De Wachter Sions - Refoweb

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bertus87
Mineur
Mineur

Berichtdoor Bertus87 » 19 sep 2006 21:55

Ik ben het niet helemaal eens met het stukje.

Ten eerste ben ik het met de schrijver eens dat je niet in de eerste plaats je antwoorden op discussie fora moet gaan zoeken, maar dat je vraag allereerst naar God brengt, want Hij weet immers de beste antwoorden daarop.

Ten tweede is het feit dat hij zegt dat je op discussie fora alléén maar verwarring vind pure onzin. Ik snap eerlijk gezegd ook niet waar hij deze wijsheid vandaan weet te halen. Ik denk dat je voordat je een vraag stelt in een vragenrubriek of op een discussie forum eerst bij jezelf goed moet nagaan, of het de juiste plaats is waar je de vraag stelt. Je krijgt immers veel verschillende meningen voorgeschoven, en daar moet je dan maar een keuze uit zien te maken. Daarnaast denk ik dat je voordat je een vraag stelt, eerst bij jezelf te rade moet gaan, en of je dus niet het antwoord uit de Bijbel kan halen. Daarbij wil ik nog zeggen, dat de vragen die je dan op het forum stelt ook kan stellen in de vragenrubriek op de website op Refoweb. Dus is het feit dat jongeren zelf vragen stellen op het forum en daar inderdaad verwarring KUNNEN vinden, aan hun zelf. Als je een vast antwoord nodig hebt, stuur je vraag in naar de Vragenrubriek.

Ten derde, daar hij spreekt over, "de vaders in het geloof en de moeders in Israël die vanuit eigen ondervinding met hun kinderen de grote vragen van de eeuwigheid kunnen bespreken" vraag ik het bij mezelf af, of deze beste man zich dan wél mengt met ZIJN juiste inbreng over het zoeken van God (de vraag van Bloemenkind). Ik vind als men zelf zulke kritiek heeft op Refoweb e.d. fora dan verzoek die mensen vriendelijk deel te nemen aan die discussie. Anders vind ik dat de mening van desbetreffende schrijver van het stukje wal nog schip raakt. Het is als het probleem van deze tijd, waarom komen er zo weinig mensen in de kerk. Als men altijd maar kritiek heeft op het feit dat ze niet komen, en het feit dat ze zich er niet interesseren vind ik dat wij als Christenen juist de deur open moeten zetten om die mensen naar de kerk laten komen. En niet eindeloos zeuren op die heidenen etc. Doe dan zelf wat! Neem zelf deel aan de discussies, maar blijf niet op afstand staan roepen dat er veel verwarring is op de fora.

Zo hierbij heb ik mijn mening gegeven, en me tevens aan de drie punten gehouden;)
" O, Lord we need forgiveness, we've wandered far away "

André

Berichtdoor André » 19 sep 2006 22:02

PeterD schreef:Alleen zou ik nou graag eens zien dat die predikanten zich ook eens zouden mengen in een discussie.
Ik ook, maar ik denk dat je dan moeilijke vragen kunt krijgen als predikant, die je zo als ik zei dus vooral wel moet willen beantwoorden.
Maar dat is best wel 'eng' predikanten?

Carpento
Luitenant
Luitenant

Re: De Wachter Sions - Refoweb

Berichtdoor Carpento » 19 sep 2006 22:03

marina87 schreef:De realiteit is dat ook onze jongeren gebruik maken van websites zoals Refoweb en erdoor worden beïnvloed. [...] Wie leest welke vragen er zoal gesteld worden door jongeren, komt onder de indruk van de grote vragen waar veel jongeren kennelijk mee worstelen en de nood die soms uit deze vragen spreekt. Vragen die blijkbaar niet beantwoord worden door ouders of ambtsdragers. Ook kan niet ontkend worden dat door menig predikant op grondige, bijbelse en integere wijze op deze vragen ingegaan wordt. Verder is duidelijk dat er een groeiende groep jongeren in onze gezindte is die hoe dat ook gebruikt maakt van dit soort ‘community sites’. [...]

