Kan een christen roken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 28 aug 2006 14:12

Ik ben iemand die heel erg van snoepjes, kaas en koekjes houdt. Ik eet nooit fruit, weinig groenten per week. Ik eet gewoon ontzettend ongezond.
Ik vind dat even erg/niet erg, als mijn vriend die af en toe een sigaartje opsteekt. Ik vind roken gewoon vies, al heb ik het een paar keer geprobeerd, maar ik vind het echt ver gaan om te zetten dat dit als christen niet kan. Dan moeten we als christen echt perfect leven, dus ook niet meer ongezond. En niet zo hard werken.
Mijn opa is plotseling op jonge leeftijd overleden omdat hij veel te hard werkte. Dat is ook niet goed dan, en ongezond eten kan ook voor een vroegere dood zorgen.

Neuh, ik vind het echt onzin, om eerlijk te zijn.
Een beetje opletten op je gezondheid kan geen kwaad denk ik, maar om nu alleen roken op deze manier neer te zetten....

:)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 28 aug 2006 14:14

Serenity schreef:kopieren voor eigen gebruik is zeker niet strafbaar ,en al was het het wel, dan had ik daar lak aan. Ik heb de legale kopie plus de mogelijkheid om kopie-en te maken. Ik gebruik liever een kopie dan dat het origineel kapot gaat (en ik luister over het algemeen muziek waarvan de cd's niet in de eerste de beste muziekwinkel liggen dus ik ben voorzichtig met mijn legale kopie-en).

Maar er is zoveel waarvan men denk dat een christen dat niet zo moeten doen. Maar zijn al die dingen vaak terecht?

Nee, voor eigen gebruik is niet illegaal! En als dat het wel was had je daar lak aan? Dat kan ik echt niet begrijpen. Iedereen heeft zich te houden aan de wet!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 28 aug 2006 14:15

Denkertje21 schreef:Bestaat er ooit een excuus om als christen wel te roken?

Voor een niet-christen kan ik me dat nog voorstellen: die gelooft dat hij zelfbeschikkingsrecht over lijf en leven heeft. Maar een christen is toch met lichaam en ziel eigendom van God? En je gaat toch zorgvuldig met Andermans eigendom om?

Nee, er zijn geen excuses!

Inderdaad!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 28 aug 2006 14:16

MissF schreef:Ik ben iemand die heel erg van snoepjes, kaas en koekjes houdt. Ik eet nooit fruit, weinig groenten per week. Ik eet gewoon ontzettend ongezond.
Ik vind dat even erg/niet erg, als mijn vriend die af en toe een sigaartje opsteekt. Ik vind roken gewoon vies, al heb ik het een paar keer geprobeerd, maar ik vind het echt ver gaan om te zetten dat dit als christen niet kan. Dan moeten we als christen echt perfect leven, dus ook niet meer ongezond. En niet zo hard werken.
Mijn opa is plotseling op jonge leeftijd overleden omdat hij veel te hard werkte. Dat is ook niet goed dan, en ongezond eten kan ook voor een vroegere dood zorgen.

Neuh, ik vind het echt onzin, om eerlijk te zijn.
Een beetje opletten op je gezondheid kan geen kwaad denk ik, maar om nu alleen roken op deze manier neer te zetten....

:)

Het gaat hier dan toevallig alleen over roken, maar inderdaad, ongezond eten en te veel/te hard werken schaar ik onder dezelfde noemer!

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 28 aug 2006 14:17

Ik wist niet dat je Carr persoonlijk kende dat je dat weet. Ik heb het ook alleen maar van horen zeggen, maar goed, we laten de beste man met rust.

Tja, is er een excuus? Nee, dat is er niet. Het is slecht. Je bent er zelf mee begonnen (in mijn geval uit stoerdoenerij), het is niet leuk voor mensen die niet roken, en zo zijn er nog wel ik weet niet hoeveel redenen die je kunt bedenken tegen het roken. Ook de reden dat je lichaam een "tempel van de Heilige Geest" is ken ik, en heb ik al zo vaak gehoord.
Toch zijn dat blijkbaar voor mij geen redenen om te stoppen met roken. Ik ben verslaafd, dat is mijn zwakte. En ik heb op dit moment geen doorzettingsvermogen om te stoppen, dat geef ik ook ruiterlijk toe.

