Meditatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MrGerwin
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor MrGerwin » 02 sep 2006 15:44

Mediteren/overdenken is iets wat ik regelmatig tracht te doen. Even de waan van de dag weg, en overdenken wat er allemaal gebeurd is. Op een dag gebeurt heel heel veel, tenminste bij mij, sommige dingen zijn leuk,maar ook altijd dingen die minder goed gegaan zijn. En juist daar wil je niet over nadenken.
Het kan je ook onrustig maken, want het is niet zo gegaan als je wilde. En dan... ga je malen en malen is niet goed voor een mens.
Maar moet je dan doorwerken??? moet je dan maar weer doorgaan tot je er bij neervalt???
Geloof niet dat de goede manier is... al helpt het de eerste tijd wel.

Maar nu 'geestelijk', kun je daar mediteren??
Kan me ooit een wijsgeer herrineren die bij het lezen van de Bijbel al na 2 verzen afhaakte.. gewoon omdat hij ging mediteren over "En God sprak:..."
Dat zegt al wat, dat je op deze manier ook contact kunt maken met God, door zo Zijn Woord te overdenken. Overdenken en toe gaan passen op je eigen leven.
Gewoon Bijzonder...

Allemaal Bijzonder

Jij bent Bijzonder

Zal ik dan ook Bijzonder zijn?

PeterK

Berichtdoor PeterK » 05 sep 2006 18:36

ik mediteer ook wel eens, gewoon even op mn bed gaan zitten en helemaal rustig worden. Je kan proberen aan 1 ding te denken door een onderwerp in gedachten te nemen.
Een witte egale bal word vaak gebruikt. Het is opmerkelijk dat je gedachten telkens dieper op het onderwerp in willen gaan zoals: hoe groot is de bal, waar bevind de bal zich, is de bal ruw, is de bal zwaar.
Als ik echter telkens aan een egale witte bal blijf denken en probeer niet na te denken over de details word ik heel rustig.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 05 sep 2006 19:22

Ik kan niet mediteren. Zodra ik stilzit word ik gek. Gedachten gaan malen, malen, en nog eens malen.

Anakim

Berichtdoor Anakim » 05 sep 2006 19:37

Ik mediteer enkel voor ik in slaap val en zeer zelden tgo vroeger.
L'être extraterrestre, je denkt toch ook niet voor gek voor je in slaap valt? Zoneen, is dat een goede gelegenheid.

Vroeger trachtte ik al eens uit mijn lichaam te treden met 1x een klein effect.
Gevolgd op angst e.d.
Dus ik ga er niet meer al te diep in... Ik zwem als een vis voor ik ga slapen in een zee van *censuur* ....

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 05 sep 2006 19:39

L'être extraterrestre schreef:Ik kan niet mediteren. Zodra ik stilzit word ik gek. Gedachten gaan malen, malen, en nog eens malen.

Dat kan de leeftijd zijn, maar ik schrok in het begin ook heel erg hoe ontzettend druk het in mijn hoofd was. Ik was me niet opgevallen totdat ik inderdaad eens stil ging zitten. Dat alleen al was al een waardevolle les.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 05 sep 2006 19:40

Anakim schreef:Ik mediteer enkel voor ik in slaap val en zeer zelden tgo vroeger.
L'être extraterrestre, je denkt toch ook niet voor gek voor je in slaap valt? Zoneen, is dat een goede gelegenheid.

Gevolgd op angst e.d.
Dus ik ga er niet meer al te diep in... Ik zwem als een vis voor ik ga slapen in een zee van *censuur* ....
Ik ga over het algemeen zo laat naar bed/slapen dat ik oververmoeid ben. Ga ik om 10 uur naar bed, de eerste avond ben ik moe van de andere dagen, de tweede avond niet, dan lig ik rustig 1 a 2 uur te piekeren.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 06 sep 2006 08:47

L'être extraterrestre schreef:
Anakim schreef:Ik mediteer enkel voor ik in slaap val en zeer zelden tgo vroeger.

Gevolgd op angst e.d.
Ik ga over het algemeen zo laat naar bed/slapen dat ik oververmoeid ben. Ga ik om 10 uur naar bed, de eerste avond ben ik moe van de andere dagen, de tweede avond niet, dan lig ik rustig 1 a 2 uur te piekeren.