Hupsakee, veeg uit de pan aan zo ongeveer 'allen die over ons gesteld zijn', de jeugd zoekt het heil liever op internet, foei toch. Wat Omega zegt, de vragenrubriek brengt het er positief vanaf.

marina87 schreef:Toch kleven er grote bezwaren aan Refoweb. [...] Er is toezicht op deze discussies door zogenaamde ‘moderators’, maar omdat in principe iedere mening geventileerd mag worden die relevant is voor het onderwerp, komt het voor dat allerlei onbijbelse meningen naar voren gebracht worden, en dat wordt door Refoweb binnen bepaalde grenzen ook expliciet toegestaan. Dit leidt soms tot treurig stemmende uitwisselingen. [...] Ik denk dat dit voorbeeld de kern van de bezwaren tegen websites al Refoweb raakt.

Bovenstaande is voor mij de reden om me niet actief in de religie-forums te mengen. Ik vind de standpunten die ik links en rechts van een duidelijk ander geluid dan ik van een refosite zou verwachten, en dat maakt ook dat ik me in de religieforums _niet_ thuisvoel. Ik kom hier dus niet voor de discussie, maar meer voor mijn eigen vermaeck, en een beetje voor het refo-groepsgevoel, al is dat lastig uit te drukken.

marina87 schreef:Hier wordt oeverloos gezwamd over de meest heilige en tere onderwerpen, in een context die veronderstelt dat iedere relevante mening uitgesproken en gedeeld moet kunnen worden zolang het maar netjes gebeurt, die in de praktijk gelijkwaardigheid van alle meningen en alle deelnemers veronderstelt, en waar vrijwel geen leiding wordt gegeven. Dat alles speelt zich af in een grotendeels anonieme omgeving. Is dit nu werkelijk verantwoord te noemen?

Het oeverloos gezwam is een te straffe kwalificatie, maar de rest van dit stukje snijdt wat mij betreft wel degelijk hout.

marina87 schreef:[...] Jongeren, wanneer je met grote vragen loopt, zoek dan de antwoorden niet op de discussieforums op Internet. Daar vind je alleen verwarring. Lees Gods Woord of bezoek Gods huis. Daar spreekt Hij Zelf.

Zou ik werkelijk met grote vragen zitten dan zou ik persoonlijk pertinent niet het forum hier gebruiken, maar eerder de vragenrubriek. En zeventiende eeuws of niet, het advies wat de schrijver hier geeft vind ik een heel goed, en waarschijnlijk ook welgemeend advies.

Al met al zeg ik, een kritisch geluid mag best, en ik ben het er nog mee eens ook.

Alleen dat censurabel zijn enzo ligt me niet echt :lol:

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 19 sep 2006 22:16

Ik weet niet zo wat ik met zoiets moet. Hoe willen ze dan de leegte die er, ook volgens hen, bij gelovige (in dit geval Ger gem in Ned) jongeren is, opvullen? Blijkbaar doen ze het zelf niet, zoals ze zelf al aangeven. Lekker makkelijk om het op anderen af te schuiven, en dat dan nog af te keuren ook, zij het gedeeltelijk.
Ik vraag me soms serieus af: zouden er echt nog mensen zijn die denken dat je jongeren alleen maar bereikt door cathegisatie te geven uit een boek waarvan de woorden nog moeilijker zijn dan Middeleeuws, door ze niet te laten zien of te vertellen wat HUN geloof met hen doet?
Oke, ik heb geen ervaring met de ger gem in Ned, persoonlijk, maar ik vind dat elke kerkenraad zich moet verdiepen in de wereld van de jongeren, en er alles aan moeten gaan doen, om alle dingen die zij blijkbaar slecht vinden (bij de ene kerk is dat refoweb, bij de ander tv, bij de ander disco) te vervangen voor iets wat jongeren ook aanspreekt.

Maarnogmaal, misschien doen ze dat ook wel, ik heb er geen persoonlijke ervaringen mee.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 sep 2006 22:34

parsifal schreef:De vetgedrukte kritiek zit wat in en o.a. ook om die reden is een deel van het religieforum gesloten. Ideaal zou inderdaad zijn als de hoofdmening inderdaad in de lijn van de reformatie zou staan, maar dan moeten we toch zelf die mening naar voren brengen hier (en ook ik heb dat niet altijd even veel gedaan).
Hm weetje als je vragen hebt grijpen veel mensen naar oudvaders..

