Moe.. *gaapt*

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Re: Moe.. *gaapt*

Berichtdoor tweetietwee » 14 nov 2006 22:47

GeeruQu schreef:Hehee,
De laatste tijd (een jaar ongveer) benk egt heel erg moe. We zijn verschillde keren naar de dokter geweest, bloed laten prikken, maar er komt niets uit. Geen pfeiffer, niets aan mn lever o.i.d.
Nou hoorde ik pas dat het ook kan komen doordat je problemen hebt.. Nou heb ik die wel (en niet heel erg klein..)..
Mn vraag was: Heeft er iemand ervaring mee/ meegemaakt en wat doe je dr aan?

sporten zorgt voor meer positieve stofjes en meer energie en uithoudingsvermogen! Mijn tip (zelf ervaren!) ga dus sporten! (begin voorzichtig)

GeeruQu

Re: Moe.. *gaapt*

Berichtdoor GeeruQu » 15 nov 2006 17:07

tweetietwee schreef:
GeeruQu schreef:Hehee,
De laatste tijd (een jaar ongveer) benk egt heel erg moe. We zijn verschillde keren naar de dokter geweest, bloed laten prikken, maar er komt niets uit. Geen pfeiffer, niets aan mn lever o.i.d.
Nou hoorde ik pas dat het ook kan komen doordat je problemen hebt.. Nou heb ik die wel (en niet heel erg klein..)..
Mn vraag was: Heeft er iemand ervaring mee/ meegemaakt en wat doe je dr aan?

sporten zorgt voor meer positieve stofjes en meer energie en uithoudingsvermogen! Mijn tip (zelf ervaren!) ga dus sporten! (begin voorzichtig)

Ik sport al zo'n 7 (vanaf mn 7de jaar.. ben nu dus 14..) jaar, 3x (maximaal, ast ff kan dan..) in de week..

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 19 nov 2006 17:54

Allemaal heel herkenbaar, ik ben ook zo moe als een hond.

En sporten... dat heeft nog nooit geholpen bij mij. Maar dat is voor iedereen anders.

Eigenlijk word ik al moe van het lezen van dit topic :mrgreen:
De weg van de minste weerstand is alleen aan het begin geasfalteerd

Zazaa
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zazaa » 19 jan 2007 14:42

GeeruQu, heb jij je al eens een keer laten prikken op een schildklierafwijking?

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 19 jan 2007 15:16

1. Zorg dat je genoeg slaap krijgt, de meeste mensen hebben een chronisch tekort aan slaap. Zorg ook dat je goed slaapt (diep, niet oppervlakkig en aan één stuk door). tips

2. Zorg voor regelmaat in je leven. Als je lichaam gewend raakt aan patronen, heb je meer energie voor de dingen die je moet doen omdat aanpassing minder energie kost

3. Eet gezond. Van gezond eten krijg je meer energie.

4. Als je denkt dat je een gezonde levensstijl hebt, genoeg sport, en toch ben je nog moe, maak dan eens een afspraak met je huisarts. Misschien is het dan een lichamelijke kwaal waar wat aan te doen is. (chronisch vermoeidsheidssyndroom, ME)

5. Als je gezond leeft, sport, goed slaapt en geen lichamelijke afwijkingen hebt (bij de dokter bent geweest om dat uit te sluiten), dan zou het psychisch kunnen zijn. Als dat denkt zou je kunnen vragen om een consult bij een psycholoog om te kijken of je bijvoorbeeld depressief bent (één van de kenmerken daarvan is enorme vermoeidheid) of dat je bijvoorbeeld teveel piekert, dus een 'piekerstoornis' hebt (wat heel veel energie kan kosten, wat je heel moe maakt). Maar sowieso kan een psycholoog daar meer zinnigs over zeggen dan ik.

Zou kunnen zijn dat je ergens mee zit, dat je problemen hebt en daar bijvoorbeeld down van wordt, of er veel over gaat zitten piekeren, en vervolgens gaat piekeren over het feit dat je steeds zit te piekeren. Of iets anders. Moet je voor jezelf eens nagaan wat er anders is geworden sinds het begin van die moeheid. Misschien dat dat aanwijzingen oplevert om achter de oorzaak te komen.

wiets

Berichtdoor wiets » 19 jan 2007 19:15

Het kan ook wezen dat het wel pfeiffer is terwijl dat niet uit je bloed komt! maar dat het pas een jaar later uit bloedonderzoeken komt dat je wel Pfeiffer hebt gehad!

Een tip: Neem jezelf in acht! En ga niet over je eigen grenzen heen

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 19 jan 2007 19:34

Ik denk dat het idd heel goed samenhangt.
Als je problemen hebt of niet lekker in je vel zit. `Vreet ´ dat aan je, daar wordt je moe van!

Ik heb best veel slaap nodig, maar als ik me super lekker voel, en toch weinig heb geslapen, voel ik me veel minder moe. Als dat ik er door heen zit, dan voel je je ook vaak moe.

Maar tis wel herkenbaar. Ik ben ook best veel moe! Ook omdat ik veel slaap nodig heb, maar ook omdat ik soms mindere dagen heb.

Gelukkig zit ik de laatste weken enorm goed in me vel, en als ik dan ook nog redelijk slaap, heeft het gevoel van moe zijn ook niet zo veel macht om door te breken.

Pfeiffer gaat ook vaak gepaard met een depressie. Omdat mensen echt letterlijk bij de pakken neer gaan zitten, daar wordt je enorm moe van. Dus gaan ze in een negatieve spiraal naar beneden.

