Christelijk Onderwijs

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 02 apr 2003 09:51

Ikke21 schreef:Na deze tijd denk dat we ook ons beschermde wereldje een keer los moeten laten, we moeten tenslotte een keer de maatschappij in en hoe langer je dat uitstelt hoe moeilijker het denk ook wordt!!

Wij moeten tenslotte als christen zijnde ook door de wereld en kunnen er niet langsheen!!

Het is waar dat je op gegeven moment een keer de 'grote boze wereld' in moet. Ik zit nu op een christelijke HBO school. Ik heb er niet bewust voor gekozen, het is het dichtstbij, maar ik ben er wel blij mee. Ik heb op school heel veel geleerd over God, over geloven, enzovoorts. En ik leer nu hoe ik mijn geloof in de hulpverlening kan gebruiken. En omdat deze opleiding ook heel veel met je persoon doet, vind ik het heel prettig om met mensen te kunne praten die ook geloven. De kijk op mensen, en op dingen wordt dan zo anders. Of ik hierna in een christelijke instelling ga werken weet ik nog niet. Misschien wel, misschien niet... ben er nog over aan't denken!!! Maar dit is dus mijn motivatie.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 02 apr 2003 09:54

oke daar heb ik alle respect voor. persoonlijk was ik blij toen ik ging werken in een onchristelijk bedrijf (om het zo maar te zeggen), om deze manier heb ik juist heel goed geleerd om jezelf en het geloof te verdedigen, maar daarbij moet je wel een goede ondergrond hebben, en dat krijg je denk ik wel op reformatorische/christelijke scholen en uiteraard thuis enz enz.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 02 apr 2003 09:57

Ondanks alle gebreken van het reformatorisch onderwijs (maar welke onderwijsvorm heeft die niet??), moeten we ontzettend dankbaar zijn dat we deze scholen mogen hebben. Jongeren die naar deze scholen gaan, worden gevormd d.m.v. (godsdienst)onderwijs op grond van de Schrift. Ze krijgen dus een basis mee waarop ze in hun latere leven kunnen voortbouwen. De waarde daarvan moet je niet onderschatten!
Overigens ben ik er wel voorstander van dat leerlingen door bijv. stage of vrijwilligerswerk bij niet-christelijke bedrijven/instellingen en door buitenschoolse activiteiten in aanraking komen met andersdenkenden. Dat werkt evengoed vormend als het onderwijs op school.

We moeten ook niet vergeten hoeveel moeite het in het verleden heeft gekost en hoeveel strijd er is geleverd om reformatorisch onderwijs op poten te zetten. Het is gemakkelijk en slap om te zeggen dat het afgeschaft moet worden. Laten we liever met elkaar nadenken hoe we de kwaliteit op alle gebieden kunnen waarborgen, ook geestelijk!

Na de verhalen die ik hoor over het Refomatorische onderwijs, hoe er met elkaar wordt omgesprongen kan ik eerlijk melden dat ik daar niet altijd positief tegenoversta. De verhalen komen bij mij zeer puberaal over, terwijl de leerlingen dan al tegen de 20 lopen.

Dit soort opmerkingen vind ik altijd bijzonder schijnheilig. Alsof op andere scholen dergelijk gedrag niet voor zou komen!! Alleen vanwege het predikaat "Reformatorisch" wordt er met een vergrootglas naar gekeken. Enerzijds misschien terecht, maar je moet de zaken wel objectief beoordelen.

Ik ben me ervan bewust dat sommige reformatorische leerlingen zich onderweg misdragen, maar ik vind dat de oorzaak daarvan bij henzelf èn hun ouders moet worden gezocht, en dat de scholen daar niet op mogen worden afgerekend.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 02 apr 2003 10:08

Na de verhalen die ik hoor over het Refomatorische onderwijs, hoe er met elkaar wordt omgesprongen kan ik eerlijk melden dat ik daar niet altijd positief tegenoversta. De verhalen komen bij mij zeer puberaal over, terwijl de leerlingen dan al tegen de 20 lopen.

Hum...volgens mij vergeet je dat de criminaliteit veeeel minder is op refoscholen. Er lopen veeel minder mensen met messen rond, en de leraren zijn ook veiliger. Wat dat betreft vind ik juist dat er wel cool met elkaar wordt omgegaan. Ik heb op een refo school gezeten, maar ik heb het er altijd vet gezellig gehad. Er zijn idd veel pubers, maar dat mag toch, ze zitten in de leeftijd, en de een doet er nu eenmaal langer over om volwassen te worden dan de ander!!

anna
Mineur
Mineur

Berichtdoor anna » 02 apr 2003 11:45

Horen zeggen. Duz niet zelf ondervonden. Zeer slecht vindt ik dat.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 02 apr 2003 11:55

horen zeggen, ook zelf een keer bijgeweest.

Ik vind de reformatorische scholen juist afstandelijk, vooral als je op het beroepsonderwijs zit. Het is wel netjes dat je een leerkacht aanspreekt met de achternaam, maar het gevoel is dan altijd dat de leerkracht verder van je af staat. Tegenwoordig is het begeleidend leren en dan is een samenwerking met een leerkracht die je bij de voornaam mag noemen persoonlijker.

