Klaretaal schreef:
God = God en heeft daar dus weet van en absolute macht over! Hij zal echt niet met z'n handen in het haar constant zitten wanhopen bij elke 'slechte' gebeurtenis die zich hier voordoet op Aarde..! Nee, wij mensen zien slecht een mini-mini-mini klein deeltje van wat er gaande is, maar God heeft het gehele overzicht, onbeperkt door ruimte en tijd. Onmogelijk te bevatten voor ons, dus. Maar we kunnen wel onze eigen beperkingen zien! hiervoor moet je even met 'afstand' naar jezelf en de mensheid kunnen kijken.
Wel, daar ben ik het mee eens.
En ik denk dat 1 van die dingen, die je ook uit de bijbel kunt leren, is dat het kwade een menselijke uitvinding is, een menselijke mening, en niets anders. En zeker geen blijk van Goddelijke machteloosheid of een mythologisch monster.
Daarmee ook.
De letterlijk interpretatie strookt nergens met de geschiedenis of de wetenschap van onze realiteit, en leert je het bestaan van een duivel met een gigantische invloed.
En hiermee niet. Probleem is dat onze realiteit, helemaal geen realiteit is. Zelfs de meest geleerde en intelligente mens, kan maar een fractie van alle kennis bevatten. Onze kennis is dus simpelweg afhankelijk van andere -niet objectieve- bronnen. We kunnen zelfs onze eigen beperkingen niet ontdekken. Hooguit constateren dat ze er moeten zijn.
Er is geen enkel bewijs te bedenken dat de Bijbel niet de waarheid zou zijn, behalve dan in het zogenaamd logische denkpatroon van simpele mensen. Als we twijfelen aan de waarheid van de Bijbel, dan twijfelen we ook aan God Zelf en Zijn almacht. Gods Woord is geen logisch wiskundig boek. Als Gods Woord op tal van plaatsen concreet spreekt over de duivel als persoon, dan geloof ik dat. Waarom? Omdat ik geen reden heb om te veronderstellen dat God ons wil bang maken met allerlei mytische figuren.
De duivel is net zo reëel als God Zelf. Zijn naam komt meer dan honderd keer voor in de Bijbel, naast tal van andere verwijzingen. Dat is bijna net zo veel als de naam "Christus". Ik neem dat je Diens bestaan ook niet in twijfel trekt?
Dit angstbeeld vol tegenstrijdigheden doet veel 'letterlijke' gelovigen zich terugtrekken in hun schulpje. ze gaan uiteindeliijk alleen nog maar om met gelijk-gestemden, omdat ze bang zijn door invloeden van vreemden te gaan twijfelen en zo bloot te komen te staan aan zogenaamde 'duivelse machten'. je ziet het hier op dit forum gebeuren! "mag ik wel dit of mag ik wel dat, want het is niet 100% Christelijk" Ik vind dat een jammerlijke ontwikkeling. Een oprecht geloof zou je moeten openstellen voor de wereld, en je niet moeten afsluiten, en al helemaal niet beangstigen!
Een oprecht geloof is inderdaad geloven dat Christus satan heeft overwonnen. Tegelijkertijd is dat ook het besef dat de wereld en zijn verleidingen aan alle kanten aan je trekken. Iedere dag weer. Dat maakt bescheiden, in zoverre dat je probeert die verleidingen die jou bij God en Zijn Woord vandaan houden, te mijden. Dat is niet krampachtig leven, maar wel in het besef dat we uit onszelf zwak zijn en dat iedere dag onvolmaakt is. Een oprecht geloof stelt je niet open voor de wereld, maar voor God. Tegelijkertijd dienen we een zoutend zout te zijn voor de wereld en leven in afhankelijkheid van Hem. Met het gebed op onze lippen: "Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal."
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...