Wel vervelend!! Sterkte ermee! En slaap veel iig:-) Als dat kan tenminste....
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

GeeruQu

Berichtdoor GeeruQu » 19 jan 2007 19:38

Nouja, ik voel me goed. Ook geestelijk. Mn vriendin krijgt (jeugd)hulp, en daar voel ik goed bij. Alleen de moeheid gaat niet over. Het neemt toe, terwijl ik me juist geestelijk erg goed zit momenteel.
Er zijn opt moment geen dingen die aan me vreten, maar om weer naar de dokter te gaan. Nee, laten we het nog even aanzien. Mss dat t over n poosje erg genoeg is om weer naar de dokter te gaan, en dan zal ik echt niet met n verkoudheidje er weer bij weggaan..

Debor@
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Debor@ » 19 jan 2007 19:43

wiets schreef:Het kan ook wezen dat het wel pfeiffer is terwijl dat niet uit je bloed komt! maar dat het pas een jaar later uit bloedonderzoeken komt dat je wel Pfeiffer hebt gehad!
Klopt, ik ben meerdere keren geprikt en pas na een aantal keer bleek dat het Pfeiffer was, maar toen was dat allang over zn hoogtepunt heen.

Jouzelf voorop stellen is het belangrijkste. Achteraf (wat is achteraf toch alles makkelijk) ben ik er toen veel te lang mee doorgelopen. Werkte dikke 50 uur in de week (combinatie stage en bijbaan) en zat ook nog op school. Ja, was wel moe, je kon me aan het eind van een dag echt opvegen, maar kom op, doorgaan. Stom natuurlijk, je sloopt jezelf. Na een tijdje kom je jezelf toch weer tegen. Ik zat midden in allerlei herkansingen, want het ging steeds minder, tot ik écht óp was.

Heb ik één wijze les uitgetrokken: goed naar je lichaam luisteren. Tuurlijk maak ik het nog regelmatig achterlijk laat, maar daarna doe ik het toch echt rustig aan en probeer later die week toch echt even rust in te lassen. Proberen een beetje ritme in je leven te krijgen (dat was het moeilijkste: ik, chaotisch warhoofd, ritme krijgen, maar het is toch een béétje gelukt) en gezond te eten helpt idd ook. Verder gewoon naar jezelf blijven luisteren en geen gekke dingen doen :)
'I was born too late to a world that doesn’t care.'

GeeruQu

Berichtdoor GeeruQu » 19 jan 2007 19:50

Ik merk wel dat ik vaak niet goed naar mezelf luister. Zoals vandaag. Ik was na het 4e uur helemaal gebroken, moe e.d. Maar ik ging door tot het 7e, wat ik achteraf niet had moeten doen, want moet morgen vroeg uit bed, en twordt vanaaf laat.. Verjaardag.. Tsja.. Moet r maar mee omgaan..

Debor@
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Debor@ » 19 jan 2007 19:52

GeeruQu schreef:Ik merk wel dat ik vaak niet goed naar mezelf luister. Zoals vandaag. Ik was na het 4e uur helemaal gebroken, moe e.d. Maar ik ging door tot het 7e, wat ik achteraf niet had moeten doen, want moet morgen vroeg uit bed, en twordt vanaaf laat.. Verjaardag.. Tsja.. Moet r maar mee omgaan..
Keuzes maken ;)
'I was born too late to a world that doesn’t care.'

GeeruQu

Berichtdoor GeeruQu » 20 jan 2007 09:50

I did, en nou zit ik lkkr thuis, omdat ik ziekk ben.. :( (maar 3x overgegeven)

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 21 jan 2007 20:18

Debor@ schreef:
wiets schreef:Het kan ook wezen dat het wel pfeiffer is terwijl dat niet uit je bloed komt! maar dat het pas een jaar later uit bloedonderzoeken komt dat je wel Pfeiffer hebt gehad!
Klopt, ik ben meerdere keren geprikt en pas na een aantal keer bleek dat het Pfeiffer was, maar toen was dat allang over zn hoogtepunt heen.

Moeheid wordt al snel aan Pfeiffer gerelateerd, het is ook een vervelende ziekte. Maar wat maar weinig mensen weten is dat bijna alle (jonge) mensen (ooit) met het virus dat de ziekte van Pfeiffer veroorzaakt zijn besmet. In 95% van de gevallen merk je er helemaal niets van. En bij de 5% die er wel ziek van zijn, duurt het bij 90% maar een week of 2.
Het is dus maar een heeel klein percentage mensen wat echt weken of maanden beroerd is van een Pfeiffer infectie. Het kan wel, maar het komt niet zo vaak voor als wordt gedacht.
Vaak zijn er andere oorzaken van vermoeidheid.
De weg van de minste weerstand is alleen aan het begin geasfalteerd

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 22 jan 2007 11:57

GeeruQu schreef:Nouja, ik voel me goed. Ook geestelijk. Mn vriendin krijgt (jeugd)hulp, en daar voel ik goed bij. Alleen de moeheid gaat niet over. Het neemt toe, terwijl ik me juist geestelijk erg goed zit momenteel.
Er zijn opt moment geen dingen die aan me vreten, maar om weer naar de dokter te gaan. Nee, laten we het nog even aanzien. Mss dat t over n poosje erg genoeg is om weer naar de dokter te gaan, en dan zal ik echt niet met n verkoudheidje er weer bij weggaan..

Je bent toch naar de dokter geweest laatst? Je hebt CVS toch?

GeeruQu

Berichtdoor GeeruQu » 22 jan 2007 12:12

Jep, volgens de huisarts wel.. dat heb ik in een ander onderwerp geplaats om er meer duidelijkheid over te krijgen.. De dokter zei het en gaf er wat informatie over, en dat was het..

Terug naar “Archief”