"Pak slaag" in de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 08 apr 2003 21:51

Ikke21 schreef:Echt joh ik hoop he en ik zeg het met eerbied, dat als je voor God moet verschijnen niet teleurgesteld wordt en dat je te horen krijgt, ga weg van Mij ik heb u nooit gekent!!
Ik ga verder niet over jou of iemand anders oordelen, want wie ben ik om dat te doen, daar is God voor!!

Sorry Ikke21. Waarschijnlijk sta ik theoretisch dichter bij jou, maar niemand zijn geloof in, en hoop op God zal worden telleurgestelt.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 08 apr 2003 21:54

Kaw schreef:Bij mij in de kerk (ger. vrijgemaakt) hoor je gemiddelt 1 of 2 keer in het jaar een preek die genadeloos wijst op je zonden. Bij de ger. gem. doen ze niet anders, maar vergeten ze naast de ellende en verlossing wel eens de dankbaarheid.

Mischien vergeten jullie wel jullie elende. Als je geen elende hebt heb je de verlossing toch ook niet nodig. Daarom is het ook belangrijk om je elende te leren kennen toch?
In de ger. gem. is de volgorde van de preek meestal elende verlossing en dankbaarheid. de preek is bijna altijd in 3 delen opgedeeld: Eerst de elende, Als er de elende is, is er verlossing nodig, en als er die verlossing is zal dit te zien zijn in je leven(leven voor God en met God).

Die gezond zijn hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 08 apr 2003 22:04

hijwel schreef:
Kaw schreef:Bij mij in de kerk (ger. vrijgemaakt) hoor je gemiddelt 1 of 2 keer in het jaar een preek die genadeloos wijst op je zonden. Bij de ger. gem. doen ze niet anders, maar vergeten ze naast de ellende en verlossing wel eens de dankbaarheid.

Mischien vergeten jullie wel jullie elende. Als je geen elende hebt heb je de verlossing toch ook niet nodig. Daarom is het ook belangrijk om je elende te leren kennen toch?
In de ger. gem. is de volgorde van de preek meestal elende verlossing en dankbaarheid. de preek is bijna altijd in 3 delen opgedeeld: Eerst de elende, Als er de elende is, is er verlossing nodig, en als er die verlossing is zal dit te zien zijn in je leven(leven voor God en met God).

Die gezond zijn hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn.

1 a 2 keer per jaar over mijn ellende stemt me niet tot tevredenheid nee... Mijn dominee weet dit ook van mij tot vervelens toe... :oops:

ger.gem. preek zoals ik hem ken in 80% van de gevallen:
punten:
1. Iedereen is van nature verdorven en verdient de hel.
2. Laten zien dat je helemaal niet bekeert wilt worden. Prachtige verhalen over bekeerde mensen.
3. Mocht God ook eens bij jou bekering werken. Kijk op naar Jezus.

Over beide kerken wil ik zeggen:
Mattheus 9:13: Gaat heen en leert, wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande; want Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 08 apr 2003 22:22

Dat veel mensen in de ger. gem zo luisteren naar de preek is wat anders.

We waren laats bij een ouderling op bezoek naar kerktijd. En 1 van mijn vrienden raakte aan de praat over de onnodige dingen die in de preek gezegt waren.

Zijn antwoord was:
Ga nou vanmiddag maar eens naar de kerk en luister nou eens met een heel ander oor naar de dominee dan kom je er achter dat Jezus ook voor jou heeft geleden.

Ik weet zeker als jij deze zondag naar de ger. gem gaat en je luistert met ander oren zonder kritiek naar de dominee dat er zeker ook wat voor jou bij zit.

2. Laten zien dat je helemaal niet bekeert wilt worden. Prachtige verhalen over bekeerde mensen.

1. De zonde waarin je in leeft en de noodzaak om uit deze zonde te komen.
2. Hoe kom je uit deze zonde?
3. De dankbaarheid voor Gods Genade.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 08 apr 2003 23:01

hijwel schreef:Dat veel mensen in de ger. gem zo luisteren naar de preek is wat anders.

We waren laats bij een ouderling op bezoek naar kerktijd. En 1 van mijn vrienden raakte aan de praat over de onnodige dingen die in de preek gezegt waren.

Zijn antwoord was:
Ga nou vanmiddag maar eens naar de kerk en luister nou eens met een heel ander oor naar de dominee dan kom je er achter dat Jezus ook voor jou heeft geleden.

Ik weet zeker als jij deze zondag naar de ger. gem gaat en je luistert met ander oren zonder kritiek naar de dominee dat er zeker ook wat voor jou bij zit.

