In hoeverre de Bijbel wiskunde bevat of in hoeverre het rekenkundige stelsel in de Bijbel tot de wiskunde wordt gerekend is mij niet duidelijk. Ik ben geen wiskundige.
Wel weet ik dat de Bijbel veel méér te vertellen heeft dan alleen een verhaal van een wereld die ooit nogmaals herschapen zal worden. Ik geloof in het belang van de typen in de Bijbel, een betekenis van de getallen, priemgetallen en driehoeksgetallen in de Bijbel (zie voor de aardigheid
http://nl.wikipedia.org/wiki/153_(getal)) en de openbaring van God in de natuur.
De tegenspraak tussen Bijbel en wetenschap beschrijf je heel goed in het voorbeeld van het kwadraat –1. Dat is dan ook waar de problemen beginnen.
Wetenschap, bestaande uit het waarnemen, bestuderen en vastleggen van acties en reacties, oftewel techniek, heb ik niks op tegen.
Wanneer echter de wetenschap bijbelse zaken mystificeert, kies ik, tegen de wereldse wijsheid en wellicht mijn eigen perceptie in toch voor de bijbelse Waarheid.
Een theorie, als gevolg waarvan de discussie min of meer een aanvang maakte, als de holle aarde, vind ik interessant en ik heb het bestudeerd. Mijn conclusie is dat de theorie plausibel is op Bijbelse grond. Waar de wetenschap uitgaat van een niet vast te stellen axioma, zie ik geen reden deze wetenschap hóger aan te slaan dan het Woord van God.
Het is mij er niet om te doen om mensen te overtuigen van een theorie, doch in een discussie over wetenschappelijke zaken op een christelijk forum meen ik dat het nodig is om vast te stellen wat een ieders uitgangspunt is.
Zelfs al zou je twijfelen aan een theorie, dan nog moet je ‘wetenschappelijk’ willen kunnen denken en de gangbare axioma’s plaats moeten laten maken voor de niet-gangbare en wellicht zou je gangbare formules plaats moeten laten maken voor niet-gangbare.
Voor de
onbevooroordeelde lezer was mijn vraag niet om de wetenschap als geheel af te schrijven om over te gaan tot een primitief denkstelsel, kaarsen en ganzenveren. Die gedachte is duidelijk opgekomen bij degenen die daaraan kennelijk betrekkelijk kort zijn ontkomen, getuige de angstig emotionele reacties.
Mijn vraag was: indien er onderscheid is tussen de opvattingen van de wetenschap en de Waarheid van de Bijbel, wat laat jij dan prevaleren? De Bijbel of de veronderstellingen van de wetenschap?
Bijvoorbeeld: Sprak de slang? Heeft Daniël Daniël geschreven? Bleef de bijl drijven? Liep de Heere Jezus over water?
Wie geloof je, tegen eventueel begrijpen in?