Wat is een depressie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 29 aug 2006 14:55

Ik heb dit topic geopend om voor mezelf meer duidelijkheid te krijgen, maar ook om mensen hun verhaal te laten doen. Ik merkte namelijk dat er heel wat mensen (hier) depressief zijn (geweest). En, ook door dat verhaal kun je meer duidelijkheid krijgen.

Bloemenkind

Berichtdoor Bloemenkind » 29 aug 2006 16:46

Denk je dat je zelf depressief bent?

Bloemenkind

Berichtdoor Bloemenkind » 29 aug 2006 16:50

In mijn geval is de drempel naar professionele hulp mede hoog doordat ik tóch niet geloof dat er ook maar iets zal werken.
Nog zo'n fijn symptoom van een depressie :?
(Hoewel ik ervan overtuigd ben - natuurlijk :? - dat het in mijn geval realiteit is een geen symptoom van wat dan ook...)

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 29 aug 2006 17:08

Bloemenkind schreef:Denk je dat je zelf depressief bent?
Waarom vraag je dat, als ik vragen mag? :wink:

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 29 aug 2006 17:58

mystery schreef:Hoe komt het dat de drempel naar professionele hulp zo hoog is?

Dat schijnt één van de symptomen van depressie te zijn, de patient wil geen hulp. Dat maakt het behandelen zo lastig.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 29 aug 2006 17:59

Je wilt niet erkennen dat je een probleem hebt, waarom dan hulp zoeken?

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 29 aug 2006 18:15

L'être extraterrestre schreef:Je wilt niet erkennen dat je een probleem hebt, waarom dan hulp zoeken?

Ja, precies. Maar het is erger, als je erkent dat je een probleem hebt, en het kan heel lang duren voor je zo ver bent, dan moet je ook nog overtuigd raken dat je het niet in je eentje hoeft op te lossen.

Ik ben een tijd heel erg depressief geweest, en het is echt alsof je in een hele diepe, zwarte put zit, waar geen enkel licht meer doordringt, en je bent er van overtuigd dat je daar nooit meer uit komt. Het is een situatie van volledige hopeloosheid.

Nadat het beter met me ging heb ik eens meegedaan aan een test van een student psychologie die mensen testte die depressief waren geweest. Met een vragenlijstje wilde ze vaststellen of ik echt depressief was geweest. Toen ik op alle vragen "Ja" antwoorde, stond ze ook wel even te kijken.

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 29 aug 2006 18:17

MrSokkie schreef:
mystery schreef:Hoe komt het dat de drempel naar professionele hulp zo hoog is?

Dat schijnt één van de symptomen van depressie te zijn, de patient wil geen hulp. Dat maakt het behandelen zo lastig.
Het is ergens ook trots denk ik. Je wilt niet toegeven dat je hulp nodig hebt, en dus in zekere zin zwak bent.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 29 aug 2006 18:23

Volgens de meeste test op internet ben ik depressief. Maar ik hecht nog meer waarde aan het oordeel van mijn moeder (die me niet echt kent) dan aan zo'n test. Dat is voor mij waardeloos. Letterlijk.

Volgens een goede vriend, en psychologystudent, ben ik depressief. Ik vind alleen van niet.

Ikzelf vind, zoals ik al zei, dat ik me aanstel.

Ik heb geen depressie, ik heb dit topic ook niet voor mezelf geopend, maar om er meer over te weten te komen, omdat depressie een opkomend 'fenomeen' lijkt te zijn in onze moderne, drukke, wereld.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 29 aug 2006 18:31

L'être extraterrestre schreef:Volgens een goede vriend, en psychologystudent, ben ik depressief. Ik vind alleen van niet.

Ikzelf vind, zoals ik al zei, dat ik me aanstel.

En hoe lang heb je dat al?

Ik heb geen depressie, ik heb dit topic ook niet voor mezelf geopend, maar om er meer over te weten te komen, omdat depressie een opkomend 'fenomeen' lijkt te zijn in onze moderne, drukke, wereld.

Tja, vroeger was er gewoon geen tijd voor een depressie. Je mag best depressief zijn, maar het land moet wel bewerkt worden. Of je kon altijd nog kunstenaar worden. Het is een zegen en een vloek dat we tegenwoordig zo veel tijd en ruimte hebben om ook met onze geest bezig te zijn.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 29 aug 2006 18:32

windekind schreef:Het is ergens ook trots denk ik. Je wilt niet toegeven dat je hulp nodig hebt, en dus in zekere zin zwak bent.

Tja, als je een been breekt is niemand zo eigenwijs om niet naar een dokter te gaan. Maar als er iets mis gaat in iets wat oneindig complexer is dan een paar botten, dan ben je ineens zwak...

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 29 aug 2006 18:34

Ik heb nu ruim een jaar dat ik me zwaar down voel, en al langere tijd dat het speelt.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 29 aug 2006 18:37

L'être extraterrestre schreef:Ik heb nu ruim een jaar dat ik me zwaar down voel, en al langere tijd dat het speelt.

Da's best lang als het alleen maar "aanstellen" zou zijn. :|

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 29 aug 2006 20:08

Sommige mensen zijn heel goed in aanstellen :mrgreen:

Maar, nergens is een echte en duidelijke omschrijving te vinden van depressie. Vind ik dan. Vaak zijn het kenmerken die veel mensen hebben.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 29 aug 2006 20:23

L'être extraterrestre schreef:Maar, nergens is een echte en duidelijke omschrijving te vinden van depressie. Vind ik dan. Vaak zijn het kenmerken die veel mensen hebben.

Had je deze al gezien?

En tja, het is ook niet te omschrijven omdat er geen woorden voor zijn die mensen die het niet kennen kunnen begrijpen. Aan de symptomen herkent met de ziekte, toch? Als je een omschrijving wilt moet je je in de kunst/literatuur storten. Genoeg kunstenaars die hun depressie als inspiratiebron hebben gebruikt.

Terug naar “Archief”