Punt 1 ben ik het altijd mee eens. Welke vorm je ook bekijkt.
In punt 2 komt Jezus en zijn verlossingswerk voor jou dus NIET aan bod. Punt 2 is eigenlijk een verlengde van 1 en een overgang naar punt 3.
In punt 3 zit dus eigenlijk punt 2, maar dan met een uitleg van de wegen die God met je wilt wandelen. Dus eerst ellendekennis. Daarna een honger naar verlossing en dan de verlossing en dan de dankbaarheid. Maar weer wordt Christus opvallent weinig genoemt. Bovendien krijg je heel sterk het gevoel dat je eerst ZELF bezig moet met je ellendekennis, voordat God naar jou, of jij naar Hem toe wilt komen.

In 20% van de gevallen hoor ik wel van ellende, verlossing en dankbaarheid en ben ik blij dat ik in de kerk zit. Het kan ook plaatselijk verschillen is mij wel eens vertelt... :?:

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 08 apr 2003 23:07

Kaw schreef:Bij mij in de kerk (ger. vrijgemaakt) hoor je gemiddelt 1 of 2 keer in het jaar een preek die genadeloos wijst op je zonden.

Hoe kan een preek die je op je zonden wijst genadeloos zijn????

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 09 apr 2003 06:29

Kaw schreef:
hijwel schreef:Dat veel mensen in de ger. gem zo luisteren naar de preek is wat anders.

Zijn antwoord was:

Punt 1 ben ik het altijd mee eens. Welke vorm je ook bekijkt.
In punt 2 komt Jezus en zijn verlossingswerk voor jou dus NIET aan bod. Punt 2 is eigenlijk een verlengde van 1 en een overgang naar punt 3.
In punt 3 zit dus eigenlijk punt 2, maar dan met een uitleg van de wegen die God met je wilt wandelen. Dus eerst ellendekennis. Daarna een honger naar verlossing en dan de verlossing en dan de dankbaarheid. Maar weer wordt Christus opvallent weinig genoemt. Bovendien krijg je heel sterk het gevoel dat je eerst ZELF bezig moet met je ellendekennis, voordat God naar jou, of jij naar Hem toe wilt komen.

In 20% van de gevallen hoor ik wel van ellende, verlossing en dankbaarheid en ben ik blij dat ik in de kerk zit. Het kan ook plaatselijk verschillen is mij wel eens vertelt... :?:

Heel plaatselijk dan :wink: Want bij ons in de kerk is die volgenorde van de preek die jij opsomt niet van toepassing mischien een enkele preek.

Ik ben het er mee eens dat sommige dominees te voorzichtig met het genade aanbod omgaan. Dit hoeft niet!

:idea: He dit lijkt me een goed onderwerp voor de volgende JV

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 09 apr 2003 08:48

yes, ofcourse. maar tegelijk ook een rust. Want ik wéet dat ik zondig ben, en soms niet helemaal blij, we zijn immers voor een betere wereld bestemd. Maar ik weet ook dat Al mijn zonden al vergeven zijn, ook de zonden die ik helaas nog zal doen. maar ik merk ook dat ik zonden steeds eerder kan herkennen door Gods Geest! praise Him!

Joris, ik denk dat ik wel een beetje begrijp wat Ikke bedoelt. Het is fijn als je mag weten dat je zonden vergeven zijn, maar je moet oppassen dat je niet in (dodelijke) gerustheid verder leeft (en zondigt!). Het is wat al te gemakkelijk om te zeggen "Mijn zonden zijn vergeven, Praise Him!", en vervolgens verder te leven alsof er niets aan de hand is. Voortdurend zelfonderzoek is nodig.

ger.gem. preek zoals ik hem ken in 80% van de gevallen:
punten:

We gaan zoals altijd weer lekker kort door de bocht. Ik denk dat het 100% aan je eigen instelling ligt hoe je een preek interpreteert. Als je nu eens zonder vooroordeel in je bankje gaat zitten, en 's goed je best doet, dan weet ik zeker dat je er na de eerstvolgende preek al heel anders tegen aan kijkt. Het is wel erg goedkoop om langs de zijlijn altijd maar met je vingertje te zwaaien. Buig voor je naar de kerk gaat eerst maar eens je knieëen, en vraag God of Hij een boodschap voor JOU wil geven, d.m.v. de "dwaasheid der prediking". Ik geloof stellig dat als je er in het gebed zo mee bezig bent, je in het vervolg niet meer zo afgeeft op de "gergem preken".