Nou, als je dan van dat piekeren eens mediteren maakt?

Bloemenkind

Berichtdoor Bloemenkind » 06 sep 2006 10:32

L'être extraterrestre schreef:Ik kan niet mediteren. Zodra ik stilzit word ik gek. Gedachten gaan malen, malen, en nog eens malen.

Dat heb ik ook, waardoor de lust 'er eens rustig voor te gaan zitten' me al lang geleden is vergaan... :?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 06 sep 2006 10:39

Bloemenkind schreef:

Dat heb ik ook, waardoor de lust 'er eens rustig voor te gaan zitten' me al lang geleden is vergaan... :?

Heeft alles te maken met depressie...!
:|

Anakim

Berichtdoor Anakim » 06 sep 2006 18:49

L'être extraterrestre schreef:

Gevolgd op angst e.d.

Nou Nou, er is altijd wel tijd om te mediteren...
Piekeren valt af te leren, maar je moet het beetje per beetje doen... Je moet niet van je eerste avond meditatie wonderen verwachten, je moet geleidelijk aan uw kosmisch kanaal -wonder if i can say that here lol- openen... Begin dus vooral met een goede borrel heerlijk bronwater... Niet roken, geen alcohol, geen genotsmiddelen....

Maar het goddelijke trachten te benaderen met een absolute reine geest.
Dit goddelijke kan eenders wat zijn, eenders wat jij wil...
Jij bent het eigenlijk die bepaalt hoe je uw meditatie moet ervaren... Niet een God of andere... jij bepaalt het door je geest te trainen zeg maar... Een gelovige of een atheïst kunnen op hetzelfde niveau een meditatie ervaren...

Wat jij -denk ik- verkeerd doet is piekeren... En door dat piekeren train je uw geest om te piekeren...

dus gooi even alles waarover je piekert overboord en ledig je geest even... Maak hem zo leeg dat uw ziel er bij zeggens een echo in achter laat... Nu je geest leeg is, vul dit op met al wat jij wil ervaren...

Beeld je een gaatje in tussen je beide ogen, net boven je neusholte... en trek langs daar niets dan positieve energie binnen...
Als het lukt, ervaart u een innerlijke orgasme.

Ik zeg je, als je uw geest trained verder te gaan dan die max. gebruikelijke 15% kan u innerlijk héél ver gaan!

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 28 sep 2006 16:23

Net een mooi stukje gezien bij teleac. Het programma heette Onze Oerdriften, en deze uitzending ging over geluk (en depressie). Uit de documentaire bleek dat je van mediteren gelukkig wordt. Dat kan je allemaal gewoon meten met MRI-scans enzo. Boeddhistisch monnikje in je scanner, die laten mediteren in "neutraal" en niks aan het handje. Laten mediteren in standje "naastenliefde" en het deel van het brein waar geluksgevoelens ontstaan licht op als een kerstboom. (okee, daar moet je wel 30 jaar voor oefenen, maar ook bij amateurs waren na 2 maanden al significante verschillen te merken.)

Ik kan zo gauw geen linkje vinden op uitzendiggemist.nl, maar ik zou zeggen, hou het in de gaten, misschien is de aflevering nog een keer terug te kijken.

http://www.teleac.nl/pagina.jsp?n=331577

Hier is wel een linkje naar de site van het programma, je kunt het er alleen niet bekijken.

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 30 sep 2006 17:45

Dus als ik het goed begrijp kun je meditatie niet echt indelen in een bepaalde religie, en kun je het zelfs loskoppelen van religie?

Er is wel duidelijke een verschil tussen gewoon stil zijn en tot rust komen wanneer er tijd voor neemt ,en bepaalde methoden van gestuurde en aangeleerde meditatie technieken.

Deze oude technieken hebben wel degelijk hun wortels in de pagan cultuur van het Verre Oosten.

