liefde en haat(?)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 15 nov 2006 09:11

Fly29 schreef:Het is zo makkelijk om God de schuld te geven omdat jij zo zwak ben en te laf door te erkennen dat jij de schuldige bent die deze vrije wil heeft misbruikt.

Het is net die nadruk van het christendom op die zwakheid en niet-waardig zijn en schuld en meer van dat fraais wat er voor zorgt dat ik persoonlijk mijn afstand wel hou. 1 keer depressief was genoeg, ik hoef niet per sé nog een keer van mijn eigenwaarde gestript te worden.

En zo ook met de argumenten dat God ons die vrije wil niet had moeten geven. Terecht dat God ons eenmaal dan ter verantwoording roept.

En hoe werkt dat in je verhaaltje? Want volgens mij ontkracht je je eigen punt. Zoon krijgt fiets (vrije wil) en krijgt een ongeluk (is onverantwoord). De fiets/vrije wil krijgt de schuld en dat is vreemd. Maar wat dan, had het zoontje binnen gehouden moeten worden, oftewel geen fiets/vrije wil moeten hebben gekregen? Dat is toch net wat je niet wilt zeggen?

Wie dat niet inzien wil is een dwaas.

Dan maar een dwaas.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 15 nov 2006 10:58

MrSokkie schreef:Dan maar een dwaas.

Ach, het dwaze der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij de wijzen beschamen zou (1 Kor. 1:27) - dus je mag het zien als compliment. 8)

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 15 nov 2006 16:03

MrSokkie schreef:
Fly29 schreef:Het is zo makkelijk om God de schuld te geven omdat jij zo zwak ben en te laf door te erkennen dat jij de schuldige bent die deze vrije wil heeft misbruikt.

Het is net die nadruk van het christendom op die zwakheid en niet-waardig zijn en schuld en meer van dat fraais wat er voor zorgt dat ik persoonlijk mijn afstand wel hou. 1 keer depressief was genoeg, ik hoef niet per sé nog een keer van mijn eigenwaarde gestript te worden.

Ik geef je gelijk dat er mensen zijn die ook voor mijn gevoel een te sterke nadruk op het zondige bestaan geven. Het idee geven dat je niets waard ben. In het begin schrok ik hier ook voor terug en kreeg ik een minderwaardigheidscomplex. Nu ik naar een andere kerk ga, weet ik dat het maar een deel van je christen zijn is. Er wordt meer nadruk gelegt hoe je er vanaf komt en wie je daarbij kan helpen. Persoonlijk het ik ervaren dat je zonden in die mate van belang zijn als je er niets tegen wil doen. Dat je fout ben is nu eenmaal zo en ik heb daarbij dan ook het idee dat God mij daar niet dat niet zal aanrekenen. Want hoe kun je iemand dat aanrekenen als dat er al ingebakken zit? Dat zou ik zelfs onrechtvaardig vinden. Dan had God mij niet moeten scheppen. En daarom geloof ik er ook in dat God mij door Jezus heen mij wilde laten zien hoe ik dingen zou kunnen verbeteren. En ik heb ervaringen die deze verbeteringen staven. Het is persoonlijk om dat hier te vertellen. Maar ik heb door die vergeving heen ervaren dat mijn leven meer inhoud heeft gekregen. Ik vergelde het kwaad dat mij werd aangedaan niet met kwaad. Ik blijf erbij dat sommige mensen God als een hele boze Vader zien. Dat is niet zo! God vraagt alleen maar van ons om elkaar lief te hebben en Hem boven alles. Zou dat nou werkelijk teveel gevraagt zijn? Wat schieten we nu op met elkaar het leven zuur maken dan??? Dat was God's bedoeling niet met deze schepping. En omdat God deze schepping voor mij heeft gemaakt, vind ik het rechtvaardig van Hem dat Hij er enkele regels voor heeft gemaakt.

En zo ook met de argumenten dat God ons die vrije wil niet had moeten geven. Terecht dat God ons eenmaal dan ter verantwoording roept.

