mijn hart is zwart

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 08 apr 2003 08:49

ja oke, maar het zou toch kunnen dat niet iedereen het daar mee eens is!!

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 08 apr 2003 09:12

Wat ik wel erg vind is dat in sommige ger. gem. kerken verplicht is om in het zwart aan het avondmaal te gaan.

Ik wil hier graag even een nuancering aanbrengen, want hier wordt weer flink met onwaarheden gestrooid en vervolgens een beeld geschapen dat niet strookt met de werkelijkheid.
(Waarom toch altijd die "zwartmakerij" richting de behoudende groeperingen, om in de termen van discussie te blijven??? Ik hoor vaak dat reformatorische christenen altijd maar met de vinger naar anderen wijzen, maar op dit forum lees ik over het algemeen alleen maar kritiek en (valse) beschuldigingen richting de zogen. "zware" kerken. Er wordt altijd zo mooi gezegd "What Would Jesus Do?", maar dat wordt hier maar zelden in de praktijk gebracht. Stop it!!!)

Niemand is verplicht om in het zwart te gaan. Wel is het in veel gemeenten gebruikelijk, maar dat is wat anders als een (van bovenaf opgelegde) verplichting, zoals jij het doet overkomen!

Laten we het asjeblieft niet gaan hebben over wel of geen zwarte kleding. Dat is, als het goed is, een persoonlijke keuze en daar moet je vanaf blijven.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 08 apr 2003 09:14

Het is niet zo dat de zwarte kleur verplicht is, maar bekeerde mensen (dus de mensen die aan het avondmaal gaan) hebben geen behoefte meer om in alle kleuren van de regenboog te lopen!!

Maar dan heb ik zo iets het gaat toch niet om het uiterlijk???? Wat ik al vaker zei, God ziet het hard aan!!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 08 apr 2003 09:16

Ikke21 schreef:ja oke, maar het zou toch kunnen dat niet iedereen het daar mee eens is!!

Iedereen weet het, maar niet iedereen is het er mee eens... :?
Wat ik wel wil zeggen is dat het niet mijn bedoeling is om een persoon, vraag of discussie belachelijk te maken (want dan zou ik eerst met mijzelf moeten beginnen), maar ik snap het gewoon ff niet.

Wat misschien wel het geval kan zijn is dat een bepaald iemand het gewoon niet zo voelt. Bijv. Dat die persoon alleen maar een zwart hart ontdekt of andersom, maar theoretisch gezien (ai! ik loop mijn mening als feit te verkondigen! Dit bedoel ik niet zo!) klopt mijn uitspraak toch echt!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 08 apr 2003 09:19

Pieter schreef:
Wat ik wel erg vind is dat in sommige ger. gem. kerken verplicht is om in het zwart aan het avondmaal te gaan.

Ik wil hier graag even een nuancering aanbrengen, want hier wordt weer flink met onwaarheden gestrooid en vervolgens een beeld geschapen dat niet strookt met de werkelijkheid.
(Waarom toch altijd die "zwartmakerij" richting de behoudende groeperingen, om in de termen van discussie te blijven??? Ik hoor vaak dat reformatorische christenen altijd maar met de vinger naar anderen wijzen, maar op dit forum lees ik over het algemeen alleen maar kritiek en (valse) beschuldigingen richting de zogen. "zware" kerken. Er wordt altijd zo mooi gezegd "What Would Jesus Do?", maar dat wordt hier maar zelden in de praktijk gebracht. Stop it!!!)

Niemand is verplicht om in het zwart te gaan. Wel is het in veel gemeenten gebruikelijk, maar dat is wat anders als een (van bovenaf opgelegde) verplichting, zoals jij het doet overkomen!

Laten we het asjeblieft niet gaan hebben over wel of geen zwarte kleding. Dat is, als het goed is, een persoonlijke keuze en daar moet je vanaf blijven.

Oke oke... Het is misschien wel hard maar goed...: Als je in Genemuiden niet overwegent zwart aan het avondmaal gaat, wordt je vriendelijk doch dringent verzocht om de volgende keer in het zwart te komen. Daar is het ook zo dat na je belijdenis er van je verwacht wordt dat je in donkere kleding naar de kerk gaat. Dit is geen fictie, kom maar een keer langs.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 08 apr 2003 09:26

Daar is het ook zo dat na je belijdenis er van je verwacht wordt dat je in donkere kleding naar de kerk gaat. Dit is geen fictie, kom maar een keer langs.

Ik vind dit allemaal zo'n onzin! Ik ken Genemuiden, en dit slaat nergens op. Ik heb ook gewoon geen zin meer om hierover te discussiëren.

Maak je nou toch eens niet zo druk om al die uiterlijke dingen. Laat een ieder gewoon in zijn/haar waarde en zit niet constant af te geven op hoe mensen/groeperingen/kerkverbanden hun geloof beleven en uitoefenen.

