Ilegale dvd's etc

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 27 nov 2006 14:18

rosalie83 schreef:Het downloaden van muziek is op bepaalde sites legaal, maar daarmee verdienen de artiesten dan wel geld.

Dit is legaal en netjes.

Het downloaden van games, films e.d. is niet legaal!

Dit is OOK legaal, maar minder netjes. Nergens in de Nederlandse wet staat dat je geen bestanden van het Internet mag halen (downloaden). Verboden is alleen om bestanden OP Internet te zetten (uploaden). Maar mensen die zich achter dit detail verschuilen vind ik persoonlijk een beetje sneu. Idealiter zou er niks op Internet te downloaden zijn als iedereen zich aan het uploadverbod zou houden.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 27 nov 2006 14:20

Cisca schreef:Hoezo, als ik van iemand iets leen, verdient toch ook niemand er iets aan!

Nee, maar die bieb heeft waarschijnlijk allerlei rechten afgekocht zodat jij die DVD kan lenen. Net zo dat je ook films mag opnemen van TV, het zou wat worden als dat ook niet meer mocht.

De rijkdom van de "eigenaar" gebruiken om diefstal recht te praten vind ik een beetje krom. Je wil toch ook geen gratis brood als de bakker toevallig in een Ferrari rijdt?

Cisca

Berichtdoor Cisca » 27 nov 2006 14:38

Nee, dat is wel even heel iets anders, brood is tenminste betaalbaar (bij de Aldi) :wink:

Als betreffende artikelen ook eens voor iedereen betaalbaar zouden worden, dat zou wel erg leuk zijn :D

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 27 nov 2006 14:41

MrSokkie schreef:
rosalie83 schreef:Het downloaden van games, films e.d. is niet legaal!

Dit is OOK legaal, maar minder netjes. Nergens in de Nederlandse wet staat dat je geen bestanden van het Internet mag halen (downloaden). Verboden is alleen om bestanden OP Internet te zetten (uploaden). Maar mensen die zich achter dit detail verschuilen vind ik persoonlijk een beetje sneu. Idealiter zou er niks op Internet te downloaden zijn als iedereen zich aan het uploadverbod zou houden.

Je snapte wat ik bedoel. Ik weet prima het verschil tussen up- en downloaden. Maar waarom blijven mensen illegaal uploaden? Omdat er markt voor is! Downloaden kun je dus vergelijken met heling, want je creeert een markt voor gestolen goederen.
Laatst gewijzigd door Liarose op 27 nov 2006 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 27 nov 2006 14:42

Cisca schreef:Nee, dat is wel even heel iets anders, brood is tenminste betaalbaar (bij de Aldi) :wink:

Als betreffende artikelen ook eens voor iedereen betaalbaar zouden worden, dat zou wel erg leuk zijn :D

Als een film of game voor iemand niet betaalbaar is, dan koopt hij/zij hem dus niet. Het is geen excuus om hem dan maar te stelen.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 27 nov 2006 14:48

Je hebt blijkbaar makkelijk praten.

Tot heden steel ik nog steeds niet, gezien men er legaal aan kan komen.
Zodra het illegaal wordt, is het zaak dat bepaalde artikelen niet meer van het internet gedownload kunnen worden, en de apparatuur niet meer in pc's geplaatst kan worden, en men de verkoop ervan verbiedt.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 27 nov 2006 14:52

Wellicht is downloaden te vergelijken met heling, het wordt echter geenszins zo gezien door de Nederlandse overheid. Downloaden mag dus gewoon, zij het voor eigen gebruik en niet om te verhandelen.

Ik download zelf niet zoveel - dat laat ik doen... :mrgreen: zonder gekkigheid: ik wil graag (nieuwe) dingen leren kennen, ik download dus wel. Maar als ik iets echt goed vind, koop ik het ook. Vind ik iets heel slecht, dan gooi ik het weer van mijn pc af. En vind ik iets gewoon wel aardig of wel oké, dan houd ik het als mp3 maar koop ik het niet origineel... Naar mijn mening is dat een aardig uitgangspunt, en het heeft in mijn geval niet zozeer iets met een gebrek aan zelfbeheersing te maken.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 27 nov 2006 15:03

kurtyo schreef:Wellicht is downloaden te vergelijken met heling, het wordt echter geenszins zo gezien door de Nederlandse overheid. Downloaden mag dus gewoon, zij het voor eigen gebruik en niet om te verhandelen.

Klopt, het wordt door de overheid niet gezien als heling. Tenminste, niet als het om muziek of beeld gaat. Bij games en software wordt het wel als heling gezien.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 27 nov 2006 15:19

Cisca schreef:Nee, dat is wel even heel iets anders, brood is tenminste betaalbaar (bij de Aldi) :wink:

Klopt, de prijs voor cd's en DVD is absurd hoog. Dat daargelaten is het natuurlijk niet echt een eerste levensbehoefte, al zou je het wel denken als je sommige mensen zou vragen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 nov 2006 15:23

De platenmaatschappijen en bands-zonder-limo mogen in hun handjes knijpen dat ik ooit een internetverbinding heb gekregen. Voor top40-artiesten is het daarentegen wel jammer, maar die hebben dan weer hun eigen breezahmeisjes om uit te buiten. :wink:

Cisca

Berichtdoor Cisca » 27 nov 2006 15:28

MrSokkie schreef:

Klopt, de prijs voor cd's en DVD is absurd hoog. Dat daargelaten is het natuurlijk niet echt een eerste levensbehoefte, al zou je het wel denken als je sommige mensen zou vragen.

Het is zeker geen eerste levensbehoefte, daar heb je volkomen gelijk in, 'k hoef ook echt niet iedere dag een film te kijken, als je echter genoodzaakt bent veel thuis te zijn, is het wel leuk om af en toe ook een film te kunnen zien die nog vrij nieuw is.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 27 nov 2006 15:33

Cisca schreef:Het is zeker geen eerste levensbehoefte, daar heb je volkomen gelijk in, 'k hoef ook echt niet iedere dag een film te kijken, als je echter genoodzaakt bent veel thuis te zijn, is het wel leuk om af en toe ook een film te kunnen zien die nog vrij nieuw is.

Ja, dan leen je er één bij de bieb, of je huurt er één bij de theek!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 nov 2006 15:35

Ik vind de prijzen voor cd's en dvd's over het algemeen niet zo hoog anders. Nieuw bij de FRS betaal je natuurlijk wel absurde bedragen, maar binnen de kortste keren liggen ze op de midprice-tafel. Bij de Mediamarkt hebben ze genoeg goede en vrij nieuwe albums voor minder dan 10euro, evenals bij de Plato.

En cd-wow.nl is nu ook weer niet schreeuwend duur te noemen.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 27 nov 2006 15:36

Nee, maar films die net op dvd zijn, zijn toch vaak 20 euro of zo en dat is best een hoop geld! Maargoed, ik huur hem dan, of wacht tot-ie goedkoper is. Het lijkt me allemaal niet zo problematisch.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 nov 2006 16:07

rosalie83 schreef:Nee, maar films die net op dvd zijn, zijn toch vaak 20 euro of zo en dat is best een hoop geld! Maargoed, ik huur hem dan, of wacht tot-ie goedkoper is. Het lijkt me allemaal niet zo problematisch.

Nou, inderdaad. Als je zo graag de nieuwste films wilt zien, kun je beter naar de bioscoop gaan, dat is dan nog goedkoper. En er zijn hopen iets-minder-nieuwe-doch-daarom-zeker-niet-minder-goede-films die je voor de helft van dat bedrag kunt kopen.

Terug naar “Archief”