Maar waarom moeten de rokers nou weer aangepakt worden? Er zijn genoeg andere gevallen van ontheiliging en beschadiging van het lichaam.

Ik vind een discussie over roken prima, maar kom wel een keer met wat nieuws hierover, want na een jaar of 10 ( :oops: ) roken wil ik wel eens wat anders horen dan dezelfde uitgekauwde verhalen.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 28 aug 2006 14:18

rosalie83 schreef:
Serenity schreef:kopieren voor eigen gebruik is zeker niet strafbaar ,en al was het het wel, dan had ik daar lak aan. Ik heb de legale kopie plus de mogelijkheid om kopie-en te maken. Ik gebruik liever een kopie dan dat het origineel kapot gaat (en ik luister over het algemeen muziek waarvan de cd's niet in de eerste de beste muziekwinkel liggen dus ik ben voorzichtig met mijn legale kopie-en).

Maar er is zoveel waarvan men denk dat een christen dat niet zo moeten doen. Maar zijn al die dingen vaak terecht?

Nee, voor eigen gebruik is niet illegaal! En als dat het wel was had je daar lak aan? Dat kan ik echt niet begrijpen. Iedereen heeft zich te houden aan de wet!

eenvoudigweg omdat de wet er is voor ons, en wij niet voor de wet.
Als de wet mij voorschrijft dat ik alleen mag eten als ik een blauw T-shirt aanheb, dan heb ik lak aan die wet.
Ik mag kopie-en maken als ik dat wil, zolang ik de artiest er maar niet (zwaar) mee benadeel. En als de wet voorschrijft dat ik niet voor eigen gebruik kopie-en mag maken, dan dan die wet de boom in. Het is dan een misplaatste wet, die kant nog wal raakt, het doel mist en het eigenlijke probleem compleet negeert en onschuldigen benadeelt.
what the soul hides, blood tells

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 aug 2006 14:23

Inmiddels betaal je voor cd's toch ook al een extra bedrag voor alle kopietjes die gemaakt worden. De vraag is: zou je die cd wel kopen als je 'm niet kon kopieren? Meestal is dat niet het geval, een beetje muziekliefhebber koopt ook 'echte' cd's. Ik denk dat door mp3's juist meer cd's verkocht worden, omdat je eerst even kan luisteren of je het wat vindt en dan koop je het sneller, omdat je zekerder bent van de kwaliteit van wat je koopt.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 28 aug 2006 15:01

Eerst even dit: Kunnen de mensen die zo graag hun illegaal kopieëren willen rechtvaardigen, een apart topic beginnen, anders gaan we jullie uitroken!!!!
:mrgreen:
Abdijbiertje om 1:00 schreef:
Maar waarom moeten de rokers nou weer aangepakt worden? Er zijn genoeg andere gevallen van ontheiliging en beschadiging van het lichaam.

Ik vind een discussie over roken prima, maar kom wel een keer met wat nieuws hierover, want na een jaar of 10 ( :oops: ) roken wil ik wel eens wat anders horen dan dezelfde uitgekauwde verhalen.

Nee, ik heb bewust niet gesproken over de ongezondheid van roken an sich. Ik wil ze ook niet 'aanpakken' maar ik wil dit juist in combinatie brengen met het feit dat christenen eigendom zijn van hun God!!

Ik kan met voorstellen dat het lniet leuk is om dit te horen, maar moeten we er dan maar over ophouden.

Misschien zijn er wel christenen die voldoende argumenten hebben om wel te roken...
Laatst gewijzigd door Denkertje21 op 28 aug 2006 15:07, 2 keer totaal gewijzigd.

