even wat misverstanden uit de weg ruimen.....

Ben idd wel benieuwd wat Jantjes ervan zegt.....

M.b.t. de 2 of 3 verbonden.....ik had ook al geen topic geopend, want ik had er zelf ook geen behoefte aan :D

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 11 dec 2006 18:03

:wink:
ik had je posting ook niet verwijtend opgevat :wink:

wie weet tot ziens in de Ware Kerk (hoop ik van ganser harte)
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 11 dec 2006 18:12

Mijn eerste reactie was er één van ongelofelijke boosheid. Dit is je reinste Godslastering van Jantjes. Te pas en voor héél veel te onpas smijt hij met Gods Naam. Gaat wéér op de stoel van God zitten.

Dit neigt naar godsdienstwaanzin, hoewel ik ook wel weer vind dat dit weinig met goedsdienst te maken heeft!

Gelukkig moest ik al heel wat reacties doro en nu vind ik het alleen maar triest voor Jantjes...

En schare die niemand tellen kan? Wel Jantjes, degenen in de GerGem die zeggen oprecht te geloven zijn te tellen!!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 dec 2006 18:18

Inderdaad, ik ben het met beiden niet eens. Volgens mij is er maar 1 verbond. Dat God met je sluit... en daar ben je wel in.... ff je bent er niet in. Alle andere gradaties, over werkverbond en genadeverbond en wat voor dingen ook zijn menselijke gradaties die binnen datzelfde verbond zijn aangebracht, en uiteindelijk terug te leiden op: Je hoort bij het verbond... of niet.

Verder valt het me op dat mensen heel sterk kijken naar de leer. Als de leer maar goed is.... dan kunnen er nog zoveel misstanden in de kerk voorkomen, er niets aan evangelisatie worden gedaan, er onderlinge onenigheid en verdeeldheid zijn, ruzie, jaloezie, je beter vinden dan de ander, showen met mooie hoeden en rokken, veroordeling omdat mensen zich niet aan menselijke regeltjes en tradities houden, maar weinigen zich een kind van God durven noemen en anderen die dat wel durven maar niet aan allerlei randvoorwaarden voldoen afgewezen worden en vermaand omdat ze zich wel een kind van God noemen... ach, als de leer maar goed is... dan zijn we lekker toch de ware kerk. Nou, mooi niet, zo werkt het niet. Deze naam is niet aan een instituut op te hangen. De ware kerk, dat zijn hen die Christus als hoofd hebben en Hem in alles volgen. Of ze nu in twee verbonden geloven of in 3, of in 1... Of ze nu als kind of als volwassene gedoopt zijn... het gaat er om dat ze Hem liefhebben en dienen en willen volgen. En die mensen zitten in allerlei verschillende gemeenten... en vormen de ware kerk. Maar hier gaat het blijkbaar om "het ware kerkgenootschap" en die bestaat niet. Dat mensen dat soms wel aan hun eigen kerk toeschrijven is gewoon een stukje hoogmoed en chauvinisisme.

Jantjes, als Gerdien in haar kerk wordt veroordeeld en men haar als heiden ziet, terwijl God haar heeft bekeerd, is het dan vreemd wat ze doet? Als God tegen iemand zegt: "Je bent mijn kind" , en de kerk zegt vervolgens: "Je bent geen kind van God:, is het dan raar dat ze kritisch op die kerk is? Het zou raar zijn als ze dat niet was, want dan zou ze de kerk meer gezag toeschrijven dan God. Dat zou veel zorgelijker zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 dec 2006 18:36

Jantjes schreef:
Optimatus schreef:
Jantjes schreef:De Gereformeerde Gemeente leert de juiste en zuiverste leer voor diegenen die het verstaat wat Gods werk is en niet is.

Zozo... en waar baseer jij die uitspraak op?

(wellicht apart topic)
Op de Bijbel

Zozo... dat is een gewaagde uitspraak. Verklaar deze eens nader en dan niet met een berijming uit 1773, maar met een steekhoudend, Schriftuurlijk betoog.

En aan Japio de vraag: waarom zijn de belijdenisgeschriften, zoals de Confessio Belgica, de Cathagismus van Heidelberg en de Canones van Dordrecht, zo belangrijk? Geef jij niet de voorkeur aan de oud-kerkelijke geschriften van Nicea, het Apostolicum en Athanasius?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 11 dec 2006 19:12

Jantjes schreef:Wij mogen ons niets toe-eigenen wat ons niet toekomt.

Een zeer Bijbelse uitspraak ja. In het hele Oude Testament wordt er zo verwachtingsvol naar de Messias uitgekeken. Dan komt Hij op aarde om te lijden en te sterven om mensen zalig te maken van hun zonde. De bijbel staat er vol van dat we naar Hem, de enige Redder moeten gaan. In ieder gedeelte komt weer zo duidelijk naar voren! En dan zeggen dat we ons niet toe moeten eigenen wat ons niet toekomt. Wat komt ons niet toe?? Het borgwerk van Jezus waar zo op wordt gewezen als enige redding? Daarbij vind ik het sowieso een vage uitspraak van je, we eigenen helemáál niets toe, God wil het ons rijkelijk geven. Als God het ons wil geven, mag je ook je handen ophouden en het aannemen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 11 dec 2006 19:26

Ik geloof wel dat er in een enkele kerk echt geen waarheid gepreekt wordt. Absoluut. Als ik een dominee uit onze stad hoor preken, kan ik met mijn hand op de Bijbel zeggen dat dit gewoon niet waar is. (zoals het idee dat Jezus nooit gestorven en opgestaan is).
Maar ik zou never durven zeggen dat mensen niet tot geloof kunnen komen in die kerk! God kan ook door de Gergem, gergeminned, gereformeerde kerk en hervormde kerk werken.
Dat betekend wel dat ik niet voor niks in de hervormde kerk zit. Ik voel me daar het meest thuis, daar preekt men zoals ik er ook over denk. Maar dat zijn menselijke interpretaties. Ik vind het geweldig om te horen dat mijn familie tot geloof kwamen in de gergem, en daar aan het Avondmaal gaan. Helaas is dat andersom niet altijd zo :( (dus: mijn familie gelooft niet dat ik kan geloven, omdat ik in de hervormde kerk zit).
Maar om te zeggen dat maar 1 kerk de ware is....wow......
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 11 dec 2006 19:28

Marnix schreef:Jantjes, als Gerdien in haar kerk wordt veroordeeld en men haar als heiden ziet, terwijl God haar heeft bekeerd, is het dan vreemd wat ze doet? Als God tegen iemand zegt: "Je bent mijn kind" , en de kerk zegt vervolgens: "Je bent geen kind van God:, is het dan raar dat ze kritisch op die kerk is? Het zou raar zijn als ze dat niet was, want dan zou ze de kerk meer gezag toeschrijven dan God. Dat zou veel zorgelijker zijn.

Of ik ook echt als heiden word gezien weet ik niet, maar ik wordt toch wel redelijk als licht bestempelt. ;)
Kritisch ben ik zeker omdat ik bij bepaalde zaken toch echt mijn vraag tekens heb, maar dat heb ik bij meerdere kerken.

Er is 1 ware Kerk en die is alleen in de hemel te vinden. Laten we zorgen dat we daar binnen mogen komen ipv dat recht op welke aardse kerk te betrekken.
Elke kerk hier op aarde zit vol menselijke fouten regels en beslissingen.
De laatste maanden kom ik regelmatig in verschillende soorten kerken. 1 ding is mij duidelijk: God zit niet vast aan de GerGem!!!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Terug naar “Archief”