Doet Christus vandaag nog wat?!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

madel
Mineur
Mineur

toekomst

Berichtdoor madel » 17 okt 2006 18:31

Er komt toch nog een wederkomst. in de meest letterlijke zin van het woord. er komt geen ophalen. Hij komt, Hij komt op de aarde te richten en de wereld in gerechtigheid.

Christus zal dan Koning der Koningen zijn en Here der Heren.
Israels zal dan tot de wereld gaan als zijnde een koninkrijk van priesters.

Israel heeft nog steeds niet beantwoord aan zijn roeping in ex.19:5-8. Maar wat God gezegd en beloofd heeft zal gebeuren. Zijn roeping is onberouwelijk.

Wie moet er hedentendage naar de heidenen gaan? een kerk die helaas tot op het bod toe verdeelt is? we zien wat er van terechtgekomen is na 2000jaar. we raken steeds verder van huis. straks als Christus er is en Israel zijn roeping zal uitvoeren is het erg prettig overzichtiglijk. er is maar 1 boodschap te verkondigen. nu heeft iedereen zijn eigen boodschap zo ongeveer. ieder interpreteert naar hartelust. maar dan niet meer. dan zal Christus de wereld richten.
Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 okt 2006 07:08

Hm niet echt in de lijn van Paulus, wel in de lijn van het OT. Lastig hoe we dat allemaal precies moeten uitleggen. Misschien ligt de waarheid wel ergens in het midden :)

1 Ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Want de eerste hemel en de eerste aarde zijn voorbij, en de zee is er niet meer.

In Jesaja 65 en 66 wordt overigens ook over een nieuwe hemel en aarde gesproken.

De vraag is, moeten we niet een vertaalslag maken van het oude testament (Israel als uitverkoren volk) naar het nieuwe testament (de Kerk als uitverkoren volk) en ook teksten die God tegen Israel zei op onszelf toepassen in plaats van alleen op dat land/volk?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Re: toekomst

Berichtdoor scape » 18 okt 2006 09:30

Ik geloof dat ik na dit leven slechts verantwoording dien af te leggen van dit leven op deze aarde. . . De Bijbel is voor mij dan ook een richtlijn voor dit aardse bestaan. Mijn beperkingen bestaan dan ook bij Gratie van. . .

Scape

madel
Mineur
Mineur

Berichtdoor madel » 18 okt 2006 18:22

Marnix schreef:Hm niet echt in de lijn van Paulus, wel in de lijn van het OT. Lastig hoe we dat allemaal precies moeten uitleggen. Misschien ligt de waarheid wel ergens in het midden :)

1 Ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Want de eerste hemel en de eerste aarde zijn voorbij, en de zee is er niet meer.In Jesaja 65 en 66 wordt overigens ook over een nieuwe hemel en aarde gesproken.

De vraag is, moeten we niet een vertaalslag maken van het oude

testament (Israel als uitverkoren volk) naar het nieuwe testament (de Kerk als uitverkoren volk) en ook teksten die God tegen Israel zei op onszelf toepassen in plaats van alleen op dat land/volk?

Persoonlijk denk ik van niet. Israel heeft aardse beloften, zegeningen en een aardse roeping. wij hebben een hemelse roeping (efeze. kol, fil. o.a), hemesle beloften en zegeningen.
dit zijn onderscheiden zaken. we dienen mijns inziens te laten staan wat aan Israel beloofd is en dat niet over te nemen als zijnde nu maar voor de kerk. Gods roeping aan Israel, een aardse roeping, is onberouwelijk.
Onze hoop en zegeningen overstijgen in feite de aardse hoop en zegeningen van Israel.
Vasthouden aan Israels toekomst als zijnde voor ons is in feite niet beantwoorden aan je hemelse roeping die hoger is.

deze zienswijze zoals die verwoord is voolkomen in lijn met Paulus. zou je kunnen aangeven waar dat niet het geval is?
we dienen acht te geven op het feit dat bijv handelingen een centraal thema heeft nl. de bekering van Israel. dan zou hen de Christis gezonden kunnen worden voor de wederoprichting aller dingen. maar das niet gebeurd. nog niet. Israel kwam niet tot bekering en is van Gods wege terzijde gesteld. alle daarmee gepaard gaande zegeningen kwamen daarmee te vervallen. en er kwam iets nieuws voor in de plaats van Gods wege dat God tot aan het einde van de handelingen verborgen heeft gehouden in Zichzelf. dit mag Paulus openbaren als zijnde de verborgenheid. een onnaspeurlijke rijkdom. logisch wat het was nog nooit geopenbaard. het overstijgt alles. we gaan van aardse zegeningen naar hemelse zegeningen.
daarom vinden we o.a. in efeze en kolosenzen diverse gebeden opdat de mensen het maar zouden begrijpen wat de meerwaarde is van deze boodschap die Paulus vanaf dan verkondigt. we weten uit de geschiedenis dat vele hier niets van moesten weten. ze keerden zich af van de verborgenheid die God middels Paulus openbaart. ze houden vast aan tastbare zaken. maar dat is in deze genoemde brieven niet het geval. het is alles hemels wat de klok slaat.
vele gelovigen, ook in deze tijd, schatten die brieven van Paulus niet op waarde. omdat men de geopenbaarde verborgenheid niet verstaat. en daar is gebed voor nodig.
gevolg is bijv. dat men de tempel uit ez.40-48 niet kan plaatsen. men de verstaat de roeping van Israel niet. en als men Israels aardse roeping al niet verstaat hoe kan men dan zijn eigen hemelse roeping verstaan?
Israels positie, ook in deze tijd, is de sleutel tot het verstaan van de bijbel.
dat is een stellige uitspraak maar toch geloof ik dat dat zo is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 okt 2006 06:48