Heb je een vraag over de verbonden leer en je grijpt wat oudvaders uit de lijn van de reformatie dus bijvoorbeeld Luther, Calvijn, Kuyper, Mallan, Kersten of Johannes Hoorn heb je exact hetzelfde probleem... De ene zegt dit de andere dat...

De Wachters van Sion beroepen zich uiteraard op Mallan.. maar wat is waarheid.. God is dé Waarheid.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 19 sep 2006 22:47

Raido schreef:
parsifal schreef:De vetgedrukte kritiek zit wat in en o.a. ook om die reden is een deel van het religieforum gesloten. Ideaal zou inderdaad zijn als de hoofdmening inderdaad in de lijn van de reformatie zou staan, maar dan moeten we toch zelf die mening naar voren brengen hier (en ook ik heb dat niet altijd even veel gedaan).
Hm weetje als je vragen hebt grijpen veel mensen naar oudvaders..

Heb je een vraag over de verbonden leer en je grijpt wat oudvaders uit de lijn van de reformatie dus bijvoorbeeld Luther, Calvijn, Kuyper, Mallan, Kersten of Johannes Hoorn heb je exact hetzelfde probleem... De ene zegt dit de andere dat...

De Wachters van Sion beroepen zich uiteraard op Mallan.. maar wat is waarheid.. God is dé Waarheid.

ik denk dat discussies over de verbondenleer niet de probleemgevallen hier zijn. Deze discussies worden over het algemeen in het besloten deel van het forum gevoerd en degenen die niet in dat deel mogen meediscussieren kan dat wat deze discussies betreft waarschijnlijk weinig schelen.
Zelf ben ik heel sterk van mening dat over sommige onderwerpen beter een boek gelezen kan worden dan een discussie gevoerd. Gewoon omdat de argumenten teveel onderbouwing vereisen. Uitverkiezing, kinderdoop en dergelijke vallen hieronder. Het discussieforum helpt wel om tips te krijgen.

Over zaken als geloofszekerheid, zaken die heel dicht bij het hart liggen is het gesprek/discussie wel heel nuttig. Al zie ik daar soms liever de gedegen Bijbelse maar ook reformatorische onderbouwing (niet expliciet, maar wetend dat daarop terug gegrepen kan worden). Bovenal zie ik in dat soort gesprekken het liefst God natuurlijk.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Voda

Berichtdoor Voda » 19 sep 2006 23:34

Mij trof deze regel uit de reactie van Spons:

"Ik heb hier vrienden gemaakt die me heel dierbaar zijn geworden de afgelopen 2 jaar, mensen om wie ik geef ook al leven zij niet zoals ik of andersom ,ook al intrepeteren we dingen anders, ik respecteer ze en dat is niet onbelangrijk."

Eeuwen aan 1 stuk hebben mensen uit verschillende kerken elkaar in wezen met de nek aangekeken en zich door kerk, traditie en opvoeding onbewust zodanig laten leiden dat de eigen kerkmuren onbetwist overeind bleven. Voor bij wijze van spreken een punt en een komma (en op zìch in dìe tijd en context begrijpelijk) werd een nieuw kerkverband opgericht en dat werd "te vuur en te zwaard" verdedigd.

De jonge generatie is over het algemeen op zijn minst kritischer ten opzichte van deze dingen. Sterker uitgedrukt: de jonge generatie mensen kan nìet meer overweg met een type godsdienst wat nadrukkelijk erg veel met "buitenkant" heeft te maken. Jonge mensen lopen gewoon tegen vraagstukken aan waar ze een antwoord op willen hebben. En die dingen kunnen HIER worden besproken. En jonge mensen zijn ook niet meer bereid om dingen voort te zetten die meer met traditie en minder met de kern van het geloof te maken hebben. Jonge mensen zijn op zoek naar (een levende relatie met) God Zelf. En minder op zoek naar een VORM.

Volgens mij is dat 1 van de redenen waarom jonge mensen het fijn vinden hier te komen "praten" en waarom "Refoweb kennelijk in een behoefte voorziet" want de dingen die jonge mensen ècht bezighouden die mogen we op Refoweb, God zij dank, bespreken.