Gaat het toch eens over de Kern hebben met z'n allen!!!!!!!!!!

joepie

Berichtdoor joepie » 08 apr 2003 09:30

Iets wat wit geworden is door Christus is dus niet zwart meer.
Kijk maar wat david zegt, was mij en witter dan sneeuw zal ik WEZEN.
Dat is dus direct.
Ik heb dus een wit gewassen hart en niet zwart.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 08 apr 2003 09:35

mensen wat zijn we weer heel verschrikkelijk moeilijk bezig!! Gaan we nou zitten discusseren in wat voor kleren we aan het avondmaal moeten gaan en of je nou in het zwart moet of niet.
We kunnen ons beter de vraag stellen, zijn wij al bekeerd? Mogen wij bij Gods volk behoren? Dat is veel belangrijker!!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 08 apr 2003 09:40

Pieter schreef:
Daar is het ook zo dat na je belijdenis er van je verwacht wordt dat je in donkere kleding naar de kerk gaat. Dit is geen fictie, kom maar een keer langs.

Ik vind dit allemaal zo'n onzin! Ik ken Genemuiden, en dit slaat nergens op. Ik heb ook gewoon geen zin meer om hierover te discussiëren.

Maak je nou toch eens niet zo druk om al die uiterlijke dingen. Laat een ieder gewoon in zijn/haar waarde en zit niet constant af te geven op hoe mensen/groeperingen/kerkverbanden hun geloof beleven en uitoefenen.

Gaat het toch eens over de Kern hebben met z'n allen!!!!!!!!!!

Je hebt gelijk over wat belangrijk is en wat niet. Maar ik ken Genemuiden ook en waarschijnlijk dus wel wat beter dan jou. Mijn vriendin woont daar. Ik heb daar een hele groep vriend(inn)en uit de ger. gem.. Ik kom daar 1 keer in de twee weken 2 maal in de kerk. En het bovenstaande is waarom mijn vriendin en nog een hoop jeugd daar geen belijdenis wil doen in Genemuiden. Haar (bekeerde!) moeder is heel verdrietig over de verschuiving van het belang van het innerlijke naar het uiterlijke inzake belijdenis en avondmaal en heeft met mijn vriendin en haar vriendinnen een gesprek hierover gehad met als doel dat ze ondanks dat toch (hier) geloofs!belijdenis doen. Sinds de gemeente vakant is gaat de kerk een hele vreemde kant op. Bid aub voor een dominee voor deze gemeente want het gaat hier echt niet tof!

Ik zeg dit niet om te schoppen! Ik wilde dit zelfs helemaal niet vertellen. En geloof me, als ik echt gemeen wil schoppen zou ik wel andere dingen zeggen.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 08 apr 2003 09:43

Wat is er aan de hand met die dominee dan??

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 08 apr 2003 09:47

Ikke21 schreef:Wat is er aan de hand met die dominee dan??

Helemaal niets! Dat is juist het probleem. Ze zitten zonder dominee en de kerkeraad raakt van het rechte pad.

Kaw schreef:
Kaw schreef:Zwarte of witte kleding... Wat doet er toe?

We hebben voor God een zwart hart maar door Zijn Genade wil Hij het wit aanzien in het bloed van Christus.
Moeten we dus een zwart hart hebben? Als ik mezelf aanzien wel, maar als ik opkijken naar Christus wordt mijn hart vervult met Zijn licht en heerlijkheid en kan ik niet anders dan een wit hart hebben.
Waar kies je dan voor: Laten zien dat je beseft dat je van jezelf een zwart hart hebt? Of laten zien dat je in Christus een wit hart mag hebben? Ik denk dat het een persoonlijke keuze is die niemand mag bekritiseren. Wat ik wel erg vind is dat in sommige ger. gem. kerken verplicht is om in het zwart aan het avondmaal te gaan. Ik denk dat ik eens een zwarte bovenkant en een witte broek aandoe. Mijn hart is zwart, maar Degene die me daar aan het avondmaal brengt is wit.

Jezelf citeren is best duf... :wink:

Het bewijs dat ik het hier helemaal niet over wilde hebben en dat ik ook de kern (het hart) zoek.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 08 apr 2003 09:49

ow sorry ik las het ff verkeerd!!

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 08 apr 2003 10:07

OK, zo goed ben ik nu ook weer niet op de hoogte van de situatie daar. Dat wil ik ook niet, het is erg genoeg als dergelijke zaken voorvallen.

Wat ik duidelijk wilde maken, is dat ik me groen en geel erger aan al die generaliserende uitspraken, die vaak alleen maar bedoeld zijn om een schop te geven in een bepaalde richting. Dat vind ik laf. Het is jammer dat een forum voor dergelijke uitspraken wordt gebruikt, terwijl er zoveel nuttige en opbouwende discussies gevoerd zouden kunnen worden.
Laatst gewijzigd door Pieter op 08 apr 2003 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 08 apr 2003 10:10

Het is niet zo dat de zwarte kleur verplicht is, maar bekeerde mensen (dus de mensen die aan het avondmaal gaan) hebben geen behoefte meer om in alle kleuren van de regenboog te lopen!!

Zelfs hier ben ik het niet mee eens, maar daar gaat de discussie niet over.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 08 apr 2003 10:13

nee weet ik dat het daar niet overging, maar net wel effies!! Vertel ergens anders is dan waarom je het er niet mee eens bent?
Ik zeg ook niet dat ik het er mee eens ben hoor, absoluut niet zelfs want het gaat niet om het uiterlijk!!

Terug naar “Archief”