De kerk.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 03 okt 2002 08:02

Elsa schreef:Paulus zegt ergens dat het 'gemeente zijn'ook bestaat uit 'vermanende de één de ander'. Hij heeft dan over 'elkaar dienen'.
Wat vinden jullie hiervan?
Weleens geprobeerd? (iemand vermanen, bedoel ik)

Vermanen is altijd nog wel iemand toespreken in liefde, en dat kan alleen als je onder iemand gaat staan. Het wijzende vingertje kan niet.

Wel kan je in liefde aangeven wat je denkt dat anders kan en moet en waarom.
Maar...dat is o zo moeilijk. De reactie is snel: doe jij dan alles goed?
En....wie ben ik om een ander te vertellen hoe het moet...
Net als met vloeken..je verkiest sneller niks te zeggen dan wel wat te zeggen..
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 03 okt 2002 11:08

Dat bedoel ik ook, night!
Anders zou Paulus het trouwens niet 'elkaar dienen' genoemd hebben.
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 03 okt 2002 11:40

inderdaad.

Je bevalt me overigens steeds meer ;-)
Je leest Owen, bestudeert Calvijn en citeert Brakel en hebt ook nog eens Escher als Avatar....wouwie.. ;-)
Onderschrift? Waaronder dan?

En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 03 okt 2002 12:52

Vermanen is altijd nog wel iemand toespreken in liefde, en dat kan alleen als je onder iemand gaat staan. Het wijzende vingertje kan niet.
als je het idd in liefde doet (hoef je niet perse onder iemand te gaan staan, denk ik) dan valt het vaak erg goed bij mensen. Omdat ze zien dat je om ze geeft.

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 04 okt 2002 20:33

dank je, Night! :D

- Louis Paul Boon

geertje
Verkenner
Verkenner

de kerk

Berichtdoor geertje » 05 okt 2002 16:30

ja; je mag elkaar vermanen[alleen als het een goed moment daarvoor is]
dus niet zo plompverloren.op een opbouwende manier,met respect
voor elkaar.de ander ook ruimte geven voor haar;hem. mening.
op een rustige manier iemand ergens op wijzen,zonder meteen te oordelen

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 06 okt 2002 20:49

Ik vraag me af of we dat vermanen wel moeten interpreteren als 'elkaar terecht wijzen'. Natuurlijk kan dat onderdeel zijn van dat vermanen, maar ik denk dat de betekenis wel wat breder ligt.

In Kol. 3:16 noemt Paulus b.v. het vermanen in verband met het zingen van liederen. Moeten we vermanen niet veel meer zien als 'elkaar opbouwen' of 'elkaar aansporen'?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

geertje
Verkenner
Verkenner

de kerk.

Berichtdoor geertje » 07 okt 2002 08:33

Klaas schreef:Ik vraag me af of we dat vermanen wel moeten interpreteren als 'elkaar terecht wijzen'. Natuurlijk kan dat onderdeel zijn van dat vermanen, maar ik denk dat de betekenis wel wat breder ligt.

In Kol. 3:16 noemt Paulus b.v. het vermanen in verband met het zingen van liederen. Moeten we vermanen niet veel meer zien als 'elkaar opbouwen' of 'elkaar aansporen'?

Klaas
zoals ik al schreef;op een geschikt moment en op een zachte manier,zodat een ander niet de indruk krijgt dat hij of zij terecht gewezen word........dus opbouwend

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 07 okt 2002 21:36

Klaas,
volgens mij wordt met 'vermanen' in de Bijbel altijd bedoeld 'elkaar opbouwen in het geloof'.
Het is alleen de vraag of degene die je 'vermaant', dat ook zo aanvoelt...............
Heb daar nare ervaringen mee :( , ondanks mijn oprechte bedoelingen :cry:

- Louis Paul Boon

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 07 okt 2002 22:12

Misschien moet ik nog wat specifieker zijn. Natuurlijk is elkaar terecht wijzen (mits goed gedaan) opbouwend voor het geloof van de ander. Ik vraag me echter af of we ons niet blindstaren op dat 'elkaar terecht wijzen'.

Elkaar vermanen kan ook aansporen zijn in de zin van:"Kom op, prijs God voor alle dingen die Hij voor ons gedaan heeft!" Vergeten we dat soort (positieve) aansporingen niet vaak?

Groet,
Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 12 okt 2002 16:11

Klaas heeft gelijk als hij zegt dat met "vermanen" in Kol. 3:16 niet bedoeld wordt "terechtwijzen". Overigens zijn er ook schriftplaatsen aan te wijzen waar "vermanen" wel degelijk de betekenis van "terechtwijzen" heeft.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Liesl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Liesl » 14 okt 2002 09:08

Vermanen blijft toch vaak terecht wijzen. Je doel van vermaning is toch altijd om iemand de juiste "plek" te wijzen.

De manier waarop, daar waren we het al over eens, dat is van grote invloed hoe het aangenomem wordt bij de ander. Ligt iemand echt wakker van jou zielenheil? Is dat de intentie van de vermaning? Vaak niet......

De meeste voorbeelden die ik ervaren heb zijn vermaningen vanuit een pure machtspositie. Niet bekommeren om de zorgen van mensen maar wel wanneer die mensen vermaand "moeten" worden omdat ze bijvoorbeeld de licht zouden denken, of omdat ze niet donker genoeg gekleed zouden gaan.

Daarom zou ik willen stellen. Vermanen is goed wanneer het gaat om jou zielenheil en wanneer het uit liefde gebeurd vanuit een positie dat diegene zich niet beter voelt als jij bent, maar weet dat we in zonden ontvangen en geboren zijn en alle mensen geneigd zijn tot het kwaad en dat we voor grove zonde bewaard moet blijven.
Refoweb is van ons allemaal :p

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 22 okt 2002 22:31

Liesl zei: Daarom zou ik willen stellen. Vermanen is goed wanneer het gaat om jou zielenheil en wanneer het uit liefde gebeurd vanuit een positie dat diegene zich niet beter voelt als jij bent, maar weet dat we in zonden ontvangen en geboren zijn en alle mensen geneigd zijn tot het kwaad en dat we voor grove zonde bewaard moet blijven.

Dit ben ik zeker met je eens, Liesl, maar degene die de vermaning krijgt, moet het ook zo opvatten! En daar mankeert het weleens aan....... :(
Mensen reageren toch al snel :"Wil JIJ wat van MIJ zeggen? Kijk naar jezelf!"

- Louis Paul Boon

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

kerk

Berichtdoor Lalage » 24 okt 2002 09:04

De kerk biedt meer dan de prediking! Ik ga ook naar de kerk om te zingen voor God en muziek te maken voor Hem, maar ook om te bidden, met hem te praten! Ik weet dat het bij jullie misschien anders ligt, maar ik ga graag naar vieringen met veel stilte, waarin je tot rust kunt komen en met God kunt praten.

Liesl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Liesl » 24 okt 2002 16:16

Elsa schreef:
Dit ben ik zeker met je eens, Liesl, maar degene die de vermaning krijgt, moet het ook zo opvatten! En daar mankeert het weleens aan....... :(
Mensen reageren toch al snel :"Wil JIJ wat van MIJ zeggen? Kijk naar jezelf!"

Ja Elsa, inderdaad. Hier kan ik je alleen maar gelijk in geven. Maar toch ben ik er van overtuigd dat wanneer iemand in liefde vermaand de reactie minder fel zal worden dan wanneer iemand dit op een harteloze en harde manier doet. Dus het is zeker te beinvloeden.
Refoweb is van ons allemaal :p

Terug naar “Archief”