En hoe werkt dat in je verhaaltje? Want volgens mij ontkracht je je eigen punt. Zoon krijgt fiets (vrije wil) en krijgt een ongeluk (is onverantwoord). De fiets/vrije wil krijgt de schuld en dat is vreemd. Maar wat dan, had het zoontje binnen gehouden moeten worden, oftewel geen fiets/vrije wil moeten hebben gekregen? Dat is toch net wat je niet wilt zeggen?[/quote]

Dat wat ik met dit verhaaltje wilde aangeven was: Degene die het zoontje TOCH liet fietsen was fout. Deze persoon wilde vervolgens niet de verantwoording nemen door toe te geven dat het inderdaad fout had gedaan om toch dit zoontje te laten fietsen. Snap je nu dat verhaal of wil je dat liever niet? Zo werkt het ook met God. Waarom roep je God ter verantwoording voor hetgeen je zelf hebt vernield? Mijn idee is dat je ontevreden ben met het feit dat God je lief heeft en je ten gunste wil zijn door je een vrije wil te geven. Jij mag en moet je verantwoording nemen over je leven. En dat is nu wat er aan schort. Ook ik ken egoisme, jaloersie, alles wat de tegenstelling is van heb elkaar lief. Ik heb daar soms ook veel moeite mee. Dat komt om het gevoel alsof ik tekort wordt gedaan. Is dat ook werkelijk zo?

Wie dat niet inzien wil is een dwaas.

Dan maar een dwaas.[/quote]

[/quote]

Tja, je snapt de onderliggende zin er niet van

Groet,

Fly29
Geloof, Hoop en Liefde

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 15 nov 2006 16:05

Collateral schreef:
MrSokkie schreef:Dan maar een dwaas.

Ach, het dwaze der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij de wijzen beschamen zou (1 Kor. 1:27) - dus je mag het zien als compliment. 8)

Typisch afkraken van iemands gelijk. Hieruit maak ik wel op dat je op de mensen neer kijkt en het idee hebt dat je beterder ben..

Groet,

Fly29
Geloof, Hoop en Liefde

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 15 nov 2006 17:40

Fly29 schreef:Ik geef je gelijk dat er mensen zijn die ook voor mijn gevoel een te sterke nadruk op het zondige bestaan geven. Het idee geven dat je niets waard ben. In het begin schrok ik hier ook voor terug en kreeg ik een minderwaardigheidscomplex. Nu ik naar een andere kerk ga, weet ik dat het maar een deel van je christen zijn is.

Daar ben ik oprecht blij om.

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 15 nov 2006 18:27

MrSokkie schreef:
Fly29 schreef:Ik geef je gelijk dat er mensen zijn die ook voor mijn gevoel een te sterke nadruk op het zondige bestaan geven. Het idee geven dat je niets waard ben. In het begin schrok ik hier ook voor terug en kreeg ik een minderwaardigheidscomplex. Nu ik naar een andere kerk ga, weet ik dat het maar een deel van je christen zijn is.

Daar ben ik oprecht blij om.

Weet je Mr Sokkie,

Soms zou ik wel eens de vraag willen stellen aan mensen die alleen maar in het stof liggen, waarom is alles dan nog groen om je heen? Waarom heeft de wereld, hoeveel ellende er ook is, nog steeds een lente, een zomer, een herfst en een winter? In elk jaar getijde zie je weer van die mooie dingen. Als ik dat dan bekijk, dan geloof ik eerder in een barmhartige Vader dan in een Boze Vader waarvoor ik alleen nog maar mag huiveren voor de zonde die ik bega. Hoewel fotografie een hobby is, kan ik heel veel bewondering opbrengen voor die kleine dingen. Ik lig letterlijk plat in de blubber om een pracht foto te maken van een paddestoel die nauwelijks boven het gras uit komt. Ik kom thuis en dan zie ik hoe dat paddestoeltje in elkaar staat. Dan den ik alleen nog maar: Dit is nu het vakwerk wat ik mag aanschouwen. En zo kan ik alleen maar blij zijn dat ik iedere dag weer iets heb waardoor ik God mag bewonderen en mag loven om hetgeen Hij mij gegeven heeft. Dan voel je je eerder verheven boven jezelf dan dat je je bewust ben van een zondig lichaam. Dat lichaam dat zondig is, dat blijft eenmaal achter hier op aarde. Dan is het enigste dat nog belangrijk is, dat je weet dat God op je wacht. het moge duidelijk zijn dat je een zekere prestatie moet doen om tot deze eewige Goedheid te mogen komen. Maar wanneer je dingen van God leert waarderen, dan zul je dit alleen nog maar rechtvaardig vinden. Het zal een motivatie worden om te zorgen dat je doet wat God het liefst wil dat je doet.