Het is mooi als we kritiek serieus nemen. En dat we onszelf toetsen. Maar ik hoop echt dat degenen die dit stuk schreven ook bereid zijn om kritisch naar de eigen organisatie te kijken. En ook naar de tijd waarin we leven. Onze tijd heeft heus niet alleen nadelen, maar ook verfrissende voordelen ! Ik ben er van overtuigd dat getallen van kerkverlating met de daarbij behorende statistieken heus niet alles over het totale geestelijke klimaat zeggen. Kijk eens naar bijvoorbeeld de jongerenavonden. HOE zou het toch komen dat de bezoekersaantallen zoo explosief stijgen ? En is het niet juist een grote kracht dat uitgerekend op deze avonden NIET over kerkmuren wordt gesproken ? Is de kerk, is uw/jouw kerk bereid om uit hieruit lering te trekken ?

Waar gaat het om in ons leven ? Is het doel van uw/jouw kerk: mensen tot de Heere Jezus te leiden ? Of staan de dogma's en de eigen kerkmuren fèitelijk centraal ? Voor wie leven we ?

Nogmaals die ene zin van Spons:

"Ik heb hier vrienden gemaakt die me heel dierbaar zijn geworden de afgelopen 2 jaar, mensen om wie ik geef ook al leven zij niet zoals ik of andersom ,ook al intrepeteren we dingen anders, ik respecteer ze en dat is niet onbelangrijk."

Daar ben ik het beslist mee eens. Ik vind dat Refoweb ons helpt bij het tot standbrengen van contacten die onze horizon verbreden en dat bedoel ik positief. Spons verwoordt hier iets van wat ik in wezen als diep-christelijk ervaar: respect voor iemand die (nèt even) ìets anders denkt als ik. En als je geloofshuis op de Rots is gebaseerd is dat (nèt even) iets anders zijn van de ànder geen bedreiging maar een bevestiging dat de Heere nog meer schapen heeft waarvan Hij de goede Herder wil zijn.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 19 sep 2006 23:42

Raido schreef:

Dit vind ik ook een heel goed punt. Zoveel mensen, zoveel meningen.

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 20 sep 2006 01:07

Het is hierboven ook al eens aangehaald volgens mij, maar RW is uit noog groot geworden. Als bepaalde onderwerpen binnen de kerk worden doodgezwegen ga je ergens anders op zoek naar antwoorden. Dan kom je al vrij snel hier terecht, en als je gaat vergelijken met andere fora is het hier nog safe.

Men zou zich nu echt eens af moeten vragen waar het mis is gegaan. En men zou ook eens moeten accepteren dat dmv Internet en fora's als deze in het bijzonder een prima kans is om de kloof die is ontstaan weer te dichten.

Maar helaas, in plaats daarvan worden eerst alle negatieve punten van een open forum als deze besproken... Kans gemist? Nee, want de discussies lopen nog steeds en zullen blijven lopen. En hoe er hier wordt omgegaan met problemen zou een voorbeeld moeten worden hoe er in de kerk een dialoog moet worden aangegaan. Geef de andere partij de kans om zijn/haar mening in te brengen, maak er een dialoog van, en zwijg niet alles dood met uit de context gerukte bijbelteksten, want daarmee is de jeugd al jarenlang mee om de oren geslagen.

En men mag wat mij betreft gewoon anoniem blijven als men dat wil. Als dat je voorwaarde is om op tafel te komen met je problemen moet je dat gewoon doen, want de eerste prioriteit is om het probleem uit de mens te halen.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

MrSokkie

Re: De Wachter Sions - Refoweb

Berichtdoor MrSokkie » 20 sep 2006 05:25

marina87 schreef:Dit leidt soms tot treurig stemmende uitwisselingen. (….noemt de discussie van bloemenkind ‘op zoek naar God’ met reacties van Mr.Sokkie, Hijwel, Marnix en Carl…) Een meisje in nood waarschijnlijk in grotere verwarring achterlatend dan ze al was. Misschien deed alle goedbedoelde aandacht haar wel goed, maar antwoorden heeft ze niet gekregen! Ik denk dat dit voorbeeld de kern van de bezwaren tegen websites al Refoweb raakt.

