Orthodoxie in opmars, vrijzinnigheid verdwijnt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 17 jul 2008 14:24

Riska schreef:Maar binnen de Gereformeerde Bond zijn ook weer stromingen. En De Fijter hoort, naar mijn gevoel in de "midden-orthodoxie" binnen die Bond, hoewel, soms... :wink:

Heeft de Bond nu ook al interne "hokjes"? Ik wist wel dat de Jacobikerk in Utrecht nou niet bepaald een standaard Bonds-kerk is, maar zo zijn er dus meerdere?

En ligt het nu aan mij, of is de toon van de Bond, sinds zij deel uitmaakt van de PKN, langzaamaan aan het "matigen"? ;)
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Riska

Berichtdoor Riska » 17 jul 2008 15:14

Zeker weten dat binnen de Bond stromingen zijn. In mijn woonplaats zijn twee Bondsgemeenten. Voor niet-Bonders is de dominee van de ene wijk best aan te horen en zeker bij begrafenissen waarbij ik hem meemaakte, bracht hij het Evangelie, zonder 'hel en verdoemenis' terwijl in de andere wijkgemeente - die overigens vakant is - veel 'zwaardere' dominees zijn. Daar week een dominee die hier jaren stond er niet voor terug om alleen maar te waarschuwen bij een begrafenis en niets van Evangelie te brengen. Daar wordt wekelijks in de kerk ook veel meer het "wee u" gepreekt dan in de andere.

Ik denk dat binnen de PKN de niet zo zware Bonders worden gekozen, misschien ook wel puur om 'politieke' redenen. (als je begrijpt wat ik bedoel)

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 17 jul 2008 17:01

Riska schreef:Ik denk dat binnen de PKN de niet zo zware Bonders worden gekozen, misschien ook wel puur om 'politieke' redenen. (als je begrijpt wat ik bedoel)

Ja, dat snap ik maar al te goed. ;) Het blijft laveren tussen de 'bloedgroepen'.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Terug naar “Archief”