dans, choreografie en de bijbel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 dec 2006 17:41

In zekere zin wel denk ik. Als je werkt met een choreografie wel iig.

Gebruikersavatar
Smurffie
Generaal
Generaal
Berichten: 4606
Lid geworden op: 19 feb 2005 14:40
Locatie: Bleskenscity

Berichtdoor Smurffie » 11 dec 2006 17:47

Aragorn schreef:In zekere zin wel denk ik. Als je werkt met een choreografie wel iig.


Idd..een goede danser(es) acteert.

Sela?

sela

Berichtdoor sela » 11 dec 2006 17:49

of voelt? drukt uit?
[in ieder geval iets anders dan valse getuigenissen spreken]
Laatst gewijzigd door sela op 11 dec 2006 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 dec 2006 17:49

Het ligt er natuurlijk aan; een ballet van Tschaikovski heeft meer met acteren te maken dan de tango in een Argentijnse kroeg.

Gebruikersavatar
Smurffie
Generaal
Generaal
Berichten: 4606
Lid geworden op: 19 feb 2005 14:40
Locatie: Bleskenscity

Berichtdoor Smurffie » 11 dec 2006 17:52

sela schreef:of voelt? drukt uit?
[in ieder geval iets anders dan valse getuigenissen spreken]


Het ligt er natuurlijk aan; een ballet van Tschaikovski heeft meer met acteren te maken dan de tango in een Argentijnse kroeg.


Dat verschil is er idd.

Ik heb wel eens een amerikaanse tapdansshow gezien..wów, wat een acteerwerk! :D Er zat een verhaal in..
Maar zelfs als er geen verhaal in zit, is het nog acteren..met je gevoel.

sela

Berichtdoor sela » 11 dec 2006 17:56

tjaikovski: al heel oud. vaak herhaalt. inderdaad, dan zijn er andere wetmatigheden dan een tango. waar vaak vele varianten van zijn. en die minder stipy dan een klassiek stuk uitgevoerd worden, al kan dat ook weer anders zijn.

maar goed, de bevindelijke dans [muziek en choreografie] is er nog niet. dus kan vanuit het hart en het gevoel ontstaan.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 11 dec 2006 18:16

Smurffie schreef:
Idd..een goede danser(es) acteert.

Sela?


En een beetje goeie dominee acteert ook... want meestal praten en bewegen ze op de kansel toch wat anders dan beneden de kansel...

Ik heb alleen nog weinig dominees zien dansen...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 dec 2006 18:18

Denkertje21 schreef:Ik heb alleen nog weinig dominees zien dansen...

Ik wel, op de Rolling Stones bij een bruiloft. Mooie kerel was dat, en al in de 60 ook. :D

Gebruikersavatar
Smurffie
Generaal
Generaal
Berichten: 4606
Lid geworden op: 19 feb 2005 14:40
Locatie: Bleskenscity

Berichtdoor Smurffie » 11 dec 2006 18:25

Denkertje21 schreef:
Smurffie schreef:
Idd..een goede danser(es) acteert.

Sela?


En een beetje goeie dominee acteert ook... want meestal praten en bewegen ze op de kansel toch wat anders dan beneden de kansel...

Ik heb alleen nog weinig dominees zien dansen...


Jij zou voor een menigte ook anders bewegen dan gewoon tussen de mensen. Overigens..de dominees die ik ken maken geen verdachte, buitensporige bewegingen ofzo. hoogstens een slokje water en heen en weer lopen van de ene naar de andere kant van de kansel.

Gebruikersavatar
spacy
Kapitein
Kapitein
Berichten: 823
Lid geworden op: 19 jan 2005 18:23
Locatie: Assen
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 11 dec 2006 22:27

als ik dit vers lees: Jesaja 3:16 De HEER zegt: Kijk eens hoe hooghartig die vrouwen van Sion zijn; zie hen verwaand flaneren en verleidelijke blikken om zich heen werpen, hoor het rinkelen bij de trippelpasjes die ze maken.

Krijg ik daar een beeld bij die me doet denken aan van die buikdansende vol met rinkelende dingetjes aan hun kleding meisjes uit omgeving India.

Volgens mij is die oude Jodse cultuur echt niet ingetogen geweest, want op bruiloften van een paar dagen zal er ook zeker flink gedanst zijn.

Het probleem van het dansen is denk ik dat het wereld snel een sensuele dans wordt, waar Jesaja dan ook vor waarschuwd.

maar bij jeugdkerken heb ik ook al diverse gave optredens gezien die heel mooi visueel de boodschap kunnen ondersteunen, bijvoobeeld met het liedje Via Dolerosa kun je een heel gaaf dansstuk neerzetten.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 dec 2006 22:32

Maar is een sensuele dans altijd verkeerd?

Gebruikersavatar
spacy
Kapitein
Kapitein
Berichten: 823
Lid geworden op: 19 jan 2005 18:23
Locatie: Assen
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 11 dec 2006 22:37

Aragorn schreef:Maar is een sensuele dans altijd verkeerd?


Nee dat niet, maar het lijkt me wel vekeerd als het doel van je dans op dat moment is om God mee te eren, bijv bij ondersteuning van evangelisatie acties?

Binnen een relatie lijkt me een sensuele dans voor je partner, of met je partner goed op zijn plaats.
Alleen als je met je dans anderen verleid ben je iig niet christelijk bezig.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 dec 2006 22:39

Oke, daar kan ik wel redelijk in meekomen geloof ik.

Bij de combinatie God en sensuele dans moet ik overigens onvermijdelijk aan Mysterious Ways van U2 denken. :)

sela

Berichtdoor sela » 11 dec 2006 22:44

mirjam danste toch ook na de rode zee?
wel grappig dat jullie het al snel over een sensuele dans hebben. die associatie heb ik helemaal niet.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 dec 2006 22:46

Misschien omdat in de huidige popcultuur bijna alle dans sensueel getint is en andere dansvormen buiten de theaters en dansscholen om niet zo gebruikelijk meer zijn?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 112 gasten