Groet,

Fly29
Laatst gewijzigd door Fly29 op 15 nov 2006 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Geloof, Hoop en Liefde

Collateral

Berichtdoor Collateral » 15 nov 2006 18:28

Fly29 schreef:
Collateral schreef:Ach, het dwaze der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij de wijzen beschamen zou (1 Kor. 1:27) - dus je mag het zien als compliment. 8)

Typisch afkraken van iemands gelijk. Hieruit maak ik wel op dat je op de mensen neer kijkt en het idee hebt dat je beterder ben..

Hohoho. Jij bent het die degene die het niet met jouw credo eens is uitmaakt voor een dwaas. Ik neem het alleen maar op voor zulke dwazen.

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 15 nov 2006 18:35

Collateral schreef:
Fly29 schreef:
Collateral schreef:Ach, het dwaze der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij de wijzen beschamen zou (1 Kor. 1:27) - dus je mag het zien als compliment. 8)

Hohoho. Jij bent het die degene die het niet met jouw credo eens is uitmaakt voor een dwaas. Ik neem het alleen maar op voor zulke dwazen.

Het zal wel een vorm van opjutte zijn. Ik ga daar niet serieus meer op in.
Geloof, Hoop en Liefde

Collateral

Berichtdoor Collateral » 15 nov 2006 18:38

Geen probleem, moet kunnen!

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 15 nov 2006 19:03

Fly29 schreef:Soms zou ik wel eens de vraag willen stellen aan mensen die alleen maar in het stof liggen, waarom is alles dan nog groen om je heen? Waarom heeft de wereld, hoeveel ellende er ook is, nog steeds een lente, een zomer, een herfst en een winter?

Omdat de aarde om de zon draait, onafhankelijk van wat er op deze planeet allemaal gebeurt.

Hoewel fotografie een hobby is, kan ik heel veel bewondering opbrengen voor die kleine dingen.

Hobby-fotografie zorgt er normaal gesproken voor dat je geen bewondering meer hebt voor dingen? Curieus. Of je keuze voor "Hoewel" is wat ongelukkig.

En zo kan ik alleen maar blij zijn dat ik iedere dag weer iets heb waardoor ik God mag bewonderen en mag loven om hetgeen Hij mij gegeven heeft. Dan voel je je eerder verheven boven jezelf dan dat je je bewust ben van een zondig lichaam. Dat lichaam dat zondig is, dat blijft eenmaal achter hier op aarde. Dan is het enigste dat nog belangrijk is, dat je weet dat God op je wacht. het moge duidelijk zijn dat je een zekere prestatie moet doen om tot deze eewige Goedheid te mogen komen. Maar wanneer je dingen van God leert waarderen, dan zul je dit alleen nog maar rechtvaardig vinden. Het zal een motivatie worden om te zorgen dat je doet wat God het liefst wil dat je doet.

En zoals ik al zei: ik ben oprecht blij dat je dat zo ervaart; dat je geloof een bron van geluk voor je is. Je hoort vaak genoeg dat het slechts een bron is van twist en ellende, een wig die gezinnen uit elkaar drijft en lijdt tot veroordeling van mensen of zelfs haat.

Ik vind de zingeving die jij in God vindt in andere zaken. Ik gedraag mij zoals ik denk dat een goed mens zich zou moeten gedragen om andere redenen dan jij, maar dat hoeft toch niet tussen ons in te staan. Als jij het nodig vind mij daarom dwaas te noemen zal ik dat niet tegen je gebruiken.