Een aantal jaren geleden hield ik me ook bezig met deze dingen die door de new age weer erg in zijn.
http://meditatie.goedbegin.com/
Nu weet ik dat dit een wereld is waar ik niet thuis wil horen.
Ik hoor bij YHWH en aan Hem onderwerp ik mij > Bij de meditatie is het niet nodig om je te onderwerpen..... maar door te mediteren zet je je hersengoven op zgn alpha of thetha golven en dan kun je idd hele mooie dingen beleven.... de vraag is waar die dingen vandaan komen. Wie laat je die dingen zien.
http://meditation-course.mind-sync.com

Maar als ik nu stil ben en me inzoom op Het Woord de Memra van YHWH noem ik dat bidden tot God . Ik voel het contact en krijg antwoord in dingen waar ik mee zit of leiding in dingen die ik van plan ben om te doen. Ja en dat kan ook op de fiets zijn of onder een gewone dagelijkse routine. Maar natuurlijk kun je ook dan free time nemen en je dan bewust voorbereiden op je gebed en er voor gaan zitten .

als je "in" wilt zijn kun je dat een soort meditatie noemen >> maar wat is er mis met het woord of het idee "bidden "???

Je hoeft er geen speciale boeken over te kopen of naar leermeesters te gaan. Hij is de Koning der Werelden bij Hem is alles gratis !!!
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 30 sep 2006 18:57

salty schreef:Deze oude technieken hebben wel degelijk hun wortels in de pagan cultuur van het Verre Oosten.

En wat dan nog?

Ik hoor bij YHWH en aan Hem onderwerp ik mij > Bij de meditatie is het niet nodig om je te onderwerpen.....

Bij meditatie an sich niet, maar bij de tradities die er sterk gebruik van maken wel. Meditatie is slechts een hulpmiddel tot dieper inzicht.

maar door te mediteren zet je je hersengoven op zgn alpha of thetha golven en dan kun je idd hele mooie dingen beleven.... de vraag is waar die dingen vandaan komen. Wie laat je die dingen zien.

Je eigen brein?

als je "in" wilt zijn kun je dat een soort meditatie noemen >> maar wat is er mis met het woord of het idee "bidden "???

Niks, in dit geval zijn de twee woorden synoniem. We gaan toch niet dit taalkundig haartje klieven he?

Je hoeft er geen speciale boeken over te kopen of naar leermeesters te gaan. Hij is de Koning der Werelden bij Hem is alles gratis !!!

Net als meditatie: gratis en draagbaar. Don't leave home without it, zou ik zeggen :mrgreen:

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 30 sep 2006 19:38

@ MrSokkie
in jouw geval noem jij het mediteren >>>zo vat jij het op. Ok ik kan niet in jouw hoofd kijken....
met mijn links wil ik laten zien dat het voor mij wel een verschil maakt waar je je meditatietechnieken vandaan haalt, ik weet voor mezelf dat ik alleen de Eeuwige wil dienen . Ik geloof zeker dat er nog een heleboel andere krachten en machten bestaan die je "kunnen helpen". maar ik weet dat die voor mij passee zijn omdat ik een bepaalde keuze heb gemaakt..... dat weet jij toch al wel.. :wink:
For YHWH the LORD is our judge,

the YHWH the LORD is our lawgiver,

the YHWH the LORD is our king;

it is HE who will save us.

Isaiah 33:22

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 30 sep 2006 19:44

salty schreef:in jouw geval noem jij het mediteren >>>zo vat jij het op. Ok ik kan niet in jouw hoofd kijken....

Gelukkig maar, wat je er zou aantreffen zou vast niet al te smaakvol zijn :mrgreen: (als in een donkere, vochtige, warmte vol met weke grijze massa)

met mijn links wil ik laten zien dat het voor mij wel een verschil maakt waar je je meditatietechnieken vandaan haalt, ik weet voor mezelf dat ik alleen de Eeuwige wil dienen . Ik geloof zeker dat er nog een heleboel andere krachten en machten bestaan die je "kunnen helpen". maar ik weet dat die voor mij passee zijn omdat ik een bepaalde keuze heb gemaakt..... dat weet jij toch al wel.. :wink:

Jij wilt wellicht alleen de vorm van de Eeuwige dienen waar je je aan vast klampt waarbij je misschien ontkent dat er ook andere vormen van de Eeuwige bestaan. Met mediatie kun je juist proberen voorbij alle vormen te komen.

Voor mij is het natuurlijk makkelijk, ik geloof helemaal niet in machten of krachten, dus ook niet dat er 1 specifieke macht of kracht is die goed zou zijn ten koste van de anderen.

Terug naar “Archief”