Dat er op alle scholen zo word gedaan ben ik het neit mee eens. Ik zal op een christelijke school, mijn vriendin op een reformatorische, De verhalen van mijn vriendin waren niet om te juichen. Als je dan kijkt naar de leeftijd tenminste. Het lijkt net alsof de leerlingen op een christelijke school eerder volwassen met elkaar omgaan omdat je iedereen moet respecteren, dat is bij een reformatorische school anders, op de kerk na zijn ze allemaal onmgeveer hetzelfde.

anna
Mineur
Mineur

Berichtdoor anna » 02 apr 2003 12:13

Daar ben ik het helemaal niet met je eens...

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 02 apr 2003 12:22

dat mag gerust!!! ik weet het, er zijn wel meer niet met mij eens over dit punt, ik heb wat dat betreft een afwijkende menig

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 02 apr 2003 12:24

paprikameisje2 schreef:horen zeggen, ook zelf een keer bijgeweest.

Ik vind de reformatorische scholen juist afstandelijk, vooral als je op het beroepsonderwijs zit. Het is wel netjes dat je een leerkacht aanspreekt met de achternaam, maar het gevoel is dan altijd dat de leerkracht verder van je af staat. Tegenwoordig is het begeleidend leren en dan is een samenwerking met een leerkracht die je bij de voornaam mag noemen persoonlijker.

Dat er op alle scholen zo word gedaan ben ik het neit mee eens. Ik zal op een christelijke school, mijn vriendin op een reformatorische, De verhalen van mijn vriendin waren niet om te juichen. Als je dan kijkt naar de leeftijd tenminste. Het lijkt net alsof de leerlingen op een christelijke school eerder volwassen met elkaar omgaan omdat je iedereen moet respecteren, dat is bij een reformatorische school anders, op de kerk na zijn ze allemaal onmgeveer hetzelfde.

Dat u of jij hoeft helemaal geen belemmering te zijn. Doordat er ge-uut wordt is er juist enige afstand, en dat is toch wel nodig lijkt me. Anders is er helemaal geen orde meer. En dat je oordeeld op verhalen van je vriendin vinnik niet echt juist. Dan is het dus niet uit de eerste hand, en dus ongeloofwaardig(er).
En dat mensen op een refo school niets hoeven te respecteren, hoe kom je daar dan bij??

anna
Mineur
Mineur

Berichtdoor anna » 02 apr 2003 12:25

Weet je wat ik altijd vind....

Mensen horen altijd alleen van verhalen, of denken dat ze na 1 dag al gezien hebben wat voor school het is. En dan hebben ze altijd al gelijk een vooroordeel....

Ik heb het er goed na mijn zin. En ik heb ook vaak andere meningen dan mijn studiegenoten. (best vaak) Maar dan wil het nog niet zeggen dat ik het er niet naar mijn zin heb....

En trouwens wat is het toch heerlijk om binnen 10 minuten op school te zijn??

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 02 apr 2003 12:26

omdat ik dat merk. Vaak wodt er over gepraat wie er in de zwaarste kerk zit en die dingen nog meer. wat doet dat er nu toe, wie er in de juiste kerk zit of zo. Dat is niet het belangrijkest.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 02 apr 2003 12:34

Ik vind de reformatorische scholen juist afstandelijk, vooral als je op het beroepsonderwijs zit. Het is wel netjes dat je een leerkacht aanspreekt met de achternaam, maar het gevoel is dan altijd dat de leerkracht verder van je af staat.

Dit is absoluut onzin. Afstand creëer je niet door iemand met u aan te spreken of meneer te noemen. Het gaat om de vertrouwensrelatie tussen docenten en leerlingen. Ik heb beroepsonderwijs gevolgd op het Hoorbeeck College, en juist daar was de relatie docent - leerling zeer hecht.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 02 apr 2003 12:37

paprikameisje2 schreef:omdat ik dat merk. Vaak wodt er over gepraat wie er in de zwaarste kerk zit en die dingen nog meer. wat doet dat er nu toe, wie er in de juiste kerk zit of zo. Dat is niet het belangrijkest.

ookal is het niet het belangrijkste, dan mag je er wel over praten!!
En dan nog... je zegt: vaak wordt erover gepraat. Ik heb er 5 jaar gezeten, waarom heb ikhet dan niet gehoord???

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 02 apr 2003 12:43

Acire schreef:
paprikameisje2 schreef:omdat ik dat merk. Vaak wodt er over gepraat wie er in de zwaarste kerk zit en die dingen nog meer. wat doet dat er nu toe, wie er in de juiste kerk zit of zo. Dat is niet het belangrijkest.

En dan nog... je zegt: vaak wordt erover gepraat. Ik heb er 5 jaar gezeten, waarom heb ikhet dan niet gehoord???

voortgezt of beroepsonderwijs??/

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 02 apr 2003 13:26

Acire schreef:

Hier nog iemand die 5 jaar op refo voorgezet onderwijs heeft gezeten en als ik het over zou mogen doen, zou ik naar precies dezelfde school gaan, tuurlijk hebben we discussies gehad over de kerk etc. maar juist daarvan leer je heel veel en word je denk sterker als je echt de maatschappij ingaat!!!

Terug naar “Archief”