Meerwaarde belijdenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Re: Meerwaarde belijdenis

Berichtdoor tweetietwee » 31 jul 2006 15:40

pol schreef:Mijn man heeft nog geen belijdenis gedaan. Nu wordt er door vrienden, predikant, kerkraad etc. verschrikkelijk aangedrongen dat hij dit moet doen. Terwijl hij de meerwaarde hiervan niet ziet. Hij zegt: je moet elke dag ahw belijdenis doen. En daarbij speelt ook een rol dat mensen bij ons in de kerk heel snel belijdenis doen en hier niet naar gaan leven bijv. dronkenschap, discobezoek, alles- mag-en- kan-houding, een keer naar de kerk per zondag is toch best, en verder een heel slap geestelijk leven.
Als je dit dus tegen bovenstaande personen zegt wordt dat nog soort goedgepraat zo van: dat moet iedereen toch zelf weten. Wij zeggen dan: leef je tot eer van jezelf of tot eer van God? Dan wordt er nog wat gemummeld en er wordt gezwegen. Als we bijv. Collossenzen 3 lezen moet er toch wat veranderen in je leven en dat missen we veel bij mensen die toch belijdenis doen in de kerk.

Heeft belijdenis meerwaarde als je er niet naar leeft?

Volgens mij is belijdenis doen ook vooral een begin van het in het openbaar belijden van Zijn Naam. Dan doe je het (voor het eerst) in het openbaar, in de gemeente. (Zodat de gemeente je ook kan bijstaan en jij de andere leden). En daarna (en mogelijk ook daarvoor) doe je het elke dag opnieuw.

Het lijkt me dat als je in de wereld voor Zijn Naam wil strijden je dat ook in de gemeente wil laten horen en ook daar daadwerkelijk als lid je steentje bij wil dragen.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 31 jul 2006 16:20

Lalage schreef:Tja, als je zo begint hoef je ook niet meer te dopen en te trouwen...
Ik zeg niet dat het allemaal afgeschaft moet worden, maar ik kan mij de gevoelens van de man van ts goed voorstellen. Wat mij betreft zou een kerkeraad iets strenger mogen zijn als het aankomt op belijdenis afleggen. Aan de vruchten herkent men immers de boom.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 jul 2006 17:23

Ik denk dat de cultuur gewoon moet veranderen... en hoe er met belijdenis wordt omgegaan, hoe er tegenaan wordt gekeken. Ik ben niet voor een strenger toezicht, want dat krijg je vast en zeker misstanden.... mensen die geen belijdenis mogen doen omdat ze tv kijken of wel eens naar de kroeg gaan enzo, dat soort dingen.... van die Hoornbeeck-praktijken zeg maar. Lijkt me niet echt bevorderlijk voor de kerk, gezien de slechte maatstaven die men vaak gebruikt om over iemands geloof te oordelen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 31 jul 2006 17:41

idd
ik denk dat de kerk zich meer moet richten op het hart ipv: passen ze in ons straatje?

@pol: ik denk dat er in de kerk bij jou dan wat moet veranderen. Als mensen daarna verkeerd door blijven leven

Ook denk ik dat mensen verwachten dat je NA je belijdenis in eens goed gaat leven. Maar...je woorden moeten vloeien door een bedding van je daden. Dus daarvoor moet je leven ook al als een oprecht christen zijn.

Ik raad je man aan alleen belijdenis te doen als hij ook echt wil en ook echt van zijn geloof. En laat je niet dwingen door buitenstaanders
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

believer
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor believer » 31 jul 2006 19:26

Ik denk dat belijdenis een verlenging van je geloof is, het is dus niet noodzakelijk. Inderdaad moet je het zelf willen, en de juiste beweegredenen hebben die je bijbels kunt onderbouwen. Je kunt voor jezelf in stilte al belijdenis hebben gedaan, of in de daden die je aan anderen laat zien.

Wel is het zo dat we moeten proberen niet om andermans daden ons ergens vanaf te laten houden. Maarja, dat is zeer menselijk, en ik ben er ook vatbaar voor.
Ben je een zendeling of een zendingsveld?

Mijn blog:http://www.gospelfan.web-log.nl

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 01 aug 2006 09:19

Ik snap het probleem denk ik wel, zelf heb ik ook wel es moeite met hoe sommige personen zich gedragen ondanks dat ze belijdenis gedaan hebben, en je je dan inderdaad afvraagt, van wat betekend dat ja-woord nog voor ze.
Dat hij hiermee een punt wil maken richting de gemeente en zo even de aandacht krijgt voor dit probleem vind ik een goeie zaak.

Aleen denk ik wel dat hij dit niet vol moet blijven houden, en voor zichzelf de keus ook moet gaan maken, en daarmee dan het voorbeeld afgeven van hoe het wel kan, een echt/eerlijk, dus niet hypocriet, leven van een christen die zijn God openbaar belijdt :)
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Het_Bureau
Mineur
Mineur

Berichtdoor Het_Bureau » 10 aug 2006 21:39

Het lijkt er voor mij sterk op dat belijdenis doen iets is om de leegte op te vullen, die is ontstaan toen men kinderen ging dopen.
Het hart van de wijze is rechts, maar het hart van de zot links.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 10 aug 2006 22:02

Ik ben 16, begin november word ik 17. Vanaf januari jongstleden had ik het gevoel dichter en dichter bij God te komen. Toen heb ik bewust de beslissing genomen, ik wil belijdenis doen. Ik kreeg opmerkingen van vroeg? Ja, vroeg. 3 september aanstaande heb ik, zo het Gods wil is, een gesprek met de kerkenraad. (ik heb het niet op de kerkenraad)

Nu is het volgende:
Door diverse omstandigheden, problemen thuis, online, op mijn werk, en met mijn gezondheid, heb ik God in eerste instantie de rug toegekeerd. Ik was voor mijn ouders en voor een gedeelte van de buitenwereld een vrome christen. Niet voor iedereen. Je kunt kleine veranderingen noemen, ik vloek(te) opeens, ik luisterde muziek die ik normaal nooit zou luisteren, ik gaf God nergens de schuld van, maar ik wist niet wat ik met God aanmoest. Dat weet ik nog steeds niet. Zoveel stomme dingen die er gebeuren. Ik wil niet zeggen dat ik in zware ellende leef, dat is gewoon niet waar. Misschien overdrijf ik mijn 'problemen' wel. Maar God? Wie is dat? Ik weet dat Hij bestaat, maar wat ik ook merk is dat mijn opvoeding er ontzettend ingebakken zit. Of is het toch God die me niet loslaat?

Zomaar een greep uit een aantal dingen die ik bedenk. Maar belijdenis? Ik wil wel graag belijdeniscathegesatie doen, maar wat moet ik tegen de kerkenraad zeggen? Hoe kan ik 'ja' zeggen als ik er niet helemaal achter sta? Wat moet ik nou, want mijn schuldgevoel speelt op als ik aan deze kwestie denk. Heeft iemand een oplossing? (ik zou bijna alsjeblieft zeggen...)

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 10 aug 2006 22:13

Of is het toch God die me niet loslaat?

je vraagt dit... terwijl je zefl ook al het antwoord geeft door dit te zeggen:

Vanaf januari jongstleden had ik het gevoel dichter en dichter bij God te komen.

nee God is het niet die je loslaat. Als God je had losgelaten dan had jij de beslissing om belijdenis te doen nooit genomen.

Overigens..ik heb ook meegemaakt wat jij meemaakt. Maar als je daarover wil weten dan pb je maar;)

enne...laat mensen praten over vroeg! Het is nooit te vroeg om voor je geloof uit te komen.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 10 aug 2006 22:16

mw schreef:
Of is het toch God die me niet loslaat?

je vraagt dit... terwijl je zefl ook al het antwoord geeft door dit te zeggen:

Vanaf januari jongstleden had ik het gevoel dichter en dichter bij God te komen.

nee God is het niet die je loslaat. Als God je had losgelaten dan had jij de beslissing om belijdenis te doen nooit genomen.

Overigens..ik heb ook meegemaakt wat jij meemaakt. Maar als je daarover wil weten dan pb je maar;)

enne...laat mensen praten over vroeg! Het is nooit te vroeg om voor je geloof uit te komen.
Wat ik vertel is van de laatste tijd. Niet de problemen, die zijn er al wat langer. Ik geloofde eerst dat mijn 'ziekte' een soort 'geschenk' van God was, alhoewel ik dat geen goede omschrijving vond. Het bracht me dichter bij God.

Ik hoorde zondag: Hij laat nooit los wat Zijn hand begon. Nee? Wat was dat dan in januari, nep? Verzonnen? Ingebeeld? Ik weet gewoon niet of ik nu wel of niet belijdenis moet doen :wink:

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 10 aug 2006 22:23

dat je probleme nkrijgt, of ver van God af voelt, betekend nog niet dat God jou los laat. :wink:
Hoe dichter je bij God komt, des te harder gaat de duivel ook trekken.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 aug 2006 23:22

hoi vreemdeling met moeilijke naam,
wat jij doet, doen een heleboel mensen.... namelijk: denken dat jij eerst goed genoeg moet worden om bij God te komen en dan mag je pas naar Hem toe. Dat is in andere godsdiensten misschien zo, maar in het christendom is het juist andersom: je mag bij God komen zoals je bent, met al je zonden en tekortkomingen. En dan... gaat Hij jou veranderen! Jij hoeft jezelf niet te veranderen, maar God zal je beetje bij beetje bevrijden van je zonden. Hij maakt je steeds meer zoals Hij je bedoeld heeft. Dit alles is puur genade!
Kortom: ik denk dat jij prima belijdenis kunt doen. Juist omdat je je bewust bent van je tekortkomingen, weet je dat je God nodig hebt! En dat kan je tot uiting brengen door belijdenis te doen.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 11 aug 2006 08:13