Het maakt me niet uit wat ze over me schrijven, als ze maar over me schrijven, toch?

Verder is het wel een klein beetje typisch: niet zelf nadenken als je ergens mee zit maar ren naar je dominee, en afwijkende meningen zijn in het beste geval verwarrend en in het slechtste geval gevaarlijk. Jammer. Een mening als dit komt op mij toch enigszins verstikkend over.

sela

Berichtdoor sela » 20 sep 2006 05:41

dat het je verstikkend overkomt, kan ik best begrijpen.
mijnerzijds heb ik dat gevoel ook een beetje. maar misschien om andere redenen. op refoweb probeert men er echt wel iets aan te doen om bijvoorbeeld het religieforum verantwoord te houden. kijk naar de ontwikkeling van het gesloten forum enzo. dat leek mij vrij godstienstig destijds. maar uit dit artikel blijkt dat het nog niet genoeg is. en dat roept dan een beetje dat gevoel van verstikking op.

aan de andere kant denk ik dat die 'verwarde jongeren' misschien meer dan een volwassene in deze tijd best weet hoe met fora om te gaan. immers, overal komt je gedoe tegen. op smn of dit of dat. je leert vanzelf het kaf van het koren te scheiden. er is een kloof met de generatie boven ons.

en: internet doet dingen met mensen. je mag anoniem zijn. feitelijk houd je je dan niet meer netjes naar buiten toe, maar ben je ws. meer jezelf. dus ontstaan er andere discussies dan irl.

tja.. het is niet makkelijk dat er zo over 'mijn' refoweb geschreven wordt.

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 20 sep 2006 07:35

Met de positieve beoordeling door Vd Tang van de vragenrubriek ben ik het helemaal eens.

Wat discussies betreft, misschien wordt er niet altijd vanuit het Woord gewezen wat het ware is en er is veel ketterij op dit forum dat geef ik direct toe, maar ik zie het verschil niet met discussies irl. Oke hier is het anoniem maar in het eggie worden er soms wel gekkere dingen gezegd. Je kunt er toch moeilijk een dominee opzetten die vervolgens het salomonsoordeel uitspreekt, alsof hij dat zou kunnen trouwens. Als ik Vd Tang goed beluister zijn er "vaders en moeders in Israel' die bij voorbaat gelijk hebben, gek is dat. Alsof de bijbel niet het laatste woord heeft en ook voor zichzelf kan spreken.

Verder heeft Vd Tang naar mijn idee niet goed gelezen want er zitten hier naar mijn idee genoeg echt gereformeerde mensen waardoor er altijd wel een paar typische refo reacties zijn op onderwerpen.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 20 sep 2006 08:39

Ik vind het eerlijk dat ze tot het besef komen dat de jongeren met veel vragen zitten, en in dergelijke moderne tijden die antwoorden op internet gaan zoeken.

Een zwakheid vind ik vervolgens dat ze na het trekken van deze conclusie de jongeren niet tegemoet komen maar weer een oude les gaan lezen waarvan ze het resultaat zojuist hadden geleerd...

Dit lijkt mij er dus op alsof ze zich opzettelijk voor een 2e keer aan dezelfde steen willen gaan stoten.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 20 sep 2006 08:49

Ik ben benieuwd of de discussies hier zoveel verschillen van die op een doorsnee schoolplein van het reformatorisch middelbaar en hoger onderwijs. Zou daar ook een docent direct op je af rennen en je een spreekverbod opleggen als je visie niet in het verlengde ligt van ds. Mallan en een selectieve groep oudvaders. ;-)

Overigens herken ik wel wat deze in kritiek, die echter niet alleen beperkt kan worden tot Refoweb maar m.i. geldt voor de hele reformatorische subcultuur.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 20 sep 2006 09:09

@ Raido
Alleen je ondersschrift "Prestinatie: het dogma van de stilzittende vroomheid - Soren Kierkegaard" is al voldoende om in hun ogen een afkeurenswaardig artikel te schrijven :mrgreen:
Immers de praedestinatie is hét hoofditem van de ggn toch
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Terug naar “Archief”