Eucharistie en de Werkelijke Tegenwoordigheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 07 sep 2006 07:32

Over deze kwestie heb ik in een ander topic al iets gepost.

Bovendien komt deze visie neer op een Roomse kunstgreep met het begrip eeuwigheid. Omdat eeuwigheid boventijdelijkheid impliceert, kan men die eeuwigheid (zo denkt men) naar believen laten kruisen met onze tijd. Omdat men per se de lichamelijke aanwezigheid van Christus in de eucharistie wil blijven verdedigen (tegen de Bijbel in), laat men dit samenvallen met de handeling van een priester. Kortom: zodra de priester de eucharistie bedient, beschikt hij over de eeuwigheid en trekt die het heden in. Uiteraard is deze magie alleen voorbehouden aan door de RK-kerk aangestelde priesters. :roll:
Ik vind dat ook een vorm van kerkelijke afgoderij (in elk geval is het hocus-pocus). :?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

wateengedoe2
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wateengedoe2 » 02 okt 2006 17:50

Ik heb de tekst uit de beginpost geschreven, en wil de RK-leer over de Mis graag op enkele punten toelichten. Ik quote van div. mensen en geef de namen aan.

helder schreef:Uit bovenstaande teksten uit de katechismus maak ik op dat de eucharistie geen offer is in de zin dat de priester offert. Omdat de priester niets offert wil niet zeggen dat er op geen enkele manier sprake is van een offer tijdens de eucharistie. Doordat men zich aansluit bij het offer van 2000 jaar geleden krijgt het brood, door de instellingswoorden van Jezus, de functie van voedsel voor het eeuwig leven. In stoffelijk opzicht veranderd er dus niets aan het brood.

Aan de leer over het offerkarakter van de Mis en de fysieke aanwezigheid van Jezus in de Mis is niets veranderd, i.t.t. wat je uit die citaten zou denken. De Nieuwe Katechismus, uitgegeven in 1966, is niet goedgekeurd door de RKK. Hij dwaalt op diverse plaatsen (o.a. de stukken die jij citeert). De op last van de kardinalencommissie vereiste aanvulling van 1969 is door de auteurs afgewezen. Enfin, hij is niet bruikbaar om de RK-leer uit te halen. Daar is de De Katechismus van de Katholieke Kerk (met de ietwat onsmakelijke afkorting KKK ;)) wél geschikt voor. KLIK voor de online tekst.

elbert schreef:Het probleem met de roomse visie is het in het lichamelijke proberen te trekken van de Geest.

Zoals Raido al opmerkte, gaat het niet om de verlichamelijking van de Geest. Dat kan ook niet, aangezien Jezus de enige van de drie Personen uit de Drie-Eenheid is die een fysiek Lichaam heeft.

elbert schreef:Wat dat betreft blijft de gereformeerde kritiek op de roomse mis staan: de focus op brood en wijn als de zaak waar het om zou draaien, terwijl het juist om de geestelijke zaken draait.

De focus van de Mis is op Jezus Christus. Hij is fysiek aanwezig in de Hostie en het Bloed, en Hij is daarnaast in de Geest aanwezig op allerlei andere manieren (KKK par 1088). Bijv. in de gemeenschap van de gelovigen, de bediening van het Woord (lezingen en preek) en in de priester (vanwege zijn ambt). Bij mijn weten is daar allemaal niets anders aan dan bij de protestanten. Zo hoorde ik laatst van iemand, dat het volgens de protestanten niet de dominee, maar Jezus Zelf is, die de doop en het avondmaal bedient.

Raido schreef:
Wat een rampzalige veronderstelling is dit. Christus wordt hier in handen van de kerk gelegd en moet wachten op een toverformule om binnen te treden. Ja, zo hou je het kerkvolk wel onder de knoet, ze zijn immers van je afhankelijk?
Nee hoor, je leest het verkeerd. Uiteraard is Christus gewoon Geestelijk aanwezig zoals Hij dat is volgens ons soort kerken. Na de wat jij 'toverformule' noemt (wat erg kwetsend kan zijn voor mensen) is hij werkelijk; lichamelijk tegenwoordig. (geloofd men).

Indeed! Jezus' fysieke aanwezigheid is dus niet in de plaats van Zijn geestelijke aanwezigheid, maar het is én, én. Verder kent de RKK naast de Mis ook gebed(sbijeenkomsten), bijv. het getijdengebed (in het menu bovenaan even op 'lauden' of 'vespers' klikken), waarbij de Heer louter in de Geest aanwezig is.

(en ja, dat over die toverformule is best wel kwetsend, ja :( )

elbert schreef:Omdat eeuwigheid boventijdelijkheid impliceert, kan men die eeuwigheid (zo denkt men) naar believen laten kruisen met onze tijd.

Als die 'men' God is, dan ben ik het met je eens :)

elbert schreef:Omdat men per se de lichamelijke aanwezigheid van Christus in de eucharistie wil blijven verdedigen (tegen de Bijbel in)

Wellicht tegen de bijbel zoals de gereformeerden hem lezen, in - en dat is wat anders.

elbert schreef:laat men dit samenvallen met de handeling van een priester.

Zie mijn opmerking hierboven over God.

elbert schreef:Kortom: zodra de priester de eucharistie bedient, beschikt hij over de eeuwigheid en trekt die het heden in.

De priester doet niets bijzonders, die beoefent enkel zijn ambt. De H. Geest trekt de eeuwigheid de tijd in, als je het zo wilt noemen. Daartoe wordt ook gebeden, net voor de instellingswoorden (dat heet de epiklese). Hier een stukje uit één van de Eucharistische gebeden die in de RKK gebruikt worden:

Daarom smeken wij U, Heer, dat uw heilige Geest deze offergaven wil bezielen, opdat zij het Lichaam en Bloed worden van onze Heer Jezus Christus, tot viering van het grote heilsmysterie dat Hij ons naliet als zijn verbond-met-ons voor altijd.

Toen kwam het uur dat Hij door U, heilige Vader, zou worden verheerlijkt. Hij had de zijnen in de wereld tot het uiterste toe liefgehad. Terwijl Hij de maaltijd voorzat nam Hij het brood, brak het, en zegende U, en gaf het aan zijn leerlingen met de woorden: "Neemt en eet hiervan, gij allen, want dit is mijn Lichaam, dat voor u gegeven wordt".

Zo nam Hij ook de beker, met wijn gevuld, sprak het dankgebed uit en gaf hem aan zijn leerlingen met de woorden: "Neemt deze beker en drink hier allen uit, want dit is de beker van het nieuwe altijddurende Verbond, dit is mijn Bloed dat voor u en alle mensen wordt uitgoten tot vergeving van de zonden. Blijft dit doen om Mij te gedenken."

elbert schreef:Uiteraard is deze magie alleen voorbehouden aan door de RK-kerk aangestelde priesters.

Als je het zo wilt zien: bij de Oosters-orthodoxen en Oud-katholieken kunnen ze er anders ook wat van, hoor, van die 'magie'. De Anglicanen en Lutheranen maken ook nog een goede kans, ook al geloven ze er zelf niet in zoals de RKK (de Lutheranen geloven wel in de Werkelijke Tegenwoordigheid, maar naast de substantie van brood, resp. wijn). Het ligt aan het instandhouden van de apostolische successie (of hun wijdingen geldig verricht zijn), of de Heer inderdaad in hun avondmaalsvieringen fysiek tegenwoordig komt (in de Geest is Hij er, net als bij de calvinisten, zeker).
Als iemand zegt: dat de mens door zijn werken [..], zonder de goddelijke genade [..] gerechtvaardigd kan worden vóór God, hij zij veroordeeld. (VI, Trente)

wateengedoe2
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wateengedoe2 » 03 okt 2006 16:35

Deze was ik nog ff vergeten ...

Maja de Bij schreef:Ik ben voor deze mystiek denk ik te nuchter. Ik vraag me altijd bij dat soort dingen af : wat heb ik er aan? Dat is trouwens altijd een goede vraag bij een kerkelijk dogma. Ik zou niet weten wat mij de lichaamlijke aanwezigheid van Christus te bieden heeft, boven wat Hij belooft heeft, namelijk Zijn Geest.

Jezus is God en mens. Zowel het geestelijke als het fysieke hoort bij Hem. En de meest complete gemeenschap (communie!) met Hem heb je dus als je Hem zowel geestelijk als fysiek aanbidt* en ontmoet. Het is én, én; en beide manieren zijn waardevol. Aanbidden van Jezus in de Geest zie ik vooral als waardevol, omdat het altijd en overal kan, en het aanbidden in Zijn fysieke vorm, omdat het de meest intieme vorm is (en - sorry - dat weet je alleen als je het meegemaakt hebt).

* Vandaar ook het staan, buigen, knielen enz. in de katholieke en Oosters-orthodoxe liturgie; aanbidding met je lichaam
Als iemand zegt: dat de mens door zijn werken [..], zonder de goddelijke genade [..] gerechtvaardigd kan worden vóór God, hij zij veroordeeld. (VI, Trente)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 okt 2006 17:29

Ik ben een heel aantal keren ter communie gegaan en heb dat niet veel anders ervaren dan het avondmaal in een protestante kerk...

wateengedoe2
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wateengedoe2 » 03 okt 2006 17:34

Lalage schreef:Ik ben een heel aantal keren ter communie gegaan en heb dat niet veel anders ervaren dan het avondmaal in een protestante kerk...

Ik ben nooit aangegaan aan het avondmaal in een protestantse kerk, dus daar kan ik niet over oordelen. Ik kan wel zeggen, dat ik vele malen ter Communie ben geweest terwijl ik er totaal helemaal niks bijzonders aan ervoer. Voor mijn bekering ervoer ik er zelfs nóóit iets bijzonders aan (behalve dan met mijn eerste Communie, toen ik de Wijn heel vies vond (is nu wel anders ;)) En ik heb (na mijn bekering, dus) ervaring met de Communie en ook met de Aanbidding (van de Hostie) gehad, die mij héél duidelijk hebben gemaakt hoe intiem de Heer met mij wil zijn, en op wat voor bijzondere wijze.

Overigens kan ik je wel een link geven naar een fikse lap tekst van een medeforummer elders, als je wilt. Die heeft de fysieke component haarscherp omschreven in een artikel over het celibaat (lijkt offtopic, maar is het niet).

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 okt 2006 17:53

ok, geef maar een link. Dan zal ik het eens bekijken ;)

wateengedoe2
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wateengedoe2 » 03 okt 2006 18:31

Lalage schreef:ok, geef maar een link. Dan zal ik het eens bekijken ;)

Wees gewaarschuwd: 't is nogal een pittig stuk: lang, en - vooral voor protestanten - af en toe redelijk schokkend, denk ik. Dat gezegd hebbende ... hier begint het gehele artikel. Het deel waar ik in het kader van deze discussie specifiek naar verwijs vind je hier (Verband tussen Eucharistie en celibaat).

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 okt 2006 19:07

Ach, wat is schokkend... ik ben absoluut geen doorsnee protestant ;) Ik ga ff kijken.

Waar staat dan iets over het lichamelijk aanwezig zijn van Jezus in de hostie? (kijk ik nou scheef? zo'n lap leest niet zo lekker op beeldscherm)

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 03 okt 2006 19:16

Ha weg2 :D ,

Heb niet het hele artikel gelezen (maar ga het nog wel doen). Wat ik heel positief vind is dat de RK Kerk als een van de zeer weinige geloofsgemeenschappen het celibaat als iets werkelijk positiefs ziet.
Kom daar maar is mee aan in veel reformatorische kerken...

Maar goed, deze reactie is eigenlijk al te veel off topic.... :)
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 03 okt 2006 19:22

We dienen er wel rekening mee te houden dat er in de eerste eeuwen over de tegenwoordigheid van Christus totaal anders werd gedacht dan nu in de reformatorische kerken. Onderstaand citaat maakt dat duidelijk:

Om te laten zien dat de Kerk dit van oudsher zo heeft verstaan, haalt de encycliek o.a. getuigenissen van Vaders uit de 4e eeuw aan (48-51). S. Cyrillus van Jerusalem († 386) zegt in zijn katechetische onderrichtingen: "Wat brood schijnt, is geen brood, al kan men het proeven, maar het Lichaam van Christus; en wat wijn schijnt is geen wijn, al smaakt hij zo, maar het Bloed van Christus"; S. Joannes Chrysostomus († 407): "Het is niet de mens, die de offergaven tot het Lichaam en Bloed van Christus maakt, maar Christus zelf, die voor ons gekruisigd is... de priester spreekt de woorden, maar de kracht en de genade is van God. Dit is mijn Lichaam zegt hij. Dit woord verandert de offergaven". S. Ambrosius († 397): "Kan het woord van Christus, die uit niets kon maken wat niet bestond, ook niet dat, wat is, veranderen in dat wat het niet was?"
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 04 okt 2006 07:56

wateengedoe2 schreef:
elbert schreef:Het probleem met de roomse visie is het in het lichamelijke proberen te trekken van de Geest.

Zoals Raido al opmerkte, gaat het niet om de verlichamelijking van de Geest. Dat kan ook niet, aangezien Jezus de enige van de drie Personen uit de Drie-Eenheid is die een fysiek Lichaam heeft.

Inderdaad, maar dat wil nog niet zeggen dat Jezus bedoelde met de woorden "dit is Mijn Lichaam", dat brood en wijn ook werkelijk Zijn lichaam en bloed zouden worden, of dat Zijn lichaam en bloed in dit brood en wijn op een andere manier aanwezig zouden zijn dan alleen geestelijk.

wateengedoe2 schreef:De focus van de Mis is op Jezus Christus. Hij is fysiek aanwezig in de Hostie en het Bloed, en Hij is daarnaast in de Geest aanwezig op allerlei andere manieren (KKK par 1088). Bijv. in de gemeenschap van de gelovigen, de bediening van het Woord (lezingen en preek) en in de priester (vanwege zijn ambt). Bij mijn weten is daar allemaal niets anders aan dan bij de protestanten. Zo hoorde ik laatst van iemand, dat het volgens de protestanten niet de dominee, maar Jezus Zelf is, die de doop en het avondmaal bedient.

Volgens de protestanten is het zo, dat Jezus vanuit de hemel als Koning het avondmaal bedient. Dat doet Hij door Zijn Geest. Fysiek is Hij in de hemel, met Zijn Geest is Hij ook op de aarde. Want Jezus heeft bij de instelling de opdracht gegeven om dit tot Zijn gedachtenis te doen. Dat is een puur geestelijke zaak. We eten Hem niet op, maar we gedenken Zijn lijden, dood en opstanding. In dat gemeenschappelijk geloof, Zijn we als gemeente Zijn geestelijk Lichaam.

wateengedoe2 schreef:
elbert schreef:Omdat eeuwigheid boventijdelijkheid impliceert, kan men die eeuwigheid (zo denkt men) naar believen laten kruisen met onze tijd.

Als die 'men' God is, dan ben ik het met je eens :)

Maar waar en zo ja hoe staat in de Bijbel dat eeuwigheid en tijd bij het avondmaal elkaar kruisen? Er staat dat we moeten eten en drinken tot Zijn gedachtenis. Dat betekent dat we in de geest terug moeten naar Golgotha. Tegelijk komt Hij op die manier (geestelijk) tot ons.

wateengedoe2 schreef:
elbert schreef:Kortom: zodra de priester de eucharistie bedient, beschikt hij over de eeuwigheid en trekt die het heden in.

De priester doet niets bijzonders, die beoefent enkel zijn ambt. De H. Geest trekt de eeuwigheid de tijd in, als je het zo wilt noemen. Daartoe wordt ook gebeden, net voor de instellingswoorden (dat heet de epiklese). Hier een stukje uit één van de Eucharistische gebeden die in de RKK gebruikt worden:

Daarom smeken wij U, Heer, dat uw heilige Geest deze offergaven wil bezielen, opdat zij het Lichaam en Bloed worden van onze Heer Jezus Christus, tot viering van het grote heilsmysterie dat Hij ons naliet als zijn verbond-met-ons voor altijd.

Toen kwam het uur dat Hij door U, heilige Vader, zou worden verheerlijkt. Hij had de zijnen in de wereld tot het uiterste toe liefgehad. Terwijl Hij de maaltijd voorzat nam Hij het brood, brak het, en zegende U, en gaf het aan zijn leerlingen met de woorden: "Neemt en eet hiervan, gij allen, want dit is mijn Lichaam, dat voor u gegeven wordt".

Zo nam Hij ook de beker, met wijn gevuld, sprak het dankgebed uit en gaf hem aan zijn leerlingen met de woorden: "Neemt deze beker en drink hier allen uit, want dit is de beker van het nieuwe altijddurende Verbond, dit is mijn Bloed dat voor u en alle mensen wordt uitgoten tot vergeving van de zonden. Blijft dit doen om Mij te gedenken."

De Geest neemt het uit Christus en verkondigt het ons. Dat is dus wat anders dan dat Hij het lichaam van Christus uit de hemel trekt, dat in brood en wijn stopt (of brood en wijn daarin verandert) en ons dat op laat eten.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

wateengedoe2
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wateengedoe2 » 05 okt 2006 16:45

elbert schreef:
wateengedoe2 schreef:

Inderdaad

Ah, fijn we zijn 't nu blijkbaar met elkaar eens op dat punt: de RKK trekt de Geest niet in het lichamelijke.

maar dat wil nog niet zeggen dat Jezus bedoelde met de woorden "dit is Mijn Lichaam", dat brood en wijn ook werkelijk Zijn lichaam en bloed zouden worden, of dat Zijn lichaam en bloed in dit brood en wijn op een andere manier aanwezig zouden zijn dan alleen geestelijk.

Dat Hij dat niet bedoelde, kan best zijn wat jij gelooft, maar het heeft niets met deze subdiscussie (over het in het lichamelijke trekken van de Geest) te maken. Enfin, verder maar met de hoofddiscussie, die over de Werkelijke Tegenwoordigheid.

elbert schreef:Volgens de protestanten is het zo, dat Jezus vanuit de hemel als Koning het avondmaal bedient. Dat doet Hij door Zijn Geest. Fysiek is Hij in de hemel, met Zijn Geest is Hij ook op de aarde. Want Jezus heeft bij de instelling de opdracht gegeven om dit tot Zijn gedachtenis te doen. Dat is een puur geestelijke zaak. We eten Hem niet op, maar we gedenken Zijn lijden, dood en opstanding. In dat gemeenschappelijk geloof, Zijn we als gemeente Zijn geestelijk Lichaam.

Ik ken de protestantse leer :) Overigens: dat de gemeenschap van de gelovigen Zijn geestelijk Lichaam is, is ook wat katholieken geloven. Hier geldt weer: én, én.

elbert schreef:Maar waar en zo ja hoe staat in de Bijbel dat eeuwigheid en tijd bij het avondmaal elkaar kruisen?

En Hij nam den drinkbeker, en gedankt hebbende, gaf hun dien, zeggende: Drinkt allen daaruit;
Want dat is Mijn bloed, het bloed des Nieuwen Testaments, hetwelk voor velen vergoten wordt, tot vergeving der zonden.

(Matteüs 26:27-28 )

Niet hét bewijs, maar wel een aardige aanwijzing, dat Jezus bedoelde dat het Bloed op dát moment - en niet (alleen) pas een dag later aan het kruis - werd vergoten, aan tafel bij het Laatste Avondmaal. Het staat er in de tegenwoordige tijd: 'wordt' en niet 'zal worden'. Maar het Nederlands is vaak nogal nonchalant met werkwoordstijden, dit i.t.t. de meeste andere talen (misschien volgt de SV wel altijd netjes de tijden; dat weet ik niet, ik ben er niet mee vertrouwd). Daarom heb ik ook even gekeken naar de grondtekst en ook in het Grieks staat er een tegenwoordige tijd en geen toekomende tijd.

Terzijde: ik weet dat jij uitgaat van sola scriptura (en daarom heel graag een onomstotelijk bewijs in de bijbel zou willen vinden voor de Werkelijke Tegenwoordigheid*). Maar de RKK gaat niet uit van sola scriptura, en ik als katholiek dus ook niet. Ik wil je best tegemoetkomen, door de bijbel uit te pluizen over dit onderwerp, zie o.a. hierboven. Maar het is nogal onzinnig om een RK-dogma koste wat kost met alléén bijbelteksten (dus vanuit een protestants paradigma) te willen staven. De Traditie (niet de tradities met kleine t) is nét zo van belang. De RKK leert dat de bijbel het onfeilbare Woord van God is, evenals dat de Traditie (waar de RK-dogma's deel van uitmaken) beschermd is tegen dwaling door de H. Geest, en daarmee ook onfeilbaar is**. Daarom kunnen de bijbel en de Traditie elkaar (per definitie) niet tegenspreken, omdat God Zichzelf tegen zou spreken in dat geval. Het is wel heel goed mogelijk, dat bepaalde bijbelinterpretaties de Traditie tegenspreken, maar dat zegt dan meer over die interpretaties dan over de Traditie.

* Probeer eens onomstotelijk bewijs voor het sola scriptura-principe zélf te vinden in de bijbel, zonder enige bron erbuiten.

** Het is heel simpel: bewijs dat één dogma van de RKK niet waar is (bijv. dat Maria niet met lichaam en ziel is opgenomen in de hemel; dat zou bijv. kunnen door haar stoffelijk overschot te vinden en te bewijzen dat het inderdaad van haar is), en de hele 'toko' stort als een kaartenhuis in elkaar. Een aantrekkelijke gedachte als je niet gelooft in de onfeilbaarheid van de RK-leer, toch? ;)

elbert schreef:Er staat dat we moeten eten en drinken tot Zijn gedachtenis. Dat betekent dat we in de geest terug moeten naar Golgotha. Tegelijk komt Hij op die manier (geestelijk) tot ons.

In het stuk dat Raido postte (beginpost) heb ik geschreven ik:

weg2 in Raido's post schreef:Er is geen sprake van herhalen, maar van het tegenwoordigstellen in de tijd. Gedenken is dan ook niet hetzelfde als herdenken. Dat laatste doen we bijv. op 4 mei, we herdenken dan de slachtoffers uit de Wereldoorlogen. Hun dood wordt op de Dodenherdenking niet tegenwoordiggesteld, noch herhaald. Jezus' dood is zo anders, zo alomvattend, dat dat niet met elkaar te vergelijken is.

Gedenken is niet een terugdenken naar wat er toendertijd gebeurde, want dan ben je aan het hérdenken. En teruggaan in de Geest naar Golgotha: dat lijkt me onmogelijk, tenzij er een soort ruimte-tijdversmelting plaatsvindt, en áls die er is - dan is het ook niet onmogelijk om fysiek terug te gaan.

Eén van de problemen (wellicht hét probleem) bij het uitleggen van de fysieke Tegenwoordigheid van Jezus in de Hostie en de Wijn aan protestanten is, dat jullie geloven dat Jezus fysiek op 1 plaats (nl. in de hemel) is gelocaliseerd. Dan krijg je misvattingen als zou er een stukje van Zijn Lichaam af moeten gaan in de hemel, om op het altaar van de één of andere katholieke priester te verschijnen. En dat Jezus wel héél zwaar moet zijn met al die Hosties over de gehele wereld, enz.

Natuurlijk vind ik het ook moeilijk te vatten, dat Jezus' lichamelijkheid anders is dan de lichamelijkheid van jou en mij. Maar ik geloof wel dat bij God alles mogelijk is, en dat het dús mogelijk is, dat Hij overal lichamelijk en niet alleen in de Geest aanwezig is. Wij zijn geschapen naar Zijn beeld en gelijkenis, maar dat wil niet zeggen, dat God helemaal hetzelfde is als wij op dat soort gebieden als beperktheid van lichamelijke aanwezigheid.

Als er ergens in een Mis een stukje brood wordt veranderd in Jezus' Lichaam, betekent dat niet dat er in de hemel een stukje van Zijn opstandingslichaam afgaat. Heb je wel eens van het Eucharistisch wonder van Lanciano gehoord? Dat gaat over een Mis, eeuwen geleden, waarbij bij de Consecratie (i.e. het uitspreken van de instellingswoorden uit het Laatste Avondmaal) niet alleen het wezen, maar ook het uiterlijk van brood en wijn veranderde in het Lichaam (hartspierweefsel), resp. Bloed van Christus. En die zijn bewaard gebleven. Bovenstaande website schrijft over het Bloed: "The five globules contained in the reliquary, when weighed either separately or together, totaled the same weight: 15.85 grammes.***" Dat geeft al aan, dat de normale natuurwet van behoud van massa niet opgaat als het om God Zelf gaat :)

*** Het staat er een beetje krom, maar ze bedoelen dus, dat de weegschaal altijd 15,85 g aangeeft, of je nou alle bolletjes gestold Bloed samen weegt, of één of enkele apart.

elbert schreef:De Geest neemt het uit Christus en verkondigt het ons. Dat is dus wat anders dan dat Hij het lichaam van Christus uit de hemel trekt, dat in brood en wijn stopt (of brood en wijn daarin verandert) en ons dat op laat eten.

Dit is volkomen logisch om aan te nemen, als je gelooft dat Christus fysiek alleen in de hemel aanwezig is. Immers, hoe zou je iets ánders kunnen geloven met die vooronderstelling?

wateengedoe2
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wateengedoe2 » 05 okt 2006 17:04

Lalage schreef:Ach, wat is schokkend... ik ben absoluut geen doorsnee protestant Ik ga ff kijken.

De Communie met seks in verband brengen, is denk ik toch redelijk schokkend voor velen (maar wellicht niet voor jou :)).