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 15 nov 2006 19:15

MrSokkie schreef:
Fly29 schreef:Soms zou ik wel eens de vraag willen stellen aan mensen die alleen maar in het stof liggen, waarom is alles dan nog groen om je heen? Waarom heeft de wereld, hoeveel ellende er ook is, nog steeds een lente, een zomer, een herfst en een winter?

Omdat de aarde om de zon draait, onafhankelijk van wat er op deze planeet allemaal gebeurt.

Hoewel fotografie een hobby is, kan ik heel veel bewondering opbrengen voor die kleine dingen.

Hobby-fotografie zorgt er normaal gesproken voor dat je geen bewondering meer hebt voor dingen? Curieus. Of je keuze voor "Hoewel" is wat ongelukkig.

En zo kan ik alleen maar blij zijn dat ik iedere dag weer iets heb waardoor ik God mag bewonderen en mag loven om hetgeen Hij mij gegeven heeft. Dan voel je je eerder verheven boven jezelf dan dat je je bewust ben van een zondig lichaam. Dat lichaam dat zondig is, dat blijft eenmaal achter hier op aarde. Dan is het enigste dat nog belangrijk is, dat je weet dat God op je wacht. het moge duidelijk zijn dat je een zekere prestatie moet doen om tot deze eewige Goedheid te mogen komen. Maar wanneer je dingen van God leert waarderen, dan zul je dit alleen nog maar rechtvaardig vinden. Het zal een motivatie worden om te zorgen dat je doet wat God het liefst wil dat je doet.

En zoals ik al zei: ik ben oprecht blij dat je dat zo ervaart; dat je geloof een bron van geluk voor je is. Je hoort vaak genoeg dat het slechts een bron is van twist en ellende, een wig die gezinnen uit elkaar drijft en lijdt tot veroordeling van mensen of zelfs haat.

Ik vind de zingeving die jij in God vindt in andere zaken. Ik gedraag mij zoals ik denk dat een goed mens zich zou moeten gedragen om andere redenen dan jij, maar dat hoeft toch niet tussen ons in te staan. Als jij het nodig vind mij daarom dwaas te noemen zal ik dat niet tegen je gebruiken.

Hmm...je krijgt mijn respect voor het antwoord. Wat de rest aangaand, we zitten op een lijn qua gedachte. Alleen is het God die ik boven me voel. De regels die jij en ik pogen uit te voeren hebben een verschil van uitgangspunt. En dat ik je een dwaas noemde was meer omdat je het er schijnbaar mee eens was dat God de schuldige is van de ellende die er heerst op deze aarde en niet wat een aantal mensen poogt te beweren.

Groet,

Fly29
Geloof, Hoop en Liefde

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 15 nov 2006 19:26

Raido schreef:Wraak komt toch uit rechtvaardigheid voort? In de Bijbel staat dat wij mensen geen wraak mogen nemen omdat God de wraak toekomt.

klopt, en dat lijkt mij het antwoord op de vraag van de topicstarter.

maar dat kan ik echt niet rijmen met dit vers:
openbaring 6 vers 10:
En zij riepen met grote stem, zeggende: Hoelang, o heilige en waarachtige Heerser, oordeelt en wreekt Gij ons bloed niet van degenen, die op de aarde wonen?

aardig wraakzuchtig vind ik.. ook een heel verschil met wat Jezus zegt, lukas 23 vers 34:
En Jezus zeide: Vader, vergeef het hun; want zij weten niet, wat zij doen. En verdelende Zijn klederen, wierpen zij het lot.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 15 nov 2006 22:38

Fly29 schreef:Hmm...je krijgt mijn respect voor het antwoord.

Dank je, ik waardeer het dat je dat zegt.

Wat de rest aangaand, we zitten op een lijn qua gedachte. Alleen is het God die ik boven me voel. De regels die jij en ik pogen uit te voeren hebben een verschil van uitgangspunt.

En misschien zelfs maar een schijnbaar verschil van uitgangspunt.

En dat ik je een dwaas noemde was meer omdat je het er schijnbaar mee eens was dat God de schuldige is van de ellende die er heerst op deze aarde en niet wat een aantal mensen poogt te beweren.

Als ik die indruk heb gewekt, dan spijt me dat. Het is geenszins mijn bedoeling dat te insinueren.

Terug naar “Archief”