vriend of vriendin van een andere kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

stroobeer
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor stroobeer » 12 jul 2006 17:12

mijn vriend zag zijn kerk de ger gem als de enige ware kerk, en ik ben hersteld hervormd dus......
Ga niet alleen door het leven

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 jul 2006 17:59

Het zou toch te gek voor woorden zijn dat een kerkmuur een relatie verwoest?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 12 jul 2006 18:13

Javaca schreef:
biamarth schreef:
Javaca schreef:Esra en ik hebben er geen moeite mee.
We gaan wisselend naar beide kerken.
Hervormd in Wijk bij Duurstede (wat conservatief) en PKN in Doorn (vrij dynamische gemeente).

En wanneer er sprake zal zijn van kinderen? Hoe wil je die opvoeden, waar worden ze gedoopt? meestal komen de problemen pas, wanneer kinderen zich gaan aandienen.

Kinderen hebben we nog niet...
Misschien komen die wel op het zendingsveld... :wink:

We zien wel. Ik vertrouw er op dat de Here ons wel ergens heen zal brengen.

Opvoeden?
We voeden ze niet op met een KERK maar met Jezus.

Ik vind dit een mooi uitgangspunt voor in een relatie. Als je niet met elkaar mee gaat naar elkaars kerken, kom je niet goed te weten waar de andere kerk eigenlijk voor staat. Daarbij verdiep je je in manier van geloven van de ander.

Verder heb ik hier al gepost in het andere topic. Jammer dat deze 2 op verschillnde plekken staan
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 12 jul 2006 18:23

Optimatus schreef:Het zou toch te gek voor woorden zijn dat een kerkmuur een relatie verwoest?

Dat hoeft ook niet. Alleen zijn veel mensen erachter gekomen dat je soms behoorlijk hard tegen die muur opknalt.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 12 jul 2006 18:26

Smurffie schreef:
Optimatus schreef:Het zou toch te gek voor woorden zijn dat een kerkmuur een relatie verwoest?

Dat hoeft ook niet. Alleen zijn veel mensen erachter gekomen dat je soms behoorlijk hard tegen die muur opknalt.

ja maar als je merkt dat je bij een muur aangekomen bent, ga je mij inziens zoeken naar een manier hoe je daar over heen komt ipv onder aan de muur te blijven staan ;)

Petra N.
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Petra N. » 12 jul 2006 18:38

ik vind het wel een heel belangrijk onderwerp die je zeker moet bepraten met elkaar!!!En waar je ook niet mee moet wachten totdat je getrouwd ben.
De oorzaak van dit probleem is dat er zoveel verschillende kerken zijn als dat anders was waren er ook veel minder problemen!!!!!!! :roll: lijkt mij hoor!!!!!!!
een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest, maar dat nooit op komt dagen, zo heeft men meer te dragen dan God te dragen geeft.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 12 jul 2006 18:40

Het lijkt mij ook dat je dit bespreekt voor je trouwt. Je gaat lijkt mij toch ook wel is in het weekend naar elkaar toe. Of iig wel is met elkaar mee. Hoe kan je anders de ander echt leren kennen als je je niet verdiept in het geen de ander geloofd, doet, bezoekt???

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 12 jul 2006 18:46

natuurlijk is geloof en beleving daarvan een van de eerste dingen die je bespreekt, bij ons wel tenminste.
Ik kom zelf uit een normale GB gemeente en ben na mijn trouwen in de CGK lid geworden. Met slechts heel geringe verschillen. Toch blijk ik die verschillen en een wat andere 'cultuur' nu best lastig te vinden (had ik tijdens verkeringstijd niet gemerkt). Dus: stap niet te snel over kleine verschillen heen. In wezen eigenlijk niet belangrijk, maar voor mij nu wel van invloed. Bespreek ook dat en maak samen een keuze voor de gemeente.

Iedereen veel sterkte bij grote verschillen in kerk.

stroobeer
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor stroobeer » 12 jul 2006 19:33

Het zou toch te gek voor woorden zijn dat een kerkmuur een relatie verwoest?

ja dat is het idd, maar het is wel gebeurd... die vele verschillende kerken hadden er niet moeten zijn.

We dienen toch dezelfde God?
Ga niet alleen door het leven

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 12 jul 2006 19:44

De verschillen tussen kerkgenootschappen zijn meestal uiterlijke verschillen. Echter er zijn altijd dingen die botsen.

Mijn vriendin is officieel CGK en ik ben PKN (GB). De verschillen tussen ons waren al niet super groot en zijn juist kleiner geworden. Al is mijn vriendin nog lid van de CGK, ze gaat nu naar een PKN-kerk in haar eigen woonplaats.

De reden voor haar stap is de CGK in haar woonplaats. Ze is verhuist en dacht gewoon haar eigen kerkgenootschap te behouden. Dat is niet zo, want de CGK uit haar nieuwe woonplaats was zo streng dat zij daarin niet paste.

We hebben allebei geleerd dat het helemaal niet gaan om het naampje op de kerk. Want we belijden één kerk en we zijn lid van Gods Kerk. De kerken op aarde horen een gestalte te zijn vanuit Gods Kerk. Helaas, verprutsen we de boel en daarom heb je nu zoveel kerkgenootschappen.

Ga naar de kerk waar je je thuisvoeld. Ga naar de kerk waar Christus je roept.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 12 jul 2006 21:03

Laat eerst eens een raam plaatsen in die muur, zodat je eens bij de ander in de keuken kunt kijken, en misschien daarna een deur, zodat je bij elkaar op bezoek kunt. Uiteindelijk kun je ervoor kiezen de hele muur neer te halen en samen te genieten van de vrijheid die dat geeft.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 12 jul 2006 21:11

Dat vind ik een hele goede MrSokkie

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 12 jul 2006 21:26

Gerdien B. schreef:Dat vind ik een hele goede MrSokkie

Dank je. Gelukkig komt er soms nog wel eens spontaan iets moois bovenborrelen.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 12 jul 2006 21:31

Hoorde ik daar iets over borrelen? Daar nemen we er eentje op d:)b

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 12 jul 2006 21:41

Smurffie schreef:Hoorde ik daar iets over borrelen? Daar nemen we er eentje op d:)b

ff serieus regeren als het kan ipv offtopic te gaan ;)

Terug naar “Archief”