Lalage schreef:Waar staat dan iets over het lichamelijk aanwezig zijn van Jezus in de hostie? (kijk ik nou scheef? zo'n lap leest niet zo lekker op beeldscherm)

Het is ook wel een héél grote lap, dat moet gezegd. Hier is het stukje waar ik vooral op doelde (maar het is ook prettig om er wel de context bij te houden):

Al lezend in de Schrift wordt duidelijk dat Jezus Christus een relatie met zijn Kerk, met de lidmaten van zijn Kerk, aangaat die zich goed laat verwoorden met de termen uit verschillende menselijke relaties. [...] meer dan welke andere relatie ook, spreekt de gehele Schrift over het beeld van het huwelijk.

Dankzij de schokkende openhartigheid van Johannes in het weergeven van de woorden van Christus, weten we zonder enige twijfel dat dit beeld heel ver gaat. Het is niet alleen een beeld van twee personen die vrijwillig, en in het ideale geval uit liefde, een geestelijke relatie aangaan. Het is ook niet alleen een beeld van twee personen die uit wederzijds belang elkaar praktisch bijstaan in alles. Het is ook het beeld van een relatie die fysiek tot uiting komt, en dáárin vruchtbaar is, mede dáárin de relatie fundeert, sterk houdt, de partners in de relatie versterkt, de liefde bevordert, en die daarin mede haar ontstaansgrond vindt.97 De Eucharistie is de liefdesdaad van twee partners, niet van één. Maar het is de daad waarin bij uitstek beide partners verschillend zijn. Waar de ene partner zichzelf openstelt om de andere partner te ontvangen, naar Lichaam en Geest. De ene partner brengt als het ware vruchtbare grond in de daad, de ander bevrucht die grond door met Zijn Lichaam in het lichaam van de andere partner te gaan.

BRON

Happy One schreef:We dienen er wel rekening mee te houden dat er in de eerste eeuwen over de tegenwoordigheid van Christus totaal anders werd gedacht dan nu in de reformatorische kerken. Onderstaand citaat maakt dat duidelijk:

Om te laten zien dat de Kerk dit van oudsher zo heeft verstaan, haalt de encycliek o.a. getuigenissen van Vaders uit de 4e eeuw aan (48-51). S. Cyrillus van Jerusalem (? 386) zegt in zijn katechetische onderrichtingen: "Wat brood schijnt, is geen brood, al kan men het proeven, maar het Lichaam van Christus; en wat wijn schijnt is geen wijn, al smaakt hij zo, maar het Bloed van Christus"; S. Joannes Chrysostomus (? 407): "Het is niet de mens, die de offergaven tot het Lichaam en Bloed van Christus maakt, maar Christus zelf, die voor ons gekruisigd is... de priester spreekt de woorden, maar de kracht en de genade is van God. Dit is mijn Lichaam zegt hij. Dit woord verandert de offergaven". S. Ambrosius (? 397): "Kan het woord van Christus, die uit niets kon maken wat niet bestond, ook niet dat, wat is, veranderen in dat wat het niet was?"

Het klopt inderdaad, de vroege kerkvaders praatten op deze manier over de Eucharistie. hier vind je nog veel meer uitspraken (even doorscrollen naar 'Ante-Nicene Church Fathers' - er staan overigens ook quotes over het offerkarakter van de Mis in) en wel vanaf het allereerste begin van het christendom.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 okt 2006 17:43

wateengedoe2 schreef:
Lalage schreef:Ach, wat is schokkend... ik ben absoluut geen doorsnee protestant Ik ga ff kijken.

De Communie met seks in verband brengen, is denk ik toch redelijk schokkend voor velen (maar wellicht niet voor jou :)).

Ik vind het wel een beetje een vies idee (zal er maar niet verder over uitwijden wat voor associaties ik erbij heb ;) ) maar ook wel interessant. Het geeft weer een andere kijk op de zaak.

wateengedoe2
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wateengedoe2 » 05 okt 2006 18:06

Lalage schreef:
wateengedoe2 schreef:

Ik vind het wel een beetje een vies idee (zal er maar niet verder over uitwijden wat voor associaties ik erbij heb ;) ) maar ook wel interessant. Het geeft weer een andere kijk op de zaak.

Vind je seks binnen het huwelijk ook een vies idee? En vind je Hooglied een vies boek?

Terug naar “Archief”