Moderator: Moderafo's
Wat ik wel erg vind is dat in sommige ger. gem. kerken verplicht is om in het zwart aan het avondmaal te gaan.
Ikke21 schreef:ja oke, maar het zou toch kunnen dat niet iedereen het daar mee eens is!!
Pieter schreef:Wat ik wel erg vind is dat in sommige ger. gem. kerken verplicht is om in het zwart aan het avondmaal te gaan.
Ik wil hier graag even een nuancering aanbrengen, want hier wordt weer flink met onwaarheden gestrooid en vervolgens een beeld geschapen dat niet strookt met de werkelijkheid.
(Waarom toch altijd die "zwartmakerij" richting de behoudende groeperingen, om in de termen van discussie te blijven??? Ik hoor vaak dat reformatorische christenen altijd maar met de vinger naar anderen wijzen, maar op dit forum lees ik over het algemeen alleen maar kritiek en (valse) beschuldigingen richting de zogen. "zware" kerken. Er wordt altijd zo mooi gezegd "What Would Jesus Do?", maar dat wordt hier maar zelden in de praktijk gebracht. Stop it!!!)
Niemand is verplicht om in het zwart te gaan. Wel is het in veel gemeenten gebruikelijk, maar dat is wat anders als een (van bovenaf opgelegde) verplichting, zoals jij het doet overkomen!
Laten we het asjeblieft niet gaan hebben over wel of geen zwarte kleding. Dat is, als het goed is, een persoonlijke keuze en daar moet je vanaf blijven.
Daar is het ook zo dat na je belijdenis er van je verwacht wordt dat je in donkere kleding naar de kerk gaat. Dit is geen fictie, kom maar een keer langs.
Pieter schreef:Daar is het ook zo dat na je belijdenis er van je verwacht wordt dat je in donkere kleding naar de kerk gaat. Dit is geen fictie, kom maar een keer langs.
Ik vind dit allemaal zo'n onzin! Ik ken Genemuiden, en dit slaat nergens op. Ik heb ook gewoon geen zin meer om hierover te discussiëren.
Maak je nou toch eens niet zo druk om al die uiterlijke dingen. Laat een ieder gewoon in zijn/haar waarde en zit niet constant af te geven op hoe mensen/groeperingen/kerkverbanden hun geloof beleven en uitoefenen.
Gaat het toch eens over de Kern hebben met z'n allen!!!!!!!!!!
Ikke21 schreef:Wat is er aan de hand met die dominee dan??
Kaw schreef:Kaw schreef:Zwarte of witte kleding... Wat doet er toe?
We hebben voor God een zwart hart maar door Zijn Genade wil Hij het wit aanzien in het bloed van Christus.
Moeten we dus een zwart hart hebben? Als ik mezelf aanzien wel, maar als ik opkijken naar Christus wordt mijn hart vervult met Zijn licht en heerlijkheid en kan ik niet anders dan een wit hart hebben.
Waar kies je dan voor: Laten zien dat je beseft dat je van jezelf een zwart hart hebt? Of laten zien dat je in Christus een wit hart mag hebben? Ik denk dat het een persoonlijke keuze is die niemand mag bekritiseren. Wat ik wel erg vind is dat in sommige ger. gem. kerken verplicht is om in het zwart aan het avondmaal te gaan. Ik denk dat ik eens een zwarte bovenkant en een witte broek aandoe. Mijn hart is zwart, maar Degene die me daar aan het avondmaal brengt is wit.
Jezelf citeren is best duf...
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten