Situatie in Israel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 13 jul 2006 13:56

qassams zijn inderdaad een fijn cadeau. Israel moet haar mond houden en zich terugtrekken, maar wel raketten en bomaanslagen incasseren?

Het verbaast me niets dat ze nu maatregelen nemen en gewoon zelf die hezbollah stellingen in Libanon gaan opruimen. Libanon zou die taak moeten hebben, maar blijkbaar doen ze dat niet.

En dan is de maat vol en doet Israel het wel.

Ik vrees het ergste, maar ik vind het een goede opstelling van Israel.
Ze hebben Gaza gekregen, en wat doen ze? Tunnels graven en mensen gijzelen. Raketaanvallen etc.

Geheel begrijpelijk die actie van Israel. En de VN moet haar muil houden.
Laat ze het zaakje daar maar uitvechten. Israel is nu de sterkste, in tegenstelling tot 50 jaar geleden.
what the soul hides, blood tells

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 jul 2006 14:01

Als ik mij niet vergis, is Israel lid van de VN en heeft zich daarmee verplicht zich aan de binnen de VN geldende regels te houden. Als je aan een spel meedoet, moet je je aan de geldende regels houden, logisch toch?

Zou ook voor de paus moeten gelden, die bemoeit zich ook met de regels van een spel waaraan hij en zijn geestelijkheid niet mee (mogen) doen.

Libanon is een uiterst fragiel land dat probeert de zaak op de rails te krijgen. Dat wordt met de aanwezigheid van Hezbollah en Israel wel erg moeilijk gemaakt. Erg triest dat Israel dan nu aan het bombarderen is gegaan omwille van twee soldaten.

De intro van Europa Universalis schrijft iets moois over legerleiders:

"Heroes to some, tyrants to others."
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 jul 2006 14:02

Toch wel grappig, je steelt een militair geeft hem niet terug en je hebt een oorlog. Wie begon? Wie doet er overdreven? Wie is er kinderachtig? Hoe gaat dit?

Jat Militair Israel -> Israel begint met wapengekletter en voert druk op -> Hamas is niet in zijn sas en wordt bang, gaat zweten, onderhandelingen -> Israel gooit wat dingetjes ergens neer om wat te drukken -> Hamas voelt zich aangevallen en roept stoute broertjes op -> raketten regen op Israelische doelen -> Israel gaat grotere dingen teruggooien -> Hezbollah gaat mee doen -> Hezbollah zit in Libanon -> Israel gaat Hezbollaatjes jagen, in Libanon -> overtreed verdragen en valt een land binnen -> Libanon en Israel zijn dus 'in oorlog' -> Hezbollah gaat jengelen bij grote broer Syrië.. kans dat ze gehoor krijgen -> Israël geeft Syrië op zijn falie als dat nodig is -> Syrië roept broer Iran die al vast hun raketten in stelling hebben -> Amerika kijkt toe met argus-ogen -> Gaan met wat troepen aan de grens staan van Irak/Iran...

Eng, crisis... en dure benzine ... tsja.. of gewoon The End of Days ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 jul 2006 14:05

@ Othello:

Ik ben blij als Europa zich buiten deze hele kwestie zal houden. Wij hebben geen belang bij een oorlog en onze staten zijn er toch in eerste instantie om de veiligheid van de eigen bevolking te garanderen en de EU om die van 25 lidstaten te waarborgen.

Wellicht klinkt dit erg zelfzuchtig, ik citeer alleen prof. B. Soetendorp (Leiden) die ik hierin gelijk moest geven, alle idealen ten spijt.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 13 jul 2006 14:08

Optimatus schreef:Ik ben uiterst kritisch jegens Israel. Ik hoop dat dit mag. Het is altijd weer interessant om te zien hoe alle daden van Israel worden goedgepraat, terwijl Palestina alle schuld in de schoenen geschoven krijgt. Verder is het nog veel interessanter om vast te stellen dat alle kritiek steeds gelijk getrokken wordt aan antisemitisme, terwijl islam-, katholieken- en anders-dan-jij-gereformeerdenbashen te allen tijde geoorloofd is.

Natuurlijk mag je kritisch zijn t.o. Israel, maar kom dan wel met relevante argumenten. Anderzijds is het kritiek leveren en dan zeggen dat ze het lekker zelf uit moeten zoeken de weg van de minste weerstand.
By the way, heb ik jou in dit geval antisemitisme toegedicht of heb je me kunnen betrappen op bashen van wat dan ook?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 jul 2006 14:11

Ik sprak in terminis generalis. Het komt namelijk erg vaak voor. Er wordt namelijk al vrij snel ins Blaue hineingeantisemiteerd in dit soort discussies.

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 13 jul 2006 14:14

Afbeelding

Libanon is een uiterst fragiel land dat probeert de zaak op de rails te krijgen. Dat wordt met de aanwezigheid van Hezbollah en Israel wel erg moeilijk gemaakt. Erg triest dat Israel dan nu aan het bombarderen is gegaan omwille van twee soldaten.

Is de reden dat Libanon zo'n fragiel land is niet juist de aanwezigheid van Hezbollah? Moet de Libanese overheid juist niet dat soort organisaties verbieden en ze tegenwerken? Ik denk juist dat de Libanese overheid op dit gebied dan ook wel heel wat steekjes laat vallen!
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 jul 2006 14:14

Het is iets wat nogal eens wordt geroepen; vooral IRL hier op refoweb niet zo snel. De mening toegedaan zijn dat Joden daar helemaal niet thuishoren is ook snel antisemitisch ;)

Ze zijn geen van allen rein, het probleem is er is nu een conflict. Dat kun je goed keuren of afkeuren. Voor mij is het persoonlijk: grut nog een oorlog, maar het is geen andere oorlog omdat het hier om Israel gaat. Er bestaan geen goede oorlogen, Israel is ook gewoon bang (logisch) en slaat daarom hard, wat ook weer logisch is. Wat niet wil zeggen dat het goed is.

Er is gewoon geen oplossing.
Is de reden dat Libanon zo'n fragiel land is niet juist de aanwezigheid van Hezbollah? Moet de Libanese overheid juist niet dat soort organisaties verbieden en ze tegenwerken? Ik denk juist dat de Libanese overheid op dit gebied dan ook wel heel wat steekjes laat vallen!
Hoe denk je dat ze dat zouden moeten doen? Hun leger is een fractie van die bebaarde fanaten in hun grensgebied dat daar de boelcontroleerd. Tot voor kort was Syrië nog wel daar met een stuk leger maar die hebben ze (volkomen) terrecht weggestuurd.

Syrië steunt Hezbollah ook nog eens, Libanon kan gewoon te weinig doen, het lijkt mij een schappelijk land tussen al die schietgrage landen als Iran, Syrië, Israël en Irak.
Laatst gewijzigd door Raido op 13 jul 2006 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 13 jul 2006 14:15

Optimatus schreef:Als ik mij niet vergis, is Israel lid van de VN en heeft zich daarmee verplicht zich aan de binnen de VN geldende regels te houden. Als je aan een spel meedoet, moet je je aan de geldende regels houden, logisch toch?

Als ik mij niet vergis, zijn Hamas en Hezbollah geen lid van de VN en hebben zich daarmee niet verplicht zich aan de binnen de VN geldende regels te houden. Zij mogen dus aan het spel meedoen zonder zich aan de geldende regels te houden, logisch toch? :mrgreen:
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 jul 2006 14:17

hamlap schreef:

Je kunt de aanwezigheid van Hezbollah rustig vergelijken met een woekerende ziekte in de patiënt Libanon. De patiënt probeert de herstellen en die ziekte te lijf te gaan, maar het is dan zaak dat de heelmeester de patiënt niet met de ziekte tegelijk uitroeit en dat is wat er nu wel kan gaan gebeuren.

Dat is geen bedrijfsongeval, dat is een blunder van de arts en die dient daarvoor voor het medisch tuchtcollege te verschijnen (de VN dunkt me).

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 jul 2006 14:20

dalethvav schreef:
Optimatus schreef:Als ik mij niet vergis, is Israel lid van de VN en heeft zich daarmee verplicht zich aan de binnen de VN geldende regels te houden. Als je aan een spel meedoet, moet je je aan de geldende regels houden, logisch toch?

Als ik mij niet vergis, zijn Hamas en Hezbollah geen lid van de VN en hebben zich daarmee niet verplicht zich aan de binnen de VN geldende regels te houden. Zij mogen dus aan het spel meedoen zonder zich aan de geldende regels te houden, logisch toch? :mrgreen:
Dat klopt. Als je vind dat er regeltjes moeten zijn om oorlog te voeren. Het feit blijft dat Israel heeft ingestemd met die regeltjes en ze dus niet houdt, daarbij. Het valt nu Libanon binnen/aan en niet Hezbollah, Libanon is ook een VN lid.

Het is niet zo dat het een klas is..

Jochie Israel en Jochie Libanon beloven meester VN lief te zijn, Libanon stuurt broertje uit een andere klas om Israel te pesten (in dit geval Hezbollah) dat is niet het geval hier. Hier is het geval dat een Jochie uit een andere klas komt en schuilt bij jochie Libanon terwijl Israel jochie Libanon door het de meester te beloven niet te plagen.. Libanon wil het liefst Hezbollah wegmeppen en platstampen maar heeft daar de kracht niet voor.. Wat geen reden is dat jochie Israel; jochie Libanon nu mag slaan omdat knaapje Hezbollah bij hem in de buurt is onder het motto 'sorry dat ik jou ook raak, ik heb niets tegen je alleen tegen dat knaapje bij jou'.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 jul 2006 14:28

Kortom, het volk van Libanon wordt door Hezbollah als levend schild gebruikt, maar daar lijkt Israel lak aan te hebben.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 13 jul 2006 14:31

ik denk dat de regering van libanon toch echt steekjes heeft laten vallen. Er is al eens oorlog geweest in Libanon. Dat zal Israel echt niet willen herhalen.

Hoe dan ook: Libanon wordt inderdaad getroffen. Van de buitenwereld afgesloten. Wellicht een teken dat Israel's geduld met Hezbollah op is.

Het mes erin om dat virus uit de zieke patient te halen. Daarna kan de patient wel beteren.
what the soul hides, blood tells

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 jul 2006 14:40

Israel is een slechte heelmeester. Wie haalt nu beide nieren weg uit de patiënt als er maar één aangetast is?

Dood door schuld heet dat volgens mij.

Het wordt tijd voor sancties tegen Israel.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 13 jul 2006 14:52

Hoho, volgens mij voert Israël zeer gerichte acties uit.

Dat er zoveel burgerslachtoffers zouden vallen, schaar ik vooralsnog onder goedkope Hezbollah-propaganda...

Terug naar “Archief”