yes, ofcourse. maar tegelijk ook een rust. Want ik wéet dat ik zondig ben, en soms niet helemaal blij, we zijn immers voor een betere wereld bestemd. Maar ik weet ook dat Al mijn zonden al vergeven zijn, ook de zonden die ik helaas nog zal doen. maar ik merk ook dat ik zonden steeds eerder kan herkennen door Gods Geest! praise Him!
Joris, ik denk dat ik wel een beetje begrijp wat Ikke bedoelt. Het is fijn als je mag weten dat je zonden vergeven zijn, maar je moet oppassen dat je niet in (dodelijke) gerustheid verder leeft (en zondigt!). Het is wat al te gemakkelijk om te zeggen "Mijn zonden zijn vergeven, Praise Him!", en vervolgens verder te leven alsof er niets aan de hand is. Voortdurend zelfonderzoek is nodig.
ger.gem. preek zoals ik hem ken in 80% van de gevallen:
punten:
1. Iedereen is van nature verdorven en verdient de hel.
2. Laten zien dat je helemaal niet bekeert wilt worden. Prachtige verhalen over bekeerde mensen.
3. Mocht God ook eens bij jou bekering werken. Kijk op naar Jezus.
We gaan zoals altijd weer lekker kort door de bocht. Ik denk dat het 100% aan je eigen instelling ligt hoe je een preek interpreteert. Als je nu eens zonder vooroordeel in je bankje gaat zitten, en 's goed je best doet, dan weet ik zeker dat je er na de eerstvolgende preek al heel anders tegen aan kijkt. Het is wel erg goedkoop om langs de zijlijn altijd maar met je vingertje te zwaaien. Buig voor je naar de kerk gaat eerst maar eens je knieëen, en vraag God of Hij een boodschap voor JOU wil geven, d.m.v. de "dwaasheid der prediking". Ik geloof stellig dat als je er in het gebed zo mee bezig bent, je in het vervolg niet meer zo afgeeft op de "gergem preken".