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 09 apr 2003 09:10

ja dat vind ik dus ook, misschien breng ik het niet helemaal goed naar voren, maar bij Joris vind ik het zo over komen, van mn zonde zijn vergeven en ik leef lekker verder!! Dat gaat er dus bij mij echt niet in en irriteer ik me mateloos aan zijn manier van spreken, sorry Joris!!

RieBo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 09 apr 2003 09:13

Ik zat bij de titel eigenlijk meer te denken aan zo'n vervelend jongetje dat in de bank aan het draaien is en dat die een dreun kreeg en of dat mocht.
========================================

Doe wat je niet laten kan, en laat wat je niet doen kan.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 09 apr 2003 09:14

hahaha....heel letterlijk opgevat!! Maar heb je dat nooit dan (figuurlijk gezien)?

RieBo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 09 apr 2003 09:17

Ikke21 schreef:hahaha....heel letterlijk opgevat!! Maar heb je dat nooit dan (figuurlijk gezien)?

Nou had er niet direct aan gedacht.

Doe wat je niet laten kan, en laat wat je niet doen kan.

joepie

Berichtdoor joepie » 09 apr 2003 09:31

Ik ben ook lid van de Vrijgemaakte kerk, maar doorgaans wordt er elke zondag gewezen op onze zonde. Niet zoals bij Kaw maar twee keer per jaar. De afgelopen weken is er in onze kerken extra stilgestaan bij de verootmoediging. En dat is ook goed.
Ik hoor dus eigenlijk elke zondag hoe ellendig ik ben met mijn zondige leven. Maar ik hoor ook van Zijn verlossing uit dat ellendige leven.
Ik hoor telkens weer dat ik toch weer opnieuw mag beginnen.
Ik heb dus elke dag de mogelijkheid om met mijn zonde naar God te gaan, en mij ervan te bekeren, om te keren.

Kijk maar wat het avondmaalsformulier zegt:
En zonder twijfel zijn er nog veel zonden in ons leven: wij hebben geen volkomen geloof; wij dienen God niet met zoveel ijver als wij verplicht zijn en wij hebben dagelijks met de zwakheid van ons geloof en de kwade begeerte te strijden. Maar wij hebben door de genade van he Heilige Geest onver deze zonde van herte berouw. Wij begeren tegen ons ongeloof te strijden en naar alle geboden van God te leven. Daarom mogen wij er vast van verzekerd zijn, dat geen zonde of zwakheid, die nog tegen onze wil in ons overgebleven is, kan verhinderen, dat GOd ons in genade aanneemt en ons waardig keurt aan deze hemelse spijze en drank deel te hebben.

En ja soms is het of je een harde dreun krijgt als de predikant in zijn preek zonde aanhaalt die specefiek in jouw leven voordoen. Maar ook voor die zonde is er gelukkig vergeving. En ook daar tegen kunnen we vechten.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 09 apr 2003 10:34

Ik heb dus elke dag de mogelijkheid om met mijn zonde naar God te gaan, en mij ervan te bekeren, om te keren.

Ik krijg van vrijgemaakte mensen weleens de indruk dat bovenstaande wordt gebruikt als excuus om maar lekker te doen waar je zin in hebt. Zo van, we gaan vanavond eens lekker uit ons dak en morgen bidden we om vergeving. Dan kunnen we weer verder...

Ik wil hiermee geen oordeel uitspreken, en wellicht vergis ik me ook wel in mijn beeld, maar zo gemakkelijk ligt het toch niet?

joepie

Berichtdoor joepie » 09 apr 2003 12:09

Maakt zulk een leer geen zorgeloze en goddeloze mensen is eigenlijk je vraag.
En het antwoordt is dus: Volstrekt niet, want het kan niet anders of ieder die door waar geloof in Christus is ingeplant, brengt vruchten der dankbaarheid voort.
En aan de vruchten herkend men de boom.

Wat jij zegt pieter kom ik juist vaak tegen bij streng gereformeerde mensen. Laten we drinken en vrolijk zijn want we weten toch niet of we wel behouden zijn. Als het zo is merken wij het wel en dan is het vroeg genoeg om mij aan Gods geboden te gaan houden. Regels zijn er om overtreden te worden is nogal eens een uitdrukking die ik van zulke mensen krijg.
Het is goed om te weten van je ellende.
Want we leren tenslotte ook: Wat moet u weten om door deze troost gelukkig te leven en te sterven?
1 Hoe groot mijn zonde en ellende zijn.
2Hoe ik van al mijn zonde en ellende verlost word.
3Hoe ik God voor zulke verlossing dankbaar moet zijn.

Maar je moet voraal niet op punt 1 blijven hangen, maar zeker doorgaan naar 2 en 3.

Terug naar “Archief”