Heeft Israel nog wel een bijzondere roeping dan? God heeft he bijv in de brief aan de Hebreeen over een oud en nieuw verbond waarbij het nieuwe verbond niet ver van verdwijning is want God heeft het als verouderd verklaard.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 20 okt 2006 08:49

madel schreef:Israels positie, ook in deze tijd, is de sleutel tot het verstaan van de bijbel. dat is een stellige uitspraak maar toch geloof ik dat dat zo is

Wat ... is : israel's positie ?? — en over welk israel praat je dan ??
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

madel
Mineur
Mineur

Oud en nieuw verbond

Berichtdoor madel » 22 okt 2006 14:50

Marnix,

Persoonlijk zie ik voor Israel nog wel degelijk een toekomst.
als je spreekt over dat het oude verbond is verdwenen moet ik je teleurstellen. want we moeten lezen lezen wat er staat.
dat nu oud gemaakt is en verouderd, is nabij de verdwijning.
het is er nog op het moment dat de hebreeenschrijver dit schrijft.
En waarom is het nieuwe er nog niet. wel, ook deze schrijver leefde in de hoop dat de wederkomst zeer aanstaande was.
hebr. 10:37
Nog een zeer weinig tijds, en Hij die te komen staat, zal komen en niet vertoeven.
en zo zijn er wel meer teksten te vinden die heen wijzen naar een zeer nabije wederkomst. dat was de algemene hoop in die dagen. het wachten was op Israels bekering. dan kon de Christus gezonden worden.
e.e.a. is dus niet gebeurd. vers 37 H10 is nog niet vervuld.
de brief is geschreven in de handelingentijd en wel aan Israelieten. alles is Joods wat de klok slaat. zij wisten wel waar het over ging als de schrijver zaken beschrijft over de tempeldienst e.d.
in de handelingenperiode waren er de krachten van de toekomende aionen te zien. er gebeurde tekenen en wonderen e.d. dit waren voorafschaduwingen van het Nieuwe verbond. maar ook dit heeft zich niet voortgezet omdat: Israel niet tot bekering kwam.
in het OT kunnen we van alles lezen over het NV. en weer is het allemaal Israel. niet met de kerk of wie dan ook.
daarom is er nog steeds de roeping aan Israel die openstaat. maar we kunnen heel duidelijk nalezen hoe e.e.a. vervult zal worden.

Hero,

Israel zit in de 'gevangenis'. totdat. er is talloze male sprake van een Goddelijk totdat. de 'gevangenis zal gewend worden van Israels. zoek maar eens na in een concordantie.

de gelijkenis van de onbarmhartige dienstknecht (matt. 18:21-35)lees ik als volgt. Israel heeft de Zoon gedood. en dat is een torenhoge schuld.
maar Christus bad aan het kruis. Vader vergeef het hun........
dit gebed is verhoord.
Na het kruis haakt petrus hier op in en zegt dat ze uit onkunde gehandeld hebben. en maant de joden aan alsnog tot berouw en bekering te komen opdat er tijden van verademing zouden mogen komen en de Christus gezonden kon worden.
dat dat niet gebeurd is weten we uit het boek handelingen. de Joden zelf waren niet mals voor hun eigen broeders die tot bekering maanden. ze werden van stad tot stad vervolgd. hierdoor wordt de vergeving alsnog in getrokken door God en is Israel in de 'gevangenis' totdat alles is voldaan.
maar het is niet een eindeloze gevangenis zoals ik reeds eerder aanhaalde. we hebben een OT vol over deze toekomst.
in deze aioon zal geheel ISrael tot bekering maar evenzo zal 2/3 afgesneden worden voor de wederkomst. deze 1/3 is het gelovig overblijfsel o.a. deze gaan door naar de volgende ronde zeg maar. zij zullen uitgaan tot de wereld in de volgende aioon na Christus' wederkomst en onder Zijn leiding.

madel
Mineur
Mineur

Doet Christus nog wat?

Berichtdoor madel » 22 okt 2006 15:06

Doet Christus nog wat?

gelukkig wel. zij het wel in het verborgene en niet zozeer openbaar.
Want het is God, die in ons werkt beide het willen en werken, naar zijn welbehagen.

Het is een inwendig werk aan hen die geloven. todat wij allen zullen komen tot de enigheid des geloofs en der kennis van de Zone Gods, tot een volkomen man, tot de mate van de grootte der volheid van Christus.

Ik vermag alle dingen door Christus die mij kracht geeft.

Het woord van Christus wone rijkelijk in ons zodat wij in alle wijsheid elkaar onderwijzen en vermanen, met psalmen en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende den Heere met aangenaamheid in uw hart.

Ik ben zeer blij dat Christus ook vandaag nog wat doet. het is heerlijk om bezig te zijn met de dingen die boven zijn. Daar waar Christus is. wat een zegen is dat.

Terug naar “Archief”