Lalage schreef:hoi vreemdeling met moeilijke naam,
wat jij doet, doen een heleboel mensen.... namelijk: denken dat jij eerst goed genoeg moet worden om bij God te komen en dan mag je pas naar Hem toe. Dat is in andere godsdiensten misschien zo, maar in het christendom is het juist andersom: je mag bij God komen zoals je bent, met al je zonden en tekortkomingen. En dan... gaat Hij jou veranderen! Jij hoeft jezelf niet te veranderen, maar God zal je beetje bij beetje bevrijden van je zonden. Hij maakt je steeds meer zoals Hij je bedoeld heeft. Dit alles is puur genade!
Kortom: ik denk dat jij prima belijdenis kunt doen. Juist omdat je je bewust bent van je tekortkomingen, weet je dat je God nodig hebt! En dat kan je tot uiting brengen door belijdenis te doen.
Dat is het dus juist. (noem me marianne btw) Ik heb niet het gevoel dat ik voor God leef. Ik heb niet de zin om dingen te doen voor Hem. Ik geloof, en daar stopt het.

Als ik belijdenis doe, is dat belijden voor God en de mens dat ik, samen met God, de keuze heb gemaakt om God te eren, en Hem te volgen in mijn leven. Achter die keuze kan ik momenteel niet staan.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 11 aug 2006 08:38

Lees nog eens goed wat ik zeg... je hoeft het ook niet zelf te doen. En zo praat je nog steeds: 'Ik moet goed leven voor goed, ik moet dingen willen doen voor hem, ik moet de keuze maken om hem te eren, ik moet God volgen.' Maar dat kan je nu juist niet zelf doen! Het enige wat jij hoeft te doen is zeggen: 'God ik kan dit allemaal helemaal niet, ik wil niet voor U leven, ik wil niet goede dingen voor U doen, ik wil U niet volgen... help mij!' Erken dat jij het niet kunt, maar geef je over aan Hem. Ik heb de indruk dat jij eigenlijk juist WEL heel graag God wilt volgen (anders zou je er niet zo mee worstelen), maar je bent bang dat je niet goed genoeg bent. Dan zegt God tegen jou: 'Kom maar, Ik houd van jou zoals je bent, Ik heb je immers zelf gemaakt! Kom bij mij en ik zal je rust geven. Kom bij mij en ik zal in je aan het werk gaan.'

Weet je, ik zeg ook vaak tegen mijn vriend: ik ben helemaal niet christelijk geweest afgelopen week, want ik heb niet veel in de bijbel gelezen en amper gebeden. Maar dan zit ik er dus vanuit te gaan dat ik het zelf moet doen! En dat is niet waar. God roept mij, ik hoef enkel te antwoorden. Hij zet de eerste stap. Ik kan mezelf niet redden, dat kan Hij alleen doen. En als ik dan weer 's zo'n periode heb gehad waarin ik weinig contact met Hem had, merk ik op een gegeven moment dat Hij me roept met zijn zachte stem. 'Lalagè, waar ben je? Ik verlang naar je!' En dan hoef ik enkel te antwoorden: 'Ja Heer, hier ben ik, en ik houd nog steeds van U hoor!'

En als dit nu nog steeds niet tot je doordringt, kijk dan eens op http://voda.come2me.nl, de website van onze geliefde mede-refowebber Voda.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 aug 2006 12:57

L'être extraterrestre schreef:
Lalage schreef:hoi vreemdeling met moeilijke naam,
Dat is het dus juist. (noem me marianne btw) Ik heb niet het gevoel dat ik voor God leef. Ik heb niet de zin om dingen te doen voor Hem. Ik geloof, en daar stopt het.

Als ik belijdenis doe, is dat belijden voor God en de mens dat ik, samen met God, de keuze heb gemaakt om God te eren, en Hem te volgen in mijn leven. Achter die keuze kan ik momenteel niet staan.

Tja, denk er nog eens goed over na.... God wil je hier geen leven zonder moeite en zorgen geven... maar wel in moeite en zorgen bij je zijn... en belooft je een fantastisch eeuwig leven zonder ziekte en moeite en problemen.... als dat de moeite niet waard is om voor te leven.....?!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”