Homofilie 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 25 jul 2006 06:43

mw schreef: Omdat velen de bijbel naar hun mening willen zetten. En niet hun mening naar de bijbel willen zetten :idea:

Hierover zijn we het dan eens: Jij denkt dat je je mening op de bijbel baseert. Dat denk ik ook.

En dat denkt zowel dominee Moerkerken als de paus en toch verschillen ze...

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 25 jul 2006 06:48

Serenity schreef: Mijns inziens is de bijbel inderdaad ook duidelijk wat betreft sex tussen 2 mannen (of in elk geval tussen wezens van hetzelfde geslacht).

Het vervelende punt is echter: het foetert de homo zelf niet uit, maar wel de sex.

De bijbel ís duidelijk over seks tussen twee mannen. De bijbel is ook duidelijk over seks tussen man en vrouw als dit buiten een relatie is.

Maar de bijbel is niet duidelijk over seks tussen twee mannen als dit binnen een relatie is omdat kennelijk een liefdesrelatie door geaardheid niet herkend werd als zodanig.

De bijbel spreekt in alle bekende teksten slechts over ontaarde lust.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 25 jul 2006 06:56

mw schreef: Ik denk niet dat homofilie nu anders is dan de homofilie in de tijd van de bijbel.
Hoe zie jij het dan?

Ik denk dat we hier een cruciaal punt hebben.

Ik denk wél dat de homofilie in de bijbel anders was dan nu. In de bijbel wordt niet gespróken over homofilie, dus over liefde tussen twee mensen van hetzelfde geslacht. En dat zorgt voor de spraakverwarring.

Zodra iemand mij vertelt waar ik dat wél zou kunnen vinden, ben ik 'om'.
En kom nou niet aan met 'mannen met mannen schandelijkheid bedrijvende' en dat soort teksten, want dat heeft niks met de 'filie' te maken.

Het gaat er bij mij ook niet in dat je de 'filie' van de seksualiteit kunt loskoppelen. Binnen een relatie in liefde en trouw is de seksualiteit een wezenlijk onderdeel. Niet meer en niet minder.

En helaas zwijgt de bijbel daarover.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 25 jul 2006 07:16

Denkertje21 schreef:
Zodra iemand mij vertelt waar ik dat wél zou kunnen vinden, ben ik 'om'.
En kom nou niet aan met 'mannen met mannen schandelijkheid bedrijvende' en dat soort teksten, want dat heeft niks met de 'filie' te maken.

En volgens mij spreekt het van een ongezond cultureel relativisme om te denken dat de gangbare ideeën over homo's toen en nu hetzelfde zijn. Als we erkennen dat de ideeën over bijvoorbeeld schizofrenie wel anders waren, waarom zouden we dan denken dat de ideeën over intermenselijke relaties in al die 4000 jaar precies hetzelfde zijn gebleven? (misschien omdat we graag willen dat ze hetzelfde zijn gebleven, dat maakt het interpreteren van een millenia-oud document namelijk een stuk makkelijker. :roll: )

Er staat blijkbaar ook niks in de Bijbel over seks tussen vrouwen, dus wordt er nu geïnterpreteerd dat dat dan ook maar niet mag, in dezelfde lijn dat mannen het niet mogen. Misschien beseften de schrijvers (meestal toch mannen) in die tijd niet eens dat het bestond, en hebben ze het er daarom niet over, of ze vonden het niet belangrijk, allemaal speculatie.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 25 jul 2006 08:41

Denkertje...

ook al wordt het niet met de term liefde er bij genoemd, dan nog is de Bijbel heel duidelijk over sex tussen 2 mannen.
OP mij komt het over, of jij willens en wetens het goed wil keuren op grond van de Bijbel. Dit omdat jij zeker mag weten dat jij wel een relatie van God aan mag gaan.
God kan jou ook een ander antwoord geven dan in de Bijbel staat. Maar dan geeft hij jou dat persoonlijk. Dat zegt niet dat het dus ook voor anderen geldt.
Kijk maar naar de farizeers die een vrouw bij Jezus brengen en zij eigenlijk gestenigd moet worden. Dan geeft Jezus ook een ander antwoord dan de wet. Dat betekend niet dat alle mensen die daarna gestenigd moesten worden volgens de wet, er ook aan ontkomen zijn.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

suus_
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor suus_ » 25 jul 2006 10:18

froske schreef:Dit blijft in feite zijn woord tegen jouw woord. De bijbel is er jammer genoeg niet duidelijk genoeg in, dat blijkt ook wel, anders waren er nu geen 2 topics over homofilie :wink:

voordat ik het vergeet...gefeliciteerd RW, we hebben met elkaar al 112 pagina's gewijd aan alleen al het onderwerp homofilie :mrgreen:

Gij die twist gierig zijt: paulus
Waarom kan een man niet knap en intelligent tegelijk zijn? dan zou het een vrouw zijn!!

suus_
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor suus_ » 25 jul 2006 10:20

alzo hebben wij die gewoonte niet
Waarom kan een man niet knap en intelligent tegelijk zijn? dan zou het een vrouw zijn!!

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 25 jul 2006 10:22

hm woon jij op Cyprus? Woon jij in het tegenwoordige Turkije of Griekenland dat je zo'n bepaalde gewoonte niet hebt?
what the soul hides, blood tells

suus_
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor suus_ » 25 jul 2006 10:23

en de opdracht: gaat dan henen en vermenigvuldig u

suus_
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor suus_ » 25 jul 2006 10:23

en de opdracht: gaat dan henen en vermenigvuldig u

suus_
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor suus_ » 25 jul 2006 10:24

Serenity schreef:hm woon jij op Cyprus? Woon jij in het tegenwoordige Turkije of Griekenland dat je zo'n bepaalde gewoonte niet hebt?

ik schrijf nog behoorlijk nederlands voor mijn turkse afkomst

sela

Berichtdoor sela » 25 jul 2006 10:26

Gerdien B. schreef:Denkertje...

ook al wordt het niet met de term liefde er bij genoemd, dan nog is de Bijbel heel duidelijk over sex tussen 2 mannen.
OP mij komt het over, of jij willens en wetens het goed wil keuren op grond van de Bijbel. Dit omdat jij zeker mag weten dat jij wel een relatie van God aan mag gaan.
God kan jou ook een ander antwoord geven dan in de Bijbel staat. Maar dan geeft hij jou dat persoonlijk. Dat zegt niet dat het dus ook voor anderen geldt.
Kijk maar naar de farizeers die een vrouw bij Jezus brengen en zij eigenlijk gestenigd moet worden. Dan geeft Jezus ook een ander antwoord dan de wet. Dat betekend niet dat alle mensen die daarna gestenigd moesten worden volgens de wet, er ook aan ontkomen zijn.

toch twijfel ik een beetje aan je oneliner dat God duidelijk is over sex tussen twee mannen. wat versta jij eronder in je stelling en wat zegt de bijbel erover?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 25 jul 2006 16:27

Sorry Sela maar hier voor hebben we het net er over gehad. Misschien kan je even iets terug lezen. Als je het echt neit kan vinden, dan hoor ik het wel van je.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 25 jul 2006 19:34

Gerdien B. schreef: ook al wordt het niet met de term liefde er bij genoemd, dan nog is de Bijbel heel duidelijk over sex tussen 2 mannen.

Gerdien, ik blijf geduldig! :D Je laat steeds wat weg: de bijbel is heel dudielijk over losbandige seks tussen twee mannen. Niet over seks an sich binnen een relatie in liefde en trouw!!! Lees elke tekst er maar op na en mediteer er over!

Gerdien B. schreef:OP mij komt het over, of jij willens en wetens het goed wil keuren op grond van de Bijbel. Dit omdat jij zeker mag weten dat jij wel een relatie van God aan mag gaan.

Dit is een interpretatie die ik voor jou laat. Ik hoef MIJN gelijk niet te halen. Dat gelijk heeft God in mijn hart gelegd en ik ervaar dat als Zijn gelijk. Maar wat ik nu zo graag zou zien dat er hier en daar een paar mensen de moed hadden om de Bijbel op dit punt eens tegen Gods licht te houden, en niet de hakken in het zand te zetten op vooraf ingenomen stellingen! Vandaar ook mijn oprechte vraag om bijbelplaatsen op te voeren!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 25 jul 2006 19:37

suus_ schreef:en de opdracht: gaat dan henen en vermenigvuldig u

Zullen we dit er maar buiten laten. want anders wordt er een gelijk oordeel uitgesproken over ongetrouwden en kinderloze echtparen en mensen die minder dan 20 kinderen hebben...

Terug naar “Archief”