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 28 aug 2006 15:05

Nou, misschien zou je je kunnen afvragen wat Gods bedoeling is van de sigaret....
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 28 aug 2006 15:05

Denkertje21 schreef:Eerst even dit: Kunnen de mensen die zo graag hun illegaal kopieëren willen rechtvaardigen, een apart topic beginnen, anders gaan we jullie uitroken!!!!
Abdijbiertje om 1:00 schreef::00"]

Nee, ik heb bewust niet gesproken over de ongezondheid van roken an sich. Ik wil ze ook niet 'aanpakken' maar ik wil dit juist in combinatie brengen met het feit dat christenen eigendom zijn van hun God!!

Ik kan met voorstellen dat het lniet leuk is om dit te horen, maar moeten we er dan maar over ophouden.

Misschien zijn er wel christenen die voldoende argumenten hebben om wel te roken...

OEPS :shock: :o Sorry... ;)

Gelukkig heb ik ook al gezegd dat ik het volledig met je eens ben: als christen is je lichaam 'eigendom van God' en in de bijbel staat dat wij ons lichaam goed moeten verzorgen, dus roken is not done!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 28 aug 2006 15:07

Abdijbiertje om 1:00 schreef:Nou, misschien zou je je kunnen afvragen wat Gods bedoeling is van de sigaret....

Dit vind ik echt géén reactie zeg! Gods bedoeling van de sigaret. Misschien moet je in gedachten even teruggaan naar het begin van de mensheid, Adam en Eva, zondeval, en vanaf dat moment gingen de mensen allerlei dingen doen en bedenken die in Gods ogen vreselijk/walgelijk/etc zijn. Zo ook de sigaret.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 28 aug 2006 15:08

met die argumentatie kan je natuurlijk het roken verbieden, maar dan zal je grotendeels moeten stoppen met het eten van talloze andere dingen.
Zout is bijvoorbeeld ook behoorlijk slecht, hetzelfde geldt voor allerlei andere stoffen in voedingsmiddelen. Roken is puur slecht, zout ook. Maar het gaat erom dat je het met mate gebruikt.

Goed zorgen voor je lichaam betekent geen slechte stoffen innemen. Doe dat radicaal, en je hebt een behoorlijk uniek dieet nodig.
what the soul hides, blood tells

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 aug 2006 15:10

zout heeft wel wat nut... zonder zout overleef je ook niet hoor ;)
(ja ik weet dat er zoutloze dieten bestaan, maar dan zit er blijkbaar toch zout in voedingsmiddelen zonder dat je er zelf keukenzout op strooit, want een lichaam heeft toch zout nodig)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 28 aug 2006 15:10

Serenity schreef:met die argumentatie kan je natuurlijk het roken verbieden, maar dan zal je grotendeels moeten stoppen met het eten van talloze andere dingen.
Zout is bijvoorbeeld ook behoorlijk slecht, hetzelfde geldt voor allerlei andere stoffen in voedingsmiddelen. Roken is puur slecht, zout ook. Maar het gaat erom dat je het met mate gebruikt.

Goed zorgen voor je lichaam betekent geen slechte stoffen innemen. Doe dat radicaal, en je hebt een behoorlijk uniek dieet nodig.

Eens! Zie ook een eerdere reactie van mij! Slechte eetgewoonten schaar ik onder dezelfde noemer als roken! En iedereen legt zijn lat natuurlijk ergens anders, maar als je leeft met het oog op dat je je lichaam wilt verzorgen zoals God je daarvoor de opdracht geeft, dan zul je idd een aantal dingen moeten inleveren! Maar ik kan je wel vertellen dat als je dat doet je je een stuk prettiger voelt! Lichamelijk, waardoor psychisch!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 28 aug 2006 15:10

Lalage schreef:zout heeft wel wat nut... zonder zout overleef je ook niet hoor ;)
(ja ik weet dat er zoutloze dieten bestaan, maar dan zit er blijkbaar toch zout in voedingsmiddelen zonder dat je er zelf keukenzout op strooit, want een lichaam heeft toch zout nodig)

Ieder lichaam heeft zout nodig, maar dat zit genoeg in groenten e.d.

Terug naar “Archief”